1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bedrijfstemperatuur motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ForceMaple, 20 sep 2024.

  1. Hallo,
    Ik ben al een tijdje aan het sukkelen met mijn Focus 1.5 EcoBlue Diesel (120PK) vanwege een foutcode P2000. Om e.o.a. reden is de uitstoot te hoog en er lijkt geen oplossing voor dit probleem. Het roetfilter is door de garage en door mijzelf al een keer statisch geregenereerd, en dan gaat het roetpercentage in de DPF ook ver naar beneden, maar uiteindelijk loopt het weer op tot wat ik tot nu toe gezien heb 100%.
    Er wordt gezegd dat het roetfilter kapot is of sensoren, maar omdat het statisch regenereren wel werkt en het roetfilterpercentage naar beneden brengt, denk ik eerder aan het niet functioneren van de automatische regeneratie tijdens het rijden. Ik rij 5 dagen per week elke dag 120km snelweg, dus dat zou voldoende moeten zijn....
    Omdat bij het statisch regenereren niks anders gebeurd dan langdurig op constant op 2000 toeren draaien waarbij de temperatuur in het roetfilter oploopt tot 650 graden , vraag ik me af of de bedrijfstemperatuur bij het rijden wellicht te laag blijft waardoor het regenereren niet "aanslaat"...(misschien onzin wat ik nu schrijf maar dat hoor ik dan graag :-))
    De meter op het dashboard komt ook nooit voorbij de 90 graden indicatie, blijft er zelfs altijd voor, ongeacht of ik lang rijd of stil sta, ik zie de meter nooit hoger gaan. Ook hoor ik nooit de koelventilator nog even doordraaien als ik de motor uitzet.
    Dus nu komt mijn vraag: Is er een mogelijkheid om de bedrijfstemperatuur hoger te laten zijn zodat de motor iets warmer wordt (bijv 95 graden) ? Of is er een check iod waar ik kan zien of het auto regenereren heeft gewerkt?

    Ik ben benieuwd naar de reacties!
    Groet, Eric

    PS: Wellicht nog een interessant detail: In de voertuiginformatie op het dashboard heb ik de optie " roetfilterpercentage", maar deze geeft geen waarde aan, alleen 3 streepjes.
     
  2. Roetfilter regeneerd bij 550graden, met addatief zakt het naar 450graden.
    Normaal is uitlaatgas rond de 150graden bij diesel. Benzine motor loopt wel makkelijker richting 500graden. Anders werkt de 3weg kat niet. Om de diesel uitlaattemperatuur omhoog te krijgen wordt inspuiting verandert en egr anders aangestuurd. Om zo ff iets te zeggen.

    P2000
    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/foutcode-p2000.124350/
    Zoals je ziet gaat om NOx filter en niet om de roetfilter. Dat zijn 2 losse dingen van elkaar.
    Heb forum post niet helemaal gelezen .aar denk dat je het al ver mee komt
     
  3. Is het roetfilter laten reinigen (legen) door een daarin gespecialiseerd bedrijf een optie?
    Ik weet uit mijn Honda tijdperk dat het roetfilter al-tijd gezeur gaf. Schoonmaken werd toen nog niet veel gedaan dus vervangen was de enige oplossing (toen al meer dan 1500 euro).
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  4. Volgens mij zijn roetfilters bij elk merk wel een drama en al helemaal in combinatie met het nieuwe rijden.
     
    Dennis182 vindt dit leuk.
  5. Er ligt momenteel een reparatieclaim bij de verzekering waar de garantie is afgesloten bij aankoop. Die moeten de reparatie goedkeuren. Als dat niet zo is ga ik kijken of ik me kan beroepen op de wettelijke garantie. De garage waar ik em heb laten nakijken kwam ook met de conclusie dat het roetfilter vervangen moet worden maar ik ben inmiddels zover dat ik bijna zeker weet dat dit niet de oorzaak van de foutmelding is. Ik heb ook al gelezen dat een software-update van Ford wellicht nodig is. Her gekke is dat ik echt helemaal niks merk bij het rijden. De auto rijdt prima, zuinig, geen gekke geluiden en geen rook.
    Wat ik ook las is dat het probleem hem zit in het feit dat de motor niet warm genoeg wordt waardoor het regenereren niet of niet goed gaat.

    Ik heb toevallig vorige week de olie laten verversen en ik rij nu met V-power diesel, en ik heb het idee dat na de olieverversing de auto wat vlotter reageert. Wat ik ook doe is de 6de versnelling niet meer gebruiken waardoor het toerental wat hoger blijft (ik hou 2000 toeren of meer aan). Ik durf het niet hardop te zeggen maar nu al anderhalve week geen lampje meer gehad (+/- 900Km)
    Qua verbruik blijft ie netjes rond de 4,3 liter op 100Km.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Ik heb 8 jaar lang een renault clio 1.5 Dci gereden (2 verschillende gekocht met een ton op de teller en beide 4 jaar gereden) en ik had in die 8 jaar nog nooit van het woord roetfilter gehoord. 1x per jaar een grote beurt en olie verversen, en rijden. Beiden uiteindelijk probleemloos 280.000Km gereden. Nou hoor ik vaker dat die 1.5Dci's wel goede motoren zijn, maar ik dacht wel van: Als ik met die clio's probleemloos 280K haal, dan moet dat met een focus zeker kunnen, is toch meer auto en ook weer nieuwer....maar helaas :-)
     
    Fredhead, Dennis182 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Afkloppen maar de Pajero hier met 17 jaar en 345.000 op de teller heeft ook nog het originele roetfilter en komt er keurig mee door de keuring.
    Zit zelfs ver onder de grens.

    De Renault Master heeft ook de P2000 storing en we hebben het roetfilter afgemeld bij de RDW want die zat ver boven de grens.
    Waarschijnlijk al bij aanschaf maar dat niet geweten. Ik moet er nog wel een keer wat mee maar aangezien we het aan het rijden niet merken heb ik er niet direct haast mee op dit moment.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Gewoon een straight pipe van maken zonder roetfilter. Hij is toch al afgemeld.
     

Deel Deze Pagina