1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Basis info over detailen (even ergens geleend)

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door reks, 5 aug 2019.

  1. >De basis van het detailen

    Wat is detailing?

    Detailen is de benaming voor het zeer nauwkeurig, zeer gedetailleerd, poetsen van uw auto. 'Normaal' wassen en de wasstraat* veroorzaken poetskrassen in de lak van uw auto, die alleen met een polijstmachine uit de lak verwijderd kunnen worden.
    Wax-On.nl verkoopt alle producten om uw auto een grondige poetsbeurt te geven, plus alle producten om de lak daarna goed te verzegelen en beschermen.
    Detailen kost tijd, maar levert een ongeëvenaard resultaat qua glans. Goed bijhouden van de lak zorgt dat de auto zijn waarde beter behoudt en u er meer plezier van heeft, elke keer dat u de auto gebruikt.
    Waarom ziet mijn lak er niet meer als nieuw uit?
    Hier begint de reden om te detailen. Een lak ziet er verweerd uit, doordat er miniscule beschadigingen in komen. Daarbij hebben we het niet over diepe krassen, maar juist over zeer oppervlakkige krasjes.
    Deze zijn niet diep genoeg om direct te zien (zoals krassen die door de coating heen gaan), maar zorgen er wel voor dat de lak zijn originele glans verliest.
    Het doel is om deze beschadigingen te verwijderen, zodat de auto er als nieuw uit blijft zien.


    Kan de lak van mijn auto er weer als nieuw uit zien?

    Alle schade die niet door de kleurverf (base coat) heen gaat is in zekere mate te corrigeren. De echt diepe krassen kun je alleen corrigeren door ze over te spuiten, maar oppervlakkige krassen, swirls en hologrammen zijn goed te behandelen.

    Swirls en hologrammen?

    Swirls zijn krassen die ontstaan door wassen en gebruik. Je herkent ze als een aureool rond een lichtbron.
    Deze zijn met een goede polijstbeurt makkelijk te verwijderen. Met een snelle poetsbeurt en een dikke laag wax zie je er even niets meer van, maar de krassen komen terug zodra de wax slijt. Na een goede polijstbeurt blijven de krassen voor langere tijd weg, en met goed bijhouden blijven ze weg.
    Hologrammen zijn feitelijk poetskrassen, deze ontstaan door incorrect polijsten. Bouw het polijsten goed op (van een grove pad en polijstmiddel stapsgewijs naar een uitpolijstpad met zeer fijn polijstmiddel), zodat alle beschadigingen goed verwijderd worden.

    Waar moet ik beginnen?!

    Ziet u door de bomen het bos niet meer? In deze enkele pagina leggen we beknopt de basis van het detailen uit en geven we tips.


    0. Pre-Wash (bij zware vervuiling)

    Een goed begin is het halve werk, en bij zware vervuiling is het dan ook aan te raden een goede pre-wash te doen met snow foam (bijv. Monello Artico Magico Snow Foam of Chemical Guys Honeydew Snow Foam). Deze breng je eenvoudig aan met eenfoam gun.

    Voorbehandelen met snow foam zorgt ervoor dat de zwaarste vervuiling van de auto af spoelt, zodat je tijdens het wassen geen krassen maakt in de lak.
    Zet de auto volledig in de snow foam en spoel hem daarna met voldoende water af.

    1. Wassen

    De basis van het detailen begint bij de eerste en meest voorkomende stap: het eens per 7 à 14 dagen wassen van de auto.
    Niet volgens de juiste methode wassen zorgt voorkrassen en kan de lak beschadigen!
    Spoel de auto af voordat je gaat wassen. Dit kost weinig tijd en hiermee verwijder je alvast al het losliggende vuil van de lak.
    Voor het wassen zelf gebruik je een dikke washandschoen, deze kan veel sop vasthouden en heeft een diepe structuur die vuil opneemt in plaats van het vuil over de lak te wrijven. Gebruik altijd shampoo die goed glijdt en geen zuren bevat. Zuren zijn goedkoop en maken makkelijk schoon, maar werken ook ontvettend en verwijderen daarmee de waxlaag!
    Gebruik voldoende water en werk met 2 emmers: 1 met schoon sop en 1 waar de handschoen continue in uitgespoeld kan worden. Zo blijft het vuil en het sop zo goed mogelijk gescheiden en vermindert de kans op krassen aanzienlijk. Spoel de auto naderhand weer af.


    2. Kleien

    Voelen is geloven, het kleien zorgt voor een diepe reiniging van de lak, die je direct ziet èn voelt.
    De tweede stap is de lak reinigen d.m.v. het gebruik van een blokje klei. Klei heeft een ‘plakkende’ eigenschap waardoor het hardnekkig vuil zoals teerspatten, boomhars en industrieel vuil van de lak verwijdert.
    De meeste auto’s die buiten staan moeten elke 6 maanden opnieuw gekleid worden.
    Begin met een stukje klei te kneden tot een platte schijf. Spray een oppervlakte van maximaal 50x50cm in met detailer spray als smeermiddel en beweeg in horizontale en verticale banen over het oppervlak, oefen weinig/geen druk uit.
    Wrijf uiteindelijk uit met een zachte microvezeldoek. Na het kleien is de lak compleet schoon en diep gereinigd. Naast het optische effect heeft dit als bijkomend voordeel dat wax beter kan hechten en daardoor langer blijft zitten.


    3. Polijsten

    De derde stap is polijsten, waarmee je een microscopisch dun laagje lak verwijdert. Hierdoor verdwijnen of verminderen kleine krasjes en “spinnenwebben” (swirls) uit de lak.
    Deze stap is niet verplicht maar raden wij wel aan. Een gepolijste lak zonder defecten is vele malen mooier!
    Met handmatig polijsten kun je met de juiste producten een aardig resultaat behalen door met een polijstpad en polijstmiddel over de lak te wrijven. Maak ronde bewegingen en oefen aardige druk uit, 3-4 druppels polijstmiddel zijn voldoende voor een oppervlak van 50x50 cm.
    De meest oppervlakkige waskrassen zijn hiermee redelijk tot goed aan te pakken.
    Wil je een perfecte correctie dan is machinaal polijsten de beste optie. Voor een leuk bedrag kun je met de DAP 500 of 900 veilig aan de slag om een professioneel resultaat te behalen.
    De machine bouwt amper hitte op, waardoor lakschade bijna onmogelijk is: de meest onervaren detailer kan er veilig mee aan de slag zonder risico op lakschade.


    4. Waxen

    Met de vierde stap breng je een beschermlaag aan voor extra glans en tegen alle invloeden van buitenaf.
    Er zijn twee verschillende types wax: Synthetischeen Biologische wax (meestal Carnauba).
    Synthetische wax is gevormd uit minuscule moleculen die een beschermend schild op de laklaag vormen. De glans is vaak ‘koud’ maar de standtijd en het gebruikersgemak hoog.

    Biologische wax (ook bekend als Carnauba Wax, Braziliaanse wax of palm wax) is gemaakt uit Carnauba, een stof uit Braziliaanse palmbomen die de bladeren beschermt tegen alle invloeden van het tropische regenseizoen.
    Carnauba wax geeft een ‘natte’ glans en is vooral mooi op donkere lakkleuren door zijn warme effect en grote diepte. Moderne carnauba waxen zijn qua standtijd vergelijkbaar met synthetische waxen.
    Beiden types wax worden dun aangebracht met eenapplicator pad, deze neemt weinig product op en zorgt ervoor dat u zuinig kunt werken. 3-4 druppels zijn vaak genoeg voor een complete motorkap.
    Wacht na het aanbrengen tot de wax een 'haze' heeft gekregen, waarna hij klaar is om met een zachte microvezeldoek uitgewreven te worden.



    Sealant (aanbrengen voor de wax)

    Niet noodzakelijk, wel van grote toegevoegde waarde. Zoals de naam al zegt sluit een sealant je lak af, en beschermt deze tegen invloeden van buitenaf. De sealant wordt aangebracht over de lak, voordat er wax of glaze overheen aangebracht wordt. Een optionele stap, die zorgt dat het resultaat van je werk langer zichtbaar is.


    (*) zelfs de beste wasstraat veroorzaakt waskrassen, ook degene die claimen dit niet te doen. Waskrassen ontstaan over het algemeen niet van één keer wassen, maar zijn het resultaat van herhaling, elke wasbeurt laat kleine krasjes achter. De enige manier om dit te voorkomen is zorgvuldig bijhouden, voldoende wax gebruiken of een goede kwartscoating aanbrengen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
     
    2 Fast 4 U en gerardTDCI vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina