1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Autoverkoop zakt in: -22 procent in juli

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door BasSport, 2 aug 2021.

  1. TRAAG ECONOMISCH HERSTEL EN CHIPTEKORT HAKKEN ERIN

    AUTOVERKOOP ZAKT IN: -22 PROCENT IN JULI
    [​IMG]

    De afgelopen maanden liet de Nederlandse automarkt vrijwel onafgebroken herstel zien, maar aan die aaneenschakeling van positieve cijfers komt nu een eind. In juli zijn namelijk ruim 22 procent minder personenauto's geregistreerd dan in diezelfde maand vorig jaar, zo blijkt uit cijfers die Bovag, RAI Vereniging en RDC vandaag vrijgeven.

    De afgelopen maand zijn in Nederland 26.883 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Dat zijn er maar liefst 22,4 procent minder dan in diezelfde maand vorig jaar. Daarmee is een kentering gekomen in de maandelijkse groei die de Nederlandse automarkt dit jaar ten opzichte van 'rampjaar 2020' liet zien. De magere verkoopresultaten van juli brengen het totaal aantal in de eerste zeven maanden van dit jaar verkochte personenauto's op 189.692 stuks, zo'n 1,5 procent minder dan in diezelfde periode vorig jaar. Ondanks de verkoopdip houden Bovag en RAI Vereniging vast aan de eerder opgestelde verkoopprognose van zo'n 400.000 auto's voor dit jaar.

    Volgens de belangenorganisaties heeft de verkoopdaling in juli te maken met traag economisch herstel, vertraagde leveringen door coronamaatregelen, maar vooral met het wereldwijde tekort aan computerchips. Opvallende nieuwkomer in de verkoop-Top-5 is de elektrische Mustang Mach-E van Ford.

    Best verkochte merken juli 2021
    Merk Aantal Marktaandeel
    1 Kia 2.782 10,3%
    2 Volkswagen 2.636 9,8%
    3 Toyota 2.139 8,0%
    4 Skoda 1.679 6,2%
    5 BMW 1.632 6,1%
    Best verkochte modellen juli 2021
    Merk Model Aantal Marktaandeel
    1 Kia Niro 1.166 4,3%
    2 Volkswagen Polo 919 3,4%
    3 Toyota Yaris 899 3,3%
    4 Kia Picanto 753 2,8%
    5 Ford Mustang Mach-E 644 2,4%

    https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/autoverkoop-zakt-in-22-procent-in-juli/

    upload_2021-8-2_12-26-37.png

    https://www.bovag.nl/BovagWebsite/m...fers/2021/Autoverkopen-juli-2021.pdf?ext=.pdf

    Denk dat Ford blij mag zijn met de Mach-E, die verkoopt erg goed en houdt de totale registraties nog redelijk gelijk met dezelfde periode vorig jaar, anders zal het lager geweest zijn. De verkopen van de Fiesta en vooral de Focus blijven achter...
     
  2. Tja hoe zou het komen.

    in december worden er nog vlug een paar 1000 op kenteken gezet voor de lease en voor de particulier is een nieuwe auto bijna niet te betalen,
    Daarlangs moet de markt om naar elektrisch om over die prijzen maar helemaal niet te spreken
     
  3. Mee eens, Cijfers worden fictief hoog gehouden om inkoopprijs aantrekkelijk te houden, daarnaast rijd NL relatief "oud" wagenpark door de bekende BMP(verhogingen)
    Ik vind het niet vreemd dat autoverkoop niet van de grond (ook weer door zo genaamde grondstoffen te kort)
     
  4. Ik geloof best dat er wat problemen zijn met vooral electronische onderdelen, maar dat zal de verkopen zelf niet direct tegenhouden lijkt me de leveringen daarin tegen zullen wel later komen misschien zelfs pas volgend jaar dan zien we de verkopen ineens weer omhoog schieten in 2022 zeker.
     
  5. Je ziet wel dat dit jaar de camper en caravan verkopen door het dak zijn gegaan. Dat zijn toch vrijwel allemaal particuliere investeringen. Het geld wat aan een nieuwe of andere caravan of camper wordt besteed kan niet uitgegeven worden aan een nieuwe auto. De verkoop van nieuwe auto's is nu vooral een zakelijke aangelegenheid geworden. Daarom ook het hoger wordende marktaandeel van electrische auto's zoals de Mustang Mach E. De meeste particuliere kopers hebben daar geen geld voor of hebben het geld er niet voor over. Een nieuwe auto is door de hoge prijs en enorme afschrijving vooral ook een slechte investering van het spaargeld. Een maagdelijke kilometerstand en de geur van nieuw heeft een prijs. Een hele hoge prijs.
    Neemt niet wel dat de verkopen van de Focus en Fiësta in juli 2021 wel heel erg zijn ingezakt.
     
  6. Nu moet ik ook bekennen dat onze focus eigenlijk dit jaar op de nominatie stond om te vervangen, maar we uiteindelijk een nieuwe caravan gekocht hebben en de focus dus nog een paar jaar mee zal moeten, en of het dan nog een focus wordt :shrug::shrug:
     
  7. Mij zou je nooit een nieuwe auto zien kopen. Zodra je de showroom uit bent dan is de waarde al een end gezakt. Dus ga ik altijd voor een betrouwbare occassion.
     
  8. Dat ligt er allemaal maar net aan hoe lang je met de auto blijft rijden. Je onderhoudskosten zullen in het begin niet hoog zijn dus dat compenseert een beetje de afschrijving. En ja, wat is een betrouwbare occasion? Hiermee koop je misschien ook wel de ‘ellende’ van een ander


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. #9 jason101, 6 aug 2021
    Laatst bewerkt: 6 aug 2021
    Tot nu toe heb ik met de huidige en vorige focus geen ellende gehad op het vervangen van onderdelen na dan. Maar dat versta ik onder onderhoud en normale slijtage. Belangrijk is denk ik dat je een occasion bij de dealer haalt en niet particulier of bij een universele autohandelaar. De eerste focus kwam dus bij een handelaar vandaan waarmee ik dus wel een en ander heb meegemaakt.
     
  10. Veel jonge Focussen worden uit het buitenland gehaald. De jahreswagen of huurauto's uit Duitsland of Belgie. Ze hebben een nieuw kenteken en staan vaak op 4 seizoenen banden. Soms in een motor/versnellingsbakcombinatie die je in Nederland niet nieuw kan bestellen.
    Mijn eigen Ford dealer haalt ze ook bij bosjes uit het buitenland. Prima oplossing voor zowel de koper, de verkoper als de buitenlandse handelaar/dealer. Als koper omzeil je dan een deel van de idioot hoge BPM/CO2 heffing. Een jonge import Focus krijgt net als een nieuwe Focus een splinternieuw kenteken, dus daar zie je het verschil ook niet aan.
     
  11. Het gaat om de registraties, oftewel: auto's die daadwerkelijk op kenteken zijn gezet. De productie van de Focus heeft dit jaar grotendeels stilgelegen, vanaf midden april tot juli is er geen focus gebouwd. Sinds juli is de productie voor de helft hervat, maar vanwege de vakantie ligt die nu alweer dik twee weken stil.

    Dat verklaart de lage aantallen voor de Focus wel. Wat er nog op kenteken gezet wordt, is voorraad (voor zover die er al is) en import uit het buitenland.

    Hopelijk kan de fabriek in het najaar weer een beetje normale aantallen uitleveren, dan gaan die aantallen vanzelf ook omhoog. Er is ondertussen serieuze vertraging voor veel verkochte Focussen opgetreden - hier op het forum zijn er meerderen die al heel lang moet wachten (waaronder enkelen die vorig jaar hebben besteld en mogen hopen dat ergens in het najaar geleverd gaat worden).
     
  12. Klopt, mijn eigen Focus is daar een voorbeeld van. ;)

    In april gekocht bij een Ford dealer in Limburg. De auto komt uit Spanje, in januari 2021 op kenteken gezet in Nederland en had net iets meer dan 10.000 km op de teller. Zeer compleet uitgerust maar helaas niet met alle opties die ik wilde zoals bijv. Adaptive Cruise Control (wel Lane Assist). Maar goed, als je een import of 2e hands koopt weet je dat je het doen met de opties die erop zitten. Dan had ik voor nieuw moeten gaan maar wilde dat niet vanwege de lange levertijd en het feit dat mijn Fiesta uit 2011 weer APK nodig had en ik voor dit tijd eigenlijk een andere auto wilde.

    Van januari t/m april heel veel (online) gezocht naar een Focus en toen viel het mij al op dat er relatief veel auto's met weinig kilometers en een nieuw kenteken werden aangeboden.

    Overigens, tot nu toe zeer tevreden met mijn Focus! :cool:
     

Deel Deze Pagina