1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Auto loopt arm

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Danny0001, 25 mrt 2020.

  1. Beste leden, ik heb een vraagje voor iemand met ervaring op dit gebied.

    Ik ben in bezit van een Ford focus 2004 1.6 benzine. Het probleem is het volgende.
    De auto mist willekeurig vermogen, en de stationair toerental zakt heel vaak naar ongeveer 500rpm wanneer de motor net de 90 graden heeft bereikt. De toerental zakt alleen wanneer ik de koppeling intrap en aan het afremmen ben.
    Zodra ik de rem loslaat gaat de toerental weer naar zijn juiste positie.

    Ik ben hiervoor naar de garage geweest en monteur heeft mij vertelt dat het aan de de rembekrachtiger kan liggen?
    Want ik merk ook is dat de rempedaal soms inzakt, als ik deze rustig loslaat. De auto is uitgelezen en geen enke foutcodes te vinden. Behalve dat de auto stationair 12% arm loopt. Zodra je iets gas geeft blijft deze op 1% bij de Long term fuel trim.

    Er zijn veel sensors vervangen van A tot Z de brandstofpomp, brandstoffilter, luchtfilter, oliefilter, bougies, bougieskabels, bobine, nullastregelklep allemaal vervangen. De auto is ook gecontroleerd op valse lucht (rooktest)

    De auto heeft alleen een map-sensor dus geen Maf, dat betekent dat de computer op idle niet kan zien of er een valse lucht aanwezig is via de Map sensor. Zou dit betekenen dat de auto gewoon ergens een verstopping zou kunnen hebben? waardoor die bij stationair te kort aan brandstof komt? Want ook soms loopt de auto helemaal perfect, zat vermogen, en dan zie ik dan de Long term op 4% blijft stationair.
     
  2. tigereye en Patman vinden dit leuk.
  3. Danny keeerrrrrlllll
    Gasklephuis reinigen is stap 1
    inruilen kan altijd nog ;)
     
  4. Hallo,

    Ik ben Danny vermeer uit Den haag.

    Beste Dexter, de gasklephuis is al een keer gereinigd geweest, dit heeft niks geholpen. En toen kwam ik er later achter dat de gasklephuis bij de Fords niet schoongemaakt mag worden vanwege een speciale coating dat aanwezig is aan de binnenkant van de gasklephuis.
    Daarna had ik zelf nog eentje van de sloop gehaald met weinig km's inc nieuwe pakking bij de dealer.

    Maar als de gasklephuis vervuild zou zijn, zou de auto dan niet eerder rijk lopen ipv arm?
     
  5. En nu begint de auto steeds moeilijk te starten, telkens nadat ik heb getankt. Zou dit kunnen betekenen dat de Evap systeem aan het lekken is?
     
  6. Na de eerste tip over de rembekrachtiger, ben je daar al eens naar gaan kijken ? Het komt waarschjjnlujk niet vaak voor maar die zou kunnen lekken waardoor de motor via de rembekrachtiger valse lucht aanzuigt.

    Slang naar bekrachtiger los halen en afdoppen zou misschien een reactie kunnen geven op het stationair lopen en starten

    Ook als de motor uit is zou er een rest vacuum in de bekrachtiger achter moeten blijven dit kun je voelen door op het rempedaal te drukken na een paar keer remmen moet het pedaal hoog blijven en harder aan voelen
     
  7. Ik snap die reacties over de gasklep eigenlijk nooit. Heb nog nooit een auto op zien knappen van het reinigen van een gasklep.
    Wél van een nieuwe gasklep sensor.

    maar om je serieus advies te geven: controleer je carterventilatie. Meestal zit daar een scheur in.
    Achter je plastic inlaat spruitstuk zit een slang met 3weg koppelstuk. Deze scheurt vaak aan de achterkant waar je het niet zo ziet.
    Vervang ook meteen de grijze ‘checkvalve’ die onderaan in het Carter-filter gaat.
    Soms lost het balletje wat hier in zit op en is hij permanent open.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  8. Ik heb de rembekrachtiger laten checken in de garage, en zei zeggen dat deze goed lijkt te zijn.
    Ze hebben wel de pakking vervangen van de master cilinder, niet dat deze ging lekken ofzo. Ik heb zelf ook de remtest uitgevoerd.
    3 keer pedaal intrappen, en de pedaal word dan wel hard na 3 keer volledig intrappen.

    De carterventilatieslang is al een keer compleet vervangen geweest, samen met een nieuwe checkvalve.
    Het vreemde is nu dat de auto soms lang erover doet om te starten, en alleen bij warm motor, of nadat ik heb getankt.
    Is er ook een manier om de evap canister voor tijdelijk af te doppen? zodat ik kan kijken of de auto dan beter gaat lopen?
     
  9. Misschien wordt gewoon je pomp slecht.
     
  10. Soms trekt hij ook valse lucht bij de brandstofdrukregelaar op het einde van je brandstofrail. Waar die regelaar gedeeld is hoor je hem dan sissen.
     
  11. De brandstofpomp is ook nieuw van het merk Pierburg. :)

    B3nder, ik hoor m inderdaad sissen precies bij de brandstofdrukregelaar waar die zeg maar vast zit aan de rail.
    Maar ik dacht dat dit gewoon standaard geluidje was van de drukregelaar. Dus het kan mogelijk zijn dat ie van daar valse lucht aan het trekken is?
     
  12. Dat potje (onderdrukdoos) bestaat uit 2 delen, op die rand lekt die dan.
     
  13. Maar zou deze dan ook moeten druppelen, sinds daar dan alleen brandstof doorheen komt?
    De drukregelaar is trouwens ook vervangen met een originele van de dealer.
     
  14. Als ik de vacuumslang loshaal van de drukregelaar, en live ga kijken naar de Lambdawaardes, dan gaat de Long term langzaam van 12% naar 1% En de auto loopt dan opeens weer uitstekend! met heel veel trekkracht. Zodra ik de vacuumslang weer vastmaak gaat ie weer de richting 12% positief. :frusty:
     
  15. het kan zijn dat je drukregelaar het membraan van lek is
     
  16. hmm dat moet dan heel toevallig zijn, want de drukregelaar is een nieuwe originele. Met de vorige drukregelaar hoorde ik dit geluid ook vandaar dat ik deze toen ook zelf had vervangen. Maar ik heb nu iets nieuws ontdekt, ik heb gisterenavond de vacuumslang van de evap canister losgekoppeld en deze goed afgedopt (alleen de vacuumslang) Ik had daarna weer getankt en de auto heeft nog nooit zo extreem snel gestart :) en met warm motor paar keer uitgezet en opgestart, geen enkel vertraging gewoon.

    En de auto loopt sinds losgekoppeld heel heel goed, enorm soepel en veel koppel. Dus ik denk dat ik als eerst de canister ga vervangen als deze niet zo duur is, alleen weet ik niet waar ik deze kan bestellen. De dealer gaat voor zo een klein miezerig ding natuurlijk 85 euro rekenen (vooral de Ford dealer) , terwijl het misschien aftermarket maar 30 euro is ofzo.
     
  17. Nou ik had geïnformeerd bij de dealer, dit onderdeel kost 155,30 ex btw :frusty:
    De verkoper zei zelf gelukkig nog van, ja er zit volgens mij een soort van goudstukje erin dat ie zo duur is.:?

    Dat betekent dus een gebruikte van de sloop regelen voor tientje!
     
  18. Ik heb dus eentje van de sloop gehaald en ingebouwd, tot nu toe geen vermogenverlies, en de auto start zonder te aarzelen.
    Maar me stationair is nog niet helemaal 100%

    Weet iemand trouwens welke de juiste bougies zijn voor deze bouwjaar Focus?
    Standaard fabrieksaf gaat er een Bosch in lees ik op vele forums, met een electrodeafstand van 1,3mm.
    Maar dan lees ik op andere forums dat Ford deze aangepast heeft later naar 1,2mm vanwege onstabiele stationair en bobines die in korte termijn stuk gaat. En dan vervolgens is deze weer aangepast naar 1,0mm. Nu ben ik helemaal in de war, als ik op kenteken zoek, krijg ik ook de keuze tussen deze 3 electrodeafstanden.

    Nu heb ik laatst deze erin gezet Bosch HR7MEV. Maar origineel zat er een Ngk TR5A-10. Zou dit misschien de reden kunnen zijn waarom mijn stationair zo wegzakt af en toe?
     
  19. Gasklep001.jpg
    Had je toevallig al bij je stationair regelklep gekeken? dus niet je gasklephuis....
    en dan kom ik met een veel gebruikte foto hier:...in de foto staat hij als nullastregeklep
     

Deel Deze Pagina