1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Auto "hobbelt" en trilt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Nieles90, 16 apr 2018.

  1. Mensen,

    Mijn auto (Focus 3,1) heeft last van dat deze hobbelt en trilt. Het is begonnen toen ik m'n winterbanden op de auto had gelegd.

    Natuurlijk ging ik ervanuit dat dit dus aan de winterbanden lag. Ik heb deze opnieuw gebalanceerd maar dit mocht niet baten dus zou het in de band zelf kunnen zitten.
    Vanwege garantie ben ik terug gegaan naar de dealer. Deze constateerde speling op het lager van de aandrijfas rechtsvoor en heeft deze dan ook vervangen. Ook dit mocht niet baten.

    Echter nu ik weer de originele zomerbanden onder de auto heb zitten hobbelt en trilt deze nog steeds. Het is welliswaar een stuk minder dan met de winterbanden maar nog steeds significant aanwezig.

    Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen en wat het kan zijn want ik word hier gek van.

    Alvast dank,
     
  2. Is het vanaf het begin van de rit (met koude auto) al aanwezig? Verandert het als de auto warm wordt?
     
  3. Het is vanaf het begin al aanwezig, ik heb wel het idee dat het iets minder wordt naarmate ik langer rijdt. Trillen lijkt op slecht balanceren maar voor de wissel deed de auto het niet.

    Tevens heb ik het gevoel dat het hobbelen van achter uit de auto ergens komt. Maar dat is meer een "gok" dan hard bewijs
     
  4. Ik heb dit ook keer gehad, met name rond de 80 km/u dit had te maken met homekineet ...
     
  5. Over het algemeen kun je stellen dat als de hele auto trilt het vam de achterkant afkomt en als alleen het stuur trilt het van de voorkant af komt.
    Als het na de wissel is gekomen kan ik me voorstellen dat er misschien vuil tussen de velg en de naaf zit. Ook omdat je aangeeft dat het met de zomerbanden niet over is. Je kan dan de wielen wel uitsluiten (tenzij ze beiden even slecht zijn gebalanceerd :P)
     
  6. Dit is hetzelfde als wat ik heb. Toen ik hem kocht hebben ze remschijven vv achter. Ik denk dat dit niet goed is schoongemaakt. Echter als ik me velgen wissel van voor naar achter is het direct ook een stuk minder. Dus zut er ook iets in de velg. Gekke is dat oo de vooras je dan geen last van hebt.

    Dus idd wat je kan doen is de naaf en remschijf goed schoonmaken. De velg goed schoonmaken. En eventueel velg van voor naar achter.
    Dan zal je denk ik het grootste deel al kwikt zijn
     
  7. Als het in de velgen zou zitten is het raar dat het ineens naar boven komt terwijl dat er voor de winterbanden geen last van was.

    Ook begrijp ik niet helemaal hoe het hobbelen hierdoor kan ontstaan.
     
  8. Hobbelt en trilt??
    Balanceren is niet te voelen onder de 50km/h. Dus als je het voelt op lage snelheid? Ik lees ook dat je verschil voelt tussen zomer en winter set.
    Dus toch waarschijnlijk toch wat met de wielen. Lijkt mij.
    Wat voor wielen en banden zijn er gemonteerd?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. weet dat je in forscan reset pull drift hebt. maar denk niet dat dit effect heeft op je klacht

    met hobbelen is eigenlijk het volgende, wiel loopt dan excentrisch
    je wil dat de binnenzijde en buitenzijde van je wiel dezelfde straal heeft met de draaipunt van het lager.
    als de ene kant groter is dan de andere kant, gaat je band stuiteren.
    draai je de wiel ten opzichte van je draaipunt van het lager. dan kan het zijn dat dit ten voordeel of ten nadeel beinvloed.
    dat is op te lossen door alles goed schoonmaken zodat het zo recht mogelijk erop zit en dus straal naar draaipunt van het lager zo klein mogelijk is.

    tevens heeft een band ook veerkacht van inveren van de rubber zelf. dit is nooit 100% gelijk overal. als dit overmatig is dat ene kant nagenoeg de zijwang niet indrukt en andere kant heel makkelijk dan stuitert het ook (verhaal straal naar draaipunt van het lager verandert )
    vandaar banden opslaan met hogere bandenspanning of neerleggen om dit te voorkomen. mogelijk dat daardoor je eerst geen probleem had met de band en nu wel, het heeft aantal maanden stil gestaan en constant de zelfde kant van de band is dus ingedrukt/gedeukt
    oude auto die lang stil staat heeft ook vlakke plek op de band, dit van het stilstaan.

    dit kan door rijden verbeteren de veerkracht. of je zult het met roadforce (appraat zoals hunter gsp9700) moeten nabalanceren. die meet met een rol tegen je wiel deze veerkracht.
    dit heb ik zelf bij mij gedaan, zat zichtbaar hoogteslag in het wiel, alleen op apparaat viel het reuze mee, de waarde was helemaal niet overdreven hoog.

    in mijn geval weet ik dat me velgen achter krom zijn. als ik de velg voor naar achter wissel is het minder of heel veel verbeterd.
    wat ik nog zelf tussendoor kan doen is de naaf en remschijf goed schoonmaken
     
  10. Als zomerbanden heb ik ook Conti sportcontact 3 eronder liggen met de originele 17" velgen. Voor de wissel dus nergens last van met deze set.

    Als winterbanden heb ik nu semperit speed grip 2 met stalen velgen.

    Ik zal de auto van de week is op de brug zetten en alles is goed schoonmaken en kijken wat dat oplevert. Of gewoon weer terug ivm de garantie, laat hun het maar oplossen.
     
  11. Hoe zijn je banden opgeslagen in de winter en voor hoelang.
    Idee wat bandenspanning was toen je ze erop hebt gelegt.

    Verder ik heb dezelfde banden op 18inch liggen. Mijn voorkeur gaat wel uit naar michelin maar is meer een lersoonlijk keuze. Conti en pirelli hebben stuggere zijwang ten opzichte van michelin. Kan alleen niet zeggen of dit dan ook direct voor beter rijgedrag zorgt en tegen trillen gaat.

    Op werk gebruiken we conti, pirelli en michelin. Als we road force gebruiken is te zien dat ze het allemaal hebben. Alleen michelin hebben we als 19inch andere zijn 20 21 of 22inch, dan praat je over een band 285/35/22.
     
  12. Gewoon opgestapeld in de hoek van de schuur zoals ik altijd alle banden weg leg.
    De banden zelf hebben nog geen 3 maanden opgestapeld gelegen.
    Zijn ook de originele banden met net profiel 4/5mm.

    Bandenspanning gewoon volgens tabel gevuld 2,4 of 2,6 uit m'n hoofd.
     
  13. Dan zijn ze goed opgeslagen, althans dat kan je probleem/niet veroorzaken.
    Beide kanten van remschijf en aanlegvlakken goed schoonmaken kijken of dit helpt.
    Kromme naaf kan ook maar dit is zonder juiste tool nagenoeg niet te meten. Slingering van 0.05mm is voor remschijf voor naaf dacht ik dat het minder was/moest zijn
     
  14. Lijkt mij dat als zowel de winter als de zomerbanden dit nu ineens hebben dat de oorzaak meer bij de auto gezocht moet worden en dan de montage punten van de velg-schijf-naaf.
    Toevallig centreerringen gebruikt /niet verwijderd, of zijn de schijven los geweest van de naaf, alle wielmoeren vast.
     
  15. Banden zijn los geballanceerd, hoe draaiden ze op de machine? Vooral hoogteslag en bobbels in het loopvlak ?
     
  16. Alle banden zagen er goed uit, heb m'n zomerbanden niet opnieuw gebalanceerd want die reden van te voren zonder problemen. Loopvlakken zien er ook allemaal goed uit.

    Centreerringen heb ik niet gebruikt en de schijven zijn ook niet los geweest. Voor zover ik me kan herinneren zijn de naven goed en waren hier geen aparte dingen mee. Wielmoeren heb ik na 500km weer even nagetrokken, of beter gezegd gecontroleerd en daar was niks mis mee
     

Deel Deze Pagina