1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Android Headunit Ervaring

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door Simplicity, 29 jan 2019.

  1. Deze had ik ook gezien, echter mist hier de canbus-module voor de stuurwielbediening weer. Qua prijs is deze wel 25€ goedkoper (als ik de douanekosten meetel), maar met de canbusmodule er bij is ie weer zo'n 50€ duurder.

    Voordeel van de pumpkin is dat ie uit duitsland komt, is wat makkelijker voor het geval er iets mis mee is qua garantie enzo .
    Ik ben geen audiofiel, zou zo'n DSP-chip dan ook echt veel voordelen hebben? De boel wordt straks aangesloten via een versterker voor de speakers en sub.
     
  2. Can-bus module is niet nodig voor de stuurwielbediening. Deze werkt zo ook.
     
  3. #23 Simplicity, 11 feb 2019
    Laatst bewerkt: 11 feb 2019
    Tja, hoe groot het verschil exact is kan ik je niet zeggen, ik heb het zelf nooit gehoord. Van wat ik gelezen heb op internet is het wel een merkbaar verschil, maar dat hangt natuurlijk ook weer af van de soundchip die erin zou zitten zonder DSP en de speakers van de auto. Persoonlijk zou ik wel voor de DSP chip gaan, maar begrijp je redenering wel dat het makkelijker kan zijn bij problemen dat de Pumpkin uit Duitsland komt.

    Overigens is de CANbus module die gelinkt wordt in de advertentie zelf van Aliexpress maar €20.
     
  4. Inmiddels zijn we weer een paar maanden verder en kan ik wat meer vertellen over de radio. Ik heb de Isudar gekocht met DSP-chip. Mijn ervaring:
    • Vaak start de radio direct op in minder dan 1 seconde (dan komt ie uit een soort stand-by), maar af en toe moet ie helemaal booten, dan praat je misschien over ongeveer 20 seconde opstarttijd. Ik heb er nog geen regelmaat in kunnen vinden.
    • Geluidskwaliteit vind ik echt goed, beter dan de FX die er in zat, mede doordat het helemaal naar wens in te stellen is (er zitten wel heel veel opties op... moet nog precies uitzoeken waar al die schuifjes voor zijn)
    • Qua snelheid is ie uiteraard niet zoals een telefoon, dat was in het begin even wennen. Bij het starten van een app wil het soms wel eens iets trager gaan (1-5 sec?), maar zodra de app draait is er niets meer aan de hand, dan werkt alles erg soepel
    • Gebruiksgemak is ook erg goed, stuurwielbediening werkt (alle knoppen zijn vrij programmeerbaar) het scherm dimt als de lichten aan gaan, handsfree bellen is aan beide kanten goed te verstaan (zonder extra microfoon) en radio-ontvangst is beter dan de FX
    • Spilscreenoptie werkt ook fijn, spotify en maps tegelijk, of flitsmeister en spotify naast elkaar in hetzelfde scherm
    Al met al zeer tevreden over de aankoop. Nu alleen nog eens een keer een andere launcher instellen, want deze vind ik niet zo fijn. Maar heb me er de tijd nog niet voor gegund om er een paar uit te testen.
     
    Simplicity vindt dit leuk.
  5. Vreemd, is het niet zo dat ie dat na een bepaalde vaste tijd doet? Ik heb de mijne ingesteld op 1 uur nadat het contact uit gaat dat ie helemaal afsluit, dat was de langste tijd mogelijk die ik kon kiezen. Alternatief was de instelling "auto-sleep" (dat was ook de standaard instelling), maar ik was bang dat als ik de auto een week stil zou hebben staan de accu mogelijk leeggetrokken zou kunnen worden door de unit omdat ik dacht dat ie zichzelf dan nooit helemaal uit zou schakelen, maar misschien dat ie in die stand zelf beslist op basis van accuspanning o.i.d. wanneer het nodig is om zichzelf volledig uit te schakelen? De setting heet trouwens iets in de richting van: "Shutdown delay when ACC off" in het CAR menu van de instellingen.

    Overigens heb ik een keertje gemeten wat het stroomverbruik is in stand-by, en dat lag toch zo rond de 200-250mA (gemeten bij de accu), dus tenzij de units slim genoeg zijn om zichzelf uit te schakelen na een bepaalde tijd is het niet al te verstandig om hem altijd in standby te houden als je niet dagelijks de auto gebruikt.

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd, ik heb de mijne nu weer op auto-sleep gezet om te kijken of de unit dan ook toch soms zichzelf volledig uit gaat schakelen als de auto een tijdje stil staat.
     
  6. Ik heb hem ook op "auto" staan, had de verhalen ook gelezen over een leeggetrokken accu, dus de eerste week de auto bewust met de neus naar de straat op de oprit gezet zodat ik er makkelijker bij kon met de startkabels mocht dat nodig zijn :mrgreen: Maar tot op heden gaat het nog steeds goed.

    Ik denk dat ie inderdaad ook op basis van accuspanning bepaalt of dat er afgesloten moet worden. Soms heb ik na een korte rit dat ie compleet moet booten, soms na een week nog steeds geen problemen. Maar het lijkt er op dat de staat van de accu er mee te maken heeft, na een lange rit lijkt het beter te gaan en als het minder koud is.

    De radio kan zelf ook de spanning van de accu meten, daar heb ik wel eens op gelet bij het inschakelen van het contact, echter nog geen waarde gevonden wat de spanning minimaal moet zijn voordat ie compleet afgesloten moet zijn.
     
  7. wij hebben vorig jaar een pumpkin android 8 gekocht voor in de F150, met de DAB tuner, gps module, camera alles erbij. was er een beetje huiverig voor, maar is ons retegoed bevallen. Pumpkin kan uit Engeland of Duitsland verzonden worden, snelle en behulpzame reacties van Pumpkin etc. Unit goed geluid en ideaal met android.
    Hij wordt nu in de Lincoln ingebouwd dit weekend :-)
    zeker een aanrader.
     
  8. Zojuist ook een android unit geplaatst. Ging eigenlijk als een zonnetje. Echt plug en play. De originele USB aansluiting wordt gebruikt en overal zijn verloopstekkers voor meegeleverd. Ik heb er ook meteen DAB+ bij gekocht.

    Wel kwam ik nog 3 fakra achtige stekkers tegen achter het dashboard. Iemand enig idee waar die voor zijn?

    Nog even wat foto's voor de mensen die er ook over denken. [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  9. Nog wat foto's voor de liefhebbers....
    Ik heb op de laatste foto 3 fakra achtige stekkers in m'n handen; weet iemand waar die voor gebruikt worden?

    En die grote witte stekker op de middelste foto?[​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  10. Hier heb ik een foto van de achterkant van mijn radio. Misschien herken je de kleuren van de draden.[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn MI 8 SE met Tapatalk
     
    Bassie666 vindt dit leuk.
  11. Tnx!
    Ik zie dat er bij jouw een blauwe fakra wordt gebruikt. Heb jij navigatie op je jouwe?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  12. Iedere kleur Fakra stekker heeft zijn eigen eigenschap. Wat ik zo kon vinden is de roze voor de standkachel en de geel/beide voor Bluetooth.
     
  13. Tnx! Natuurlijk; zoeken op fakra en kleurcode :clap:
    Ik kom dan nog wat anders tegen: https://www.fordownersclub.com/forums/topic/95927-sat-nav-connections/
    Dan zou het zo zitten:
    Beige: camera
    Blauw: GPS
    Roze: communicatie tussen radio en display (in ieder geval communicatie tussen 2 modules)
    Zwart: FM antenne

    Ik hoopte dat de bestaande antenne over DAB+ zou beschikken. De ontvangst van de Android module is waardeloos.
     
  14. Hierbij een fakra overzicht.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 8wgsj4.jpg
      8wgsj4.jpg
      Bestandsgrootte:
      78,4 KB
      Weergaven:
      44
    Bassie666 en gerardTDCI vinden dit leuk.
  15. Tnx!
    Toch weer anders.
    In ieder geval geen DAB+ stekker.
     
  16. #36 Bassie666, 18 jul 2019
    Laatst bewerkt: 18 jul 2019
    De mijne heeft Android 9 en een nieuw versie nummer voor de MCU: MTCE_MX2. Deze blijkt echter compatible te zijn met de MX die qua versienummer dan weer achterloopt. Gepatcht en de gemodde amp-app geïnstalleerd. Wat een verschil! Nu inderdaad minstens gelijk aan de originele versterker. Morgen even proberen of het tijdens het rijden nog steeds mooi klinkt.
    Anders nog een subwoofer erbij plaatsen.

    Root ga ik binnenkort nog even proberen met kingoroot want Viper4Android lijkt me ook nog wel wat.
     
  17. #37 Bassie666, 6 okt 2019
    Laatst bewerkt: 6 okt 2019
    Updates:

    Over de fakra aansluiting achter de HU: ik heb getest of de GPS aansluiting werkt maar dat doet het dus niet. Ik ga ervan uit dat er wel een kabel naar achteren loopt maar dat die ergens rechts achterin loos ligt te wezen.

    De DAB+ ontvangst is nog steeds waardeloos maar het vervangen van de originele antenne is op de lange baan geschoven. Mijn gedachte is deze een keer te vervangen door een origineel met FM, GPS en DAB. Ooit. #langebaan
     
  18. Wat bedoel je met dat de fakra aansluting achter de HU het niet doet? Ik heb mijn unit gewoon aangesloten op de GPS antenne van de Focus met een fakra-SMA verloopkabeltje, en dat werkt vlekkeloos. Of bedoel je dat jouw auto origineel geen navigatie had maar wel de blauwe fakra GPS kabel?

    DAB+ ontvangst valt bij mij ook wel tegen, binnen de bebouwde kom is het prima maar daarbuiten niet echt. Heb jij overigens ook een verwarmde voorruit? Ik namelijk wel en las op internet dat dat blijkbaar het signaal ook enigszins blokkeert van de DAB antenna. De buitenantenne vervangen is ook één van de projectjes die al meer dan een half jaar bij mij op de planning staan, maar ben er nog niet aan toegekomen. Een sharkfin lijkt me beter staan bij de Focus en dan is het hele probleem met belabberde FM ontvangst hopelijk ook opgelost. Heb al wel alle benodigde informatie uitgezocht mocht je het gaan proberen (laat maar weten hoe het is gegaan ;)): focusrs.org topic, handleiding, antenne (fakra kabels), antenne 2 (SMA/HU compatible kabels)
     
  19. Mijn Focus had inderdaad geen navigatie. Achter de HU kwam ik 3 fakra stekkers tegen (zie ook eerder in dit topic) en was nieuwsgierig of die helemaal loos waren of dat er misschien toch iets aan hing.

    Ik heb inderdaad wel een verwarmde voorruit. Bedankt voor je linkjes! Als ik ermee verder ga zal ik ze zeker kunnen gebruiken! Mijn idee was om de kabels op te zoeken die naar die loze fakra's achter de headunit lopen en die dan te gebruiken. Scheelt weer kabels trekken van achteren naar voren.
    Overigens vind ik de antenne die er nu op zit mooier dan een sharkvin maar da's natuurlijk persoonlijk.
     
  20. heb wel eerder gelezen dat de sharkvin antennes slecht omgaan met DAB ontvangst.
     

Deel Deze Pagina