1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Andre's Focus 1.6 ecoboost (vervangen voor Kia e-Niro)

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Andre, 4 sep 2015.

  1. Kleine Peugeot antenne heb ik een tijdje terug ook gekocht. Nog steeds plaatsen, blijft een kleine 'ruimte' tussen. Ook nog zoeken naar een ringetje.
     
  2. antig01 / Andre :Heb je voor mij ook die procedure?
     
  3. #43 JW, 8 aug 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 aug 2016
    De reset procedure staat HIER beschreven.
     
  4. Ik heb inmiddels ook de antenne aangeschaft en idd er moet een ringetje tussen.
    Maar wat voor ringetje? vanaf de voet zit er een schuine rand.
     
  5. Deze keer een wat minder fraaie update. Kreeg afgelopen dinsdag een steen op de voorruit die een afdruk in de vorm van sterretje achter liet. Vanmorgen is deze voorzien van HPX3 hars. Helaas is het lidteken nog wel zichtbaar, vooral met een laagstaande zon op de ruit.
    Belangrijkste is dat verder scheuren is voorkomen.
     
  6. Gisteren het winterschoeisel vevangen door zomerschoeisel. Verder was het ook weer een jaar geleden dat de :focus3: een beurtje had gehad. Dit keer was het tijd voor de 6jr/120 k beurt. Kilometerstand inmiddels 78k.
    Olie + filter vervangen, nieuwe bougies, interieurfilter en het pipercross filter schoongemaakt en opnieuw ingevet.
    Binnenkort nog de remblokken achter en de remvloeistof vervangen, dan kan ik weer een jaar vooruit.
     
  7. Lekker bezig :thumbs:
     
  8. Nu het weer echt "aircoweer" is, merkte ik na het uitzetten van de airco dat er een wat muffe geur uit de roosters kwam. Ik de kast had ik een nog een busje van Meguiars staan, wat dit op zou moeten lossen. Vanmiddag even een schaduwplek opgezocht en het spuitbusje zijn werk laten doen. Procedure is simpel. Airco op max en recirculatiestand aan. Vervolgens het spuitbusje indrukken en buiten de auto een kwartier wachten. Na ongeveer 2 minuten was het busje leeg. Na het kwartier wachten kan de motor weer uit en is het zaak het interieur even door te laten waaien. Nu maar even afwachten op het 'probleem' hiermee is opgelost.
     
  9. #49 trucker0werner, 26 mei 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mei 2017
    meestal is het ook slim om koolstoffilter te vervangen. of als je papierenfilter hebt, te wisselen voor een koolstoffilter.

    heb je deze toevallig gecontroleerd.

    als je zo min mogelijk last wil hebben van vieze geuren, is het ook handig een km of 2 voor het einde de airco uit te zetten, zodat de vocht geen schimmel kan worden.

    mocht je er last van blijven houden dan kun je ook een ozoncleaner proberen. deze moet een aantal uur erin blijven staan.
    echter bij me oude focus kreeg ik de geur er nauwlijks uit
    naderhand ook niet van de ozon apparaat. stonk nog 2 a3 weken na. de stank kwam ook alleen als ik de airco gebruikte

    met deze focus nu nergens last van
     
  10. Koolstoffilter heb ik in maart vervangen. Airco iets eerder uitzetten doe ik meestal ook. Heel soms heb ik er te laat erg in. :oops:
    De geur viel nog mee en was alleen even waar te nemen na het uitzetten van de airco.
     
  11. Bij mij komt er na uitzetten van de airco een zure azijnlucht uit de roosters:nocheer:
     
  12. Airco lek?
     
  13. Geen idee, hij doet het wel gewoon.
     
  14. Dat is ook niet lekker. Lijkt me toch iets om eens na te laten kijken.
     
  15. Klopt. Had het al een keer eerder geroken :nocheer: maar gebruik de airco echt heel weinig. Nu met het warme weer gebruik ik em af en toe, en dan ruik ik het weer.:nocheer:
     
  16. Ik laat altijd de airco aan, dan ontstaan er ook geen vieze geurtjes.
    Als je 'm uitzet en uit laat, juist dan ontstaan er schimmels.
     
  17. Afgelopen jaar viel er naast wat regulier onderhoud weinig te melden. APK keuring leverde geen bijzonderheden op en verder doet de Focus gewoon wat hij moet doen.
    Vrijdag 9 februari zijn de werkzaamheden van de terugroepactie uitgevoerd. Op tijd de auto ingeleverd en met een Ecosport weer huiswaarts gegaan. Om kwart voor zes 's-middags telefoontje van Anton dat de Focus weer klaar stond. Voorzien van een nieuw reservoir met dop en de nodige nieuwe slangen en aangepaste bekabeling. Updates waren goed verlopen en de 182 paardjes hebben het gelukkig ook overleefd. Na de update leek het benzineverbruik opeens een stuk lager, althans dat gaf de boardcomputer aan. De BIAS-waarde die ik ooit zelf had aangepast stond door de update weer op 1000. Deze aangepast naar 933 en bij de volgende tankbeurt eens kijken of het echte verbruik in de beurt zit van de boardcomputer.

    2018-03-01 11.41.24.jpg
    Bij een abonnement op de Autoweek kreeg ik een dashcam kado. Deze zit inmiddels een paar maanden achter de spiegel. Beeld is redelijk goed. Wat wel vreemd is dat de camera op blijft nemen tot de batterij leeg is. Stroom komt van dezelfde zekering als het 12 volt punt tussen de voorstoelen. Inmiddels diverse keren de instellingen van de dashcam nagelopen, maar hij blijft overactief.
    2018-03-01 11.42.00.jpg

    Gisteren op de zomervelgen vier nieuwe Michelin's Primacy 4 laten monteren. Volgende week zet ik de velgen nog in de Gyeon Cancoat en zodra het wat beter weer wordt gaan ze er onder. Banden zou weinig geluid (68db) moeten maken. Ben benieuwd. Van mij mag het gauw voorjaar worden. Tot zover weer even de updates.

    2018-03-01 11.43.00.jpg
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. dat je stank ruikt nadat je airco uit zet is gek. enig rede is dat als je eenmaal de airco gebruikt de condens als afsluiter van stank functioneerd en deze verdampt hierna, waar dus de schimmel eronder weer gaat ruiken.

    persoonlijk zelf ook af en toe last van.

    airco wordt wel gezegt beste aan laten staan. ik doe dat ook niet. airco uit scheelt veel in verbruik en dan stinkt het nooit, alleen als je hem weer gebruikt soms wel eens. aller belangrijkste is 5 minuten voor de eindbestemming airco uit. dan zorgt de warme lucht ervoor dat vocht weg is en dus daarna weer normaal werkt.
    slechtste is airco die op volle bak heeft gewerkt motor uitzetten. hierdoor blijft de condens in de auto/kachelhuis en kan dit op den duur gaan stinken
     
  19. Ik gebruik de airco alleen bij warm weer of als de ramen beslaan. Dat laatste alleen bij instappen met nageregende jassen. Sinds de behandeling met dat Meguiar's spul eigenlijk geen vieze luchtjes meer geroken.
     
  20. #60 Andre, 31 jul 2018
    Laatst bewerkt: 31 jul 2018
    Tijdens de vakantie heb ik de kilometerstand van 100.000 overschreden. Een mooi moment voor een update. Ik kocht de auto met 30k op de teller en nog steeds stap ik er met veel plezier in. Ging dan alles perfect? Nee, er zijn zeker zaken voor verbetering vatbaar. Tijdens de heenreis van de vakantie naar Italië zorgde de focus nog voor wat spannende momenten. Om de grote drukte op de weg te vermijden hadden we er voor gekozen om op zondag te reizen en dat is goed bevallen. Toch was aan een klein oponthoud voor de Gotthardtunnel niet te ontkomen. De buitentemperatuur was 34 graden en de airco deed zijn best om het binnen dragelijk te houden. Al sukkelend in de file klonk opeens het waarschuwingsdeuntje en kwam de melding "motorstoring Onderhoud nu". Na het uitzetten van het deuntje bleef het oranje lampje branden. Temperatuurmeter gaf normale waarde aan en ook voor de rest geen bijzonderheden qua rijden. In een flits schoot het mij te binnen dat ik bij de laatste oliewissel niet de serviceinterval had gereset. Met dit in het achterhoofd en omdat de auto verder geen rare kuren vertoonde, toch maar de tunnel ingegaan. Na bijna 17 kilometer kwam er licht aan het eind van de tunnel en de focus bleef het gelukkig gewoon goed doen. Vervolgens zonder problemen nog een paar honderd kilometer doorgereden tot het vakantieadres. Na opnieuw starten was de melding weg en kwam na een paar honderd meter te hebben gereden weer terug. De dag erna in de navigatie gekeken naar de Forddealer in de buurt. Deze bleek op slechts 6 kilometer afstand te zitten. Daar aangekomen zag het er wel erg stil uit. Slechts een paar Fords voor de deur, hek dicht en niemand te zien. Bleek dat ze tussen 12.00 en 14.00 uur pauze hielden. Dag erna nieuwe poging om half tien en nu was de zaak open. De receptionist (volgens mijn vrouw een tweelingbroer van George Clooney) verstond redelijk Engels en heb het probleem voorgelegd. Hij was heel behulpzaam en pakte meteen testapparatuur en sloot deze aan onder het dashboard. Na wat scrollen door de menu's kwam hij met het verhaal dat er iets mis was met de luchttoevoer. Vervolgens ging hij onder de kap diverse slangen en stekkers controleren, maar daar leek niets mis mee. Na het resetten van de melding en een proefrit ging hij opnieuw één en ander nameten. Na een tweede proefrit was zijn conclusie dat het nu goed moest zijn. Wanneer het lampje opnieuw aan zou gaan, zou ik volgens 'George' gewoon naar huis kunnen rijden en me geen zorgen hoeven maken. De dagen erna geen lampje en het leek dus opgelost. Een kleine week later zochten we het wat hoger op om een rodelbaan te bezoeken. Was heel leuk om te doen, maar was een aardig stukje bergopwaarts. Bij de derde haarspeldbocht klonk het inmiddels bekende klingeltje en wederom de melding 'Onderhoud NU'. Ook nu weer verder geen problemen en de Focus zette zijn tocht naar boven gewoon voort. Bij de afdaling viel het me weer op dat het remmend vermogen op de motor vrijwel nul is. Heeft vast te maken met het ecoboost-principe. Daarom zo rustig als mogelijk naar beneden gereden en toch maar de remmen aangesproken. Geen rook gezien bij de remmen vandaan, dus ik ga er maar vanuit dat deze goed hun werk doen. De terugreis naar huis verliep gelukkig probleemloos en na thuiskomst contact gezocht met Wensveen in Alblasserdam. Daar was vandaag gelegenheid om verder uit te zoeken wat er loos was. Eind van de middag een telefoontje van Anton. Er was inderdaad een melding die wees op de luchttoevoer. Na controle en verder onderzoek bleek de slang tussen de aanzuigbuis van de turbo en kleppendeksel los te liggen. De eerste diagnose van 'George' bleek dus toch juist.
    De Fiësta Active weer ingeleverd (rijdt best goed) en weer met Focus naar huis. Leek erop dat hij weer wat lekkerder op het gas reageerde, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten. Ik ben in ieder geval blij dat de oorzaak is gevonden en het probleem opgelost.
    Verder ben ook ik geconfronteerd met wat bekende kwalen. Deurrubbers lieten los en heb ik weer vastgeplakt. Zal dit binnenkort nog een keer moeten doen, wat ik zag dat er weer een stukje losliet. Ook hebben de deuren een keer de toegang geweigerd. Reageerde niet meer op de afstandsbediening. Update van de software lostte dit op.
    Het beruchte slangetje van het koelreservoir heb ik preventief vervangen, net als het reservoir zelf. Buiten het reguliere onderhoud alleen normale slijtagedelen hoeven vervangen. Remblokken voor en achter, een nieuwe accu en rondom een set nieuwe Michelins. Vanaf de eerste tankbeurt heb ik het verbruik bijgehouden en het gemiddelde staat nu op 6,88 liter per 100 km. Lijkt me heel netjes. Sinds een paar weken is het fannetje van de airco hoorbaar. Deze maakt een brommend geluid. Schoonmaken heeft niet geholpen en deze wordt dus binnenkort nog vervangen. Samenvattend ben ik een tevreden Focus-rijder en ga vol vertrouwen door voor de volgende 100.000.
     
    Redwagon, Iodokus, Kees37 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina