1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 Andre's Focus 1.6 ecoboost (100.000km)

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Andre, 4 sep 2015.

  1. #1 Andre, 4 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mrt 2017
    Na anderhalf jaar Focus rijden werd het wel eens tijd voor een bijdrage aan het ‘mijn focus’ topic.

    Voor ik mijn Focus kocht in maart 2014 reed ik een Seat Leon 1M in FR uitvoering met de bekende 1.8 20 VT motor. Dit is het eerste type Leon. Fijne auto, waar ik met veel plezier in heb gereden. Maar op een gegeven moment begint het te kriebelen en wordt het tijd voor iets anders.

    Al vrij snel kwam de Focus 3 in beeld als mogelijke opvolger van de Leon. Diverse tests van de Focus erop nagelezen, waarin de rijeigenschappen steeds weer goed uit de bus kwamen. Voor mij nog belangrijker zijn de ervaringen van mensen die er al even in rijden. De reviews op autoweek.nl waren positief. Na even surfen op het www op focusclub.nl terecht gekomen. Het zwakke punten topic gaf voor de 1.6 ecoboost die ik wilde geen bijzonderheden. Na het uitpluizen van het forum stond mijn keuze vast.

    Vervolgens op zoek gegaan naar een Focus die voldeed aan mijn belangrijkste wensen:
    - 1.6 ecoboost
    - Kleur zwart of candyred
    - Hatchback
    - Weinig kilometers
    - Bouwjaar 2011/2012
    - Climate control
    - Lichtmetalen velgen

    Na een paar keer achter het net gevist te hebben een mooie gevonden bij een universeel autobedrijf.
    Auto was geïmporteerd vanuit Duitsland, dealer onderhouden en had net geen 30k op de teller.
    De optielijst omvatte 17 inch lichtmetaal, cruise control, hill assist, climate control, verwarmde voorruit, radio, navigatie, verwarmde voorstoelen, privacy glas en metallic lak. Niet in het zwart of candy red, maar ink blue. Toen ik de auto ging bekijken stond deze in de volle zon en deze kleur viel zeker niet tegen. Tijd voor een proefritje. Na het indrukken van de startknop viel meteen de rust op. De motor is nauwelijks hoorbaar, dit in tegenstelling tot de Leon die bij het starten altijd een sportieve ronk liet horen. Alles voelt goed aan. Auto stuurt goed, geen kraakjes of bijgeluiden en zowel van binnen als van buiten een nette auto. Op het display van de radio staat ‘NO GPS’, verder op het eerste gezicht geen bijzonderheden. De inruil van de Leon is daarna snel rond. Het navigatiesysteem zal gecheckt worden, verder zal de auto worden voorzien van luxe kentekenplaten en een afleverbeurt. Een paar dagen later is het zover. De Focus staat klaar met een vers Nederlands kenteken en een werkend navigatiesysteem. Tijd om huiswaarts te gaan. Een rit van 100 kilometer. Op de snelweg bij 120 km/u valt meteen de rust in het interieur weer op.
    De functies van diverse knopjes is nog even wennen, maar wat rijdt het lekker.

    Thuisgekomen kreeg ik al vrij snel op de display een melding over de batterij van de sleutel.
    Nieuwe batterij geplaatst en nog steeds de melding. Gelukkig had een forumlid de oplossing.
    Even met het contact aan de deur met de afstandsbediening de deuren sluiten/openen en weg was de melding.

    Hieronder een paar foto’s van de garage.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Direct na aanschaf heb ik de reclame onder de kentekenplaat weggewerkt.
    Via internet een afneembare trekhaak besteld. Montage was goed te doen en met de juiste kabelboom is verkeerd aansluiten eigenlijk onmogelijk.

    Na de eerste wasbeurt meteen maar een complete detailbeurt uitgevoerd. Met kleien kwam er nauwelijks vuil af. Van de achterklep met behulp van een fohn en een stukje draad de typeaanduiding verwijderd. Staat net wat strakker en er kan geen vuil meer tussen blijven zitten.

    Voor het overbruggen van de wintermaanden een set stalen 16 inch velgen aangeschaft met Michelin Alpin banden.

    Verdere aanpassingen die inmiddels een feit zijn;
    - Autolock geactiveerd (met dank aan Harry)
    - Luchtfilter vervangen door Pipercross
    - Upgrade naar 134 Kw
    - Bestuurdersmat vervangen door Focus 2 mat (net wat langer dan die van de 3)
    - Philips Silvervision in de richtingaanwijzers voor en achter
    - Instelling verbruik in boardcomputer aangepast


    De ‘to do list’ is daarmee aardig afgevinkt.

    Nu anderhalf jaar, 25.000 kilometer en 2 vakanties verder ben ik nog steeds uiterst tevreden. Storingen hebben zich niet voorgedaan en de Focus rijdt nog steeds perfect.

    Wel een paar kleinigheidjes.
    * Deurrubbers lieten los aan de onderzijde van de deur en ter hoogte van het slot.
    Met wat kit opnieuw vastgeplakt.
    * Slang koelvloeistof vervangen. Lekte (nog) niet, maar ik wou hier geen risico mee lopen.
    * Vreemd geluidje wat zich vooral liet horen op de snelweg. Bleek na enig zoekwerk het hitteschild boven de uitlaat wat een beetje resoneerde.
    * H7 lampje kapot in koplamp
    Update 2016
    * Accu vervangen. Van het ene op het andere moment was het over en uit.
    * Tankje van koelvloeistof preventief vervangen.
     
  2. Fraaie wagen :thumbs:
     
  3. mooie :focus3: André, goed om te lezen dat je tevreden bent :thumbs:
     
  4. Mooie focus. Welke tuning heb je uit laten voeren?
     
  5. Ik vermoed de Ford 182 PK versie.
    Dat is namelijk 134kw
     
  6. Mooie Focus, mooie kleur.
    :thumbs:
     
  7. Mooie auto. Het probleem met de deurrubbers is bekend bij Ford. Heb al mijn deurrubbers al laten vervangen omdat ze zijn gaan hangen, een andere focus mk3 hier in de straat heeft het zelfde probleem.

    Vraag: heb je de matten alleen bij de bestuurder gebruikt? Of ook aan de passagierszijde? en is het de zelfde pasvorm?
     
  8. Alleen bij de bestuurder. Bevestigingspunten komen helaas niet overeen. Dit is op te lossen door een paar passende bevestigingspluggen in het tapijt te draaien. Pasvorm is verder gelijk, maar ze lopen wat verder door richting pedalen. Waarom ze in de Focus 3 zo belachelijk kort zijn weet ik niet.
     
  9. De matten van de focus 2 passen inderdaad gewoon in de focus 3. Heb zelf de rubberen set uit mijn vorige focus in mijn focus 3 liggen. Ook de kofferbak mat past ondanks de vorm iets veranderd is
     
  10. Onlangs de standaard antenne vervangen door een korte versie. Ontvangst is nog steeds prima. Vanmiddag met de wasbeurt meteen maar even een fotootje van gemaakt.

    [​IMG]
     
  11. Staat stuk netter
     
  12. Mooie bak:thumbs: waar heb je die antenne vandaan?
     
  13. Thanks. Antenne komt van Ali expres. Voor 2 euro 94 vond ik het wel het proberen waard. En gelukkig past hij perfect en de ontvangst is ook goed.
     
  14. Ah, thnx. Zal eens kijken
     
  15. Andre's Focus 1.6 ecoboost (update DRL)

    Na enige weken wachten op de zending uit China kon ik vorige week eindelijk mijn setje DRL monteren. De kunststof driehoeken verwijderen was nog het meest lastige. Rechts werkte het minst mee, de linker kon ik vanaf de binnenkant een beetje helpen. Gelukkig zonder schade gelukt.
    En als de bekabeling dan is aangesloten ziet het er zo uit.

    [​IMG]

    En nog eentje in combinatie met dimlicht. Lampjes van het stadslicht en de H7 worden nog vervangen door exemplaren die wat witter licht geven. Op de foto valt het kleurverschil niet zo op.

    [​IMG]
     
  16. voor echt witte lampen raad ik PIAA Extreme white aan. echt WIT en straffer dan standaard lampje
     
  17. #17 pebou, 24 okt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2015
  18. Ziet er netjes uit. Bedankt voor de tip.
     
  19. staat erg goed, zou eigenlijk op elke :focus3: moeten zitten.
     
  20. Mooi hoor!

    Moest inderdaad zo uit de fabriek rollen!
     

Deel Deze Pagina