1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aftermarket Xenon (bevestiging)

Discussie in 'Electronica' gestart door wouter, 2 jul 2013.

  1. Ik ben de laatste tijd nogal aan het hobby'en geweest om Xenon in mijn Focus 3 wagon te krijgen....achteraf gezien had ik het beter fabrieksaf kunnen laten komen...maar ja, dat is achteraf praten.

    Ik ben tegen diverse hindernissen aangelopen, ik zal ze hier opsommen voor de liefhebber...maar ik kan het niemand aanraden ;-):

    1. Om geen strooilicht te krijgen heb je R-lampen nodig, deze zijn gedeeltelijk afgeplakt zodat de reflector behuizing geen roet in het eten kan gooien.
    2. Met een boordcomputer heb je in principe Canbus ballasten nodig (zijn iets duurder), maar bij mijn Focus 3 gingen de lampen enkele seconden na starten uit (en kreeg vervolgens wel netjes een foutmelding over defecte verlichting in display), dit schijnt te komen door het "duty cycle" stroomsysteem op een Focus 3 (wellicht alleen met start/stop-systeem?). Hiervoor een aparte kabel met twee weerstandjes nodig. Deze zorgt er voor dat de stroom buiten de normale toevoer om binnenkomt, dus altijd genoeg stroom. Maar daardoor is je canbus ballast ook nutteloos geworden en kan je volgens mij net zo goed uit met een niet canbus ballast, maar heb dat zelf niet getest. Krijg nu geen foutmelding, maar zie dus ook niet meer als een lamp defect is op display. Kan ik op zich mee leven. Ik heb verder de slimline canbus-set genomen, die passen mooi onder de koplamp-behuizing en je ziet er dus bijna niks van. Deze spullen bij Xenonlamp.nl gehaald.

    De weerstandjes worden erg warm en moeten ergens op metaal bevestigd worden. Om deze te bevestigen heb ik Bison siliconenkit gebruikt die geschikt is voor hoge temperaturen (http://www.bison.nl/nl-nl/producten/660-siliconenkitten/product/679-siliconenkit-high-temp/). Na 24-36 uur zaten ze goed vast en werkte het prima.

    Enige probleem dat ik nu nog heb is hoe de lampjes vast moeten blijven zitten. Het standaard houdertje van de lamp (zwarte blokje) past namelijk niet op de Xenon lamp. Iemand hier ervaring mee/een idee voor? Nu zitten ze flink ingepakt met isolatietape...het zit zeer stevig, maar niet echt heel profi en een lampje verwisselen kost je een halfuur. ;-)
     
  2. Nieuw blokje/fitting aan de bedrading een idee?
     
  3. De bedrading heb ik al uit het originele blokje, dus het gaat me echt puur om de bevestiging van de lamp zelf. De Xenon lamp is wat dikker aan de achterzijde, dus dat standaard blokje past er niet meer op. Ik heb deze al proberen te verbouwen, maar dat is geen succes geweest. Ook al gezocht naar een houder/adapter voor aftermarket xenon op een focus 3, maar niks voor gevonden (wel voor mercedessen en saab's).
     
  4. Of een xenon lamp nemen met een metalen voet ipv een kunststof voet, die past wel op de gewone bevestiging als 't goed is.
     
  5. Even voor de duidelijkheid, jij hebt zelf geen canbus setje gebruikt? Of kreeg je die storing met een canbus en heb je dit probleem opgelost met die twee weerstandjes?
     
  6. De weerstanden spelen hier voor lamp een extra relais zal een andere 12v schakelen. Deze oplossing gebruikt dus veel extra vermogen dat wordt opgestookt in de weerstanden.

    Ik heb vorig jaar alleen ballasten gebruikt met canbus en verder geen start of knipper problemen ondervonden.
     
  7. De Xenon set van het merk Kingco welke geschikt is voor voeruitgen met CANbus functioneert probleemloos met het lampcontrole systeem en de PWM regeling van de Focus 3.

    Vandaag heb ik deze Kingco Xenon set geplaatst in combinatie met een set Sky Wing projector koplampen en tot mijn verbazing werkte dit probleemloos en zonder foutmeldingen. Wel wil ik nog proberen om de instelling in de BCM te wijzigen naar Xenon koplampen zonder automatische hoogteregeling. Op deze manier krijgen de ballasten een stabiele 12 Volt spanning in plaats van het PWM signaal.
     
  8. #9 fcj, 29 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jan 2015
    Dat is mooi, waar heb je de ballasten geplaats?
     
  9. Ik heb de ballasten op de onderzijde van de koplampen bevestigd.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb van glasvezelplaat plaatjes gemaakt die op de onderkant van de koplampen zijn bevestigd. Onder op de behuizing zitten standaard bevestigingsgaten waar bij OEM Xenon de ballasten ook op worden bevestigd.

    Aan de onderzijde van de plaatjes heb ik de ballasten gemonteerd. Aan de bovenzijde zitten de 2 kastjes die tussen de bedrading van de Kingco ballasten zitten.
     
  10. erg mooie oplossing jw!
     
  11. mooie oplossing, er zijn echter ook kant en klare oplossingen zonder weerstanden beschikbaar die ook om kunnen gaan met PWM signaal en start stop.
    Pilot heeft hiervoor een set ontwikkeld die de canbus en het pwm signaal digitaal regeld.
    Hiervoor is dus geen weerstand meer nodig en daarnaast zet hij het pwm om naar gelijkspanning zodat de ballasten ook ontlast worden en niet telkens klappen te voorduren hebben waardoor ze een kortere levensduur hebben.
    google maar eens op pilot digital line
     
  12. bij de Focus 3 is het helemaal niet nodig om met weerstanden of speciale ballasten te werken.

    Wanneer de koplamp instelling in de BCM correct is geconfigureerd (Xenon koplampen met handmatige hoogteregeling) kan je in feite elke Xenon set gebruiken. Met deze instelling krijgen de Xenon ballasten geen PWM signaal maar een stabiele 12 Volt spanning vanuit de BCM.
     

Deel Deze Pagina