1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

afstand tot leeg

Discussie in 'Interieur' gestart door mauce, 26 aug 2013.

  1. Er klopt helemaal niets van mijn "afstand tot leeg" meter. Soms geeft ie een seintje bij 145 km dan weer bij 111 oid. Lijkt willekeurig. Vandaag telde hij binnen 2km 20km er af. Zo kan je er niet echt van op aan. Bij de ff 2 was het altijd precies op 80 en op 40km.

    Kennen meer mensen dit probleem?
     
  2. Ik heb ook dat hij soms eerder een seintje geeft. Ik vermoed dat hij dit baseert op het verbruik van die bepaalde tank. Als je dus een hoger verbruik hebt, omdat je flink doorrijd, geeft hij eerder een seintje.

    Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het zo werkt.
     
  3. Op basis van je brandstof niveau geeft hij een seintje. Rij je zuinig, zal dat bij een hoger resterende km afstand zijn. Bij mij meestal rond de 120km, maar als ik iets minder zuinig rij rond de 100km.

    Als de auto net start is je verbruik flink hoger. Hierdoor nemen je km te gaan ook flink af. Bij wegrijden met een bijna lege tank hou ik daarom een 50% marge aan. Kan ik nog 60km, dan zorg ik dat ik uiterlijk na 30km bij een tankstation ben.
     
  4. De resterende afstand wordt volgens mij berekend nav je actuele verbruik. Immers, als je bv een hele tank heel rustig en zuinig gereden hebt, nog 100 km te gaan, en je zou dan flink gaan gassen dan zou de berekende resterende afstand op basis van eerste deel van de tank onterecht zijn en je in problemen komen.

    Het kan dus goed zijn dat in 2 km stadsverkeer met veel (stevig) optrekken er ineens 20 km resterende afstand af gaat, de BC neemt het veilig en berekent resterende afstand op basis van je rijgedrag van dat moment.

    Een seintje bij precies 80 en 40 kan je in de problemen brengen, als je met 80km te gaan ineens op topsnelheid zou gaan rijden haal je die 80 echt niet meer.
     
  5. Toch piepte mijn Focus pas bij echt 80 km resterend.
    De Mondeo piept rond de 100 km, maar niet precies op een vaste resterende afstand van bv 80 km als de Focus.
     
  6. Bij de nieuwere Ford modellen is de afstand die nog gereden kan worden waarbij het lampje gaat branden geen vaste waarde meer maar een variabele waarde die wordt berekend afhankelijk van een aantal waardes zoals actueel brandstofverbruik, gemiddeld brandstofverbruik, motortype, rijstijl e.d. De afstand waarbij het lampje gaat branden kan dus per auto sterk verschillen.


    Bij de Focus 2 fase 1 ging het lampje branden bij 80 resterende kilometers. Bij de fase 2 is deze afstand variabel. Ik kwam hier achter nadat ik een fase 2 teller in mijn auto heb gebouwd. Het gegevens aan de hand waarvan de afstand wordt berekend is (bij de Focus 2) opgeslagen in de tellerunit en kan (tot op heden nog) niet worden gewist. Zo kan het voorkomen dat als je een teller plaatst die eerst in een auto met ander motortype heeft gezeten het lampje al gaat branden bij 200 resterende kilometers. Dit past zich dan wel langzaam aan maar (zeker bij een teller met hoge kilometerstand) kan dit heel lang duren.
     
  7. #7 Redwagon, 27 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 aug 2013
    Helemaal duidelijk JW. :thumbs:
     
  8. #8 mauce, 27 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 aug 2013
    Het is natuurlijk wel makkelijk als je rest teller variabel is naar gelang verbruik, dat kan ik nog wel begrijpen. Maar het is daarin tegen onzin om dan niet bij een vast stand een seintje te geven. Het 1 heeft niets met het ander te maken zoals er nu gezegt wordt. Vast seintje en vandaar uit naar gelang verbruik varieren is een stuk logischer.

    JW:
    Mijn focus 2 fase 2 en die van mijn collega geeft exact bij 80 en 40 een melding dus ik weet niet waar het het fout gaat met de vervangen teller bij de focus 2 maar daar lijkt me iets niet te kloppen.
     
  9. Sterker nog wat heeft het nog voor nut als en het moment varieert en de afstand, kan je net zo goed weer op je metertje kijken.

    Het verhaal van Fred klinkt logisch maar als ik dan ineens weer zuinig ga rijden zou de te rijden afstand ook weer op moeten kunnen lopen. En dat heb ik echt nog nooit gezien.
     
  10. Oplopen heb ik volgens mij ook nog niet gezien maar wel dat ik veel meer kilometers had gereden dan dat de resterende afstand minder werd, die stond vele kilometers op dezelfde waarde.
     
  11. Ja dat staat me ook bij Fred. Al met al maakt het een redelijk belachelijk systeem.
    Een metertje was/is onnauwkeurig en dit ook.
    In mijn ff2.2 dacht ik nog wel eens " eigenlijk heb je geen metertje meer nodig" nu ben ik blij dat ie er in zit.....haha.
     
  12. #12 redfox, 27 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 aug 2013
    Systeem is wat mij betreft gewoon logisch hoor. Als m'n gebruik van de tank gemiddeld 7/100 is dan is het logisch dat als ik resterend 6/100 rij, de resterende afstand niet meer zo snel afneemt als waarmee eerst gerekend werd. Ik rij immers zuiniger op dat moment. (de teller loopt nooit op maar blijft dan een tijd gelijk)

    overigens weet ik onderhand toch wel dat ik ongeveer 740km - 760km afleg op een tank, dus kan ik net zo goed op de gereden afstand letten :-)
     
  13. Dit heeft niets met het vervangen van de teller te maken. Ik heb dit ook al eens bij 2 verschillende Focus 2 fase 2 modellen geconstateerd waarbij de teller volledig origineel was. Nu moet ik er wel bij vertellen dat dit auto's waren van modeljaar 2011 en dus voorzien zijn van het laatste type teller (welke ook in mijn auto zit). De latere Focus 2 fase 2 tellers zijn technisch verschillend t.o.v. de vroege fase 2 tellers en hebben ook meer functies zoals ECO-Shift Up en een service indicator (welke overigens alleen werkt i.c.m. de juiste firmware).

    Het is goed mogelijk dat bij de vroegere Focus 2 fase 2 tellers het lampje wel op vaste waardes gaat branden. Ik heb hier nog een teller liggen van begin 2008 die ik onlangs gerepareerd heb. ik zal binnenkort deze teller eens in mijn auto plaatsen en kijken hoe het bij deze teller zit.
     
  14. Bij mij loopt de te rijden afstand absoluut op als ik zuinig rij na een periode minder zuinig, ook als het lampje brand.
     
  15. #15 Blauwitje, 27 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 aug 2013
    Bij mijn bus van de zaak geeft ie afstand tot leeg na 70km aleen dit ---- tot leeg die schat dan niks
    meer...

    Tis en blijft een luxe. Of vind je een sport tot de laatste druppel te rijden??
     
  16. bij mij idem dito (BJ 9-2008) zolang als ik de auto al heb doet die dit.
     
  17. Jawel, oplopen heb ik wel gezien. Zet de auto uit en dan weer aan. Kun je ineens weer een stuk verder rijden :)
     
  18. gewoon op tijd tanken. ;)
     
  19. Ja en gewoon zelf parkeren en opletten dat je in de baan blijft en optijd remmen en weer gewoon je sleutel gebruiken. En een kaart opschoot en op de verkeersborden letten en.......
     
  20. Ja precies fordfranc maar dat is toch lastig. Ik stapte in mijn auto en kon qua afstand naar huis rijden en daar tanken ( ik tank van de zaak en alleen bij bepaalde stations) dus ik tank niet op het start punt.

    Maar onderweg loopt de teller meer dan 30km terug en haal ik het ineens niet meer ondanks zuinig rijden.....is gewoon k.t
     

Deel Deze Pagina