1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Afgebroken veer van koppelingspedaal vervangen (Focus II benzine)

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door petar, 2 mrt 2015.

  1. #1 petar, 2 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 4 feb 2018
    Zoals bekend breekt de veer van het koppelingspedaal best vaak bij de benzine uitvoeringen van de Focus II.

    Vaak hoor je een knal en dan voelt het koppelingspedaal heel soepel bij het intrappen. Ook komt 'ie iets langzamer naar boven. De veer helpt namelijk om het pedaal naar boven te trekken.

    Hier is er al veel over geschreven (o.a. hier, hier en hier), maar tot nu toe waren er niet veel foto's op het forum.

    Bij deze dus - een korte HOW-TO voor de mensen die zoals mij graag een foto of twee willen zien. :) Met dank aan iedereen die informatie over de montage al op het forum heeft geplaatst. :thumbs:

    De Veer
    FINIS: 1463612 (prijs maart 2015: €7.18, incl. BTW); Dit betreft een set. De veer links op de foto is wat je nodig hebt voor de benzine versies van de Focus II. De andere is (als ik het goed heb begrepen voor diesels en de ST).

    [​IMG]

    Gereedschap
    Lange Torx 25 schroevendraaier (ca. 15cm of meer zonder de hendel)
    Grote en stevige sleutelhanger ring (diameter ca. 2,5cm of groter)

    Andere hebben een bandenlichter gebruikt om de veer over het pedaal te trekken. Ik zelf vond de sleutelhanger ring sneller en makkelijker.

    Tip: Stappen 1 en 2 zijn misschien niet nodig, maar ik vond het makkelijker werken met dit paneel eraf.

    STAP 1

    Verwijder de radio afstandsbediening door het gemarkeerde clipje in te duwen en dan de unit met beleid eraf te trekken. Pas op - er staat nog een kabeltje aangesloten aan de binnenkant. Die moet je ook lost maken.

    [​IMG]

    STAP 2

    Het dashboardpaneel aan de linker kant bij je knieën zit met twee schroeven vast en wat clips. De plekken van de schroeven zijn op de foto hieronder gemarkeerd. Maak ze los en dan trek je het paneel naar voren en iets naar boven eraf.

    Let op: de OBD2 poort zit nog aan het paneel vast. Maak hem los en dan kan het paneel aan de kant.

    [​IMG]


    STAP 3

    Verwijder de kap onder het stuur. Die zit ook met twee T25 schroeven vast en is ook 4x geklikt aan de bovengedeelte die boven het stuurwiel staat.

    De schroeven zitten hier:
    [​IMG]

    En hij is hier geklikt (stuurwiel even omdraaien):
    [​IMG]

    Maak de kap los en trek hem dan naar jou en naar beneden. Het stuurwiel moet je eerst 180 graden omdraaien:
    [​IMG]


    STAP 4

    Als alles weg is, dan heb je toegang tot de achterkant van het pedaal en ook de veer (via gemarkeerde gaatje):
    [​IMG]

    Verwijder eventueel de oude veer - soms blijft een stuk van de veer nog aan de pedaalbox zitten.

    STAP 5

    Vervolgens monteer je je nieuwe veer.

    De veer heeft twee verschillende kanten:
    Je monteert eerst de korte kant aan de pedaalbox/pedalensteun. Hiervoor moet je met je rug op de mat liggen. Een zaklamp is best handig anders zie niet zo veel achter het pedaal.

    Ik heb de veer gemonteerd zoals op de foto hieronder. Ik weet niet of het eigenlijk zo moet of andersom (haak van boven naar beneden). Hij zit in ieder geval mooi vast.

    [​IMG]

    Nu moet je de andere kant van de veer over het lipje van het pedaal trekken. Hier heb ik de sleutelhanger ring voor gebruikt. Die is makkelijk te verwijderen na dat de veer op het pedaal zit.

    [​IMG]

    Het makkelijkste voor mij was om weer op mijn rug op de mat te liggen en met mijn linkerhand de veer te trekken via de gat aan de bovenkant (zie foto STAP 4). Zo zie je ook wat je doet. Met je rechterhand van boven trekken heb je misschien wat meer kracht maar ik zelf kon eigenlijk niets zien van wat ik deed...


    STAP 6
    Controleer of het pedaal weer netjes werkt en zet alles in omgekeerde volgorde terug.
     
  2. Super [MENTION=9843]petar[/MENTION] erg nette how-to, ik vind het zelf ook altijd wel erg fijn om een plaatje bij de uitleg te zien
     
  3. [MENTION=9843]petar[/MENTION] hoe merkte je dat hij gebroken was ?
     
  4. @Jvdpol - ik hoorde een knal en dan werd de koppelingspedaal ineens erg soepel. Je gaat het echt voelen als de veer kapot is want die zorgt voor de weerstand van de pedaal.

    En als je niet zeker bent - even bij de pedalenbox kijken - dan zie je het. :)
     
  5. [MENTION=9843]petar[/MENTION] hmm die van mij gaat wel licht na beneden maar wel wat zwaarder omhoog.

    Hoe kan ik beste zien ?
     
  6. Even op de kop onder het dashbord kijken. Dan kun je hem als het goed is zien zitten.
     
  7. Oke of zonder te lachen...

    Bij mij zit helemaal niets al 10.000 km dat ik hem heb
     
  8. Het gebeurt wel vaker dat de veer breekt en er vervolgens geen nieuwe wordt gemonteerd. Er zijn genoeg mensen die de gebroken veer wel zien liggen (als deze tenminste naar beneden is gevallen) maar zich helemaal niet realiseren waar deze vandaan komt. Als er dan ook nog eens weinig merkbaar verschil is in het bedienen van de koppeling en er ook niets geks te zien is zijn er genoeg mensen die het dan maar zo laten.
     
  9. vervangen.. je moet het niet doen als je zuinig bent om je arme of handen.. wat een prielle werkje
     
  10. moest stiekem wel lachen :lol:

    ga nu zelf even kijken of hij er nog zit :schater:
     
  11. Haha [MENTION=15787]Locuz[/MENTION] toen ik deze topic las precies het zelfde
     
  12. hier komt dan het momentje waarop we helemaal stukgaan.
    bij mij zit er dus ook geen veer :schater:

    heb er niets van gemerkt, maar ga hem morgen wel even halen..
     
  13. 7 euro nog wat. Ik wens je succes ! Wat een k't klusje is dat zeg.
     
  14. het is in ieder geval een goedkope reparatie. bij mij gaat meestal het meest dure onderdeel stuk :nocheer:

    Maar ik ben blij met je how-to, duidelijke plaatjes, dus denk wel dat het gaat lukken.
     
  15. Voor stap 5 even goed zoeken naar het gaatje.
    Want daar was ik echt even zoet mee.
    En kleine haakje daar in en lange haak op het pendaal.
    Moet veel kracht zetten om erover te krijgen.
    Ik maakte gebruik van sleuterhanger oog.
     
  16. Yup. Maar nu heb je ca.€50 bespaard... om aan iets mooiers te besteden. :mrgreen:
     
  17. Is dit ook de zogenaamde koppelingsveer die het bij de focus RS mk2 ook wel eens begeeft?
    Of blijft hangen.
     
  18. Als deze veer er niet heeft gezeten terwijl je hem hebt gekocht. Zal je het verschil niet merken. Maar het verschil is groot als die kapot gaat.hij is ook niet onbelangrijk want volgens mij is de kans groter dat je lichtjes de druk op de koppeling geeft waardoor er weer kans is op meer slijtage daarvan.
     
  19. Even geregistreerd om te bedanken voor de howto! Top!

    Ik vond het met een sleutelhangerring erg lastig.
    Ik heb een stuk VD installatie draad eraan vast gemaakt en daarmee kon ik van buiten het dashbord beter kracht zetten en zat de veer zo op de goede plek.
     
  20. Zo. Twee jaar later weer gebruik kunnen maken van m'n eigen howto. :schater: Nu nog kijken hoe lang die het volhoudt...
     

Deel Deze Pagina