1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Adviestopic Ford Focus Wagon MKII

Discussie in 'Algemeen' gestart door Jeltel, 3 apr 2022.

  1. #1 Jeltel, 3 apr 2022
    Laatst bewerkt: 3 apr 2022
    Mijn tweede post, na de eerste uit 2014... ;) Blijkbaar was de Focus 1 toch prima genoeg en had ik weinig redenen om dit forum te bezoeken.

    Helaas is de Focus 1 overleden afgelopen september met een kapotte stuurbekrachtigingspomp, lekkende koppakking, roest etc. Die is naar het hiernamaals.

    Tot nu hebben we het zonder auto gedaan en dat beviel eigenlijk prima. Maar het lekkere weer komt eraan en ik wil weg met de tent. En dat ging prima met de Focus I Wagon, dus ik graag weer een Ford Focus wagon, maar dan een MKII met een budget van €5.000.

    Belangrijke eis is dat die de tijd dat ik hem niet gebruik (wat toch best vaak zal zijn) niet duur is. Dus niet teveel wegenbelasting, verzekering etc. En ook zuinigheid is belangrijk. Daarom is de C-max afgevallen (groter frontaal oppervlak) en ook de 1.8 motoren hoeven niet voor mij (want te zwaar en onzuiniger). Een 1.6e zal niet de allersnelste zijn met bagagewagen en volgeladen. Maar dat ging met de Focus I ook prima.

    Ik zie een boel Focus Wagons MKII voorbijkomen met meer dan 200.000km. Zelf wil ik graag een auto die ik gewoon enkele jaren kan gebruiken (mijn vorige voortuigen heb ik allemaal op gereden). En ik twijfel of dat met een auto die boven de 250.000 of zelfs 200.000km wel gaat.

    De zoekfunctie bracht me geen algemeen adviestopic naar boven, dus vraag ik het toch maar in een eigen topic. Hebben jullie goede tips rondom de aanschaf van een Ford Focus Wagon MKII. En of voor of na de facelift nog wat uitmaakt (bij de Focus MKI was dat wel het geval (minder roest)).
     
  2. Soms kan je beter een auto met 200.000km hebben dan eentje met 150.000km. De periode tussen die kilometerstanden is er vaak eentje waarin de eerste keer groot onderhoud gepleegd moet worden, denk aan zaken als distributieriemen, katalysators, koppelingen, etc. Het kan dus lonen om eentje met iets meer km te nemen waarbij dat onderhoud al (aantoonbaar) is gedaan. Wellicht zijn op zo'n auto zaken als banden/remmen/ophangingsonderdelen iets verder versleten, maar dat zijn zaken die vele malen goedkoper te vernieuwen zijn dan de groot-onderhoud zaken.
     
  3. Dat is een goede. Zijn er specifieke zaken waarop ik moet letten bij een MK2 focus? Bekende zwakke punten?

    En hoeveel kilometer kan ik verwachten van een MK2 voordat die 'op' is?
     
  4. Je kunt natuurlijk nooit zeggen of een auto goed of slecht is. Dit hangt af van heel veel factoren af !

    Als ik jouw verhaal lees kom ik op de volgende Ford Focus uit
    .
    https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-benzine-2008-52189001

    Hier kan je nog jaren mee vooruit als de auto in goede staat is. Neem anders iemand mee die verstand van zaken heeft. Of doe een aankoop keuring bij de ANWB.
     
  5. Zeker een interessante, al wordt het lastig om die bagagewagen mee te slepen. Al zal een trekhaak niet de wereld kosten. (Edit: snelle zoektocht een kleine €600)

    Wel vraag ik me af waarom deze slechts €5000 kost met minder dan 100.000km gelopen.
     
  6. Lees eerst de reviews van deze garage
     
  7. Bij de naam en plaats gaat er bij mij wel een belletje rinkelen….
     
  8. Mijn Excuus was snelle zoek tocht.
    En ik heb dus geen verder onderzoek gedaan naar het naader noemende autobedrijf A van den Broek.
     
  9. Dat verklaart de prijs weer ;)

    Ik zie genoeg interessante auto's als ik de trekhaak en 200.000 loslaat. Ik zal als ik een echte interessante die hier eens posten.

    Dank voor de tips tot nu toe ;)
     
  10. met een grote boog om Apeldoorn heen.
    niet alleen van der Broek maar meerdere garages zijn niet te vertrouwen daar.
     
  11. Ik zie dat er genoeg auto's zijn. Lastige is dat ik weinig tijd heb om een rondje nederland te doen om alle potentiele auto's te proberen.
    En dan ben ik nog gecharmeerd van de blauwe versies ook.

    Ik neig nu naar een Focus wagon 1.6 met of minder dan 150.000 of meer dan 200.000 met groot onderhoud (lees distributieriem) met een trekhaak (geen zin om dat naderhand te regelen). Hij hoeft niet supernieuw te zijn en voorzien van alle snufjes (dat kan toch kapot en gebruik ik nauwelijks). Oftewel een standaard model is prima. Enige luxe is eigenlijk die blauwe kleur (of iets anders opvallends, maar dat heb ik nog niet gezien). En ik wil er nog een 50.000 km mee kunnen rijden ofzo (dat duurt zeker weer 5 jaar)
    Het liefst relatief in de buurt van Nijmegen.

    Dan kom je ongeveer op dit lijstje: Ford Focus Stationwagon - Tweedehands auto kopen - Gaspedaal.nl

    Dan kom ik op deze:
    Ford Focus Benzine [18-XL-BR] | AutoTrack.nl (opvallendste: 17" velgen, 4 eigenaren (inclusief lease))
    Ford Focus Benzine [2-ZKR-51] | AutoTrack.nl (saaie wieldoppen ;) en import in 2015) (2-ZKR-51 - Ford Focus Wagon - Finnik Kentekencheck - Finnik.nl)
    Ford Focus Wagon 1.6 Titanium, ECC, Navi, PDC, H.Leder, Nette auto 2008 Benzine - Occasion te koop op AutoWereld.nl (niet blauw, duurder, nieuwer, luxer en net onder de 200.000, distributieriem vervangen bij 132.000. 4 eigenaren, nu nog, terwijl die bij een dealer te koop staat?)

    Bij welke zouden jullie gaan kijken (of een andere uit de lijst?)
     
  12. wbt kleur zou deze het winnen. Import zou ik wel spannend vinden…

    Je hebt het geluk dat je niet zoveel kilometers maakt, dan is de kmstand wat minder interessant.
     
  13. Voordeel is dat die al 7 jaar geleden is geïmporteerd. En sindsdien bij één eigenaar. Mochten er spannende zaken zijn geweest, zouden die al boven water gekomen moeten zijn en opgelost.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Qua opvallendste kleur, springt deze er voor mij uit:
    Ford Focus Benzine [18-XL-BR] | AutoTrack.nl (opvallendste: 17" velgen, 4 eigenaren (inclusief lease))

    Daarnaast nog een knappe radio erin (sony) en rondom electrische ramen.

    Succes ermee
     
  15. Nope, dit was hem niet.
    Kwa staat van het uiterlijk helemaal prima. Wat krassen en deukjes her en der.
    Maar technisch gezien heel onzeker. Koppeling die pas laat ingrijpt, motor die bij stationair al een tikkend geluid maakt, koelvloeistof dat laag staat en incomplete onderhoudsboekjes.

    Dus we kijken nog even verder. Toch die andere blauwe focus maar eens bekijken.
     
  16. Pfoe, das wel een zwaar gebruikte auto, kijk die stoel. Goed, een stoel is te vervangen, maar als je er zo mee omgaat ….
     
  17. Wel die mooie kleur. Dat is zeker een pre.
    Maar toch 240.000km die stoel en Aalsmeer. Dat wordt hem niet.
    Moet toch een beetje in de buurt zijn.
     
  18. Zeker, check een paar posts terug. Een lijstje van gaspedaal.
     

Deel Deze Pagina