1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Adaptieve bi-xenon defect

Discussie in 'Electronica' gestart door jaapd, 7 dec 2017.

  1. Is hier inmiddels al meer over bekend? Ik heb zelf namelijk ook adaptive bi-xenon, en voorkomen is beter dan genezen :weird:
     
  2. #122 pd3jcw, 5 mei 2020
    Laatst bewerkt: 6 mei 2020
    De module in de koplamp is te zien in onderstaand plaatje (zowel links als rechts bevat deze module), FINIS 1908733, kost iets van 100 euro;
    [​IMG]

    [​IMG]

    de ander module, die bij het stuur zit zeg maar (de HCM), is FINIS 2041280. Deze moet echter wel van een programmering moeten voorzien als je deze gaat vervangen. De modules in de koplamp hoeft niks aan geprogrammeerd te worden.
     
  3. Maar als ik het goed begrijp in het verhaal van @revadu , vervang je de eerste genoemde module om weer een goed werkende adaptieve koplamp te krijgen @pd3jcw ?
     
  4. daar lijkt het wel op, t.o.v. het vervangen van een koplamp à 1000 euro is dat wel het testen waard!
     
  5. Wat kost zo'n module?
    Tevens is hier ook wel eens iets genoemd over een firmware update, welke deze module niet meer zou moeten slopen. Is hier ook al iets over bekend, of is het probleem puur hardwarematig?
     
  6. 100 euro ongeveer dus !
     
  7. Oeps, overheen gelezen. Thanks!
     
    pd3jcw vindt dit leuk.
  8. Ook ik mag mij helaas hier melden. Ik heb in de afgelopen weken al 3 keer de melding gehad "koplamp storing onderhoud ZSM". Vanavond in het donker viel mij op dat na een rechtse bocht de rechterlamp rechtsonder blijft hangen. Na de auto een keer opnieuw aan doen kalibreert hij wel goed maar doet hij vervolgens hetzelfde weer na een rechtse bocht. Bij het achteruit inparkeren wist hij zich vreemd genoeg wel te herstellen. Maandag maar eens contact opnemen met de dealer waar ik hem gekocht heb. Wordt vervolgd.
     
  9. #129 Marcel01, 9 mei 2020
    Laatst bewerkt: 10 mei 2020
    [​IMG]Vanmiddag mijn rechter koplamp eruit gehaald om te kijken of module in de koplamp eruit te halen is is.
    Module gevonden maar deze kan niet zonder zagen en of boren verwijderd worden.
    Aan de bovenkant van de koplamp is wel het montage gat te zien maar deze zit dicht, zoals te zien is op de foto.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Is deze module (FINIS 1908733) een reparatie onderdeel die je na openmaken
    van het dichte gat bovenkant koplamp weer kan monteren?
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. Foto's zijn (hier) niet zichtbaar Marcel
     
  11. Dank voor je opmerking, ik moet even kijken hoe ik ze erop krijg.
     
  12. Foto's geplaatst
     
  13. #133 pd3jcw, 10 mei 2020
    Laatst bewerkt: 10 mei 2020
    PB mij even je kenteken dan zal ik eens verder gaan kijken!

    edit; ik heb even gezocht en die sparing bovenop de koplamp, daar zit de stuurmodule onder. Als deze defect is geraakt moet je dat openmaken, de defecte print verwijderen en de nieuwe print plaatsen. De nieuwe print koop je compleet met houdertje welke het gat weer afdicht, dit zie je ook in de 2e foto van mijn bericht dat het plastic deel exact even groot is als de sparing in de koplamp.

    Nu komt het, die module in de koplamp kan ook nog alleen voor het LED gedeelte zijn, echt duidelijkheid kan ik hier niet over vinden. Wel lees ik regelmatig dat er in de koplamp zelf (vlak onder de xenon lamp) ook een printplaat zit waar een connector wel eens van los komt. Als je de rubber dop eraf haalt en je kijkt onder de xenonlamp moet je deze print zien zitten!
     
  14. Onder de xenon lamp zit wat ik kan zien een zwarte eenheid met servomotoren voor automatische hoogte verstelling en bocht verlichting.
    Tussen lamp van bochtverlichting en xenon lamp zit inderdaad nog een printplaat gemonteerd maar welke functie die heeft is mij onbekend.
    Ik heb inmiddels lamp weer terug gemonteerd maar zal nog een keer stekkerverbinding van deze printplaat controleren.
     
  15. Vandaag koplamp er uit gehaald en de gekeken hoe de bedrading loopt,
    Te zien is dat de module/printplaat (FINIS 1908733) waar we eerder over hadden, dat er 4 draden naar de LED stadslicht/DRL gaan
    er gaan nog 4 andere draden ergens heen maar ik kan niet precies zien waarheen.
    Nog 2 ander printplaten gezien.
    Printplaat links op foto deze heeft volgens mij te maken met hoogte verstelling van de lamp, bedrading loopt naar servomotor onder in de koplamp.
    De andere printplaat rechts op foto onder de xenon-lamp heeft te maken met de bochtverlichting bedrading loopt naar servomotor onder de xenon lamp.
    (Foto kwart slag naar links draaien)
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dus ik denk dat de module/printplaat (FINIS 1908733) geen zin heeft om te vervangen om het probleem op te lossen.
     
    Wiz vindt dit leuk.
  16. Ik ben er vandaag mee naar de dealer geweest. Zij konden geen foutmelding vinden. De monteur heeft de koplamp opnieuw ingeleerd en hiermee hoopten ze dat het probleem verholpen zou zijn. Toen ik weg reed van de garage kreeg ik na 2 km de befaamde melding "koplamp storing, onderhoud ZSM". Ik ben toen direct teruggegaan en heb de auto laten lopen zodat zij hem uit konden lezen. Dit leverde de foutcode B14DA "Actuactor lichtverdeling koplamp rechts" op. Volgens de dealer is de enige optie een nieuwe koplamp (wat ik dus ook ga doen).

    Inhakend op het onderzoek van Marcel (goed bezig), er van uitgaand dat ze allemaal last hebben van een soort gelijk probleem, zou bovenstaande foutmelding dan niet meer in de richting van servo's moeten wijzen?
     
  17. #137 Anithing, 18 mei 2020
    Laatst bewerkt: 18 mei 2020
    De dealer weet vaak niet beter dan "een nieuwe koplamp plaatsen", aangezien dit hetgeen is dat Ford voorschrijft. Voor een monteur/dealer is er vaak geen budget om zelf op onderzoek uit te gaan, en omdat Ford een nieuwe lamp voorschrijft hoeven ze op support van Ford ook niet te rekenen. Ik denk echter wel dat het het proberen waard is om te achterhalen wat de 3 PCB's aansturen, en zo kijken of je het probleem op kunt lossen. Het lijkt namelijk op een probleem in de aansturing, aangezien de servomotor wel nog gewoon beweegt.

    Hier staan wel een paar interessante topics tussen om eens door te lezen:
    https://www.google.nl/search?q=adap...RCewKHQBRDvkQrQIoBDAEegQIBBAY&biw=375&bih=749
     
  18. Ja hoor.. Vandaag voor het eerst met mijn "nieuwe" Focus rijden omdat ik naar het RDW moet. Ik ben een kwartier onderweg en krijg de befaamde koplampstoring op mijn dashboard.. Ik ben bang dat ik mij dus ook tot de club mag rekenen. Zodra ik mijn kenteken heb maar eens een paar foto's maken in het donker, als de storing weer tevoorschijn komt. Dan ziet de dealer ook meteen wat het probleem is, met een linkje naar verschillende fora.
     
  19. Zou iemand eigenlijk eens een koplamp in de oven moeten stoppen. In de zin van verwarmen en uit elkaar halen, zodoende kan je dan zien hoe alles loopt en misschien wel zien dat de print bv misschien wel te reinigen is. Denk dat er best wel wat corrosie op kan zitten, gezien de foto's en hoe open de printplaat in de koplamp zit.

    Greetz Emiel
     
  20. Zoiets dacht ik ook al. Als de verkopende partij de lamp onder garantie vervangt, vraag ik of ik de oude mag houden. Dan kan ik die eens uit elkaar halen. Maar dat ene onderdeel dat @pd3jcw noemt, heeft als volledige omschrijving "Front headlight leveling ECU". Het zou dus toch wel eens dat onderdeel kunnen zijn.
     

Deel Deze Pagina