1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Achteruitrij camera

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door jason101, 18 jun 2018.

  1. Wat heb ik nodig en wat zijn de kosten om een achteruitrij camera te installeren? 20180618_214205.jpg
     
  2. Wat je nodig hebt is afhankelijk van het type van de FCDIM (display).


    [​IMG]

    Oudere versies van de 5 Inch FCDIM hebben een normale Fakra connector. Om op dit type FCDIM een achteruitrijcamera aan te sluiten is een camera module vereist die de camera ingang vrij schakelt wanneer de achteruit versnelling wordt geselecteerd. De goedkoopste oplossing is in dit geval de Russische aftermarket camera module van de makers van UCDS. Deze module kost inclusief Fakra --> RCA adapter en verzendkosten circa €100,-. Daarnaast heb je een NTSC achteruitrijcamera nodig. Afhankelijk van het type camera kost deze zo tussen de €7,- (voor een losse camera) en €25,- (voor een kofferbakgreep met geïntegreerde camera).


    [​IMG]

    De nieuwere versies van de 5 Inch FCDIM hebben een 4-polige Rosenberger/Fakra HSD connector. Dit type FCDIM vereist niet langer een camera module. Op dit display kan dus direct een NTSC achteruitrijcamera worden aangesloten. Afhankelijk van het type camera kost deze zo tussen de €7,- (voor een losse camera) en €25,- (voor een kofferbakgreep met geïntegreerde camera). Naast de camera heb je nog een Rosenberger/Fakra HSD --> RCA adapter nodig. Deze zijn kant en klaar verkrijgbaar voor ongeveer $30,-. De componenten om deze adapter zelf te maken kosten minder als €10,-



    Ik heb zelf het nieuwste type van de 5 inch FCDIM in mijn auto gebouwd. Omdat ik deze FCDIM voor weinig geld op Ebay heb gekocht was dit goedkoper als het aanschaffen van de Russische aftermarket camera module. Het inbouwen van de achteruitrijcamera heeft me vervolgens zo'n €20,- gekost (€10,- voor de camera en zo'n €10,- voor de materialen om de adapterkabel te maken).
     
    WXH en Berrychello vinden dit leuk.
  3. @dutchguy heeft deze vorig jaar voor mij ingebouwd. Wellicht weet hij wat voor display er in zit.
     
  4. Ik volg even. Zie veel topics over een achteruitrijcamera, maar de post van JW hierboven is erg duidelijk. Ik wil ook graag een camera in mijn Focus.
     
  5. #5 Davendre, 19 jun 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2018
    ...
     
  6. Ik heb ook de russische module en een ali camera. Was iets meer als 100€ kwijt aan materiaal.
     
  7. [​IMG]


    Wat is eigenlijk de pin layout van de groene Rosenberger connector, wat is hier nu de + & de - want als je de OEM oplossing wil toepassen zal je twee draden van connector C23a pin 34 (groen) & 35 (blauw) hier naar toe moeten brengen.
     
  8. Hieronder een afbeelding welke ik onlangs op een ander forum heb geplaatst:

    [​IMG]

    Origineel worden bij dit type display dus 3 draden aangesloten. Bij gebruik van een aftermarket camera volstaat het om alleen Pin 2 en Pin 4 aan te sluiten. Dit vanwege het feit dat verreweg de meeste aftermarket achteruitrijcamera's een RCA kabel gebruiken waarbij er geen afzonderlijke shield en signal ground aanwezig is.


    Wanneer je op dit nieuwere type FCDIM de originele achteruitrijcamera aan wil sluiten moet je er rekening mee houden dat je dan ook het nieuwere type achteruitrijcamera nodig hebt. De oudere originele achteruitrijcamera's werken niet i.c.m. het nieuwere type FCDIM. Daarnaast moet ook de BCM dit ondersteunen. Bij het nieuwere systeem waarbij geen afzonderlijke camera module meer aanwezig is is de functionaliteit van de module geïntegreerd in de BCM. De BCM zorgt er dan dus voor dat de (actieve) lijnen in het camera beeld worden weergegeven.
     
  9. Oh ja de shield die was ik nog vergeten, ik een van de laatste fase 1 modellen waar al de fase 2 bedrading in zit.
     
  10. Dit heeft niets te maken met fase 1 of fase 2 bedrading. Begin 2014 heeft Ford het achteruitrijcamera systeem al gewijzigd. Hierbij zijn onder andere de achteruitrijcamera, bedrading, FCDIM en BCM gewijzigd.

    Voertuigen die af fabriek zonder achteruitrijcamera zijn geleverd hebben echter lang niet altijd het juiste type BCM dat benodigd is voor de achteruitrijcamera. De kans is dus aanwezig dat je de BCM ook moet vervangen om het originele achteruitrijcamera systeem werkend te krijgen.
     
  11. #11 molenhuis, 27 jun 2018
    Laatst bewerkt: 27 jun 2018
    Goedemorgen, ik ben de gelukkige eigenaar van een ford c max uit 2016 met sync 2 echter ben ik benieuwd of er op een goedkope manier een achteruitrijcamera ingebouwd kan worden zoals hier bij de andere modellen wordt beschreven.
    Onderstaand een foto van mijn sync2 systeem

    cmax.jpeg

    Wellicht dat jullie me kunnnen/willen adviseren hierin. Alvast dank voor de moeite
     
  12. dank voor de reactie helemaal overheen gelezen.
     
  13. @JW ik probeer de orginele camera op een android unit aan te sluiten maar blijf hangen bij de fakra stekker. Heb inmiddels verschillende verlopen geprobeerd maar er lijkt er geen te passen. Heb inmiddels de stekker doorgeknipt om er zelf een tulp van te maken dacht aan de hand van jou pin out hoe moeilijk kan dit zijn. Ben er nu achter dat er nog wat meer in zit dan alleen 4 kabeltjes.. het heeft een mantel om de kabels heen van kleine draadjes beetje zo als bij een coax kabel.. en er zit een plastic draad in wat volgens mijn buurman glasvezel kan zijn. Mijn vraag is weet jij toevallig hoe belangrijk die mantel en plastic draad zijn en of ik dit ook moet verbinden op een of andere manier met iets?
     
  14. Misschien heb je hier iets aan, https://www.rosenberger.com/en/products/automotive/hsd.php
     
  15. De originele achteruitrijcamera connector die op de latere versies van de 5 Inch FCDIM is toegepast is een 4-polige Rosenberger HSD connector. Bij dit type connector is het gebruikelijk de afscherming (shield) van de kabel te verbinden met de metalen buitenzijde van de connector (feitelijk is de connector dus 4-polig + afscherming). Ford heeft er echter voor gekozen om de afscherming van de kabel niet te verbinden met de metalen buitenzijde van de connector maar te verbinden met Pin 3 van de connector.

    Bij een afgeschermde kabel dient de afscherming aan slechts 1 zijde van de kabel te worden verbonden met massa (ground). Bij de 5 Inch FCDIM is de afscherming aan de displayzijde verbonden met massa.

    De transparante draad in de achteruitrijcamera kabel heeft 2 functies. Allereerst dient deze draad ter versteviging van de kabel en daarnaast zorgt deze draad er voor dat de signaal draden op hun plaats en van elkaar gescheiden blijven binnen de kabel. Doel hiervan is om verstoringen van het video signaal te voorkomen.


    Persoonlijk zou ik er voor hebben gekozen om zelf een adapter kabel te maken tussen de originele achteruitrijcamera bekabeling en de aftermarket radio. Je hebt hier alleen een Rosenberger HSD connector, een RCA connector en een stukje kabel voor nodig (ongeveer €7,50 aan materialen). Echter gezien de kabel reeds is afgeknipt zou ik het als volgt oplossen:

    * Signal + verbinden met de middelste pin van de RCA connector.
    * Signal Ground verbinden met de buitenste ring van de RCA connector.
    * Shield verbinden met de dichtstbijzijnde massa van het voertuig of radio.


    Overigens ben ik benieuwd of het überhaupt gaat werken. Lang niet iedere aftermarket Android radio kan overweg met het originele achteruitrijcamera systeem. Als het al werkt zullen vrijwel zeker geen parkeerlijnen over het camerabeeld worden geprojecteerd.
     
  16. Thnx voor de duidelijke uitleg ik ga binnenkort maar even knutselen dan.

    Weet je toevallig ook wat de 4de kabel hierin doet? Ik had al gelezen dat 1 pin niet gebruikt wordt maar dat wil dus zeggen dat die draad er ook voor niets zit toch.

    Enne ja zo had ik er nog niet naar gekeken eigenlijk. Hoop inderdaad dat het gewoon werkt. Volgens teyes ( fabrikant van de radio ) werkt het in bijna alle gevallen maar weet niet of hij daar mee ook bedoeld wanneer je een orginele camera aansluit. Neem aan dat ik niet de enige ben die een orginele camera heeft en dan een andere headunit neemt toch?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  17. De 4e draad in de achteruitrijcamera kabel wordt simpelweg niet gebruikt. De reden dat Ford een afgeschermde 4-aderige kabel heeft toegepast is waarschijnlijk omdat dit gangbaarder is als een afgeschermde 3-aderige kabel.

    De originele achteruitrijcamera is relatief zeldzaam in de Focus 3 fase 1. Als ik zo inschat is 99% geleverd zonder de originele achteruitrijcamera. Tel daarbij op dat er procentueel gezien ook nog eens maar weinig mensen een Chinese aftermarket Android radio monteren. Dit heeft als gevolg dat het maar bar weinig voorkomt dat een Chinese aftermarket Android radio wordt geplaatst in een Focus 3 met originele achteruitrijcamera.


    Bij de originele achteruitrijcamera genereert de camera een NTSC signaal zonder parkeerlijnen. De achteruitrijcamera communiceert via LINbus of CANbus (afhankelijk van type camera en productiedatum) met de achteruitrijcamera module of de BCM. De achteruitrijcamera module of BCM genereert vervolgens de (actieve) parkeerlijnen en communiceert deze via CANbus met de originele FCDIM (display). Verreweg de meeste Chinese aftermarket Android radio's kunnen hier niet mee overweg. Vaak heeft de radio dan wel de mogelijkheid om vaste parkeerlijnen over het camera beeld te projecteren.
     

Deel Deze Pagina