1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Achterbank Wagon vervangen door achterbank 5 deurs

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door North-Jacked, 29 apr 2014.

  1. Laatst heb ik mijn achterbank in de wagon vervangen door een achterbank uit een 5-deurs.
    Omdat deze niet een op een past heb ik zoals elders op het forum te vinden is het een en ander aan moeten passen. Hierbij een korte handleiding.

    Voor het los schroeven van de oude achterbank en het vast schroeven van de nieuwe is een grote maat torx nodig. Als ik het goed zeg zijn dit T40 en T50. De schroeven van de bank zijn makkelijk te vinden en behoeven geen verdere uitleg denk ik.

    Om de rugleuning van de nieuwe achterbank vast te klikken in de daarvoor bestemde haken is de grootste aanpassing nodig.

    Nadat Chris de beugels voor mij had uitgeboord bij aanschaf van het interieur, heb ik thuis gekeken wat nodig was voor het "spacen" van de beugels. Om voldoende draad te hebben is in eerste instantie gekozen voor 4 10 cm bouten M8, dit is echter veel te lang en heb al snel wat afgezaagd. 5 à 6 cm is al lang genoeg.
    Daarbij nog een viertal ringen met groot oppervlak gezocht voor het versterken van de boutkop ten opzichte van het ijzerwerk van de auto.
    Aan elke bout 3 gewone moeren en 1 speciale moer met een rubberen ring er in. Zodat de moeren niet los trillen tijdens het rijden.

    [​IMG]

    In de auto moet het plastic wat om de gordelhouders heen zit los worden gemaakt, hierna kan je de nieuwe haken er in maken.

    [​IMG]
    [​IMG]

    In bovenstaande afbeeldingen zie je de plaatsen van een viertal schroeven die daarvoor los moeten. Let er wel op dat de schroef niet te vinden in het gat van rolhouder die de kofferbak afdekt, maar in het schuine gat daaronder.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Op deze foto's is het plastic verwijdert en is er werkruimte ontstaan.
    Vervolgens kan je zoals op bovenstaande foto's te zien is het zaakje bevestigen. De andere kant gaat net zo, maar dan in spiegelbeeld.

    In totaal is er 2,5 cm ruimte tussen de nieuwe positie van de haken en de originele positie.
     
  2. zou het niet steviger zijn als je hier i.p.v. de moeren een opvulling maakt ter grootte van de plaat. iets van alu of een kunstof. dit kan nogal bewegen lijkt me.
     
  3. Paul, dit beweegt absoluut niet! Zit zo vast als een huis!
     
  4. Waarom zou j de achterbank van een wagon vv voor een van 5 deurs??
     
  5. Albert, de topicstarter heeft een lederen interieur gekocht uit een 5-deurs hatchback.

    Ik heb destijds een superzeldzaam TDCI Sport half lederen sportinterieur gekocht uit een 5-deurs hatchback voor in mijn Wagon.

    In mijn huidige Wagon zal waarschijnlijk een ST170 interieur uit een Engelse 5-deurs komen. Die koop je daar namelijk voor prijzen tussen de 100 en 150 pond, compleet.
     

Deel Deze Pagina