Na een behoorlijke tijd niet actief geweest te zijn hier ben ik er weer omdat ik een probleem heb met mijn focus. Het gaat om een focus mk2 2.0 rally uit 2006. 2 weken geleden ging het acculampje branden in mijn auto en kwam er een vreemd zoemend (turbo-achtig) geluid van de auto vandaan. Ik heb alsnog een stuk gereden om op mijn werk te komen. Halverwege steeds meer storingen (ABS, stuurbekr, motor systeem storing) en een hele kerstboom aan lampjes. Vlak voor bestemming viel de stuurbekrachtiging ook daadwerkelijk uit en de verlichting stelde niet veel meer voor. Ik heb enkele dagen later de dynamo vervangen (op de parkeerplaats van mijn werk) en kon weer naar huis rijden. De volgende dag kwam ik echter volledig stil te staan. Het begon met het acculampje en daarna dezelfde meldingen en verlichting op het dashboard. Auto viel na een paar kilometer volledig stil. Accu leeg, auto laten staan. Omdat de accu ook al 7 jaar oud was en ik vermoedde dat deze niet meer al te best was Heb ik vervolgens ook de accu vervangen. Dat was gisteren. Vandaag zonder problemen naar het werk gereden (ong 40km), en op de terugweg ging mijn acculampje weer branden. Ik kneep hem natuurlijk al maar ben toch door naar huis gereden. Na een minuut of 5 ging het lampje uit, om vervolgens een paar minuten later weer aan te gaan. De vraag is of iemand dit kan verklaren: zowel de dynamo als de accu is dus nieuw. Na monteren de accu gemeten. Met auto uit 12.5V en met draaiende motor 13.8V (stationair). Waar moet ik het probleem nu zoeken? Het smartcharge systeem? De massa-kabel? Ik heb ook wel eens gelezen dat door het loshalen van de stekker de dynamo als "reguliere" dynamo werkt en de storing zou verdwijnen, maar dit lijkt me niet de beste oplossing. Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Ik zou beginnen met het losmaken van je accu, om alles ff te resetten. Kijken of het lampje dan weer aangaat. Anders even door een garage laten uitlezen.
Een nieuwe accu moet aangemeld/ingeleerd worden b.v. met Forscan. De capaciteit en ook het type is belangrijk zeker bij een volledig nieuwe accu.
De accu is gisteren vervangen en daarbij is ook alles gereset. Zou het natuurlijk nog eens kunnen doen. Ik meende dat bij een focus mk2 (niet duidelijk gemaakt in de post sorry) een nieuwe accu niet ingeleerd hoeft te worden. Accu is verder hetzelfde qua capaciteit en Ah.
Dat knipperen van alle lampjes etc. deed me ff denken aan een issue met de solderingen in de teller-unit, maar daar heb ik volgens mij nog nooit gelezen dat daar issues met het niet starten etc. bij optreden.
Trok dat ook de accu leeg? Het begon elke keer met het accu lampje dus iets zorgt ervoor dat de accu ontlaad. Eerste waar je aan denkt: dynamo. Die is reeds vervangen en nadien ook de accu vanwege de leeftijd van 7 jaar + het feit dat die een paar dagen leeg heeft gestaan en waarschijnlijk nog wel een optater heeft gehad na het sterven van de dynamo. Dat met de tellerunit is volgens mij ook hoofdzakelijk een probleem bij de mk2.5 toch? Mijne is een pre-facelift.
Maakt de kabel van de dynamo niet ergens contact want 13,8 v is ook niet zoveel zou ruim boven 14 v moeten zijn.
Nee, tellerunit was niet primair met de accu, wat ik al zei, de kerstboom aan lampjes deed me daar aan denken. Leeglopen van de accu, dan zou dynamo ook absoluut mijn eerste gedachte zijn.
Als het accu lampje aan gaat tijdens rijden betekend dit dat de dynamo geen stroom meer levert. Ofwel de dynamo spoel wordt niet meer bekrachtigd, 1 gaat het accu lampje wel aan als je het contact aan zet zonder re starten ? Na het starten hoort hel lampje te doven. als de dynamo geen stroom meer levert trek je alles uit de accu totdat die zover leeg is dat het een na het ander uitvalt, afhankelijk van de temperatuur en ingeschakelde gebruikers kan dit snel of langer duren. tja, waar te beginnen : Accu en dynamo zijn al vervangen Kabels controleren van accu naar dynamo en terug dus ook de massa kabels goed controleren op breuk en slechte verbindingen dan zit er nog een extra aansluiting op de dynamo, een dunne draad, die naar het controlelampje gaat ook die zover mogelijk controleren op slechte verbindingen en breuk. daarna kom je bij je dashboard uit daar alle verbindingen controleren
nee dat hoeft bij de MK2 niet. bij de MK3 moet de BMS gereset worden, inleren is niet nodig voor zover ik weet.
kan het ook iets te maken hebben met de spanningsregelaar? omdat die eigenlijk bij starten wel minimaal 14,5 V hoort te leveren.
Instrumentenpaneel kan zeker. Ivm de voedings draad van stator daar vandaan kan komen. Al weet ik dit niet zeker. Heb namelijk keer gehad dat betreffende draad van de plus naar de motorcomputer gaat en daarna naar de dynamo. Alles vervangen bleek issue in de computer zelf te zitten. Ivm vaak issue zijn met de instrumentenpaneel van de mk2 kan het zomaar daar in zitten. 13.8v zie je vaak als de accu opgeladen is. Ivm 14.5v bij nieuwere accus ziet. Bij oudere autos was juist normaal om 13.8v te meten. Door andere technieken kunnen moderne batterije hogere voeding aan