1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Accu leeg gelopen... Mk4 kinderziekte? Of iets verkeerds gedaan?

Discussie in 'Electronica' gestart door Gitzo, 8 sep 2020.

  1. #1 Gitzo, 8 sep 2020
    Laatst bewerkt: 8 sep 2020
    Hey forumleden,

    ik had gisteren een raar probleem met de Focus, aan het topic kunnen jullie al wel zien waar het over gaat.
    Heb sinds kort een Focus Wagon ST line 1.5 182pk uit maart 2019. Gisteren voor het eerst de auto met stofzuiger van binnen schoongemaakt. Had dit al eens gedaan maar dan wat vlug bij een wasstraat. Nu was ik wat langer bezig. Wij wonen op het einde van een pad, dus geen eigen oprit. Dus auto voorgezet, wat gezogen en een poos geklets met diverse mensen. Totaal een klein uurtje bezig geweest. Ik had de auto natuurlijk uit gezet. Sleutel in mijn broek laten zitten, radio niet aangedaan. Geruime tijd stond er altijd wel een deur open ivm met schoonmaken.
    Ik heb de sleutels trouwens altijd in mijn broekzak zitten, ook tijdens het rijden, dit is toch prima?
    Volgens de dealer zou dit evt ook een probleem kunnen geven, knopjes worden per ongeluk ingedrukt worden, kan het me niet voorstellen.

    Ben ik klaar wil ik de auto starten doet hij niks, tik tik tik, raar geluid. Als ik de koppeling intrap om de auto te starten, knipperde ook het lampje bij de start button. Deze gaat normaal groen branden en blijft branden. In het begin kreeg ik de auto ook niet op slot, lamp voor bleef branden. Later wel, toen had ik even de andere sleutel op dat reset plekje gelegd. Weet niet of het daar door kwam.
    Kreeg ook een melding; accessoire contact actief? Nog nooit gehad. Dealer gebeld, hij zou evt van slag zijn door de afstandsbediening. Wellicht proberen met de andere set sleutels, en deze evt op het reset plekje leggen. Maar dit maakte niks uit. Ivm tikken dacht hij toch dat de accu leeg zou zijn.

    Ik kreeg meteen een naar gevoel, ja ja, kinderziektes, de accu trekt gewoon leeg.... pffff. Had dit hier al eens gelezen. Ford assistant gebeld en zij regelde de wegenwacht. De wegenwacht zij accu op/ leeg kapot. Hij had hem gemeten maar 4 volt maar jij hij wilde ook niet starten. Toen naar de Ford Dealer geweest in Arnhem, voor een nieuwe accu. Kregen we een sjagerijnige monteur pffff. Hij zette de auto uit, had ik aan laten staan en starte hem vervolgens meteen weer. Ja wat doe je hier? Mennnn. Heeft hem 2x uitgezet/ aangezet. Accu is goed, hij liet het ook zien. 12,6 volt. Waarschijnlijk had ik de auto op contact laten staan maar dit begrijp ik niet. Hierna weer naar huis via een stuk snelweg, zodat de accu weer vol is, op advies van Mr sunshine :cool: / monteur.

    Nu is even de vraag wat is er mis gegaan? Na mijn weten heb ik het contact niet aan gezet. Gewoon de auto uitgezet. Wellicht toch per ongeluk aangeraakt maar kan het me niet voorstellen. De accu zou toch wat aan moeten kunnen? Volgens de monteur/ of wegenwacht vreet alle elektra wel erg veel stroom en is er maar een klein gedeelte gereserveerd om de auto te starten.

    Als je met de auto bezig ben gaat dan na verloop van tijd het contact dan toch aan?
    Dit is mijn eerste auto met een start button. Het start / stop systeem doet het trouwens niet. Hoorde al van een forumlid dat als het SS systeem het niet doet dat de accu dan evt te weinig spanning zou hebben. Maar ken ook een forumlid die rijd al 1,5 jaar met een nieuwe focus en daar krijgen ze het SS systeem niet aan de praat maar heeft geen accu problemen.

    Net boodschappen gehaald en geen problemen gehad met starten.

    Hopelijk kunnen jullie me helpen, tips etc.

    Thanx Rob.
     
  2. Laat jouw accu eens fatsoenlijk testen.
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  3. #3 Gitzo, 8 sep 2020
    Laatst bewerkt: 8 sep 2020
    Een monteur bij de Ford dealer heeft hem gemeten.

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
  4. Na een jaar accu kapot is sterk.
    Heb je ook keyless entry zo ja. Dan kan zijn dat de auto je sleutel ziet en daar op alle communicatie aan laat staan. Normaal valt deze in slaap idd, bij keyless entry kijkt hij constant naar de sleutel. Heb je alleen keyless start, dan kijkt hij alleen naar de sleutel als je de knop indrukt. En tijdens het rijden.

    Goei uur met een redelijk tot goeie accu, dan moet er idd flink stroom lopen.
    Goeie accutester, test de accu op meer punten. Voltage is 1 maar koudestartstroom, weerstand, state of charge waarde.
    Dan geeft hij 3 restaten, goed, opladen of vervangen.

    Jouw geval denk ik dat de accu al best wat leeg was, genoeg om te starten maar na langdurig duur open. Net teveel. Door paarkeer te starten is de accu nog verder leeg geraakt.

    In jouw geval als je 4volt meet, vervang de accu. Die heeft nu flink op zijn donder gehad. Doordat hij te ver ontladen was.
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  5. De melding accessoire contact actief is normaal en wordt gegeven als het contact aan staat maar je de motor niet start.
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  6. Dank voor je uitgebreide reactie:thumbup:.

    Ik heb keyless entry, ik kan de deur open en dicht doen bij het handvat van de deur.
    Duidelijk verhaal van het testen van de accu. De monteur bij de dealer had een niet zo'n heel groot apparaat bij zich. Geen idee of dat een 3 test was. 4 volt is weinig maar dat kwam dan toch omdat ie leeg was, hij starte ook niet meer, meerder keren geprobeerd.
    Na 10 a 15min rijden naar de dealer toe, gaf hij alweer 12,6 aan maar misschien gaat dit snel, ben niet technisch qua auto's.
    Zelf heb ik een klein beetje idee dat ze de accu niet willen vervangen in Arnhem bij de dealer. Valt niks op te verdienen en heb hem daar niet gekocht. Heb de auto gekocht bij de Ford dealer in Heerenveen. Maar goed ik kan er natuurlijk ook gewoon naast zitten.
    Volgende week heb ik een afspraak bij Rijt in Uden voor een verlaging. Zal daar eens vragen voor een second opinion.

    Maar hoe moet je dan een langere tijd aan je auto poetsen etc? Ook in de toekomst als de accu goed is. Stel de huidige is slecht.
    De sleutels ergens anders neer leggen, niet in de buurt van de auto? Anders blijf je wellicht problemen houden.

    Bedankt Rob.
     
  7. De tester die ik heb is eentje die net zo groot is als me hand. Ze zijn dus klein die testers.

    4volt kan idd na tijdje weer 12.6volt aangeven.
    Echter als je 1x start valt de spanning direct weer in elkaar.

    Mogelijk dat je keyless entry, systeem wakker heeft gehouden. Daardoor te leeg geraakt.

    Bij mij was na 2weken stilgestaan hebben ook 4volt. Duurde goeie 10min voor de spanning hoog genoeg was. Daarna direct accu bestelt
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  8. Het geheel heeft nog een staartje gekregen maar we zijn nu eigenlijk klaar als het goed is :D.
    Vanochtend boodschappen doen, ff snel, ik laat de hond erna wel uit........ Komen we terug bij de auto, vrouwlief had een boodschap vergeten, ging weer ff snel terug. Ik ga alvast de auto in, auto gaat netjes "uit"/ van het contact af en leg de sleutel in het bekende vakje. Komt de vrouw weer terug en ik wil de auto starten en ja hoor, weer kermis.... Tik tik en alle ellende aaaahhhhh.

    Ford assistant weer gebeld en na ruim 1 uur kwam eindelijk de wegenwacht. Mmmm onze hond moest er ook nog uit voor zijn behoefte...... :oops:. Maar goed, accu getest ja weer niet goed, auto aangeslingerd en weer naar de Ford dealer in Arnhem.
    Had hiervoor nog even de dealer gebeld waar ik de auto gekocht heb, in Heerenveen. Daar hoorde ik het verhaal dat als de accu een bepaalde waarde heeft, waar hij nog "goed" is, dan krijgt de dealer geen geld terug van Ford Nederland. Wellicht was hij daarom de vorige keer "goed gekeurd". Maar nu was het echt gedaan met de accu, dus nu eindelijk een nieuwe accu.
    Start en stop systeem doet het nu ook weer, deze deed het niet. Binnenkort krijgt de auto een beurt en wilde het dan aankaarten, had geen haast, nog garantie en vind het eigenlijk maar een naar iets, rij altijd op S stand :mrgreen:.
    Dus als het start/stop systeem niet werkt, dan kan dit ook een goede graadmeter zijn voor de conditie van je accu blijkt nu wel.

    Thuis gekomen zat onze hond braaf te wachten en alles opgehouden, eind goed al goed ;).
     
    thecure vindt dit leuk.
  9. Wel erg vervelend dat je 2x met een platte accu moest staan eer ze hem zouden vervangen...
    Snap best dat die dingen onder garantie niks opleveren, maar je wilt als dealer toch ook je klant tevreden houden.. Kom op zeg.
    Maargoed, het is idd vrij algemeen bekend dat wanneer je stop/start systeem niet werkt (uitzonderingen daargelaten, bijv. je airco op de voorruit voor ontwaseming) je accu ook minder is/wordt.
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  10. Zeker, je gaat er vanuit dat een monteur de waarheid vertelt, we twijfelde er al wat aan maar goed. Het is nu klaar. De dealer waar we hem gekocht hadden was heel behulpzaam. Maar ja daar rijd je ook niet ff naar toe om de accu te laten testen. Arnhem Heerenveen. Het is nu goed opgelost. Nu wel een beetje een start syndroom [emoji85][emoji16].

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  11. Haha, ja dat zou ik ook niet gauw doen nee. Fijn dat ie nu weer lekker goed start.
     
    Gitzo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina