1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ABS systeem ombouwen naar IVD (ABS, ESP en TCS).

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door JW, 3 mrt 2013.

  1. #1 JW, 3 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Ombouw van ABS naar Ford IVD.



    Vanwege een storing in mijn originele ABS pomp die bij koud weer optrad die ik wilde oplossen heb ik onlangs besloten om niet alleen de ABS pomp te vervangen maar meteen het originele IVD systeem (ABS, ESP en TCS) in te bouwen. Bijkomend voordeel is dat ik met een fase 2 IVD pomp tevens het DDS bandenspanningcontrole systeem in mijn auto kan activeren.



    Het Ford IVD (Interactive Vehicle Dynamics) systeem bestaat uit ABS, TCS en ESP. Het systeem vergelijkt de door de bestuurder gewenste rij richting d.m.v. de stuurhoeksensor met de werkelijke rijrichting van het voertuig d.m.v. de YAW sensor (dit is in feite een gyroscoop en accelleratiemeter in 1 behuizing) en de wielsnelheid sensoren (ABS sensoren). Als de werkelijke rijrichting anders is anders als de door de bestuurder gewenste rijrichting (bijvoorbeeld door onder- of overstuur) grijpt de IVD regeleenheid in en remt de geselecteerde wiel(en) en vermindert zonodig het motorkoppel. Dit om optimaal gebruik te maken van de beschikbare tractie om het voertuig in de gewenste rijrichting te krijgen en verlies van controle te minimaliseren. Voordelen hiervan zijn: Verhoogde controle voor de bestuurder, weggedrag, prestaties en veiligheid.



    Benodigde tools:

    Standaard gereedschap.
    Soldeerbout en soldeertin.
    Torx schroevendraaiers of bits.
    ELM327 interface met ELMconfig.



    Benodigde onderdelen:

    [​IMG]
    [​IMG]
    *IVD pomp/BCM met ABS, TCS en ESP.

    [​IMG]
    *Connector (47-polig) die op de IVD pomp/BCM wordt aangesloten.

    [​IMG]
    *Bevestigingsbeugel voor de pomp. Deze beugel is anders als een pomp met alleen ABS.

    [​IMG]
    *ESP sensoren aan de voorzijde. Sensoren met alleen ABS zijn zwart. ESP sensoren zijn blauw.

    [​IMG]
    *Stuurhoeksensor.

    [​IMG]
    [​IMG]
    *YAW sensor met de bijbehorende bevestigingsbeugel.

    *Bedrading met alle connectoren tussen IVD pomp en de sensoren in het interieur. Ik heb ervoor gekozen om deze bedrading zelf te maken. Een andere optie is om een kabelboom van een sloopauto te gebruiken.

    *Remvloeistof. Ik had hiervoor 2 liter gerekend maar had aan 1 liter precies genoeg.


    De nieuwprijs van de hierboven genoemde onderdelen ligt tussen de €2500,- en €3000,-. Het is dus niet rendabel om de ombouw te doen met nieuwe onderdelen. Met gebruikte onderdelen die afkomstig zijn van een sloperij of Ebay moet je rekenen dat je zo'n €300,- tot €400,- kwijt bent voor alle benodigde onderdelen. Daarnaast is het behoorlijk wat werk om alles in te bouwen. Met alle voorbereidingen ben ik er in totaal zo'n 16 uur mee bezig geweest.



    Stap 1


    Extra bedrading:



    Wanneer je bij een auto met alleen ABS de ombouw doet naar het IVD systeem is het noodzakelijk om een aantal extra draden naar het interieur te trekken.

    Ondanks dat in mijn auto de bedrading naar de stuurhoeksensor en YAW sensor in het interieur gedeeltelijk was voorbereid heb ik besloten om deze bedrading niet te gebruiken. Er zit verschil tussen de connector van de YAW sensor tussen de Focus 2 fase 1 en fase 2 modellen. Omdat ik uitsluitend fase 2 onderdelen gebruik (omdat ik mijn auto zoveel mogelijk ombouw naar fase 2) heb ik besloten om de huidige vloerkabelboom origineel te laten en een eigen gemaakte kabelboom die voorzien is van de juiste connectoren naast de originele vloerkabelboom te leggen .

    Deze kabelboom loopt rechtstreeks vanaf de IVD pomp/BCM naar de stuurhoeksensor en YAW sensor. Vanaf de IVD pomp/BCM lopen bij de fase 2 slechts 6 draden naar het interieur. In het interieur wordt dit opgesplitst naar 8 draden.

    Bij de fase 2 (op de ST en RS na) wordt het ESP uitgeschakeld d.m.v. een menu in de tellerunit en is het dus niet noodzakelijk om draden te trekken voor de ESP uitschakelknop. Bij de fase 1 wordt het ESP altijd door de ESP uitschakelknop uitgeschakeld en moeten nog 2 extra draden getrokken worden

    Buiten de hierboven genoemde draden is er verder geen verschil in het aantal draden op de pomp tussen auto's met alleen ABS en auto's met IVD. Wel zijn de connectoren (en de pinout) op de pomp verschillend. Voor de ombouw is het dus ook noodzakelijk om de bestaande 26-polige connector (ABS) die aan de kabelboom zit te vervangen door een 47-polige connector (IVD).


    Hieronder de pinout van de bedrading die extra moet worden aangebracht.

    IVD pomp.

    Pin 3 = SWAR MP1. To Connector C111 Pin 14. To steering sensor Pin 3. (WH-BU WA 0.50).
    Pin 5 = SWAR GND. To Connector C111 Pin 15. To steering sensor Pin 1. (BN-RD WA 0.50).
    Pin 6 = SWAR MP2. To Connector C111 Pin 2. To steering sensor Pin 2. (GY-VT WA 0.50).
    Pin 7 = SWAR VCC. To Connector C111 Pin 16. To steering sensor Pin 4. (YE-RD WA 0.50).
    Pin 8 = ESPI CTRL. To Connector C111 Pin 5. To ESP disable switch Pin 5. (BK-WH WA 0.50). (OPTIONEEL bij fase 2).
    Pin 25 = CAN2-L. To Connector C113 Pin 8. To Yaw sensor Pin 1. (BU-RD WA 0.50).
    Pin 29 = CAN2-H. To Connector C113 Pin 9. To Yaw sensor Pin 2. (GY-RD WA 0.50).
    Pin 38 = TCS / ESP. To Connector C111 Pin 10. To ESP disable switch Pin 6. (BK-WH WA 0.50). (OPTIONEEL bij fase 2).


    [​IMG]

    Ik heb een kabelboom gemaakt volgens bovengenoemde pinout en deze kabelboom al vooraf naast de originele kabelboom in de auto gemonteerd. Achter het dashboardkastje zit een rubber doorvoer naar de motorruimte waar je de bedrading kan doorvoeren. Het is verstandig om dit vooraf te doen. Zo hoef je later bij het inbouwen van de pomp alleen nog maar de pinnen van deze kabelboom in de 47-polige connector te klikken.



    Stap 2


    Stuurhoeksensor:



    Maak voordat je begint de pluspool los van de accu (denk om de radiocode).

    Om de stuurhoeksensor te plaatsen moeten eerst de radio stuurbediening worden verwijderd.

    [​IMG]

    Dit doe je door aan de achterzijde een kleine schroevendraaier in het aanwezige gat te steken. De stuurbediening klikt nu los.

    [​IMG]
    Nu kan je de connector losmaken en de stuurbediening aan de kant leggen. Hierna moeten de kunststof kappen verwijderd worden die rondom de stuurkolom zitten.

    [​IMG]
    De bovenste kap is volledig geklikt. De onderste kap zit aan de onderzijde met 2 schroeven vast.

    Vervolgens moet de stuurairbag verwijderd worden. Aan de achterzijde van het stuurwiel zitten 3 openingen (links, rechts en aan de onderzijde). Draai het stuur zodat 1 van de openingen naar boven zit. Vervolgens steek je een brede platte schroevendraaier in de openening. Door de schroevendraaier vervolgens te draaien en tegelijkertijd voorzichtig aan de airbag te trekken komt de airbag op dat punt los. Herhaal dit bij de overige openeningen. Als de airbag volledig los is kan je de connector los klikken en de massa draad los trekken.

    Maak vervolgens de connector van de wikkelveer (clockspring) aan de stuurzijde los.

    Nu kun je de bout losmaken waarmee het stuurwiel op de naaf is bevestigd. Deze bout heeft een kop van 24 mm. Hou er rekening mee dat de bout is voorzien van Loctite en dus goed vast kan zitten. Wanneer de bout is verwijderd kan het stuurwiel eenvoudig van de as worden gehaald.

    Nu zie je de wikkelveer (clockspring). Deze is met 4 Torx (T15) schroeven op de stuurkolom bevestigd. Maak de connector van de wikkelveer los en verwijder de 4 Torx schroeven. Vervolgens kan je de wikkelveer van de stuurkolom halen.

    [​IMG]
    De stuurhoeksensor wordt vervolgens achter op de wikkelveer geklikt. Dit kan maar op 1 manier vanwege de nokjes die een verschillende maat hebben.


    Hierna kan je alle onderdelen weer in omgekeerde volgorde terugbouwen. ik heb voor de zekerheid de bout waar het stuurwiel mee vast zit weer voorzien van Loctite.



    Stap 3


    YAW sensor:



    Ook hierbij is het aan te raden om de pluspool van de accu los te maken voordat je begint (vanwege de stoel airbag).

    De YAW sensor wordt in de kokerbalk bevestigd waar de passagiersstoel op is gemonteerd. Om hier goed bij te kunnen komen moeten er dus vrij veel onderdelen worden gedemonteerd.

    Verwijder het deurrubber van het passagiersportier. Dit rubber is alleen geklemd en kan eenvoudig los getrokken worden.

    [​IMG]
    Verwijder vervolgens het kunststof paneel dat naast het dashboardkastje zit. Dit paneel is volledig geklikt.

    [​IMG]
    Hierna verwijder je voorzichtig met een kleine platte schroevendraaier het plaatje met het opschrift AIRBAG dat in het kunststof paneel op de B-stijl is geklikt. Achter dit plaatje zitten 2 schroeven die moeten worden verwijderd. Nu kan je het paneel verwijderen. Dit paneel is wederom geklikt. Nu zie je 2 pluggen/plastic schroeven waarmee het paneel dat doorloopt naar de dorpel mee vast zit. Als deze pluggen/schroeven los zijn kan je dit paneel ook verwijderen.

    Verwijder nu de connector op de stoel. Dit doe je door de bout (8 mm) op de connector los te draaien. De connector komt nu vanzelf los.

    [​IMG]
    Vervolgens maak je de 4 TORX (T50) schroeven los waarmee de stoel op de vloer is bevestigd. Nu kan de stoel in zijn geheel worden verwijderd.

    [​IMG]
    Je kan nu het tapijt en de onderliggende isolatie opzij buigen om voldoende ruimte te krijgen om bij de kokerbalk te komen. Aan de achterzijde van deze balk zit een gat waar de YAW sensor in wordt bevestigd.

    [​IMG]
    [​IMG]
    De YAW sensor zit op een bevestigingsbeugel bevestigd d.m.v. borgmoeren. De bevestigingsbeugel met YAW sensor wordt vervolgens in de kokerbalk vastgezet met 2 M6 bouten. Hier zijn al gaten voor aanwezig in de kokerbalk. Deze gaten zijn echter te klein voor de M6 bouten (origineel worden hiervoor bouten gebruikt die zelf draad snijden). Het is dus aan te bevelen om de gaten op te tappen naar M6 schroefdraad.

    Als de YAW sensor gemonteerd en aangesloten is kunnen alle onderdelen weer in omgekeerde volgorde worden terug gebouwd.



    Stap 4


    IVD pomp monteren en motorruimte kabelboom aanpassen:



    Verwijder de luchtfilterbox (dit kan per motortype verschillen). Bij mijn auto (1.6 Duratec) maak je eerst de aanzuigbuis tussen gasklephuis en luchtfilterbox los. Vervolgens verwijder je de O-ring waarmee de box wordt vast gehouden en kan je de complete luchtfilterbox er uit trekken. Het is verstandig om het gasklephuis en de resonator box af te dichten (bijvoorbeeld met een doek) om te voorkomen dat er vuil in valt.

    Verwijder vervolgens het deksel van de accubak. Je kan nu de Plus pool losmaken. Vervolgens kan je de kabels die op de voorzijde van de accubak zijn bevestigd los maken door de klemmetjes los te klikken. Hierna kan je de voorzijde van de accubak los klikken.

    De accu maak je vervolgens los door de strip waarmee de accu geklemd wordt los te maken. Deze strip is bevestigd met 2 M6 moeren. Je kan nu de accu naar voren schuiven en nadat ook de Min pool is losgemaakt geheel verwijderen.

    [​IMG]
    Het enige onderdeel dat nu nog in de weg zit is de bodem/achterste deel van de accubak. Deze zit met 3 M6 bouten vast. Bij de 1.6 Duratec is op dit onderdeel tevens de PCM bevestigd. Doordat de PCM d.m.v. breekbouten (waarbij de kop afbreekt als het benodigde aanhaalmoment is bereikt) kan je de bodem/achterste deel van de accubak niet verwijderen. Ik heb dit onderdeel dus opzij gelegd (de bedrading is hiervoor lang genoeg).

    [​IMG]

    Vervolgens had ik voldoende ruimte om bij de pomp te komen.
    Om zoveel mogelijk lekkage van remvloeistof te voorkomen is het verstandig om eerst de remvloeistof reservoirs leeg te laten lopen door de leiding die naar de koppeling loopt los te koppelen Dt is een kunststof snelkoppeling die op het reservoir van de hoofdremcilinder is aangesloten

    [​IMG]
    Vervolgens is het verstandig om de oude ABS pomp zoveel mogelijk in te pakken met doeken. Dit om te voorkomen dat er remvloeistof langs het gespoten plaatwerk in de motorruimte loopt en de lak aantast.

    [​IMG]
    Nu kan je de 6 leidingen die op de pomp zitten met een 11 mm sleutel los maken. Als de leidingen los zijn zal er wat remvloeistof uit de leidingen lekken. Wanneer de leidingen niet meer lekken kan je de doeken verwijderen. De beugel waarop de pomp is bevestigd zit met 1 Torx (T25) schroef vast. Verder zit de beugel nog met 2 rubbers op stalen pennen geschoven. Wanneer de beugel los is kan de pomp met de nodige moeite achter de leidingen vandaan worden gekanteld.

    [​IMG]


    [​IMG]
    Het verschil tussen de IVD pomp (links) en de ABS pomp (rechts).

    De nieuwe IVD pomp en bijbehorende bevestigingsbeugel kan nu worden gemonteerd. Doordat deze pomp groter is als de oude ABS pomp is het nog wat lastiger om de nieuwe pomp achter de leidingen langs te kantelen. Wanneer de pomp op de juiste positie zit kan de bevestigingsbeugel worden vast geschroefd en kunnen de leidingen op de juiste plaats worden bevestigd.

    [​IMG]

    Tevens is het verstandig om het remvloeistof reservoir meteen na montage van de pomp tot het juiste niveau te vullen zodat de remvloeistof alvast door kan stromen naar de pomp. Op deze manier zit er later bij het ontluchten minder lucht in het systeem.



    Nu moet de bedrading worden aangepast. De IVD pomp heeft een andere (grotere) connector als de ABS pomp. Tevens zijn de pinnen anders en kunnen dus niet worden overgezet naar de nieuwe connector.

    Er zijn 2 opties om dit op te lossen:

    1. De complete motorruimte kabelboom (of een deel hiervan) vervangen.
    2. De huidige kabelboom aanpassen.


    Ik heb ervoor gekozen om de huidige kabelboom aan te passen. Ik heb de oude connector van de kabelboom geknipt en de nieuwe connector (waar zo’n 15 cm draad aan zat) aan de kabelboom gesoldeerd. Hiervoor maak ik gebruik van verbindingsbusjes welke eerst worden vastgeknepen en daarna worden gesoldeerd. Vervolgens wordt elke verbinding geisoleerd d.m.v. krimpkous.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Omdat ik meteen de ombouw heb gedaan naar fase 2 pomp en bedrading kwam ik er tijdens het vergelijken van de schema's achter dat een aantal draadkleuren afwijkt. De pinout van fase 1 en fase 2 is dus volledig gelijk maar de draadkleuren kunnen afwijken.


    Hieronder het schema en de pinout die ik heb gebruikt (het schema is ook HIER te downloaden):

    [​IMG]


    Oude (fase 1) ABS pomp.

    Pin 1 = B+ VALVES. To Engine Fuse Box F8 20A.(RD WK 1.5).
    Pin 2 = RL sensor GND. (BN-BU WK 0.50).
    Pin 3 = RL sensor SIG. (WH-BU WK 0.50).
    Pin 5 = FR sensor SIG. (WH-RD WK 0.50).
    Pin 6 = FR sensor GND. (BN-RD WK 0.50).
    Pin 8 = FL sensor GND. (BN WK 0.50).
    Pin 9 = FL sensor SIG. (WH WK 0.50).
    Pin 11 = RR sensor SIG. (WH-GN WK 0.50).
    Pin 12 = RR sensor GND. (BN-GN WK 0.50).
    Pin 14 = B+ PUMP MOTOR. To Engine Fuse box F7 30A. (RD WK 2.5).
    Pin 20 = IGNITION. To Engine Fuse box F19 10A. (GN-YE WK 0.50).
    Pin 21 = HS CAN -. To Engine Fuse box. (BU-RD WK 0.50).
    Pin 23 = HS CAN +. To Engine Fuse Box. (GY-RD WK 0.50).
    Pin 26 = GND. (BK WK 2.5).



    Nieuwe (fase 2) IVD pomp.

    Pin 1 = B+ PUMP MOTOR. To Engine Fuse box F7 30A.(RD WA 4.0).
    Pin 3 = SWAR MP1. To Connector C111 Pin 14. To steering sensor Pin 3. (WH-BU WA 0.50).
    Pin 4 = IGNITION. To Engine Fuse box F19 10A. (GN-YE WA 0.50).
    Pin 5 = SWAR GND. To Connector C111 Pin 15. To steering sensor Pin 1. (BN-RD WA 0.50).
    Pin 6 = SWAR MP2. To Connector C111 Pin 2. To steering sensor Pin 2. (GY-VT WA 0.50).
    Pin 7 = SWAR VCC. To Connector C111 Pin 16. To steering sensor Pin 4. (YE-RD WA 0.50).
    Pin 8 = ESPI CTRL. To Connector C111 Pin 5. To ESP disable switch Pin 5. (BK-WH WA 0.50).
    Pin 11 = HS CAN +. To Engine Fuse box. (GY-RD WA 0.50).
    Pin 15 = HS CAN -. To Engine Fuse box. (BU-RD WA 0.50).
    Pin 16 = GND VALVES. (BK WA 2.5).
    Pin 25 = CAN2-L. To Connector C113 Pin 8. To Yaw sensor Pin 1. (BU-RD WA 0.50).
    Pin 29 = CAN2-H. To Connector C113 Pin 9. To Yaw sensor Pin 2. (GY-RD WA 0.50).
    Pin 32 = B+ VALVES. To Engine Fuse Box F8 20A. (RD WA 1.5).
    Pin 33 = FR sensor GND. (BN WX 0.50).
    Pin 34 = FR sensor SIG. (WH WX 0.50).
    Pin 36 = RL sensor SIG. (WH-BU WA 0.50).
    Pin 37 = RL sensor GND. (BN-BU WA 0.50).
    Pin 38 = TCS / ESP. To Connector C111 Pin 10. To ESP disable switch Pin 6. (BK-WH WA 0.50).
    Pin 42 = RR sensor GND. (BN-GN WA 0.50).
    Pin 43 = RR sensor SIG. (WH-GN WA 0.50).
    Pin 45 = FL sensor SIG. (WH WX 0.50).
    Pin 46 = FL sensor GND. (BN WX 0.50).
    Pin 47 = GND PUMP. (BK WA 4.0).


    De bedrading in de connector moet dus op de volgende manier worden aangesloten.

    OLD----NEW
    Pin 1 = Pin 32.
    Pin 2 = Pin 37.
    Pin 3 = Pin 36.
    Pin 5 = Pin 34.
    Pin 6 = Pin 33.
    Pin 8 = Pin 46.
    Pin 9 = Pin 45.
    Pin 11 = Pin 43.
    Pin 12 = Pin 42.
    Pin 20 = Pin 4.
    Pin 21 = Pin 15.
    Pin 23 = Pin 11.
    Pin 26 = Pin 16


    Daarnaast zijn bij de IVD pomp de "B+ PUMP MOTOR" en "GND PUMP" draden dikker als bij de ABS pomp. Dit vanwege het feit dat de IVD pomp een grotere/zwaardere elektromotor heeft. Ik heb ervoor gekozen om deze draden te verlengen met draden van de juiste dikte en de plusdraad (tijdelijk) rechtstreeks met een zwevende zekering (30A) op de accu aan te sluiten.

    Tevens moet naast de bovengenoemde bedrading ook de al eerder genoemde bedrading die naar de YAW sensor en stuurhoeksensor in het interieur loopt op de connector worden aangesloten. Doordat ik deze kabelboom al in de motorruimte klaar had liggen hoefde ik alleen de pinnen maar in de connector te klikken.



    Wanneer alle bedrading is aangesloten en geisoleerd kan de volledige kabelboom weer worden ingetaped. Vervolgens kan de kabelboom worden vastgezet en op de IVD pomp worden aangesloten.
    Hierna kunnen alle eerder gedemonteerde onderdelen weer in omgekeerde volgorde worden gemonteerd. Laat de Plus pool van de accu nog wel los liggen.



    Stap 5.


    ESP sensoren plaatsen:



    Krik de auto op en verwijder de voorwielen. Maak nu de connector los van de ABS sensor. De ABS sensor zit met 1 Torx (T25) schroef vast. Mijn ervaring is dat de sensoren erg vastgerot kunnen zitten. Ik heb de sensoren er uit gekregen door deze met een waterpomptang vast te pakken en met een draaiende beweging er uit te trekken.
    Maak nu het gat waar de sensor in zit goed schoon. Ik heb dit gedaan met een staalborstel op een boormachine. Vervolgens heb ik het gat goed uitgeblazen. Als het gat goed schoon is kan je de nieuwe blauwe ESP sensoren plaatsen. Ik heb hierbij keramische montagepasta aan de sensoren gedaan zodat deze (hopelijk) minder snel vastrotten.



    Stap 6.


    Remsysteem vullen en ontluchten:



    Hierna moet het remsysteem opnieuw gevuld en ontlucht worden. Omdat ik alles alleen doe maak ik hierbij gebruik van een (zelfgemaakt) drukssysteem dat het remsysteem onder druk zet en tegelijkertijd nieuwe remvloeistof aan het reservoir toevoegd zodat het reservoir op het juiste niveau blijft staan. Op deze manier is het heel eenvoudig om de remvloeistof te vervangen en het systeem te ontluchten.

    Nadat ik het systeem onder druk heb gezet. Ben ik het remsysteem gaan ontluchten. Hierbij dien je te beginnen bij het wiel dat het verste weg zit van de hoofdremcilinder. Je ontlucht dus eerst:

    1. Rechtsachter.
    2. Linksachter.
    3. Rechtsvoor.
    4. Linksvoor.

    Als het systeem onder druk staat sluit je een transparante slang aan op de betreffende ontluchtingsnippel en draai je deze zo’n halve slag open. Aan de voorzijde zit een nippel waar een 9 mm sleutel op past en aan de achterzijde zit (bij mijn auto met trommelremmen) een nippel waar een 7 mm sleutel op past. Vang de remvloeistof nu op in een reservoir dat hoger staat als de ontluchtingsnippel. Door de transparante slang kan je goed de luchtbellen zien. Hou tijdens het ontluchten goed in de gaten dat het niveau van de remvloeistof die wordt toegevoegd niet te laag wordt (er kan dan lucht in het remsysteem worden gepompt. Als dit gebeurd kan je weer opnieuw beginnen). Wanneer er geen luchtbellen meer te zien zijn (ook geen hele kleine) kan de ontluchtingsnippel weer worden dichtgedraaid.

    Dit herhaal je voor alle ontluchtingsnippels.


    Wanneer de nieuwe IVD pomp langere tijd of in de verkeerde positie opgeslagen is geweest kan er lucht in de pomp zitten dat er met conventioneel ontluchten niet uit gaat. In dat geval is het noodzakelijk om de pomp d.m.v. IDS of een ander geschikt diagnosesysteem (zoals bijvoorbeeld FoCom) te ontluchten.

    Omdat ik de pomp zelf uit een donor voertuig heb verwijderd waarbij het remsysteem nog was gevuld en de pomp altijd in de juiste positie is opgeslagen en vervoerd was dit bij mij niet nodig. Ik heb wel de ontluchtingsprocedure met FoCom uitgevoerd maar er bleek totaal geen lucht in de pomp te zitten.



    Stap 7.


    Uitlezen en programmeren:



    Tenslotte kan ook de plus pool van de accu worden aangesloten. Vervolgens kan je het contact aanzetten en de BCM d.m.v. ELMconfig uitlezen.

    [​IMG]
    Ga hiervoor naar BCM en klik op "Read DTC".

    Bij mij stonden er in eerste instantie 2 foutcodes in de BCM die betrekking hadden op de bedrading van de YAW sensor. Na het wissen van deze foutcodes kwamen ze niet meer terug.

    [​IMG]
    Hierna moet je met ELMconfig de opties “this provides ESP checkbox in main menu” (alleen bij fase 2 teller) en “ESP misbuilt detection” aanvinken.

    [​IMG]
    Hierna ga je naar het tabblad “Procedures” van de BCM. Hier moet je de volgende procedures uitvoeren. Zorg er hierbij voor dat de auto op een vlakke rechte ondergrond staat.

    1. Latteral Acceleration Sensor Calibration.
    2. YAW Sensor calibration.


    Tevens kan je met ELMconfig je eigen VIN nummer naar de BCM programmeren.


    Bij de fase 2 kan je daarnaast ook de optie “Emergency Brake Lights” in de BCM en de optie “DDS” in zowel de BCM als de HEC aanvinken.



    Als alles goed is uitgevoerd en er ook geen foutcodes / foutmeldingen worden weergegeven kan je een testrit maken. Bij mij bleek alles meteen prima te werken.
     
  2. weer een waardevolle how-to voor dit forum, hulde :thumbs:
     
  3. Mooi zo!

    Is weer een uitgebreide how-to!
     
  4. Er zullen waarschijnlijk nog wel wat foto's en afbeeldingen worden toegevoegd. Ik heb nog niet alles uitgezocht wat op mijn PC en laptop staat.
     
  5. Voorlopig zal ik hier NIET aan beginnen :)

    Geen goesting erin voorlopig! :)
     
  6. :respect::respect::respect::respect::respect:

    Mooie How-to weer Wilco en echt petje af weer
     
  7. Ik heb er niets aan, maar hulde voor je lef om het te doen en je kennis vervolgens te delen met de rest van Nederland !
     
  8. Petje af hoor! Zeer netjes gedaan
     
  9. Erg netjes Wilco!!:thumbs::respect:
     
  10. Wow, mooi stukje werk, hoor!!! :worship:Weet nu waarom ik het toen af-fabriek besteld heb. :mrgreen:
     
  11. Hulde, Wilco!!
    :thumbs:
     
  12. Weer een best stukje huisvlijt! Petje af!
     
  13. Erg netjes inderdaad.
     
  14. Ik vraag me af, als je :focus2: alleen ABS heeft, in hoeverre de kabelboom voor ESP er al ligt en dus de connector gelijk is.
    Zou het ook kunnen zijn dat de pomp ook geschikt is voor ESP en dus alleen de sensoren missen?

    Ligt de kabelboom er al, dan zou alleen een andere ABS/ESP pomp, stuurhoeksensor, ABS/ESP sensoren bij de wiellagers en yawsensor voldoen om het hardwarematig aan te passen. En de schakelaar dan niet te vergeten.
    Dan natuurlijk met ELM config softwarematig alles vrijgeven.
     
  15. De kabelboom voor ABS en IVD is verschillend. Het IVD systeem heeft een grotere connector en meer bedrading als alleen het ABS systeem. De extra bedrading voor het IVD systeem is volledig geintegreerd in de motorruimte kabelboom en de interieurkabelboom. Een auto die geleverd is met alleen ABS kan vanwege de andere connector (zelfs de pinnen zijn allemaal anders) dus niet de ESP bedrading voorbereid hebben liggen. De bedrading in het interieur zou wel kunnen zijn voorbereid maar ik heb dit zelf nog nooit gezien.

    De ABS en IVD pompen zijn ook verschillend. De IVD pomp is een stukje groter als de ABS pomp. Het kan niet dat er al een IVD pomp aanwezig is bij een auto die geleverd is met alleen ABS. De IVD functies zijn niet softwarematig uit te schakelen. Als er een IVD pomp met bedrading aanwezig zou zijn en niet de overige benodigde hardware zouden er ongetwijfeld storingslampjes gaan branden en foutcodes worden opgeslagen.



    Wanneer je deze update wil doen moet je ervan uitgaan dat ook de bedrading vervangen of aangepast moet worden en de pomp vervangen moeten worden.
     
  16. Duidelijk, ik was in de veronderstelling dat de Fase 1 pomp de kleine stekker had en de Fase 2 de grote.

    Die stuurhoeksensor, ik heb even teruggelezen en ergens heb ik gelezen dat de 1.4 en 1.6 een stuurbekrachtigingspomp hebben die aangedreven wordt door de multiriem.
    Zelf heb ik een electrische pomp, kan dus ook comfort, normaal en sport instellen. Betekent dit nu dat de stuurhoeksensor voor het ESP systeem al aanwezig is, of is er nog een andere stuurhoeksensor?
     
  17. De stuurhoeksensor heeft niets met de elektronische stuurbekrachtiging (EHPAS) te maken. Het EHPAS systeem gebruikt een eigen stuurhoeksensor die voor zover ik kan vinden op het stuurhuis zit.

    De stuurhoeksensor die op de stuurkolom zit is alleen aanwezig bij auto's met ESP of adaptieve koplampen. Bij ESP is dit een 4-polige stuurhoeksensor en bij adaptieve koplampen is de stuurhoeksensor 6-polig.


    Alleen bij auto's die af fabriek zijn voorzien van adaptieve koplampen is de stuurhoeksensor dus al voorbereid als het IVD systeem achteraf wordt ingebouwd.
     
  18. JW,

    Ik heb ESP in mijn C-max zitten, betekent dit meteen dat ik het gehele IVD system in mijn auto heb zitten?

    Gr,
    Coppe
     
  19. Mogelijk om enkel DDS te installeren zonder ESP en zo?

    Bedankt!
     
  20. Ja, dat is mogelijk. Dan moet je een ABS pomp met BCM uit een Focus 2 fase 2 zonder ESP plaatsen.
     

Deel Deze Pagina