1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aankoop advies / jullie mening.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door holland135, 29 jun 2018.

  1. Hallo Allen,

    Ik ben me aan het oriënteren op een Focus 3, rijd nu een Focus 1 fase 2 Futura station en wil wel eens wat anders.
    Aanvankelijk wilde ik graag een hatchback, maar ben nu een mooie station tegengekomen:
    https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
    Ik ben nogal "optie geil" en deze tikt veel van de beschikbare opties aan, en ik weet dat je met de "kale" trend ook van A naar B kunt voor een veel voordeligere aankoop prijs.
    De auto is van 2014 en heeft volgens de boekjes alle 20.0000 km beurten gehad en is ex lease.
    Het staat niet in de advertentie maar is buiten alle genoemde opties ook voorzien van het driver assistance pack, en xenon verlichting en paar knappe velgen, waar volgens mij winterbanden op liggen ?
    Wat mij het meest weerhoud is de km stand van 145.000, wij rijden zelf ca. 10.000 per jaar.
    Voor deze prijs zou ik ook een Focus 3 fase 2 kunnen vinden, wellicht met iets minder optie pakket, maar alsnog een leuke uitvoering.
    Wat is jullie opinie qua Km stand en de betrouwbaarheid van deze 1.0 ecoboost motoren ?
    En in deze uitvoering, is deze dan niet zo raar geprijsd ?

    Heb het hele forum al lopen doorspitten over de focus 3, het enige wat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat de 125Pk versie toch wel de beste keus zou zijn, dus dat heeft hij dan al wel mee.

    Alvast bedankt voor jullie input, Met vriendelijke groet,

    Patrick.
     
  2. Ik ben zelf ook benieuwd naar de betrouwbaarheid van de 1.0 motoren. Ik zie er een paar op Marktplaats staan met iets meer dan 2 ton op de teller. Volgens mij moet bij 240k km de distributieriem vervangen worden en dat schijnt een tijdrovende klus te zijn; dat is wel iets om rekening mee te houden.
     
  3. Dat van die 240.000km of 10 jaar was mij wel bekend, met bovenstaande auto is dus ca. 36.000 per jaar gereden en dat zullen dan wel niet stads kilometers zijn, ik heb ook die duitste test gezien dat ze een ecoboost na 100.000 helemaal strippen en dat de slijtage niet noemenswaardig was, dat geeft wel enig vertrouwen.

    Ik kan alleen niets meer wijs worden van alle uitvoeringen, ik zie trends voorbij komen die luxer dan de titanium is uitgevoerd, en dit is dan weer een edition plus uitvoering.
    Wat ik daar over kon vinden dat hij op de titanium versie gebaseerd is, maar het is het uitloop model van de mk3.1, en dat zal wel net als mijn futura 1.2 zo zijn, dat ze helemaal vol gehangen worden met alle luxe die nog op de planken lag.
     
  4. In Nederland was bij de Focus 3 fase 1 de Trend het laagste verkrijgbare uitrustingsniveau. De echte basis uitvoering (Ambiente) is in Nederland officieel nooit geleverd. Boven het Trend uitrustingsniveau is korte tijd nog het Trend Sport uitrustingsniveau geleverd. Dit uitrustingsniveau is echter al na relatief koste tijd komen te vervallen. Boven het Trend en Trend Sport uitrustingsniveau staat het Titanium uitrustingsniveau.

    Daarnaast zijn er diverse (al dan niet tijdelijk geleverde) uitrustingsniveaus welke op bovenstaande uitrustingsniveaus zijn gebaseerd. Het uitrustingsniveau zegt lang niet altijd alles. Het is maar net hoe de optielijst is aangevinkt door de eerste eigenaar die de auto heeft bestelt. Een Trend waarbij de optielijst rijkelijk is aangevinkt is luxer uitgerust als een standaard Titanium.


    De ECOboost Edition is gebaseerd op de Trend. De ECOboost Edition Plus is gebaseerd op de Titanium. De ECOboost Edition Plus is wat uitrustingsniveau betreft identiek aan de Econetic Lease Titanium uitvoering. Het enige verschil tussen deze twee is het motortype.

    Volgens de brochure/prijslijst is de ECOboost Edition Plus/ECOnetic Lease Titanium een Titanium welke is voorzien van Business Pack ll. Dit pakket bevat de volgende opties:

    Business Pack II
    - Navigatiesysteem met 5 inch kleurenscherm met USB-aansluiting voor iPod/MP3-speler
    - Sync smartphone koppeling (o.a. Bluetooth, SMS-voorleesfunctie en Voice Control)
    - Active Park Assist (automatisch inparkeren) met parkeersensoren voor en achter


    De auto uit je link bevat een groot aantal opties welke niet standaard op de ECOboost Edition Plus aanwezig zijn. De eerste eigenaar heeft de optielijst dus rijkelijk aangevinkt bij het bestellen van de auto.
     
  5. #5 Henry Ford Jr., 1 jul 2018
    Laatst bewerkt: 1 jul 2018
    Ik ben niet specifiek bekend met de Ford "down-sized" motoren, maar over het algemeen hoor ik van een vriend van me die een autohandel heeft dat deze benzine motoren met turbo (maar ook wel de diesel uitvoering) allemaal veel meer belast zijn dan de vroegere motoren met vrije luchtaanzuiging! Vroeger: 100PK/1600CC = 62,5 PK/Liter, Nu: 125PK/1000CC = 125 PK/Liter, alleen dit spreekt al voor zich denk ik! Tevens zijn de meeste motoren nu 3 cilinders (of zelfs soms 2) vroeger 4! Een 4 (en ook een 6) cilinder heeft een veel rustigere loop doordat het evenwichtspel van de inwendige krachten van de motor (balanskoppel) uitgebalanceerder is dan bij 2, 3 en 5 cilinder (Volvo/Audi) motoren waar balansassen nodig zijn, ook dit geeft een zwaardere belasting o.c. krukas en krukaslagers! Tevens ontstaat er door de hogere belasting o.a door turbo een hogere thermische belasting hogere werktemperaturen en grotere temperatuur verschillen in de motor, dus hogere eisen aan koeling (o.a vloeistof) en smering (o.a. motorolie)! Die beide vloeistoffen moeten aan een hogere belasting o.a. qua temperatuur kunnen voldoen en sneller verouderen en dus meestal vaker worden vervangen (is ook vaak veel duurder) en een te laag oliepeil heeft al heel snel tot gevolg dat de turbo te weinig koeling en smering (door de olie) krijgt, waardoor de turbo het begeeft en mogelijk zelfs motorschade tot gevolg heeft (delen van de turbo schieten in de motor zelf en richten daar schade aan) en vervanging nodig is!

    Ik hoor van hem (die vriend) dat hij nogal een voorbehoud heeft voor dit type motoren, gezien de garantie die hij moet geven en er altijd voor zichzelf een garantie voor afsluit bij een verzekeraar om zich in te dekken tegen hoge kosten, want die nieuw motoren zijn erg duur en gebruikt moeilijk te vinden! Veel problemen waren er volgens hem bij bepaalde uitvoeringen van de VW motoren, maar dat was meer door een slechte distributieketting, maar ook bij de Renault 1,5 diesel waren er jarenlang problemen en ook de 1,6 diesel van Peugeot (ook toegepast in de Ford Focus) geeft problemen! Sommige merken komen er van terug dit type motor toe te passen en zelfs Mazda is er helemaal niet aan begonnen, gaat een alternatieve weg met gewone cilinder inhoud zonder turbo! Hij geeft kopers van zulke auto's een hele handleiding mee waarmee ze rekening moeten houden bij dit type motor enkele punten zal ik hier noemen: regelmatig oliepeil controleren, liefst elke week; de intervallen van olie vervangen (en olie filter) aanhouden; motorolie van de juiste kwaliteit gebruiken; motor rustig inrijden de eerste km's tot de motor op temperatuur is; na een lange rit (waardoor hij erg heet is) de motor enige tijd stationair laten draaien (af laten koelen) 30 tot 60 seconden (hij plaats zelf ook een systeem waarbij dit automatisch gebeurt na uitschakelen contact; bij korte ritten (niet warm) meer dan halfvol gas vermijden; op tijd opschakelen, niet met te lage toerentallen rijden (slechte smering) en niet vanuit een laag toerental volgas geven, dit zijn enkele punten van aandacht in die handleiding! Hij gaf aan liever niet met deze techniek te maken te hebben, maar de klant vraagt er na, dus moet soms gewoon wat, liever ziet hij auto's met hybride aandrijving zijn veelal probleemloos en nagenoeg onderhoudsvrije en je hebt veel van dezelfde voordelen als een kleine turbomotor zeker de TOYOTA modellen zijn probleem loos!
     
  6. De 1.0 ECOboost is niet voor niets al 6 jaar op rij uitgeroepen tot "Engine of the Year". Dit is in zijn klasse al jarenlang de meest verfijnde benzinemotor met een cilinderinhoud tot 1000 CC. 33% van de in Europa verkochte Ford modellen is voorzien van de 1.0 ECOboost. Dit is al enkele jaren verreweg de meest populaire motor. Het is niet voor niets dat de meeste autofabrikanten voor 3-cilinder motoren kiezen. Doordat een 3-cilinder minder bewegende delen heeft als een 4-cilinder heeft de 3-cilinder veel minder interne wrijvingsweerstand. Dit zie je terug in het brandstofverbruik. De meeste 3-cilinder motoren zijn voorzien van een balans-as om trillingen te reduceren. De 1.0 ECOboost is 1 van de weinige 3-cilinder motoren die geen balans-as heeft. Bij de 1.0 ECOboost zijn het vliegwiel en de krukaspulley bewust in onbalans gebracht om trillingen op te heffen. Het ontbreken van een balans-as resulteert eveneens in minder bewegende delen en dus in minder interne wrijvingsweerstand.

    Dat gedownsizede motoren zwaarder belast worden is mijns inziens geen enkel probleem. Deze motoren zijn als zodanig ontwikkeld en geconstrueerd en zijn hier dus volledig op berekend. Er zijn al genoeg voorbeelden van een 1.0 ECOboost met meer dan 2 Ton op de teller.

    De nieuwe Focus 4 zal in eerste instantie alleen leverbaar zijn met 3-cilinder benzinemotoren. Naast de bekende 1.0 ECOboost is er nu ook een compleet nieuwe 3-cilinder 1.5 ECOboost beschikbaar. Zoals het er nu naar uit zien zal alleen de nieuwe ST een 4-cilinder benzinemotor krijgen.


    Zelf rij ik nu bijna 4 jaar met de 1.0 ECOboost en zou nooit meer terug willen naar een oude atmosferische 4-cilinder motor. Naar mijn mening is de 1.0 ECOboost een veel fijnere motor als de oude atmosferische 1.6 Duratec die ik hiervoor in de Focus 2 had. De 1.0 ECOboost heeft simpelweg meer vermogen, een veel hoger koppel (dat ook nog eens over een veel groter toerengebied beschikbaar is) en het brandstofverbruik ligt veel lager. De trillingen die er zijn worden volledig door de motorrubbers opgevangen. In het interieur is geen enkele trilling waarneembaar.
     
  7. Dank voor de input zover, en JW bedankt voor de duidelijke uitvoeringen specificaties.
    Er blijven 2 kampen lijkt het wel, de liefhebbers van de 3cil. motoren en de sceptische 4cil. aanhangers.
    Ik zie ze inderdaad ook voorbij komen met 180.000 tot 210.000 km, dat geeft wel enige vertrouwen.
     
  8. Ga eerst maar eens proefrijden met een 1.0 ECOboost. De meeste mensen die vooraf hun bedenkingen hebben over een 1 Liter 3-cilinder zijn na een proefrit over het algemeen wel overtuigd.
     
  9. Wat mij vooral opvalt in discussies over downsize motoren is dat het vooral anekdotisch bewijs is... Een kennis van een vriend van mijn broer zegt dat... Enz.

    Automonteurs zijn helaas vaak geen goede raadgevers in deze omdat die over het algemeen vrij nostalgisch zijn in hun voorkeuren.
     
  10. Dat stukje over die 5 cilinder, de T5 van Volvo (en de ST) heeft volgens mij toch een goede reputatie opgebouwd. Daar kom je met enige regelmaat toch auto's tegen van boven de 3 ton.
     
  11. Ik heb nog nooit met de 1.0 ecoboost gereden. De karakteristiek ziet eruit als die van een turbodiesel; het lijkt mij op papier een hele fijne motor om in je auto te hebben. Zeker in vergelijking met de 1.6 in de Fofo 2 die je echt op toeren moet jagen.
     
  12. Ik rijd geregeld in de Fiesta van m'n vrouw met 1.0 125pk Ecoboost, dat rijdt uitstekend kan ik zeggen. En dat is met 5 bak, als je de 6-bak in de Focus hebt moet dat nog beter rijden.
     
  13. Even terug naar de beginpost: auto van 4 jaar oud met 145dkm op de klok, die heeft zo'n 35dkm per jaar gereden. Rij je er nu 4 jaar lang 10dkm per jaar mee, dan komt ie op 185dkm in 8 jaar en dat is dus 23dkm per jaar. Geen gekke stand dan. Nu is ie wat goedkoop door die kilometerstand, maar de afschrijving de komende jaren valt dan mee als je niet zo veel rijdt.

    Ik rij 24dkm per jaar en ben dus voor eentje met wat minder kilometers gegaan. Maar mijn vrouw rijdt 7dkm per jaar en heeft tweeënhalf jaar terug een Alto van 2009 met 157dkm gekocht. Goedkoop gekocht en doordat er weinig mee wordt gereden wordt de kilometerstand steeds 'gebruikelijker', waardoor de afschrijving meevalt.

    Over de motoren: zo'n turbomotor met het koppel onderin rijdt echt heerlijk. Ik vind het nog steeds bizar dat zo'n klein blokje zo fijn kan rijden.
     
  14. Ik zou zelf gaan voor de 3.2 met dan wat minder opties tenzij je niet zonder die opties kan.
    Verder zou ik zeggen ga proefrijden, dat werkt beter dan 1000 woorden.

    Ieder mens is anders en iedereen heeft andere voorkeuren. Dit geldt niet in het minst ook voor auto's en de motorisering daarvan. Zelf vind ik de motorisering en hoe een auto eruit ziet en aanvoelt belangrijker dan de opties die er allemaal op zitten.
     
  15. Als je naar de totale kosten per kilometer van een tweedehands auto kijkt dan zijn de brandstofkosten verreweg het grootst. Als je daarop kunt besparen door een zuinigere motor te kiezen, dan ben je uiteindelijk goedkoper uit. Opties zijn een persoonlijke voorkeur. Zaken zoals cruise control, ESP en climate control zou ik wel graag willen hebben.
     
  16. Dank je wel iedereen, ben nog niet wezen kijken, ben er namelijk nog niet helemaal over uit, en ben bang dat dit net als met een puppy is, je wil alleen even kijken, en je bent verkocht ;-)
    Als ik mijn verstand gebruik, dan kan ik beter een fiesta nemen, we zitten nl. bijna altijd met 2 personen in de auto, en we rijden niet zo heel veel, maar je moet toch ook eens iets nemen wat je zelf graag wil, dilemma's all over.
    Het hoeft ook niet perse bovenstaande te zijn, het aanbod van focussen is op het moment best wel groot, dus keuze te over.

    als er wel een ander komt, dan post ik hem wel.
    Groeten, Patrick
     
  17. Voordeel van fiesta is wel dat de 1.0 125pk door het lagere gewicht meer tot leven komt.
    Als je teveel twijfelt kan je het ook moeilijker maken door te kijken naar 1.6 rijden heerlijk alleen 1op20 ga je naar 1op16 als snelweg verbruik.

    Helaas kan ik je daar allemaal niet mee helpen
     
  18. Als ik nog even mag inhaken op het fiesta/focus dilemma, voor de wat langere mensen zou ik toch zeker de focus aanraden... ben zelf 1.96m en vond de fiesta geen fijne auto om in te zitten...
    Just my 2 cents :thumbup:
     
  19. Helemaal mee eens .
     
  20. Ik ben zelf ook een scepticus t.o.v. 3-cyl motoren, maar na een aantal keer gereden te hebben met de 1.0 ecoboost 100pk van mijn vrouw heb ik ervaren dat het een fijne motor is. Heel erg veel fijner dan de 4-cyl in mijn Focus 2.2 (ook met 100pk).

    Echter het heeft me er niet van weerhouden zelf een Focus 1.5 4-cyl te kopen. Dat dan weer wel.

    Persoonlijk lijkt me de 1.0 Ecoboost 100pk iets te klein voor de Focus, dat heeft niks met het aantal cylinders te maken maar meer met het gewicht vs. 100pk. De 125pk lijkt me dan een betere optie als je van een beetje leuk autorijden houdt.
     

Deel Deze Pagina