Naast mijn Focus heb ik ook nog een Ford Ka in mijn bezit. Deze was van mijn vrouw, maar zij heeft sinds kort een nieuwe Seat Ibiza als bedrijfswagen gekregen. De Ka kwam dus vrij en omdat hij eigenlijk toch geen waarde meer heeft heb ik besloten deze niet te verkopen, maar zelf te gebruiken. Zo verslijt de Focus minder snel en heb ik een wagen die ik met een gerust hart overal durf parkeren. Op zich ziet de Ka er nog goed uit voor zijn leeftijd, al zijn er uiteraard wel wat gebruikssporen. Verder heb ik nieuwe zwarte wieldeksels geplaatst, ik vind het zwart / wit thema wel tof. Ik heb ook nog zwarte ST-Line badges liggen voor op de voorvleugels, zoals het bij de Focus is. Lijkt me wel een leuke toevoeging, en kost weinig bij Aliexpress. Foto hier te bekijken: https://ibb.co/n32BNFr Er zijn twee dingen die me bezig houden, en die wil ik hier graag even delen. Hier zijn toch wel wat mensen met kennis van zaken, en die hebben mogelijk een verklaring. 1) De koelvloeistof staat altijd net onder het minimum. Al jaren is het zo dat de koelvloeistof net onder het minimumniveau staat en daar ook blijft staan. Ik vul dat zeer geregeld bij tot maximum, maar in geen tijd staat dat weer op de gekende plek onder minimum. De motor blijft altijd mooi op bedrijfstemperatuur en zelfs bij lange ritten en hoge buitentemperaturen staat het metertje steeds mooi in het midden. Wat zou er mis kunnen zijn? Een lek zou er, gelet op de hoge druk in het systeem, toch voor zorgen dat er gewoon steeds meer KVS verdwijnt denk ik dan? Maar dat is dus niet het geval, het peil blijft als het ware gelijk maar dan onder minimum. 2) De wagen bromt. Ook dit doet hij al jaren, dat komt en gaat zou ik zeggen en daartussen zitten soms maanden. Maar nu is het wel zo dat hij dat de laatste tijd vrij vaak doet. Dus de motor draait bijvoorbeeld op stationair toerental aan een verkeerslicht en plots verhoogt het toerental lichtjes en hoor je een brommend geluid. Tijdens het rijden hoor ik dat niet, enkel bij stilstand. Als je dan een klein beetje dotje gas geeft (pakweg even tot 2000rpm) dan stopt het soms al. Hij doet het ook niet altijd. Sommige ritten doet hij het helemaal niet. Er is daar niet meteen een lijn in te trekken. Wat ik ook opgemerkt heb is dat de ventilator dan ook vaak even blijft draaien na het stilleggen van de motor. Dat heeft te maken met het brommen, want als er geen gebrom is doet hij dat nooit. Iemand een idee? Ter info: We hebben deze wagen sinds nieuw en hij is tot op heden dealeronderhouden wat betreft de reguliere onderhoudsbeurten. Herstellingen laten we doen bij een garagist om de hoek.
Er zou een klein lek kunnen zitten in het systeem, die niet meer lekt als de druk/hoeveelheid KVS afneemt. Ze lekken erg vaak bij het thermostaathuis.
Het blijft een halve Italiaanse auto met bijbehorende perikelen Slaat de airco niet aan tijdens het brommen?
Het is idd onderhuids een Fiat 1.2 fire motor incl. de bijbehorende Italiaanse eigenaardigheden....ik weet er alles van Ik weet niet wanneer de distributieriem incl. waterpomp is vervangen? want ik heb gemerkt dat die nog wel eens voor het gemak vergeten word (om de 5 jaar)
Het is gewoon een Fiat 500 Mijn schoonzusje moest de uitlaat laten vervangen en op de nieuwe staat letterlijk Fiat
Moet ik even nakijken, maar wagen is dealer onderhouden en alles wat geld opbrengt zullen ze normaal gezien niet vergeten
Nog even iets toevoegen wat ik nog niet gezegd had. Bij het starten van de wagen bij koude motor hoor ik water pruttelen achter / onder de middenconsole / dashboard. Heeft natuurlijk te maken met het feit dat de KVS daar door de kachel stroomt. Zou daar dan een lekje zitten? Er zit dus alleszins lucht in de leidingen denk ik dan.
KVS is proper / helder + geen mayonaise aan de dop van de olie. Tel daar nog bij dat dit al lang is (jaren) en de temperatuur mooi gelijk blijft, dan kan dat hier eigenlijk onmogelijk het geval zijn.
Wat ik wel met de Ka had, was dat de bouten van het uitlaatspruitstuk los kwamen, daardoor hoorde je de eerste minuut de uitlaat wat lekken, reed dan logischerwijs wat minder lekker, na het aandraaien van de moeren loopt hij nu een stuk beter tot zeer goed. Ook de nieuwe uitlaat deed wonderen, vind hem absoluut niet verkeerd rijden, best pittig en soepel te noemen