1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2007 mk1 canbus module

Discussie in 'Prullenbak' gestart door BeuncityChris, 13 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. #1 BeuncityChris, 13 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2020
    EDIT: TELLER VOORLOPIG NOG NIET NODIG!
    Gaan eerst kijken of we het op een andere manier kunnen oplossen.


    Goede dag allen.

    Een goede vriend van de heeft nogal wat problemen met zijn fofo uit 2007 mk1

    Bij de dealer zeggen ze dat zijn canbusmodule waarschijnlijk kapot is en dat het 1200€ gaat kosten om het te maken.


    De kans ik klein maar onder het mom "niet geschoten" wou ik hier toch een poging doen om hem te helpen.
    Zijn er hier in de club donorslopers die toevallig z'n module heb liggen?
    of die me een goede richting in kunnen sturen.

    Zou zeer gewaardeerd worden :)

    groeten
    Chris
     
  2. 2007 is denk een mk2. Want me mk3 kwam uit 2006.
    Canbus module kan zoveel zijn. Geen idee welke computer je er mee bedoelt.
    Zijn ongeveer 10a20modules.

    1200euro dan kan het nog steeds diverse zijn. Instrumentenpaneel lijkt me sterk qua prijs, maar hoofdcompartiment of motor computer zou kunnen
     
  3. Leg deze eens uit als wil.
     
  4. Ik heb hem alleen even aan de telefoon gesproken maar hij had het over een unit die achter het tellerhuis zou zitten. de canbus module zei hij maar ben nog te nieuw in die focusmaterie om er iets zinnigs zelf over te zeggen
    Hij heeft in ieder geval een hoop motorische storingen waar bij ik zelf zou denken aan een kapot motormanagement en dat lijkt het nu dus te zijn

    het betreft deze focus
    https://www.autoweek.nl/kentekencheck/97-XL-DV/

    ik heb er zelf 1 uit 2010 en meende dat ik een mk2 had.
    Moet eerlijk bekennen dat ik in het verleden heel veel mazda 323F's uit mekaar heb gesloopt maar dat ik nog aardig nieuw ben in de fordjes dus zal ongetwijfeld nog een hoop "domme"vragen gaan stellen :slaan: mijn welgemeende excuses hiervoor :shrug:
     
  5. Bij de Focus 2 (2004-2011) is de tellerunit zelf een CANbus module. De teller is zelfs een van de meest belangrijke CANbus modules voor het functioneren van de Focus 2. De teller vormt de gateway tussen het HS (High Speed) en MS (Mid Speed) CANbus netwerk en ook het PATS startblokkering systeem is (gedeeltelijk) geïntegreerd in de teller.

    Achter de teller zit verder geen enkele andere CANbus module.


    Bij de Focus 2 is een defecte teller een vaak voorkomend probleem. De Focus 2 tellers (zowel voor als na de facelift) staan erom bekend dat ze nogal eens last hebben van slechte soldeerverbindingen. Dit vanwege de omschakeling naar soorten soldeertin welke minder lood bevat (uit milieu oogpunt). Deze soldeertin bleek na langere tijd minder goed bestand te zijn tegen trillingen met haarscheurtjes in de soldeerverbindingen tot gevolg. Deze haarscheurtjes kunnen ervoor zorgen dat er tijdelijk geen goed contact of zelfs helemaal geen contact is wat kan leiden tot de meest vreemde symptomen en foutmeldingen variërend van communicatie problemen tot het niet starten van de motor.

    Een nieuwe teller en het monteren en configureren/programmeren van de teller is inderdaad niet goedkoop. €1200,- vind ik persoonlijk echter wat aan de hoge kant. Er zijn echter ook alternatieven.

    Zo is het prima mogelijk om een gebruikte teller aan te schaffen en deze zelf te monteren en te configureren. Een nette gebruikte Focus 2 teller koop je voor relatief weinig geld. Het configureren/programmeren kan relatief eenvoudig met een aangepaste ELM327 interface en het Forscan programma. Gezien de teller onderdeel is van het PATS startblokkering systeem dient de teller te worden gesynchroniseerd met de PCM en dienen de transpondersleutels in de nieuwe teller te worden ingeleerd.

    Een andere optie is reparatie van de huidige teller. Er zijn genoeg bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in teller reparatie. Dergelijke bedrijven kunnen de teller voor je controleren en indien nodig herstellen.

    Wanneer je handig bent met een soldeerbout kan je ook zelf een poging wagen om de teller te herstellen. In de meeste gevallen lost het opnieuw doorsolderen van de soldeerverbindingen van de grote connector op de printplaat al veel problemen op. Je moet hiervoor echter wel de teller volledig demonteren.
     
  6. Kijk dit is gouden informatie waar ik wat mee kan :thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:
    Super bedankt ook namens die vriend.

    Nou hij heeft inderdaad al een hele tijd de meeste vage storingen dus die past goed in dat beeld.


    Dit lijkt mij veruit de beste optie aangezien dan al het in programmeren niet meer hoeft.(of moet vergaan die instellingen wanneer hij helemaal spanningloos word, lijkt me niet aangezien de accu ook een keer vervangen moet worden)

    Me maatje is nogal huiverig in dit soort dingen maar ik ben zelf handig met soldeerbout en wil hem hier wel mee helpen want die arme jongen heeft al zoveel pech gehad.
    Zo maar eens het forum afstruinen of ik wat demontage advies kan vinden.
    Die teller is er ook in gekomen dus moet er ook uit te halen zijn :weird:

    Nogmaals bedankt voor de heldere uitleg en hopelijk kunnen we het zelf fiksen.!


    gr
    chris
     
  7. Iemand die je er mogelijk mee kan helpen is @Tigershark. Die heeft ook deze omgebouwd naar blauwe leds:

    IMG_20191125_171750.jpg
     
    BeuncityChris vindt dit leuk.
  8. Wow das wel heel vet geworden. Maar denk dat me maat al blij is als hij gewoon zonder ellende jan rijden in zijn fofo
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  9. Ik weet niet waar je woont maar Autodemontage de heer in Dordrecht heeft ook best wel wat van die sizzle liggen


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  10. Top dank je! Ik heb voorgesteld aan me maat om het gewoon te proberen met solderen. kapotter dan kapot word lastig haha. maar mocht dat niet lukken dan zal ik deze onthouden :thumbup:
     
    Menno1 vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina