1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 16v mk2 hatchback temperatuur blijft laag

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rowan662, 11 nov 2019.

  1. De koelwatertemperatuur van mijn focus blijft erg laag, als ik 15km heb gereden naar mijn werk of naar huis, dan staat de wijzer net een beetje boven de 60°C. Het hoogste wat ik ooit heb gezien is net voorbij het 1e streepje, dat zal zo rond de 70°C zijn denk ik..

    Is het normaal dat hij zo koud blijft? Of zal de thermostaat dan stuk zijn?

    Ik heb ook nog een probleem dat de auto soms niet wil aanslaan als hij "warm" is, d.w.z. als ik een half uurtje gereden heb en ik ga bijvoorbeeld tanken, dan slaat hij moeilijk aan als ik hem weer wil starten..

    Misshien hebben deze problemen ook iets met elkaar te maken?

    Hier een foto van de temperatuurmeter, heb hiervoor een half uur gereden: https://www.dropbox.com/s/q2wjpuk2dfuucia/IMG_20191108_182510.jpg?dl=0
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  2. Nou, dat heb ik nu ook. In de zomer komt hij net niet op de 90 graden. Momenteel komt hij tot de zeg 70 graden. Dit jaar is de thermostaat vervangen. Maar heeft niet veel uitgehaald.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  3. Dus dan is het waarschijnlijk normaal?
    Ik heb de auto net 2 maanden, dus ik weet niet wat de temperatuur is in de zomer.
     
  4. Thermostaat idd stuk
    Heb het met mojn auto ook gehad.
    Werd 90 graden maar als ik op de snelweg reed zakte hij naar 60/70graden.
    Toen thermostaat vervangen en was het goed.
     
  5. Zo wat is dit... Ik heb exact hetzelfde met mijn mk2 2.0 16v.

    Hij komt eigenlijk nooit echt boven de 70 graden. Ik dacht dat het een probleem was met thermostaat idd. Maar die al vervangen half jaar terug, toen leek het goed te zijn (maar ja wat wil je met 30 graden buiten ook).

    Nu zit ik te twijfelen of hij nu weer stuk is, of dat het hoort. Ik heb wel een warme kachel, maar als ik mn kachel vol aan heb en het is 5 graden buiten kan het zo een half uur duren voordat ik uberhaupt wat zie veranderen aan mijn temp metertje.

    Tevens als de temp na een half uur nog op 60-70 staat zie ik dat hij nog niet idle 900rpm draait, maar 1000-1100. Wat betekent dat de computer ook vindt dat de motor nog niet op temp is? Dus het lijkt me niet in orde.. toch?
    Maar binnen half jaar alweer stuk?! Ik weet het niet...
     

  6. Ik heb geen problemen met de kachel, die is zo maar op temperatuur, ook zakt bij mij het toerental al snel terug naar rond de 900rpm.
     
  7. Heb het bij de dealer laten doen. Zit toch een jaar BOVAG garantie op. Binnenkort maar eens langs gaan.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  8. Ik heb ook GEEN problemen met de kachel.
    Ja als hij rond de 70 graden is zakt hij ook netjes naar 900rpm. Maar als hij tussen 60-70 graden staat nog niet...

    Ben benieuwd wat ze bij de dealer zeggen!!
     
  9. Ik heb de radiator gevoeld en alle slangen zijn warm, terwijl de motor niet boven de 70 is gekomen heel de rit. Aftewel de termostaat blijft open staan.
    Ik heb afspraak gemaakt met de garage om hem 'weer' te laten vervangen... Kansloos wel eigenlijk na een half jaar, maar wil ook niet met een niet goed warme motor blijven rijden. Lijkt me niet goed voor de gezondheid van de motor :)
     
  10. Probleem is dat in een opwarmfase er extra benzine wordt ingespoten. Pas als de motor warm is zal dit veel beter zijn.

    Geen idee of hij vanaf 60graden zich al zo zuinig mogelijk rijd. Maar met deze motor moet je voor lange afstand 1op15 kunnen halen en mix toch snel aan 1op12
    In 5jaar was me gemiddelde 1op12.8
     
  11. Als de thermostaat stuk is, komt er dan ook een foutcode? Of niet.

    Ik heb namelijk geen foutcodes.
     
  12. Nee komt geen foutcode.
     
    Rowan662 vindt dit leuk.
  13. Ik haal ook rond de 1 op 12, 1 op 13 gemiddeld.
    Ik vermoed wel dat het gewoon niet voor de slijtage goed is als de motor niet gewoon op bedrijfstemp is.
     
  14. Ik verbruik ongeveer 1 op 11,8 gemiddeld. Is voornamelijk een 80 weg en een klein stukje door de stad elke dag
     
  15. Merk nu ook dat het benzine verbruik omhoog gaat. De temperatuur komt niet echt boven de 60-65 graden. Vrijdag gaat hij naar de garage en kijk wat er gedaan kan worden.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  16. Laat even weten wat de garage ervan zegt. Mijn verbruik is namelijk ook niet echt "super" ofzo.
     
  17. Hebben jullie alle slangen die van en naar je koelreservoir gaan gecontroleerd? Bij mij is alles al warm, terwijl hij nooit boven de 70 is geweest. Dus termostaat staat open. Terwijl dat niet moet nog. Pas bij 89 graden!
     
  18. Waar moet ik naar kijken bij de slangen?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  19. Bij je reservoir gaan slangen, zijn die allemaal warm? Slangen die naar je radiateur gaan vooraan, zijn die ook warm?
     
    Laurens van der Weijden vindt dit leuk.
  20. Bij mij zijn alle slangen warm
     

Deel Deze Pagina