1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

125pk of toch 150?

Discussie in 'Performance' gestart door MennoP, 17 apr 2020.

  1. Ik ben niet zo'n hardcore techneut dus een heel systeem vervangen (hardware + Software), daar wil ik me niet aan wagen. Ik had ook al wel her en der gezocht naar de mogelijkheid en naast het intensieve proces is het dus ook nog best prijzig.
    Maar wat bedoel je met dat het in mijn geval plug en play zou kunnen zijn?

    De 125 een beetje tweaken ben ik niet op tegen. De meningen op dit forum lopen echter nogal uiteen of dat voor deze motor wel nut heeft en volgens mij is er ook niet heel erg duidelijk dat tuner X de beste is. Maar dat kan ik fout hebben gelezen.
     
  2. #22 DexterXL, 18 apr 2020
    Laatst bewerkt: 18 apr 2020
    In mijn geval....absoluut, was er heel blij mee vorig jaar in de bergen van Italië

    Waar je verschillende meningen over hoort is het tunen van de 100pk 5 bak, dat is niet
    verstandig, maar een 125pk naar 145pk (6 bak) is prima te doen, begreep dat bv in GB
    de Focus 3 ecoboost standaard met 140pk word verkocht, dus als Ford het zelf al standaard
    doet, dan zal die 5 pak extra niet zo heel spannend gaan worden
     
    MennoP vindt dit leuk.
  3. in nl is de fiesta met 1.0ecoboost ook met 140pk gekomen. collega heeft die met zwarte auto met rode dak.
    alleen verschil met fiesta is voornamelijk de uitlaat/inlaat, motorisch geen idee of er iets anders in zit.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  4. Ik heb 1,5j geleden proef gereden met een mk3 1.0 3 cilinder 125 pk en ook met een 1.5 150pk.alle 2 de auto s kwamen uit 2018.
    Ik vond er toen wel degelijk veel verschil in zitten de 1.0 vond ik wat meer op een diesel lijken na de 4000 toeren was het ver op . De 1.5 150pk voelde veel sportiever aan daar rijd ik nu nog steeds met veel plezier in.Inmiddels zit er al een tijdje de 182pk flash erop .


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Dennisfocus19 vindt dit leuk.
  5. Waar heb je die laten flashen? Kosten?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  6. Ik mag zelf dagelijks met een 1.0 ecoboost met 125 ponies sturen, en ben daar in de regel erg content mee.

    Een van mijn collega's had laatst een schade aan zijn auto en kreeg van de hersteller een focus wagen 1.5 met 150pk mee. Dus daar moest ik natuurlijk óók even mee gummen..

    Daar moet ik wel even bij vermelden dat de mijne een ST-line betreft op 235/40-18 Michelins, en de 1.5 leenwagen een Titanium business uitvoering op 205/60-16 balonbanden, dus het verschil in wegligging en overall gevoel van lekker vlot op weg zijn zal ik bij dezen buiten beschouwing laten.

    Wat wel heel erg opviel, is dat het niet "enkel" een krachtiger torretje is, maar dat de volledige aandrijflijn anders is.
    Met name de versnellingsbak verhoudingen zijn totaal verschillend. De bak achter de 1.5 heeft veel "langere" versnellingen. Mijn 125 pk variant loopt bijvoorbeeld in de 2e versnelling bij een aangegeven 93 kilometer per uur de toeren begrenzer in, waar de 1.5 net iets over de 100 haalt in de 2e versnelling.
    Dit zorgt ervoor dat de 1.5 niet sneller/levendiger voelt dan de 1.0, eerder juist logger. Onder de streep zit je wel een seconde eerder aan de 100, maar het voelt niet zo.

    Overigens zijn dit natuurlijk allebei mk4's met drie cilinders, maar het is aannemelijk dat eenzelfde situatie zich voordoet bij de mk3 waar TS naar zoekt..

    Then again, dit is slechts mijn ervaring. Pas als je met allebei hebt gereden, kun je voor jezelf de juiste beslissing maken..

    Plaatje voor de sfeer:
    [​IMG]
     
  7. Dit zijn altijd van die dingen waar ik pijn van in me buik krijg als ik ze leest.
     
  8. Waarom? Als de techniek in orde is dan staat er niks in de weg om dat zo nu en dan te doen met goed opgewarmde motor. Als je in de bergen rijdt heb je ook met hoge toerentallen te maken. Zeker ook bin afremmen op de motor.
    Juist als je nooit boven de 2500 tpm komt dan gaat het mis als je op vakantie alles vraagt.
     
  9. Er is wel een verschil tussen niet boven 2500tpm komen en de motor in de toerenbegrenzer jagen ;)
    Maar ik ben het er wel mee eens dat de motor er tegen moet kunnen.
     
  10. De mk4 125pk is sneller naar de 100 dan de mk3 125pk . Als ik autoweek moet geloven .
     
  11. Als je kan kiezen tussen een 125pk 3 cilinder en een 150pk 4 cilinder zou ik altijd de 150pk nemen.
     
    Dennisfocus19 vindt dit leuk.
  12. wij hebben de 1.0 125pk st line gechipt naar 150pk.
    en de 1.5 150pk red edition orgineel, doe mij de 1.5 maar hoor, geen twijfel mogelijk.
     
  13. 4 cilinders hoeven minder hard te werken dan 3 cilinders. Naar mijn idee loopt dat ook wat soepeler. De 3 cilinder (benzine) Corsa die mijn vrouw had trilde stationair ook behoorlijk. Ooit heb ik ook een 3 cilinder (diesel) gehad, die trilde een stuk minder. Ik heb me laten vertellen dat dat door het zwaardere vliegwiel te maken had.
     
  14. Heel veel mensen kennen de 3 cilinders nog uit de a klasse auto's waarbij de motor vaak trilde bij stationair lopen. Inmiddels is de techniek zo ver dat het merendeel van dat trillen niet voelbaar is, op enkele 1.0 exemplaren van ford na. Volgens mij alleen handbak gerepareerd, bv met mijn automaat 1.0 heb ik nergens last van.

    Ook geeft men aan dat een 3 cilinder motor minder kilometers kan rijden. Dat is ook niet waar.
    De eerdere 3 cilinders van de a klasses kan je niet vergelijken met wat er in de huidige ford ligt met de turbo. Deze 1.0 is relatief nog vrij jong en daardoor ook nog niet bewezen als echte kilometer trekker. Ik heb al gelezen dat er al bij zijn die 300.000 hebben gehaald.

    Eigenlijk is het grootste verschil is het geluid en verbruik. De 4 cilinder klinkt vaak beter dan een 3 cilinder.
    Een 3 cilinder is daarin tegen wel zuiniger.

    Ik denk niet dat een 3 cilinder slechter is.
    Het is anders, maar of het dan ook verkeerd is? Verandering is voor mensen vaak eng hè tot het tegendeel is bewezen.



    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
    OmeJoyo vindt dit leuk.
  15. Beste, ik hoop dat dit fysieke ongemak komt door de consumptie van voedsel dat niet meer optimaal was, en niet door mijn post..

    Mocht dat laatste toch het geval zijn, kan ik je verzekeren dat ik niet volle dagen met mijn pet achterstevoren koud in de begrenzer over de parkeerplaats van de McDonald's rij te timmeren om indruk te maken op de lokale middelbare school meisjes, maar dat ik juist mechanische empathie heb en redelijk begrijp wat er onder de motorkap gebeurt en wat mijn auto wel en niet lekker vind.
    Ik heb juist een OBD2 dongle en een app aangeschaft om de vitale functies van mijn ecoboost te kunnen monitoren wegens het verdwijnen van olie temperatuur meters in de meeste auto's. Koelvloeistof temperatuur is alleen maar interessant als er stoom onder de kap vandaan komt

    Sterker nog, de moderne Koelvloeistof temperatuur meters hebben effectief maar 3 standen, koud, goed en te heet, de wijzer wordt op een vaste waarde gehouden als de motor op bedrijfstemperatuur is, om te voorkomen dat wij bij elke minimale fluctuatie de wegenwacht bellen.

    Onderstaande foto's zijn direct na elkaar gemaakt

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarnaast kan een hoog toerental weinig kwaad als alles op temperatuur is.
    Zeker voor deze moderne motoren is het juist goed om ze af en toe zwaarder te belasten dan strikt noodzakelijk. Door de strenge normen omtrent uitstoot moeten fabrikanten de volledige trukendoos open trekken om een motor te kunnen maken die zowel efficient als sterk genoeg is. Een naar bij effect van directe brandstof inspuiting is dat bij weinig toeren en last, niet alle brandstof volledig kan vernevelen voordat deze ontstoken wordt, met een onvolledige verbranding als gevolg. Dit creëert roet, dat door de motor de uitlaat in wordt gepompt (dit is de reden dat moderne benzine auto's meer roeten dan moderne diesels). Een groot deel van deze uitlaatgassen wordt via de EGR terug de inlaat in gevoerd, en kan daar weer neerslaan als kool afzetting, met alle gevolgen van dien (het internet staat vol prachtige plaatjes van mensen die hun motoren hebben verziekt door overdreven zuinig rijden). Af en toe die rechter klepel onderin is dus haast noodzakelijk om je motor schoon en fris te houden..

    Enfin, ik kan hier dagen over lullen, maar dat is niet per se constructief voor de kwestie van de topic starter..
     
    Ecobeast vindt dit leuk.

  16. Je moet tanken ;)

    Ik vind het wel irritant dat die wijzer net onder de helft blijft, het voelt niet goed in mijn hoofd. Maarja het is idd al een tijdje zo dat kleine fluctutaties binnen de normale werktemperatuur niet meer worden weergegven.

    Nu Ontopic: ik heb in een 1.0 handbak en een 1.0 automaat proef gereden en de keuze voor de 1.5 was in mijn ogen een no-brainer. De auto is extreem veel levendiger, klinkt mooier, de automaat schakelt fijner/vloeiender.
    Ik ben echt blij met mijn 1.5 en zou zelf persoonlijk nooit met de 1.0 gelukkig geworden in een Focus of iets van een vergelijkbaar gewicht.

    De 1.0 in de B-max is ook kort na aanschaf gechipped, toen was het een leuke auto om te rijden.

    Ik weet ook nog steeds niet goed of ik de 1.5 die we nu hebben wil laten chippen, het is eigenlijk voornamelijk in de 0-30 waar je iets mist, maar dat is ook de zwakke plek van een turbo motor. Aan de andere kant was het op de Mondeo wel echt een wereld van verschil en was het me zeker waard om op dat deel vermogen er bij te krijgen. Want moet zeggen dat tussenacceleraties nu echt als super aanvoelen!
     
  17. Neen helaas, dit fysieke ongemak kwam helaas niet van voedsel dat niet meer optimaal was.
    Edoch wil ik uw bedanken voor uw betoog ,echter ben ik ik niet geheel overtuigd.
    We kunnen er wel over blijven lullen ,maar ik ben het met je eens dat je motor zo af en toe een beetje schoon moet branden maar dat je daar mee tegen de toerenbegrenzer moet janken lijkt me een beetje overdreven..
     

Deel Deze Pagina