1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

125pk of toch 150?

Discussie in 'Performance' gestart door MennoP, 17 apr 2020.

  1. Hallo allemaal,

    Toen de Focus eind jaren negentig werd geïntroduceerd had ik een meteen een first edition te pakken. Na jaren van geen autobezit en daarna omzwervingen naar andere auto's wil ik toch wel graag weer een Focus (wagon). Een nieuwe wordt me iets te duur en daarom ben ik aan het kijken naar een wagon uit 2016-2017. Het liefst had ik een versie met 150pk maar ivm bepaalde opties die daarop niet beschikbaar waren ook maar gekeken naar de 125pk. Nu viel de motor me niet tegen. Toch ben ik benieuwd of men van mening is dat het verschil tussen 125pk en 150pk echt merkbaar is. Natuurlijk kan ik ook nog een proefrit maken in de laatste maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen. Is er iemand die hier iets over kan zeggen?
     
  2. Hoi Menno, al eens aan een import auto gedacht? Die kunnen andere opties hebben dan nederlandse auto's. Wel de kilometers checken!
     
  3. bedoel je mk3.2
    dus een 1.0 3cil of een 1.5l 4cil motor
    ook al bedoel je de mk3.1 dan is het een 1.6 4cil
    bij de mk4 is het een 1.5l 3cil pas geplaatst

    4cil zal altijd wat soepeler lopen dan een 3cil
    al is het beide niks verkeerds aan.
    qua vermogen zitten ze heel dicht bij elkaar.
     
  4. Dat had ik even moeten verduidelijken.het gaat om de 1.0 125pk van de focus lease edition ( met sync3) . Maar je mening is dus dat er niet zoveel verschil zit tussen de 125 en de 150.
     
  5. Nee.niet aan gedacht. In hoeverre is dat interessant dan?:)
     
  6. denk dat je meer het verschil van 3cil en 4cil gaat merken.
    vermogen en vooral koppel liggen dicht bij elkaar.
    ja je zal het merken. alleen is net wat je zelf wilt
    ben je eentje die van doorgassen houd is extra vermogen leuk
    ben je eentje die met het verkeer meerijdt heb je aan de 125pk al genoeg.
    wil je met aanhanger rijden dan zou ik voor de 150pk kiezen, die mag volgens mij ook meer trekken

    enig voordeel is de 150pk kun je updaten naar 182pk, aantal op forum kunnen dit voor je doen.
    heb je orgineel software voor de 182pk. alleen die extra pk komen pas vrij boven de 4000rpm.
    rij je dus nooit boven de 4000rpm dan merk je geen verschil tussen de twee versies.

    als ik kijk tussen mijn focus 1.6 4cil en mij pa zijn 308 1.2 3cil. dan kom je in het zelfde als wat jij zit.\
    mijn rijd tuurlijk bij volgas snelweg weg van de 308. alleen 308 rijd ook super. alleen 5 versnellingen maken het lastig.
    pa moet soms in zijn 4 rijden ivm 5 de motor wat meer onrustiger loopt.
    zal vooral daar op kijken, hoe de wagen rijdt met 60 of 80km/h

    daarnaast als je 125pk full option net zo veel kost als een 150pk met wat opties minder.
    moet je zelf de keuze maken 25pk of extra opties. blijft iets persoonlijks
     
    Gri77ie vindt dit leuk.
  7. Ik vond de 1.0 125pk vooral onderin toeren best wel tam, tegen het vervelend traag aan,
    maar vond dan het prijsverschil met een 4 cil. 150pk te groot, dus heb nu een 125pk
    die nu op 145pk zit, loopt nu heerlijk soepel onderin, en wilt nu wel constant doortrekken
    en dat rijd een stuk lekkerder.
    Dus als je nu al de 1.0 125pk lekker vind, dan is de 145pk helemaal feest, en loopt nog
    zuiniger ook
     
  8. Vorig jaar mijn Focus 1.0 125 pk 3 cilinder ingeruild voor een Kuga 1.5 150pk 4 cilinder. En ben er elke dag nog blij mee. De focus was een wat mooiere auto maar ik kon niet wennen aan de loop van de 3 cilinder. Chippen wilde niet lukken kon geen vloeiende loop krijgen, 3 x andere software maar het mocht niet lukken. Met de caravan was ik er niet tevreden over, niet slecht maar ik had niets over. Voordelig, ja dat wel 1 op 19 ging makkelijk.
    De Kuga is een andere auto dus daar gaat de vergelijking mank, gebruikt wel een drupje meer maar wat een veel fijnere loop van de motor. Ik weet niet wat de toekomst gat brengen maar ik ben voorlopig wel klaar met een 3 cilinder.
     
  9. Bij mijn vorige werkgever hebben wij kort de Mk3.2 met de 1.5 ecoboost in de vloot gehad, ik zelf vond deze echt het leukste maar vooral het meest speelse van de 2!
    zoals wordt aangegeven merk je weinig verschil maar ik heb wel het idee dat de 1.0 enorm veel moeite heeft met hoogtoerig rijden waardoor je bijna gaat afvragen sta ik straks stil met een opgeblazen motor of verbeeld ik me dat maar..

    Ik ben zelf van het economisch rijden en ik vind zelf bij normaal en stadsverkeer een verwaarloosbaar verschil in brandstofverbruik zitten tussen de 1.0 en de 1.5 ten voordele van de 1.5 natuurlijk
     
  10. Ik ben onlangs over gestapt van een mk3 1.0 125 pk naar een mk4 150 pk.
    De 125 pk is een prima wagen en overal gaat het best zelfs met caravan in NL.
    Nu we hopelijk dit jaar wat verder gaan met de caravan wilde ik toch graag iets meer vermogen. Wat een verschil maken die 25 paarden, de motor is heerlijk soepel en je hebt echt een heel ander soort wagen en je hebt veel minder het idee dat je het uiterste uit de motor moet halen. Iets wat ik wel merkte bij de 1.0 125 pk in de bergen. Ik heb ook de Kuga overwogen maar vond het hoge gewicht, wat verouderde interieur en het stevige verbruik toch te zwaar wegen ondanks dat dat een fijnere caravantrekker is.
     
    MennoP vindt dit leuk.
  11. Focus 1.0 125 pk 1 op 19
    Kuga 1.5 150 pk 1 op 14,5
    ja een wezenlijk verschil, maar ik heb het er voor over
     
  12. Het verbruik van wat ik hier en daar in gebruikers lees op internet is behoorlijk lager dan die 1 op 14,5. In een testrit met een kuga tijdens normaal gebruik kwam ik niet verder dan 1 op11. Daarnaast vraag ik me af wat de wagen nog op levert over een jaar of 6 met een wat steviger verbruik. Nu kun je bijv. Een diesel ook al veel minder kwijt.
    Maar dat terzijde, ik had overigens best graag een kuga gehad als de verbruikskosten wat lager zouden liggen.
     
  13. Ik haal met de 1.5 focus overigens ook maar 1 op 14,1 maar dat zijn veelal korte ritjes.
     
  14. op dit moment met de 100 km/u en grotendeels snelweg kilometers naar mijn werk haal ik makkelijk 1 op 15 Vorig jaar met 4 man er in en even op en neer naar Frankrijk met daar de 130 km/u dan zijn de cijfers wel degelijk anders dan is 1 op 11 meer de waarde
    En wat hij waard is over 6 jaar zal me nu een zorg zijn, het plezier van 6 jaar weegt daar wel tegen op denk ik. maar dat blijft natuurlijk een persoonlijke keuze.
    Blijft dat een Focus een heel stukje voordeliger in het gebruik is.
     
  15. Het is gewoon jammer dat auto rijden best duur is :-)
     
  16. #17 tarantulatje, 18 apr 2020
    Laatst bewerkt: 18 apr 2020
    Het blijft zoals iemand hier ook al zei een persoonlijke keus. Ga je voor meer opties of iets meer pk. Voor mij persoonlijk zou ik kiezen voor de 125 pk. Ik heb geen caravan die ik jaarlijks ga trekken en dan heb je meer aan opties hier in Nederland. Ik rij zelfs de mk4 125 pk 1.0 automaat. Heb nog geen moment gehad , ook vaak volgeladen, dat ik vermogen tekort kwam. Nog niet mee in de bergen geweest , maar hey ik heb ook een volgeladen Suzuki alto uit 2010 de bergen in gehad en dat ging ook. Uiteraard zonder caravan. Natuurlijk rijdt dit niet zo prettig als met iets meer koppel en pks maar vroeger deden we niets anders. Elke auto die mag trekken kan in de bergen rijden. Het zijn eigenlijk luxe keuzes die je gaat maken ;) ik zou mijn keus maken op waar je de wagen het meest voor gaat gebruiken.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
    MennoP vindt dit leuk.
  17. Voor mij is veel vermogen luxe. :mrgreen:
     
  18. Extra vermogen is altijd leuk en zou ik ook preferen, maar je moet het wel merken. Zoals je als voorbeeld aangaf over de 182pk welke vrijkomt als je boven een bepaald toerental uitkomt. Ik ben geen racer maar vind het wel prettig het tot mijn beschikking te hebben.
    Veel opties vind ik zelf onnodig. Ik maak echter wel veel gebruik van Android Auto op mijn huidige auto en dat is echt zoveel beter dan de meeste brakke autonavigaties die ook nog eens verouderd zijn. Bij de Focus mk3 heb je voornamelijk sync 2 en dus geen mogelijkheid tot AA. Maar de iets later uitgekomen Lease edition heeft echter wel AA, dit model is er echter alleen in de 125pk variant.
    Het is voor mij dus niet zozeer een financiële overweging alswel specifieke opties.

    Ik neem aan dat je wat chiptuning heb losgelaten op je 125pk? Was dat voor jou dus de investering waard?
     
  19. je kan sync2 ombouwen naar sync3 dus dat maakt niet uit.
    heb zelf van een 4inch kleuren scherm omgebouwd naar sync3, dat is iets meer dan alleen sync3 monteren ivm kabelboom dan ook aangepast moet worden, hiervoor een verloopkabel tussen gezet, koste werd bijna 1000euro maar nu wel alles orgineel, mk3.1 met radio uit mk3.2 en software van mk4
    als ik het goed zeg zou het in jouw geval van sync2 het plug en play kunnen zijn.
    alleen dat weten @pd3jcw en @JW beter te vertellen
    tevens ontbreekt vaak ook DAB+, door radio te vervangen kun je deze functie er bij krijgen.
    maar snap dat je alles al erin wil hebben zitten en zelf niet aan wil sleutelen

    qua vermogen 182pk wordt het geen racer maar als je wat extra vermogen moet hebben kun je wat hoger in de toeren beter uit de weg.
    want dan krijg je wel een verschil 125pk of 182pk. laatste kun je eenvoudig laten herschrijven door een forumlid van 150pk naar 182pk.
    onderin blijft alles gelijk maar trekvermogen bovenin ligt hoger.

    125pk naar 140+pk updaten dat zal altijd een monstertje worden.
    bedoel tuner gooit alle mogelijke remmen los. hierdoor sprint het meer dan geleidelijk wat meer vermogen te krijgen.
    althans dat is mijn ervaring bij de meeste tuners
     

Deel Deze Pagina