1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCI Turboslang

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door SpeedyG, 13 jun 2017.

  1. #1 SpeedyG, 13 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jun 2017
    Wat is de levensverwachting van de Turboslang bij een 1.8 TDCI motor uit 2006???

    Heb deze zelf september 2013 vervangen nadat hij was gescheurd.

    Nu (juni 2017) is hij al weer gescheurd.

    Is de turboslang een bekend zwak punt??

    Vindt een levensduur van 4 jaar/ 100.000 km niet echt lang :nocheer:
     
  2. Waar zit deze slang, voor of na de intercooler? Heb sinds kort ook de 1.8 TDCI. Hiervoor had ik de (ford) 2.0 TDCI in een MK3 mondeo en daar heb ik hem ook een paar keer vervangen.
    Bewaren
     
  3. Er zitten er 3 bij de tdci. 1 voor de intercooler, 1 na de intercooler en 1 voor de egr.
    De eerste is bij mij bij ongeveer 280.000km kapot gegaan, de 2e rond de 300.000km.
    Die hebben het in ieder geval nog volgehouden tot de 344.000km.
     
  4. Geen idee weet alleen dat hij aan de bovenkant van de motor zit.
    Kreeg vandaag bij snelheid maken voor invoegen op snelweg melding moto systeem storing.
    Mag gauw vrijdag worden danwordt het (hopelijk) bij de garage gefixt.

    Eerste keer lekke buis bij 230000 en nu weer bij 330000 km.
     
  5. Ik heb destijds alles vervangen door samco slangen. Daarna geen problemen meer gehad, ook niet met na de tuning.
    Toen de 2 slang bij mij scheurde was ik er wel klaar mee.

    Was ook een 1.8TDCi Mk2. Was getuned naar 145pk 320nm


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  6. Ik weet niet of dit ook voor de 1.8 geldt, maar de 1.6TDCI heeft een turbo-regelklep die middels vacuum de turbo aanstuurt.
    Als het klepje niet werkt dan blijven slangen, pijpen en inlaatspruitstuk ploffen vanwege een te hoge druk.
     
  7. De 1.8 heeft een turbo met electrische actuator. Word niet via vacuum aangestuurd.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  8. Ik heb een 2014 Focus Mk3 fase 1 met een 1,6 TDCI, 88 gram 105 pk versie. Op vakantie twee weken geleden storing P006A, bleek een gescheurde turbo slang te zijn. Auto heeft 155000 gereden. Het is de slang vanaf de koelradiator naar de inlaat.
    Op de turbo zit een regelaar, die beweegt netjes, kan je zien als je de motorkap open zet en start en naar de turbo kijkt, dan zie je hem bewegen. dus teveel turbo druk lijkt me niet.
    Geen idee of het de eerste slang was, zag er origineel uit, ik heb de auto 1 maand. Ik vind 3 jaar oud wel snel voor een kapotte slang. Vraag me alleen af waarom deze slang van rubber is, ik denk een goedkope keuze van de fabriek.
     
  9. Rubber is normaal voor dit soort toepassingen, hard kunststof breekt waarschijnlijk nog sneller.
     
  10. Oud draadje, maar nu helaas weer actueel.

    Gisteren reed ik langs een muur en hoorde ik weer het bekende gesuis: gescheurde turboslang! De boosdoener had ik snel gevonden en tijdelijk even gefixet met tape en slangenklem.
    Nu eigenlijk mijn vraag: ik zie de "normale" rubber slangen en slangen van siliconen rubber. Welke slang is beter (lees: heeft een langere levensduur) Iemand ervaring?
     
  11. Ik zal je even een link sturen ;)


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  12. Eigenlijk zou die slang van metaal moeten zijn of van een soort flexibele uitlaat.
    Ik heb hem vandaag vervangen, maar eigenlijk had ik het antwoord op deze vraag ook willen weten. Misschien had ik 85 euro uit kunnen sparen en geen onderdelen overgehouden... Ford levert er een stuk metalen pijp bij waar je eigenlijk niets aan hebt.
     
  13. Ja dat blijft zonde. Die metalen pijp lekt niet zo snel...
     
  14. Welke slang heb je vervangen dan?
    Als ik me niet vergis, loopt die metalen buis aan de bovenkant links bij je blok langs.
    deze wil ook wel eens scheuren bij de lasnaden waar de beugels vast zitten.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  15. Het is inderdaad die bewuste buis.
    In dat geval is het misschien handig om deze ook te vervangen.
    Het is een klusje van niets en het enige ingewikkelde is de sensor overzetten, waarvan deze toch wel met een enorme m8 bout vast zit in die buis. :mrgreen:

    Ik heb dat macaroni-bochtje vervangen die boven die buis naar rechts buigt. Als ik mij niet vergis is dat de turbo/EGR klep...
     
  16. Die slang heb ik indd ook lek gehad maar ook de slang aan de andere kant welke naar beneden gaat naar de intercooler.

    Heb toen alles vervangen voor performance slangen. Was er klaar mee.
    Heb ik nu met de Mondeo meteen op voorhand gedaan.
     
  17. Het lijkt mij dan een zwak punt bij dit type. Mijn vorige auto was de 307 SW 2.0 hdif en nooit problemen gehad met de turbo. Twee maanden eerst al een scheur in de 6K683A en nu kan ik 6K683B in zijn geheel vervangen...#soms is een Peugeot zo slecht nog nie ;-)

    Capture.JPG
     
  18. Ik heb alles toen vervangen voor Samco slangen.
    Daarna geen problemen meer gehad.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     

Deel Deze Pagina