1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ford focus st. p0234 overboost storing

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door michaelrally, 21 jan 2017.

  1. wie zou mij kunnen helpen met de juiste oplossing met een probleem waar ik mee zit .

    gaat om het volgende, heb een ford focus st 225 op mijn werk staan met een storing!
    gaat hier om een stroring p0234 overboost conditie.
    dit treedt op tussen de 3200 en 4300 toeren, als je in dit toeren gebied gaat rijden voel je dat er eerst wel vermogen aanwezig is en plots houd de motor in, en vermogen valt dan weg.

    zodra je maximaal gaat trappen met de de auto, voel je wel een klein dipje komen in het boven genoemde toeren gebied, maar dan duurt het langer eer de storing zichtbaar is tijdens uitlezen van de motor computer

    heb met ids een datalogger opname gemaakt, je ziet duidelijk als de storing optreedt dat de voltage van de maf sensor 1.2 volt daalt!
    turbo druk is op dat moment 0.8/0.9 bar boven de buitenluchtdruk.

    na zoeken op internet kwam ik op de overboost solenoide, deze is dan ook vervangen, storingen gewist , helaas de storing nog steeds aanwezig!

    omdat ik het maf signaal op moment van intreden van de storing zie dalen, nieuwe maf sensor geplaatst, helaas zonder resultaat.

    stationair draaien hor je geen vreemde fluit tonen, ook niet als de peilstok uitgenomen wordt of olievuldop open wordt gedraaid, dus lijkt het dat het oliefilterhuis in orde is!!!!

    brandstof druk gemeten, deze is stationair 3.9 bar, ook tijdens rijden verhoogd of verlaagt deze niet .


    tijdens lang onderzoeken kwam ik wel een vacuum lek tegen achter op de inlaat buis, hier zit de rembekrachtiger slang van inlaatspruitstuk vie een T-stuk op aangesloten.

    de originele aanzuigbuis is niet aanwezig, deze is nu van aluminium, daar de aansluiting niet geborgd wordt heb ik deze door middel van een tyrip vast gezet, helaas zonder resultaat.



    de waste gate actuator heb ik ook vervangen door een andere ( er is door een ander bedrijf een andere motor geplaatst in deze auto)
    auto heeft ongeveer 3 weken prima gereden.

    de nu gemonteerde waste gate actuator is afkomstig van de oude turbo van de vorige motor!

    ik loop op dit moment compleet vast met deze auto,
    aangezien ik in de 11 jaar dat ik ford monteur ben dit de 2e keer is dat ik een st 225 binnen krijg op mijn werk, en geen goed vergelijking materiaal heb.

    tijdens gas geven is wel een suis geluid hoorbaar als zijnde dat er ergens een lek zit in het druk gedeelte!

    maar onbelast is dit niet te herleiden waar dit vandaan komt!
    hopelijk dat er hier leden zijn die me verder wegwijs kunnen maken in de werking van de st225 motormanagment
     
  2. Googlen gaf dit als oorzaken

    Potential causes for this DTC include: In lieu of further trouble codes associated with the overboost condition it would be safe to say the problem is mechanical. The operation of the wastegate is the most probable. The wastegate is either stuck closed causing the turbo to spin higher than normal, thus causing the overboost. The rod from the wastegate actuator to the wastegate on the turbo is bent. A hose came off the wastegate or boost controller. A supply house to the boost controller or from the controller to the wastegate is clogged.

    Read more at: https://www.obd-codes.com/p0234
    Copyright OBD-Codes.com
     
  3. Gezien het blaasgeluid en de foutcode zou je de recirculation valve kunnen controleren? Al voelt het wat gewaagd een monteur te adviseren.
     
  4. Wilde ik ook zeggen maar neem aan dat hij die ook al wel gecheckt heeft? (is toch het eerste wat je checkt samen met de boost solenoid? )
     
  5. of sluit er eens een rookmachine op aan
     
  6. De recirculation valve heb ik nog niet gecontroleerd. Rede hier van is dat ik bij de 1.6 ecoboost toen een fluit toon had met een lek membraam.


    Iedere tip is van harte welkom frisse kijk er op kan nooit kwaad
     
  7. [MENTION=551]dutchguy[/MENTION]; heb jij een oplossing?
     
  8. Zitten er toevallig Samco slangen op of iets dergelijks Micheal?
     
  9. Auto is op de inlaatbuis na origineel. Enige gekleurde slang die er op zit is tussen luchtfilter en aanzuigbuis. Deze al gecontroleerd op scheuren.

    Is echt een hoofdpijn auto
     
  10. oké, want heb al een keer gezien dag zo'n slang de binnenmantel los liet, daardoor implodeerde bij gas geven door de zuiging.
     
  11. Zoals het er naar uit ziet heb ik de storing gevonden.
    Er was een slang lek vanaf de inlaatkant turbo naar de boost solenoide deze was afgescheurt.

    Was heel moeilijk zichtbaar..maar met nieuwe frisse gedachten vanmorgen vroeg de st na gekeken. Wilde de recirculation valve demonteren toen kwam de afgescheurde slang aan het licht..


    Iedereen bedankt met meedenken.
     

Deel Deze Pagina