1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ferdi's projecten

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Fredhead, 31 jul 2022.

  1. Op deze zin wordt het antwoord nee :shrug:

    Dit keer ligt het niet aan de auto.
    Korte inleiding:
    Al een ruim jaar liep de dame met de gedachte om "ooit" een keer een camper te willen bouwen, idee voor later zullen we maar zeggen.
    Nu is zij 3 weekenden per maand van huis, overnachten wordt nog wel eens een ding en gebeurd de laatste tijd steeds vaker bij haar ouders met soms 200 of meer loze kilometers per "route" die zij in zo'n weekend maakt.
    Lang verhaal kort, we hebben heel wat uren nagedacht over een oplossing. Hotel/B&B ieder weekend is kostbaar en wil ze best af en toe doen maar is geen permanente oplossing.
    Een auto eventueel op de oprit bij een klant of locatie zetten, ofwel ergens op een camping is een prima optie en na heel wat nadenken besloten de markt van de 2e hands bestelbussen eens te gaan verkennen.
    Begonnen met het idee zakelijk een bus te gaan rijden maar daar zitten voor haar teveel beperkingen aan. Wat proefritten gemaakt met wat bussen om te bekijken en de vrouw eens te laten ervaren hoe zoiets nou echt rijd.
    Ik heb jaren gestuurd met alle bekende modellen in diverse formaten dus ik geloof dat stukje wel. Zit een bedrijf in de buurt die ons volledig de vrijheid hebben gegeven en hebben geholpen hiermee.

    Klein stukje fast forward....door de aanrijding is het allemaal wat rustiger aan gegaan. Paar honderd bussen op internet gezien, nog eens gereden met een L2H3 Ford Transit waar we uiteindelijk financieel niet uit. Zat wat werk aan de techniek maar niets wat ik niet zag zitten.
    Vervolgens internet weer een tijdje in de gaten gehouden tot mijn oog viel op de auto waar we gisterenmiddag zijn wezen kijken.

    Voor mij persoonlijk was het niet de eerste keuze, ik vind ze vanbinnen niet zo heel aantrekkelijk en zoals de dame zo mooi zegt de buitenkant is "spuuglelijk" :mrgreen:
    Wat is het dan? Een Renault Master uit 2010 met een kerngezonde 2.5 DCi die 141.000 kilometer heeft gelopen en in mijn ogen iets te vlot is voor z'n 120 pk en 300 nm.
    Kort in bezit geweest van een interieurbouwer en lang bij een particuliere eigenaar. Zoals je verwacht wat gebruiksplekjes aan de buitenkant.
    Het interieur moet even schoon worden gemaakt en dan is ie echt netjes te noemen.
    Qua rijden een enorme verademing na alles van de afgelopen tijd, van een Ducato die je probeerde te vergassen, bussen met (verzwegen) motorstoringen, noem het maar op en we hebben het wel gezien.
    Deze voelt goed en zoals ik ze ook ken dat het hoort te sturen/remmen, etc.

    Maatvoering ook L2H2, 3 mtr 20 lange laadruimte, 1 mtr 70 functionele breedte en 1 mtr 90 hoog.

    Ooit bij het bestellen is er iemand los gegaan op de optielijst:

    - Radio met navigatie (origineel Renault)
    - Cruise Control
    - Airco
    - Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
    - Vrolijke stoelbekleding
    - Trekhaak

    Ding heeft verder een 6bak en ondanks de ruime binnenmaten is het ding vanbuiten "compact" ten opzichte van wat andere modellen.
    Zaterdag gaan we hem ophalen en dan gaan we los om er een camper van te maken.
    Komt een vast bed in, klein keukentje, zitje, etc. Gaan hem op kenteken ook omkeuren naar camper.
    Hebben de afgelopen tijd al heel wat filmpjes, tekst, andere informatie gezien/gelezen en mensen gesproken en het is niet een idee dat zomaar is aan komen waaien.

    Heb zelf nog even getwijfeld om de Pajero weg te doen en zelf met de Focus te gaan rijden want ik vind het oprecht echt een hele fijne auto.
    Echter zitten daar praktisch voor ons een hoop nadelen aan en aangezien ik ook wel gek ben op die Japanner heb ik dat idee uit m'n hoofd gezet.

    Oh ja, wat plaatjes :mrgreen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De lelijke details:
    - Deuk in de schuifdeur en die moeten we iets bijstellen lijkt het
    - Rand onder de dorpel heeft een keer iets geraakt -> is goed recht te buigen en klaar
    - Voorbumper is ooit iets doorheen gegaan aan 1 kant -> vervangende bumper gevonden dus die gaan we binnenkort mogelijk maar ophalen

    Binnenkort gaan we de sticker resten van de bedrijfsreclame goed verwijderen, latten uit de laadruimte halen en krijgt het ding een grote beurt.
    Onderhoud is altijd netjes uitgevoerd maar ik wil voor mezelf weer een nul-punt hebben om mee te beginnen.
    Verder zitten er wat kleine deukjes of krasjes in maar is de auto verder keurig en volledig roestvrij.

    Lap tekst, maar het is dan ook een beste auto qua formaat :lol:
     
    gerardTDCI, Tom91 en Bertus 7 vinden dit leuk.
  2. Word een mooi project als ik het zo lees haha. Leuk om het zelf aan te gaan pakken.

    Mijn ervaring met die Masters, is dat ze erg slecht tegen langere tijd stilstaan kunnen (ca. 2-3 weken) Problemen met verstuivers door bacterievorming in de tank was het volgens mij.
    Zal bij veel mensen geen probleem zijn,bij jullie gebruik zeker niet
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  3. Kan er altijd uit voorzorg nog een keer een reiniger in gooien, auto heeft maar kort te koop gestaan. Weet alleen niet hoe lang dat ervoor was.
    Bij ons zal ie rond de 30.000 kilometer per jaar gaan maken en in de toekomst mogelijk nog meer.

    Een project gaat het zeker worden :weird:

    Heb net om goed te beginnen vast de spullen besteld om het ding een grote beurt te kunnen geven.
    Maandag moet de vrouw voor 3 dagen naar Limburg en kreeg ik gisteren voorzichtig de vraag of dat eventueel nog met mijn auto mocht zodat ze eerst even wat rustiger kon wennen aan de afmetingen.
    Ik zou er dan 2 dagen woon-werk verkeer mee gaan doen wat ik prima vind. Kan ik zelf nog even kijken of dat ik wellicht iets opmerk in die paar honderd kilometer en zou mij ook wat tijd geven om het ding direct z'n beurt te geven.
     
  4. Stiekem verheug ik me nu al op de verslagen die hier hopelijk nog zullen volgen.
    Maar dit betekent dus dat de Focus wordt ingeruild, of in ieder geval weer de deur uit gaat?
     
    Sir Focus, Tom91 en Fredhead vinden dit leuk.
  5. Als men het leuk vind wil ik ze hier zeker plaatsen :)

    Voor de Focus betekend het wel dat deze ons weer gaat verlaten.
    Nieuwe eigenaar/eigenaresse die hem zal kopen heeft er een perfecte auto aan.
    Voor ons is 3 auto's een beetje te gek en ik durf het een compliment naar de Focus te geven dat ik serieus heb nagedacht om hem over te willen nemen.
    Hebben nog binnen de familie gekeken of iemand hem daar wilde hebben, maar met al 2 Focussen in de schoonfamilie was het antwoord nee. Waren 23.000 fijne kilometers en had de noodzaak voor een mobiel huis wat minder groot geweest (het is echt iets van de laatste korte tijd) dan had hij zonder twijfel nog lang gebleven.
     
    Paul_U en Tom91 vinden dit leuk.
  6. Hee, die zag ik niet aankomen, maar mooi mooi. Zeker, ik moet ook die verslagen hier hebben, ook zonder Focus. Ik heb ook geen Ford meer, of de Fiat 500 moet meetellen als Ka cloon...
     
    gerardTDCI en Fredhead vinden dit leuk.
  7. Soms moet je eens wat geks doen :mrgreen:

    Heb alvast alles besteld om het ding een grote beurt te geven.
    Ook wel weer typisch met de Franse slag gebouwd met een aantal dingen.
    Brandstoffilter vervangen betekend koplamp en grille eruit om daarbij te komen, oliefilter ligt horizontaal onder het blok (dus gegarandeerd knoeien) en het interieurfilter kan op 3 plekken zitten en er staat geen vast gegeven voor welk bouwjaar hem waar heeft zitten.
    Gisterenavond nog snel een stukje gereedschap op Amazon besteld want de carterplug krijg je anders ook niet los.

    In het interieur zit de cruise control volledig op het dashboard qua bediening, dat is ook wel even wennen.

    Buiten alle gekkigheid om zijn het hele solide bussen.
    Gisterenavond hebben we een "inspiratie board" gemaakt met alle foto's die we de laatste tijd hadden verzameld.
    Het weekend beginnen om het beetje bekleding dat achterin zit te strippen en dan gaan we meten en uittekenen in de bus en kunnen we de eerste spullen gaan bestellen.
     
    gerardTDCI, Tom91 en Paul_U vinden dit leuk.
  8. De komende tijd zal het vermoedelijk vaker over de bus gaan, neemt niet weg dat ik een kleine bestelling voor de Pajero had gedaan.
    Vorig jaar heb ik de grille met plastidip matzwart gemaakt en de zwarte delen van de voorbumper zwart gespoten. Nu laat zowel de plastidip als de matzwarte verf los en is het voor mij een redelijke irritatie aan het worden als ik naar mijn auto toe loop dat je (ik tenminste wel) het heel duidelijk ziet.

    Met onderstaande combinatie zouden we daar weer vanaf moeten zijn:

    [​IMG]

    Plastic primer zodat de verf wat beter gaat hechten en dan gaan zowel de grille als de bumperdelen hiermee.
    Aan de achterkant al deels hetzelfde probleem. Matte blanke lak heb ik nog dus denk er hard over na om alles daarna ook in de blanke lak te gaan zetten voor wat extra bescherming.

    Zo en nu gaan we eerst de paardentrailer uit de mottenballen trekken en een nieuwe bodem voor de andere aanhanger halen 8)
     
  9. #289 Fredhead, 29 mei 2023
    Laatst bewerkt: 29 mei 2023
    Afgelopen zaterdagmorgen een beetje met een dubbel gevoel in de Focus gestapt om hem om te ruilen.
    Ontzettend fijne auto en in dit geval niet ingeruild omdat ie niet beviel of ondertussen een hoop kilometers heeft gemaakt maar omdat de omstandigheden zijn veranderd.
    Heb het geloof ik wel eens eerder vermeld, ik heb er serieus over nagedacht om mijn Pajero in te wisselen voor de Focus maar uiteindelijk niet gedaan.
    Die auto ben ik alles behalve zat en dan zouden we thuis nog wel eens een probleem kunnen hebben...

    Na de laatste rit van 1,5 uur is de auto gevrijwaard, de Renault hadden we thuis al over geschreven en verzekerd en toen was het slechts een kwestie van de sleutels omwisselen en weer op naar huis toe.
    De vrouw wat nerveus dus ik heb het eerste stuk gereden, was druk onderweg en ze vertrouwde het nog niet om direct haar eerste lange rit te maken.
    Net na Zwolle heeft ze het stuur over genomen en na nog wat extra uitleg over de dodehoekspiegels te gebruiken stapte ze in en ging het direct gewoon prima.
    Thuis moest ik hem nog wel achteruit de oprit op zetten maar dat was ook direct de eerste en laatste keer dat dat nodig was :)

    Qua rijden zeiden we het op de terugweg weer tegen elkaar, de Master is gewoon best vlot.
    Ook met de drukte op de weg, oprit vanaf een tankstation in z'n 4 een keer het gas erop en dan rustig naar 5 en 6 en je zit zo op het tempo van de rest van het verkeer. Ondanks de afmetingen is dat niet wat je direct verwacht.

    's Middags alvast wat begonnen met breekwerk achterin, in de laadruimte zitten (of beter gezegd zaten) latten die nogal rammelen en om dat tegen te gaan zijn die eruit gegaan.
    Zaterdag de linkerkant tot de onderste 3 gedaan, vanaf daar zit het reservewiel en is het even prima.
    Verder de bus samen gewassen en heeft mijn vriendin alles voorin een goed sopje gegeven.
    Tijdens het wassen kwam er nog een verassing: de schuifdeur lekte :mrgreen:
    Deze bijgesteld zodat hij beter sluit en het probleem is opgelost.

    Gisteren eerst een klusje aan de aanhanger gedaan. Daar moest een nieuwe bodem in en wilde dat perse eerst klaar hebben voordat er weer aandacht naar de bus zou gaan.

    Beetje van dit werk:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Klusje beknopt samen gevat:
    Oude bodem eruit, nieuwe 18mm betonplex plaat op maat gemaakt en erin terug gelegd.
    Vervolgens de staalplaat welke ik er 6 jaar geleden in heb gelegd weer geplaatst en we kunnen weer vooruit.
    Ding is 30 jaar oud en wordt voornamelijk voor de paardenmest gebruikt/misbruikt maar is nog in prima staat.

    Toen de aanhanger klaar was de aandacht weer op de Renault gericht.
    Ik had alle spullen al klaar staan om het ding een grote beurt te geven, dus hoe maak je een grote bus nog groter?
    [​IMG]
    Juist ja, een setje bokken eronder :mrgreen:

    Olie + filter gewisseld en het ding weer normaal neergezet.
    Luchtfilter vervangen, de oude zag er nog behoorlijk goed uit:
    [​IMG]

    Zijn dingen waar ik dan wel blij van wordt. Remolie zag er ook niet al te oud uit, toch vervangen zodat ik weet wanneer dit is gebeurd.
    Ik wilde het interieurfilter wisselen maar kan deze nergens vinden...dat wordt nog eventjes huiswerk doen, want de informatie die ik tot zover kon vinden mist ergens iets.
    Vervolgens de service indicator gereset, brandde nog niet maar zo gaat ie pas aan zodra het weer tijd is.
    Aansluitend de auto aan de rechterzijde terug gezet op de bokken om de rand van de dorpel recht te slaan.
    Brandstoffilter ligt nog klaar. Echter moet de koplamp en grille eruit voordat je er goed bij kan en dit wilde ik tot aankomend weekend bewaren zodat ik wat meer de tijd heb.
    Oh ja en de ruitenwissers vervangen voor nieuwe.

    Vervolgens nog een beetje aan het breken geweest, latten aan de rechterkant zijn eruit en het rek achter de passagiersstoel is verwijderd zodat je makkelijk achterin kan komen.
    [​IMG]

    Vanmorgen ben ik kort met de polijstmachine bezig geweest. De oude reclame was nog leesbaar voor op het dak, op de motorkap en op de achterdeuren en dit is nu verleden tijd.
    Klein detail dat in het aanzicht best een verschil maakt.

    En toen heb ik vanmiddag dame en bus uitgezwaaid, ze moest naar Limburg voor de promotie van haar broer.
    Ik was ook uitgenodigd maar we hebben geen oppas voor het circus thuis dus ik moest het aan me voorbij laten gaan.
    Mooie rit om nog eens wat kilometers met het ding te maken. Voordat we hem gingen halen hoorde ik dat ze met mijn auto zou gaan en ondertussen was er geen enkele twijfel meer dat ze met haar eigen auto zou gaan.
    Overigens de bonus waar we achter kwamen....hij past precies in de parkeervakken zowel onderweg bij het tankstation als hier in het dorp.

    Wat gaat er op de korte termijn nog gebeuren?

    - nieuwe radio met bluetooth functie en een setje betere speakers
    - brandstoffilter en interieurfilter vervangen
    - achteruitrijcamera plaatsen
    - andere voorbumper regelen, huidige heeft een paar flinke beschadigingen
    - laadruimte opmeten en beginnen met spullen te bestellen

    Misschien gek om met een radio en dat soort ongein te beginnen maar de auto moet ook gewoon als dagelijkse auto fungeren met 30.000 kilometer per jaar en met de busjes-hifi uit 2010 komt er niet bijster veel geluid uit en een telefoon verbinden voor muziek kan je ronduit vergeten.

    Heb vandaag nog een zoekertje geplaatst voor een andere schuifdeur.
    We willen er een raam in plaatsen en de huidige schuifdeur zit een deuk in. Nu is 1 en en 1, kom ik een juiste tegen en zou ik de schuifdeur gewoon vervangen voor een andere mét raam.

    Met een week of 2 moet de vrouw weer voor een week naar Duitsland voor haar opleiding, dus tot dat geweest is zullen er geen grote dingen gebeuren.
    Daarna gaan we echt beginnen met isoleren en echt stappen maken.
    Idee qua inrichting is een schuifbed maken, met onze lengte moeten we in de lengterichting slapen.
    Onder het voetengedeelte van het bed komt een zithoekje met (verwijderbare) tafel en er komt een klein keukentje in.

    Er zal nog een dakraam in komen dat open kan en er komt een goede ventilator in het dak.
    Voor de koude dagen een diesel standkachel en dan hebben we het ongeveer gehad qua luxe/plannen :)
    Elektra wordt door een 2e accu van stroom voorzien. Mocht het budget het toe laten komt er nog een zonnepaneel op, zo niet dan leg ik wel vast bedrading klaar zodat dit later alsnog zonder grote ingrepen kan.

    Binnenzijde zal volledig betimmerd worden met voldoende opbergmogelijkheden en dan is het in onze optiek de ideale auto voor het doel en af en toe nog eens samen mee op pad te gaan.

    Zodra ie zo'n beetje klaar is gaan we langs de RDW om hem te laten keuren, vervolgens BPM aangifte doen en het verzoek bij de belastingdienst doen om hem voor het kwarttarief in aanmerking te laten komen.

    Voor de inrichting staat er nog niets op papier en zijn het vooral plannen in ons hoofd na heel veel voorbeelden.
    Dit kan dus nog iets wijzigen terwijl we aan de slag gaan.

    Het is vooralsnog een auto met een wat ruwe buitenkant en technisch gewoon dik voor elkaar dus dat is een prima start :)
     
    gerardTDCI, Thiemo en Paul_U vinden dit leuk.
  10. Leuk geschreven weer! Ga de voortgang volgen (ben wel fan van busjes :shhh: )
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  11. Yes, leuk verhaal weer, wordt weer genieten zo te lezen!
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  12. Thanks!
    We doen ons best :)

    Verwacht in het begin niet teveel vordering omdat er nu hard gestudeerd moet worden en we na de week opleiding echt meer van start zullen gaan.
    Leuke van zo'n busje is wel dat je met een aantal kleine ingrepen best wat verschil al hebt voor je gevoel dus dat is wel leuk werken.

    Ik stiekem ook ergens wel een beetje :mrgreen:
    Door voorgaand werk op Schiphol met zo'n beetje alle gangbare modellen het nodige gereden.
    Maakt het voor mij een kwestie van instappen en wegrijden, alleen dan vergeet je nog wel eens dat het voor een ander wat meer wennen is.
     
  13. Leuk! Het begin is er!
     
  14. Zeker weten! :)

    Had me gisteren nog aangemeld op 2 pagina's die gaan over het onderhoud van de Renault Master en had daar nog eens de vraag gesteld van het interieur filter.
    En wat blijkt? Er zit er simpelweg geen een in...
    Ook de modellen met airco niet zoals wij hebben en de informatie op internet klopt dus niet.
    Aparte is wel dat ik er gewoon een kon bestellen maar die kan dus retour afzender zo lijkt het.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  15. Oh, dat is dan wel weer met de Franse slag. Deze Master is nauw verwant aan de Movano, toch?
     
  16. Denk dat de ontwerper van dit model na de lunchpauze bezig is gegaan met het interieur en de dingen die daarbij horen en het filter gewoonweg vergeten is.

    Dit model Master is er inderdaad ook met Opel badges erop.
    Model loopt vanaf 97/98 en wij hebben het laatste bouwjaar dat ze hebben gemaakt voordat het nieuwe model kwam.
    Tussentijds is het interieur iets "moderner" gemaakt en zijn er wat kleine dingen veranderd maar dat is het ook wel.
    Ik betwijfel alleen hoe veel Opel veranderd heeft aan de Movano's, ergens vanaf 2004 (?) is dat model volgens mij gekomen en ik heb er zelf nog wel eens mee gestuurd en naar mijn idee wijken ze bijzonder weinig tot niet af van de Master.
     
  17. [​IMG]

    De zwarte stukken van de bumper zijn van een afstandje weer netjes. (de bovenste dan, de stukken bij de wielen heb ik niets aan gedaan)
    Vanmiddag tussendoor de stukken geschuurd, primer erop en een paar lagen matzwart.
    Van de oude verf bleek slechts maar een klein deel echt los te komen. Tot een cm of 30 afstand is het netjes, daarna zie je daar wel iets van.

    De grille trek ik er het weekend uit als ik tijd heb. Mogelijk dat ik de zwarte stukken nog eens voorzichtig machinaal schuur als het me echt gaat storen, dan zijn ze wel helemaal glad maar het wordt dan wel goed oppassen voor de lak.
    Beschermplaat onder de motor moet ook nog eens helemaal geschuurd en goed gespoten worden. Ook nog zoiets :whistle:

    Stoor me er voor nu in ieder geval veel minder aan dat je wat lichte plekken in de bumper zag dus dat is in ieder geval iets.
     
    gerardTDCI en Paul_U vinden dit leuk.
  18. Zo vandaag even bijgelezen, wat een hoop werk maar wat een gaaf project gaan julie aan. Hoop het hier te kunnen volgen in schrift en foto's.
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  19. Nooit de gemakkelijke weg nemen :mrgreen:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  20. [​IMG]

    Sinds gisterenmiddag is het span weer compleet op de oprit.
    Wat we nog niet geprobeerd hadden was of de auto's naast elkaar zouden passen op de "parkeerplek" die we naast de oprit hebben.
    5,5 jaar geleden als tijdelijk aangelegd, ondertussen iets minder tijdelijk (gaan hem weer eens wat opfrissen met vers grind) en blijkbaar met een vooruitziende blik gedaan want de Renault past er probleemloos op.

    Retourtje Limburg was probleemloos gegaan.
    Kreeg te horen dat de stoelen stiekem beter blijken te zitten dan die van de Focus deden, of beter gezegd omdat je in een hele andere houding zit voelt dat voor haar beter.
    Verbruik een keurige 1 op 12,5 dus ik zeg dikke prima :)
     
    gerardTDCI en Heusinkveldb vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina