1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Alles over soorten autoverlichting

Discussie in 'Algemeen' gestart door Rykers, 11 sep 2022.

  1. Dagrijverlichting, dimlicht en grootlicht
    Wat verstaan we onder dagrijverlichting? Waarom heet iets 'stadslichten' als je het alleen buiten de bebouwde kom mag gebruiken? Wat is dimlicht? En weet jij zeker dat je lampen aanstaan als het donker is?

    Dagrijverlichting
    Elke auto die na 2010 op de markt is verschenen heeft ze: dagrijlichten, soms afgekort tot DRL (Daytime Running Lights). Het is bijna zonder uitzondering led-verlichting, vaak in creatieve vormen rondom de randen van de koplampunit. Dit relatief nieuwe type verlichting is niet zozeer bedoeld om auto's te verfraaien, maar om ze overdag beter zichtbaar te maken. In tegenstelling tot de meeste dimlichten gebruiken deze led-lampjes heel weinig stroom, waardoor het overdag voeren van verlichting geen effect op het verbruik heeft.

    Een veelgehoorde klacht is dat bij veel auto's de dagrijverlichting alleen aan de voorkant brandt. Wanneer je een tunnel inrijdt, zou je als bestuurder kunnen denken dat je goed zichtbaar bent, terwijl je in werkelijkheid alleen aan de voorzijde verlichting voert. Dat laat onverlet dat je als bestuurder je dimlichten moet aanzetten wanneer de situatie daarom vraagt, bijvoorbeeld in een tunnel, bij slecht weer of invallende duisternis. Dagrijverlichting moet wit van kleur zijn en moet uitschakelen of overgaan in stadslicht wanneer het dimlicht wordt ingeschakeld.

    Dagrijverlichting verplicht
    In de huidige wet staat dat dagrijverlichting verplicht is, maar er staat niet dat het verplicht is dat de achterlichten automatisch moeten aangaan. Als de achterlichten niet automatisch aangaan, moet er een signalering aanwezig zijn die de bestuurder erop attendeert dat de achterlichten niet branden. Daarnaast staat in dit Reglement dat achterlichten niet hoeven te branden als duidelijk blijkt uit de dashboardverlichting dat de dimlichtset (voor- en achterlichten) moet worden ingeschakeld.

    Dashboardverlichting misleidend
    Vroeger knipte de dashboardverlichting aan op het moment dat je je verlichting aanzette. Logisch, want tot het inschakelen zorgde daglicht ook voor voldoende zicht op je dashboard. Dat is tegenwoordig wel anders: moderne dashboards, zeker met lcd-schermen, staan eigenlijk altijd aan. Je krijgt als bestuurder op deze ouderwetse manier dus geen indicatie dat je verlichting daarwerkelijk aanstaat. Check daarom altijd of het symbool voor dimlicht brandt. Of schakel automatische verlichting (zie verderop in dit artikel) in, mocht je auto over deze optie beschikken.

    Dimlicht
    Dimlicht is de verlichting die je standaard moet voeren wanneer het donker is. Als het zicht wordt belemmerd door mist, hagel, regen of sneeuw, wordt dit ook overdag verwacht van je. De functie van dimlicht is tweeledig: het maakt je zichtbaar voor overige weggebruikers en het geeft je beter zicht op de weg. Dit in tegenstelling tot dagrijverlichting, waarvan het schijnsel te zwak is om de weg voor je te verlichten.

    Bij ingeschakeld dimlicht branden zowel de koplampen, de achterlichten als de kentekenplaatverlichting. Dimlicht dankt zijn naam aan het feit dat het overige weggebruikers niet mag verblinden. Ten opzichte van het fellere en verblindende grootlicht is dit licht dus gedimd. Dimlichten verlichten vooral het gebied recht voor de auto en de berm rechts en dus niet het linker gedeelte van de weg om zo geen tegenliggers te verblinden. Dat is ook de reden dat je koplampstickers moet gebruiken wanneer je naar Engeland gaat met je eigen auto: het lichtbeeld van een koplamp is asymetrisch en zal zonder stickers tegenliggers verblinden.

    Verstelling van het dimlicht
    Om te voorkomen dat je met je koplampen medeweggebruikers verblindt, kun je deze verstellen. Vroeger ging dat met stelschroeven op de koplampunit zelf, tegenwoordig zijn auto's voorzien van automatische dan wel handmatige verstelling van het dimlicht. In het eerste geval regelt de auto automatisch tot welke hoogte de lichtbundel van de koplamp rijkt. Als je auto voorzien is van handmatige verstelling, dan zit er doorgaans in het dashboard links naast je stuurwiel een instelwieltje met daarbij het dimlichtsymbool, voorzien van een pijl omhoog en omlaag. Wanneer het pijltje onderdeel uitmaakt van het symbool van de koplamp, dan beschikt de auto over automatische verstelling.

    Het verstellen van het dimlicht is nodig wanneer de auto aan de achterzijde door bijvoorbeeld een zware lading of een fietsendrager verder inveert dan normaal. De auto komt dan iets achterover te liggen en daardoor schijnen de koplampen te veel omhoog. Met dit instelwieltje kun je de lichtbundel van de koplampen naar beneden bijstellen, zodat je geen andere weggebruikers verblindt met je dimlichten. Overigens: bij kleine auto's kan verstellen al nodig zijn wanneer je passagiers meeneemt op de achterbank of flink wat bagage achterin legt.

    Stadslicht
    Stadslicht is bedoeld om een geparkeerd voertuig zichtbaar te maken. Een betere naam zou 'standlicht' of 'parkeerlicht' zijn. De typering 'stadslicht' stamt nog uit de jaren '50, toen het gebruikelijk was binnen de bebouwde kom uitsluitend stadslichten te voeren. In sommige steden (zoals bijvoorbeeld Parijs) was het zelfs verboden grotere lichten te voeren, omdat accu's dat toentertijd vaak niet trokken.

    Bij stadslicht branden de achterlichten, de kentekenplaatverlichting en twee kleine lampjes aan de voorkant. Die lampjes aan de voorzijde maken het voertuig wel zichtbaar, maar verlichten niet het weggedeelte voor de auto.

    Het is niet toegestaan om op de momenten dat verlichting verplicht is uitsluitend stadslicht te voeren. Dimlicht moet in die gevallen ook zijn ingeschakeld of bij mist de mistlampen voor. Stadslicht is verplicht als je ’s nachts (of bij slecht zicht overdag) buiten de bebouwde kom of op de rijbaan parkeert.

    Grootlicht
    Het grootlicht zorgt voor maximale verlichting van de weg voor de auto. Anders dan bij dimlicht is de lichtbundel verblindend voor medeweggebruikers. Je mag grootlicht daarom alleen ’s nachts aanzetten, wanneer er geen ander verkeer in de buurt is.

    Moderne auto's beschikken soms over 'automatisch' grootlicht. Deze verlichting voorkomt verblinding van tegemoetkomende automobilisten door een systeem met reflectoren in de koplampen. Zodra de radar een tegenligger waarneemt, nemen de reflectoren een 'hap' uit de lichtbundel of schakelen tijdelijk terug naar dimlicht. Je hoeft als bestuurder dus geen actie te ondernemen en je kunt voor een flink deel van de weg blijven genieten van het voordeel van grootlicht. Is je tegenligger voorbij, dan schiet de verlichting weer volledig in grootlichtstand. Heb je automatisch grootlicht, dan is het grootlichtsymbool voorzien van een A.

    Mistlicht
    Een mistlamp produceert zeer fel licht, bedoeld om ook in een mistbank zichtbaar te zijn. Je mag deze lichten in andere situaties niet voeren, omdat ze dan vervelend zijn voor medeweggebruikers. Op het onterechte gebruik van mistlampen staat een boete.

    Mistlampen produceren aan de voorzijde van de auto een brede, niet verblindende lichtbundel die laag valt, om onder de mistbank door de weg te verlichten. Tijdens dichte mist is groot licht meestal onbruikbaar, omdat de mist het licht terugkaatst en je daardoor zelf verblind kunt raken. Als de mistlampen voor branden, mag in plaats van dimlicht stadslicht gevoerd worden.

    Het mistachterlicht mag alleen worden ingeschakeld wanneer het zicht door mist of sneeuwval minder is dan 50 meter. LET OP: bij zware regenval mag het mistachterlicht niét gebruikt worden!

    Zie ook: Welke verlichting bij mist?

    Automatisch inschakelende verlichting
    Bij automatisch inschakelende verlichting wordt het dimlicht ingeschakeld via een lichtsensor. Daar hoef je zelf dus niets voor te doen. Vaak is er sprake van een extra stand op de lichtschakelaar. De dagrijverlichting brandt ook wanneer de verlichting is uitgezet (stand '0'). In de stand 'Auto' is de de automatisch inschakelende verlichting actief. Bij invallende duisternis zal de verlichting vanzelf aan gaan. Mist wordt niet altijd door lichtsensoren herkend. Het is daarom beter om bij regen en mist handmatig voor dimlicht te kiezen. Uit de praktijk blijkt dat in auto’s met dagrijverlichting vaker wordt vergeten om in tunnels en bij slecht zicht overdag de verlichting in te schakelen. Voor de wet rij je dan dus zonder verlichting in omstandigheden waarin dat wél moet.

    LET OP: soms slaat de term 'automatisch inschakelende verlichting' op een systeem waarbij de lichten aan gaan wanneer het contact wordt ingeschakeld. Met behulp van de sleutel dus. Dat heeft als voordeel dat je de auto nooit met brandende verlichting parkeert. Het is echter iets heel anders dan wanneer de auto zelf het licht aan doet wanneer je in het donker rijdt!



    Kentekenplaatverlichting
    De achterkentekenplaat moet verlicht zijn en die verlichting moet altijd branden wanneer grootlicht, dimlicht, stadslicht of mistlichten zijn ingeschakeld.

    Derde remlicht
    Een - rood - derde remlicht is verplicht voor auto’s die in en na september 2001 op kenteken zijn gezet. Dit remlicht moet tegelijk met de normale remlichten gaan branden.

    Bochtverlichting
    Bochtverlichting is er om de berm en/of de zijkant van de weg beter zichtbaar te maken bij het nemen van een bocht. Het is geen mistlamp of richtingaanwijzer. Bij sommige auto’s worden de mistlampen wel ingezet als bochtverlichting, maar hebben ze oorspronkelijk dus een andere functie. Bochtverlichting kan ook in de koplampunits zelf schuilgaan.

    Breedstralers en verstralers
    Met breedstralers worden doorgaans de mistlampen aan de voorzijde van een auto bedoeld. Een verstraler doet eigenlijk hetzelfde als grootlicht. Het gebruik ervan is dan ook aan dezelfde regels gebonden. De begrippen 'breedstralers' en 'verstralers' komen niet voor in de wegenverkeerswet. Formeel mag je deze verlichting daarom niet gebruiken.

    Via: ANWB.nl


    .
     
  2. Handig voor sommigen denk ik.
    Wie kent de tijd nog dat derde remlicht zelfs verboden was terwijl het wel standaard op sommige autos zat? En toe kwamen er losse derde remlichten op de markt die iedereen ging monteren...
     
    peter194 vindt dit leuk.
  3. Ze moeten dit verplicht bij alle nieuwe auto’s laten zien en ondertekenen. Als je ziet hoeveel mensen tegenwoordig zonder de juiste verlichting rijden, ze vertrouwen compleet op hun “automatische “ auto… voor die Franse troep is echt slecht daarin, hoevaak je mensen in dikke regenbuien en schemering of zelfs in het donker nog met DRL ziet rijden. Onze Focus schakelt gelukkig daarin wel goed mee advh het weertype.
     
    Rykers en Edgar Focus vinden dit leuk.
  4. ze hadden het i.c.m. automatische verlichting moeten maken.
    dat als de motor aanstaat je niet zelf de lichten uit kan doen.
     
    Rykers vindt dit leuk.
  5. Vooral e Renaults hebben er heel veel last van, die rijden in het donker nog steeds gewoon met DRL aan en meer niet.
     
  6. @Edgarcmax
    die tijd dat 3de remlicht verboden was ken ik niet. maar dat zal mogelijk komen omdat het niet opgenomen was in de regelgeving. Dus dan staat dat je maar 2 remlcihten mag voeren.
    het is ook zo dat voor bedrijfswagens deze verplichting 10jaar later pas is gekomen.

    Mensen die zonder licht rijden heb ik niet zo probleem mee, mensen die met mistlampen rijden vind ik veel erger.
    ze weten kennelijk niet dat mistlichten voor pas met 200meter mag en achter met zicht van minder dan 50m
    ideaal staan lantaarnpalen op de snelweg 50m uit elkaar. dus als ik 2 lantaarnpalen kan zien mag je geen mistlicht achter aan hebben. hoeveel dat toch hebben niet normaal.
    heb al paar keer gehad dat ik rij en ineens de mistlamp achter zie als remlichten. terwijl daarvoor auto rijdt zonder verlichting aan.
    mistlamp voor is minder erg

    ook automatisch grootlicht is meer een irritatie dan fijn. Ja in duitsland had ik er profijt van. In de nacht toen ik naar oostenrijk op vakantie ging. Ging grootlicht aan en 5sec later weer uit.
    of gaat aan en andere kant van snelweg beginnen ze te schijnen met grootlicht. Dat zelf de auto dan nog niet grootlicht uit zet.

    Voordeel met ford is als het regent en de rutenwissers dus aangaan, dat dan juist sneller de verlichting aan gaan.
     
  7. Is een instelling in het menu van je auto... je kunt er voor kiezen dat als de ruitenwissers aangaan (continue) dat dan de verlichting automatisch aangaat, je kunt in het menu met een vinkje aangeven of dat moet gebeuren.
     
  8. Ik denk dat het er ook aan ligt welke omgeving je woont, den haag is zeg maar best grootstedelijk en bij schemering en later rijden er zoveel auto's met aleen maar DRL aan dat is echt onvoorstelbaar. Zelfde als in tunnels, we hebben de Victorie Boogie Woogie tunnel en hoe vaak je daar mensen zonder enige verlichting ziet rijden..

    Derde remlicht debakel was eind jaren 80- begin jaren 90, ik weet nog dat ik toen ook zelf een derde remlicht ging monteren. Ik weet niet 100%zeker dat het daadwerkelijk bij wet verboden was maar herinner me dat. Maar ook wet klopt soms niet, denk maar aan het debacle met Xenon, koplampsproeiers en keurmerken wat weer teruggedraaid werd en zo zijn er tal van voorbeelden.
    En ja mistlampen erger ik me ook aan, achter inderdaad nog erger dan voor. En mensen met verkeerd afgestelde koplampen vind ik vreselijk, dat er eentje zo direct in je gezicht staat en de andere de stoep verlicht. Alsof je een soort Clarence de schele leeuw met zaklampogen tegenkomt. Ook enorm irritant als je geen automatisch dimmende binnenspiegel hebt trouwens.
     
  9. @R.Obbink
    Nooit echt voorbij zien komen.
    Moet zeggen bij me mk3 ging hij sneller aan dan bij me mk4. Dat ik soms ook denk, dan maar licht zelf aan doen.

    @Edgarcmax
    Ah was dat toen. 1980 moest ik nog geboren worden. Dus beetje voor mijn tijd haha

    De rede dat koplampsproeres en dergelijk bij xenon eraf is gehaald. Heeft betrekking op de felheid van de lamp.
    Na al deze jaren is gebleken dat felheid van lamp lager valt dan wat ze dachten het te hebben toendertijd. Het moest erop zitten om zo geen tegenliggers te verblinden met dimlicht
    Of LED dimlicht mee te maken kan hebben. Geen idee.
    LED kan net zo fel zijn als xenon. Dus die zouden het dan ook moeten hebben. Ipv led bij te zetten hebben ze gewoon de regel verwijdert met de rede hierboven vermeld staat
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Ik bedoelde dit verhaal:
    Aanpassing in de wetgeving voor Xenon verlichting - achteraf inbouwen is weer toegestaan!

    Vanaf 1 april 2012 hoeft bij het achteraf monteren van gasontladingslampen, zoals Xenon, bij moderne voertuigen niet langer een koplampreinigingsinstallatie en/of een automatische hoogteverstelling gemonteerd te worden.

    Deze twee permanente eisen werden na enige discussie in 2006 geïntroduceerd, maar worden nu in 2019 weer geschrapt, omdat ze niet langer in alle gevallen van toepassing zijn bij de typegoedkeuring.
    Om te voorkomen dat voertuigen met een typegoedkeuring aangepast zouden moeten worden, worden beide permanente eisen geschrapt uit de Regeling Voertuigen. Daarmee is tevens de achteraf inbouw van Xenon-dimlicht bij voertuigen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, weer toegestaan.
     
  11. @Edgarcmax
    Tussen 2006 en 2019 was aftermarket xenon gewoon toegestaan. Even lettend op apk eisen.
    Als je rest inbouwt of hebt is het voor apk goed.
    Staat me alleen bij dat 1 van de twee dacht hoogteregeling makkelijk te omzeilen was.
    Als je handbediende hoogteregeling eruit haalt. Gaat de wet uit dat je automatische hoogteregeling hebt. Gevolg alleen koplamp sproeiers nodig. Want automatische koplampregeling hoef je niet te testen voor apk.

    De rede dat ik heb gehoord/gelezen is dat de xenon in praktijk minder fel is, en daardoor de koplampsproeier en automatische hoogteregeling niet meer hoeft te hebben
     
  12. Dat van de hoogteregeling weet ik nog, maar het ging juist om de typegoedkeuring.
    Achteraf inbouwen moest je een bepaalde typegoedkeuring op je lampunit hebben anders mocht het niet terwijl auto's die het af-fabriek hadden dat juist niet hoefden en daar wrong de schoen.
    Heb het teruggevonden wat ik exact bedoelde:

    Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeugd. Zo moet in de koplamp met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat geen wegebruikers worden verblind door , i het zeker voor gastonladinslampen van belang dat zij alleen in alleen worden gebruikt in speicaal daarvoor bestemde armaturen.

    Dit betekende dat je geen Xenon mocht inbouwen in een unit die voor halogeen bedoeld was terwijl dat gewoon kon en ook geen problemen gaf. Maar officieel moest je dus nieuywe lampunits gaan kopen met die DC, DR of DCR hebben om xenon te mogen voeren. Terwijl af-fabriek auto's dat vaak helemaal niet hadden omdat het niets uitmaakte.
     
  13. DRL voornamelijk LED?
    Dacht het niet, de VAG groep heeft nog heel lang gloeilampen hiervoor
    gebruikt, zelfs Ford (2016) heeft nog gloeilampen erin zitten, en ook bv
    de Mazda 2 heeft nog heel lang gloeilampen gebruikt.

    Voor de rest hadden ze gewoon 1 stand voor verlichting moeten verplichten,
    gewoon de automaat stand, standaard bij regen aan, en uiteraard vanaf schemer.
    Zou een hoop gezeik schelen
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Niet elk model en/of uitvoering neem ik aan, aangezien ik toch echt LED lampen in de DRL heb zitten bij een Focus uit 2016.
     
  15. @Edgarcmax
    Klopt daar werd ook idd gezegd. Alleen hier werd in praktijk nooit iets mee gedaan. Voor apk was het geen verplichting alleen dat lichtbeeld goed was en ja heb autos gehad waar lichtbeeld af kon keuren. Met gewone lampen erin was er wel lichtbeeld en dus goed.
    Echter apk is moment opname en klant kan daarna zelf xenon weer terug plaatsen en aansluiten.
    Hoe het gaat bij grootschalig polyiecontrole waar ook rdw aan het werk is. Dan zal het met een bekeuring van verblindend licht alleen afgehandeld worden. Zelfs dat gebeurt veelbte weinig.

    Drl is nog steeds regelmatig met gewone lampen. Het is net wat het goedkoopst is.
    Persoonlijk liever altijd met lichten aan of uit rijden. Drl is vaak zelfs nog verblindend bij sommige autos.
     
  16. In de 2012 Focus van de dame zit gewoon LED dagrijverlichting.
    Zijn niet de standaard halogeenunits, maar de xenonunits welke dit hebben.

    Overigens liever geen automatische stand verplichten.....zie zo ontzettend vaak auto's in de regen of schemer nog met 2 kleine lampjes voorop rijden en dat is het.
    Verplicht dan permanent aan.
     
  17. De rede dat het niet verplicht constant aan is. Komt door zweden en noorwegen.
    Als daar op lange wegen heeft gesneeuwd mag je geen dimlicht voeren.
    Dit ivm het juist verblindend kan werken. Licht schijnt op de weg en kaatst dan recht in je ogen.
    Denk maar aan regenachtig weer, waar je met je dimlicht de verkeerdborden bovennde weg verlicht.
    Daarom is er DRL gekomen.
     
  18. En toch is het bijzonder, want bij zowel Saab als Volvo stond altijd standaard het dimlicht aan tot denkomst van drl
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. Geen dimlicht mogen voeren in Zweden/Noorwegen is onzin. De maanden dat er sneeuw ligt is het ook relatief vroeg donker (of in het noorden heel vroeg donker) en dan wil/mag je niet met DRL rijden.

    Wat merken zoals Volvo en Saab deden was een voorloper van DRL waarbij er kleinere lampen werden gebruikt. Puur omwille van de levensduur.

    Alle andere merken hadden gewoon een aangepaste schakeling waarbij het dimlicht aan ging als je het contact aan deed.

    De verplichting van verlichting overdag is daar puur ingegeven zodat je een tegemoetkomende auto vanaf een grotere afstand aan ziet komen.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  20. Geen idee hoe je aan deze wijsheid komt, maar het is idd onzin.
    Al sinds de 70-er jaren is het in Zweden juist verplicht om overdag dimlicht te voeren, drl bestond toen überhaupt nog helemaal niet.
    Bij de Zweedse auto’s (Volvo en Saab) voor de thuismarkt was het zo geschakeld dat bij ‘contact aan’ de verlichting aan ging en deze kon niet eens worden uitgezet ;)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina