1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 fase 2 koelvin doet het niet

Discussie in 'Electronica' gestart door Willem070, 29 sep 2020.

  1. Even een oude koe uit de sloot halen!
    :)
    Mijn focus mkq loopt op zijn laatste pootjes, de roestduivel krijgt langzaam aan de overhand en technisch gaat er ook steeds meer fout.
    Ik hoop hem in september nog eens door de keuring te krijgen en dan zal het zijn laatste jaar zijn.
    Momenteel doet de koelventilator het dus niet meer en ook de temperatuurmeter is er mee gestopt.
    Eerst het eerste probleem, hoe kan ik checken wat er scheelt? Ik heb de weerstand op de radiator proberen door te meten maar aangezien dat de aansluiting is gesoldeerd krijg ik waarschijnlijk niet de juiste waarde. Wat is de correcte manier om deze te controleren? En hoe kan ik de ventilator zelf het best doormeten?
     
  2. Tweede vraag is dan natuurlijk hoe krijg ik de temperatuurmeter weer aan de gang?
     
  3. De Temperatuurmeter zal waarschijnlijk een losse soldering zijn.
    Vwb het controleren van de temperatuur, gewoon starten en laten lopen met een koelvloeistofthermometer in de koelvloeistof, rond de 90 graden zou de fan moeten gaan draaien. Als hij niet gaat draaien kan het ook je thermostaat zijn die niet open gaat.
    Heb je de zekeringen al gecheked?
     
  4. Thermostaat is vorig jaar vervangen, motor komt ook gewoon op temperatuur. Alleen als de auto niet rijdt dan springt de ventilator dus niet op en oververhit de motor. Ik vermoed dat de weerstand op de radiator niet helemaal koosjer is maar weet niet goed hoe ik die moet doormeten. Het is een grote spoel met daarnaast parallel een weerstand. Tevens is de aansluiting daarvan gesoldeerd, ik kan dus enkel op de aansluiting meten waar hij dan netjes 0,5 Ohm aangeeft. Dat is waarschijnlijk gewoon de waarde van die spoel. Ik heb ook al gezocht of ik dat onderdeel ergens los kan bestellen maar heb tot nu toe nog niks gevonden. Origineel Ford ga ik liefst niet doen tenzij ik zeker weet dat daar het probleem mee opgelost is en ik niet anders kan.
    Wat betreft de temperatuurweergave vermoed ik een ander probleem dan een losse soldering van de meter. De motor blijft namelijk met verhoogd toerental lopen, op de choke zogezegd. Het motormanagement krijgt dus waarschijnlijk dezelfde info als de meter en regelt daar de motor op af. Nu kan dat de temperatuursensor in de cilinderkop zijn, echter is die ook nog geen twee jaar geleden vervangen door een originele van Ford. Zou dus wel erg snel zijn als deze ook al kapot is.
     
  5. Tsja dan denk ik dat het makkelijkste is om een gebruikte complete radiator van een demontage bedrijf te halen en die te monteren.
    Is en blijft een gok maar snellere oplossing dan blijven meten denk ik.
     
  6. Update:

    Ik had nog een temperatuursensor voor in de cilinderkop liggen van een vorig probleem. Die gemonteerd en de meter werkt weer!
    Wat betreft de niet werkende fan, daar heb ik nu een compleet nieuw raamwerk met fans en belastingsweerstand voor besteld. Voor de 140 euro die het kost ga ik het risico nemen.
    Ik zal het resultaat weten te melden.
     

Deel Deze Pagina