1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Olieverbruik Mk3

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door richard66167, 16 jun 2022.

  1. Hallo,

    Mijn mk2 station uit 2006 2.0 liter begint de laatste tijd steeds meer olie te verbruiken, bekend probleem. Echter komen er nu steeds meer kwaaltjes bij en is de auto het voor mij eigenlijk niet meer waard om geld in te stoppen. Ik denk dat je dan ook ergens afscheid moet nemen.

    Nu ben ik eens wezen kijken naar een focus station mk3 1.6 ecoboost (150 pk) benzine, nu is mijn vraag of het olieprobleem bij deze modellen verholpen is?
     
  2. Welk olie probleem? Voor zover ik weet kent de 1.6 Ecoboost geen issues als het om de olie gaat.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  3. nog geen problemen mee
     
  4. Had met me mk2 2.0duratec net zoveel olieverlies als met de mk3 1.6ecoboost.
    Om precies te zijn elk jaar nieuwe olie in gegaan om de 20 a 25.000km
    Olie stond geen enkel keer op minimum of lager.
     
  5. Ik ben inmiddels zo'n 6000km verder met m'n Mk3 1.6 en het oliepeil is nog geen streepje gezakt. Auto heeft inmiddels ruim 170.000km gelopen. Ik merk dat ik nu meer op het koelvloeistof peil let dan op het oliepeil :D
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  6. Idem
     
  7. Daar sluit ik me bij aan: olieverbruik is geen issue vooralsnog (1.6 150pk, 215k km) , ik maak me eerder zorgen om de situatie dat er om wat voor reden dan ook koeling wegvalt (nog niet voorgekomen)
     
    Bramzel vindt dit leuk.
  8. Wat ik begrepen heb hebben de duratec 2.0 een veel voorkomend probleem met de schraapveren.. Mijn focus heef hier dus behoorlijk last van.
     
  9. Thnx allemaal! Dan denk ik dat ik weet welke auto het gaat worden!
     
  10. Dat is een veel voorkomend probleem, maar je vraagt
    verwijzend naar de 1.6 Ecoboost.

    Door de vraag zo te stellen lijkt het net of 'oudere' Ford motoren een olie probleem hebben en dat je hoopt dat dit opgelost is bij de nieuwere generatie Ecoboost motoren. Kijkende naar het issue wat jij nu ondervind met het 2.0L blok uit de MK2, dan kan ik zeggen dat je daar wat de Ecoboost motoren betreft niet bang voor hoeft te zijn. Dat neem natuurlijk niet weg dat er altijd een rot exemplaar tussen kan zitten of dat er andere Ecoboost eigen nukken zijn waar je mee te maken kan krijgen ;)
     
  11. Mijn 1.6 EcoBoost verbruikte geen olie, althans nooit een druppel bij hoeven vullen tussen beurten
     
  12. De 2.0 Duratec is dan ook een Mazda blok. Japanse motoren gebruiken vaker olie.
    Ford motoren al heel lang niet meer. Wel is het zaak dat je bij de ecoboost de koeling in de gaten houdt. Dat is echt de achilleshiel van de ecoboost. Welke dan ook.
     
  13. #13 richard66167, 21 jun 2022
    Laatst bewerkt: 21 jun 2022
    [​IMG] Allen bedankt!

    Het is een Focus wagon uit 2011 geworden, candy red. Distributie is net vervangen dus daar hoef ik me nog geen zorgen over te maken! De garage geeft hem nog een frisse APK en een onderhoudsbeurt. Het jammere is alleen wel dat ze het erg druk hebben en ik dus 3 a 4 week moet wachten.

    Ik loop een beetje te sukkelen om een foto te plaatsen, jullie moeten maar geloven dat het een Focus wagon candy red is:)


    https://ibb.co/vPq1hcG[​IMG]
    [​IMG][​IMG]
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  14. [​IMG]
     
    PhoenixNLx en richard66167 vinden dit leuk.
  15. Netjes man, goeie kleur ook! Dat fleurt het wegbeeld weer wat op ;)

    Als de garage de auto toch op de brug heeft, laat ze dan ook gelijk even het voorste subframe checken op roest. Da's nu waarschijnlijk nog goed weg te halen, maar kan wanneer genegeerd zomaar apk-afkeur betekenen.
     
  16. Mooi kleurtje hoor! Ben ik wel jaloers op met mijn zwarte mk3 wagon. Maarja, je bent nu eenmaal afhankelijk van het aanbod als je iets moet aanschaffen ;)
     
  17. Thnx! Ook heel blij mee, hier kunnen we wel weer een aantal jaren mee vooruit:D
     
  18. Ga ik meenemen! thnx!
     
    Bramzel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina