1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK1 1.6 Futura onderhoud - paar vragen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dane Hoeksema, 10 feb 2020.

  1. #1 Dane Hoeksema, 10 feb 2020
    Laatst bewerkt: 10 feb 2020
    Hoi,

    Een maand of 8 geleden heb ik een 5-deurs Focus 1.6 Futura uit 2004 aangeschaft.
    Vooralsnog 'prima auto voor het geld'.
    Ondertussen zijn we een km of 30d + verder, dus tijd voor (2de keer, sinds mijn bezit) onderhoud.

    Daar heb ik een paar vragen over:
    - Trommelremmen achter piepen. Nu zie ik handleidingen langskomen van het schoonmaken van de trommelrem. Ik vroeg me af: kan ik deze met 232d km en nog iets niet beter vervangen? Of is dan alleen het vervangen van de voering voldoende?

    - Ik heb een hoop windgeruis bij het portier links -voor en -achter. 'Het bekende 'schuimpje' heb ik al recht geplakt, maar helaas bied dit nog geen soelaas. Linksachter is het rubber sowieso gescheurd, dus dat wil ik vervangen. Hoe wordt dit gemonteerd? Speciale (flexibele) kit?

    - De voorbumper zit niet volledig vast, althans: de schroefpunten op de hoeken wel, maar de klemmen in het midden ontbreken. Er zit ook geen kunststof plaatje onder de radiateur. Is er een handleiding beschikbaar hoe ik dit kan herstellen (hij 'kijkt' nu wat sneu ;)) Ik heb al even op dit forum gezocht, maar het niet gevonden (Als ik niet goed heb gezocht, hoor ik het ook graag..)

    - At last but not least: Tijdens de vakantie is er een stuk 'weg' (onverhard) weggeschoten onder de auto met een 'duik' tot gevolg. Sindsdien vind ik de auto een stuk minder koersvast dan voorheen (sturen + rechtdoor) Logischerwijs kan dit van alles zijn: draagarm(en/rubbers), schokdempers, stuurkogel(s) of een 'som der delen'. Maar zijn er rubbers o.i.d. die, bij een Focus 1 met deze km stand, sowieso versleten zijn en dus vervangen moeten worden? Of kan ik voorbereidend iets controleren zonder brug? (Zaterdag staat ie op de brug, maar dan wil ik graag de spullen bij me hebben)

    Alvast bedankt!
     
  2. Veel vragen over verschillende onderwerpen. Belangrijkste vraag, hoe lang wil je met de auto doen? En hoeveel geld wil je uitgeven.

    - Trommelremmen: piepen met koud/nat weer is vrij standaard. De trommels zijn niet vettig? Anders is de remcilinder lek. Helemaal vervangen incl. trommel kan altijd.

    - Windgeruis: een kapot deurruber kan windgeruis veroorzaken. Het dikke rubber wat rondom zit, zit los op het chassis gedrukt. Dus niet gekit of gelijmd.

    - Plaatje onder de bumper: bedoel je de airco geleider? Die zorgt voor stevigheid van de voorbumper.

    - Onderstel: tja, bij 16 jaar en 232.xxx km verslijt er wel eens wat. Dan is het maar hoever je wilt gaan. Wil je lang doorrijden met de auto dan kun je het groots doen en een honderdje of 5 kapot slaan op het hele onderstel (voor en achter). Hoef je nooit weer, mits je geen schade rijdt.
     
  3. Ik heb zelf bijna 4 jaar een Focus Focus Stationwagon1 Futura uit 2004 gehad, met de bekende 1.6 motor, geen sprinter, maar wel redelijk zuinig en enorm flexibel en stil, behalve boven de 120/130 km/uur! Ik kocht hem bij ca. 210.000 km en verkocht hem met net iets onder de 300.000 km en heb er in die vier jaar dus bijna 90.000 probleemloze km's mee gereden wel onderhoudsdelen moeten vervangen zoals remmen en banden en olie etc.! Gelukkig kosten de onderdelen bijna niets meer, zo'n setje voor de trommelremmen achter koop je al voor 20/30 euri nieuw! Ik heb van het onderstel eigenlijk alleen de onderste draagarmen voor vervangen (bijna nieuwe van een sloop auto van een schade (2 x 20 euro)die net waren vervangen, die sticker van Ford zat er nog op) en de beide stuurkogels nieuw, het duurste wat ik ooit had originele van Ford 2 x 50 euri! Ik zou zeggen gewoon lekker doorrijden! Vind de Focus 1 persoonlijk lekkerder rijden (alleen op de autobahn te weinig vermogen = snelheid, zeker berg op) dan de Focus 2 (stugger en motor minder soepel), maar is natuurlijk wel veiliger (6 airbags), zuiniger (7 liter/100 km), sneller (15 pk meer en hoger koppel)!
     
  4. Ik rij een focus mk1 en hanteer volgende regel : niet bezuinigen op veiligheid. Setje banden is meer dan de dagwaarde. Zo ook recent rondom nieuwe schokbrekers gemonteerd. Boven de twee ton en op leeftijd zijn bepaalde dingen gewoon op.
     
  5. Zo.. zal dit topic eens een schop geven.. Om met deur in huis te vallen: Is het vervangen van draagarmen voor een beetje te doen? Ik hoor / lees links en rechts dat dat tegen kan zitten (lees: behoorlijk vast). Er mankeert nu wel wat meer aan, daar ga ik jullie allemaal niet mee vermoeien.. Heeft het ook prima gedaan, de afgelopen 3 jaar en eigenlijk is dit een prima moment om afscheid te nemen.. Alleen: ik heb nog geen geschikte vervanger geworden waar ik echt blij van wordt.. Dus dat wil ik nog wel even rekken / uitstellen,. Dit is ook de reden dat ik een paar zaken zelf wil oppakken, en andere zaken door de garage.

    Afijn; draagarmen voor te doen? (Beschikking over een brug) Of niet aan beginnen?
     
  6. Als je spullen en tijd hebt zou ik het zelf doen. Na vervangen van de draagarmen ook opnieuw laten uitlijnen.
     
  7. Alles is te doen, alleen je hebt geluk of pech vaak. Wat wel vaak belangrijk is goei gereedschap.

    Om draagarm los te halen moet je deze naar beneden trekken, zelf doordouwen ivm rubber hem terugdouwt.
    Hiervoor is er een lange arm nodig die het omlaag douwen makkelijker maakt.
     

  8. Heb jij weleens een draagarm vervangen bij een Focus Mk1?

    Het is pretty straight forward. Je grootste uitdaging zit in het loskrijgen van je fuseekogel. Tevens is de bout die aan de voorzijde een rekbout. Daar moet je dus twee nwe voor regelen.

    Maar waarom wil je de draagarmen vervangen? Klapperen de rubbers, zijn de fuseekogels op? Etc.
     
  9. @Marco Morello
    V50, v70,focus mk2, boxer,partner, 107,208,207,206,508 ,5008,3008.
    Om zo een paar autos op te noemen uit me hoofd.

    Het is bij allemaal hetzelfde. Alleen bij de ene zit fuseekogel aan de draagarm of aan fusee zoveel.

    Loskrijgen was nooit moeilijk, moeilijkste is de fuseekogel loskrijgen uut de draagarm. Of net andersom.
    Alleen daarvoor moet je draagarm voldoende omlaag trekken. Dat gaat niet met de hand, daarvoor moet je met balk het omlaag trekken.
    Vaak kracht opzetten en met kopere zware hamer los slaan.
     
  10. Die stang snapte ik niet zo goed. Die stang gebruik jij dus niet om de draagarm los te krijgen maar om de fuseekogel los te wippen uit de fusee. Daar heb je een speciale stang voor met gebogen uiteinde, daarmee kun je de fuseekogel uit de fusee wippen. Maar een blok hout en een flinke hamer werkt ook meer dan prima. De fuseekogel erin drukken doe ik door een klein hydraulisch krikje onder het uiteinde van de draagarm te plaatsen en dan opkrikken.
     
  11. @Marco Morello
    Tuurlijk gebruikte ik toen die gebogen stang.
    Maar voor thuis heb je die niet. Dan is zware hamer en lange stang met spanband om draagarm binden enige optie. Van daar woord stang

    Idd heb je fuseepen die je in fusee moet duwen dan hydraulische krik is ideaal.
    Heb je kogel aan fusee zitten dan valt deze altijd er zo in.

    Wel altijd goed kijken of je de kogel niet meedraait bij loshalen. Als dit gebeurt is er een kans dat de rubberhoes meedraait.
     
  12. Die gebogen stang is anders gewoon online te bestellen. Lars heeft ‘m ook in de schuur liggen.
     

Deel Deze Pagina