1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Het grote trekhaak topic [MK4]

Discussie in 'Exterieur' gestart door ing_BRW, 12 jan 2021.

  1. De kogeldruk wordt bepaald door de fabrikant. Het overschrijden van de kogeldruk heeft onder andere gevolg voor de wegligging, je achteras wordt zwaarder belast en de vooras minder, je verliest daarmee dus grip. Hoe verder je kogel van de achteras verwijderd is, hoe meer effect het heeft (kracht × arm) op je achteras. Het effect is dus niet 1:1 de overschreden kilo's.

    Bij drempels zou je de achterzijde van je auto kunnen beschadigen doordat die lager ligt. En je zou door het afnemende gewicht op de vooras ook bij hellingen onvoldoende grip hebben om de klim te voltooien. Dat laatste is zelfs nog belangrijker op een boten helling.

    Het zou zomaar kunnen dat er verschil zit in kogeldruk per type/merk trekhaak. Stel dat een Westfalia 50kg kogeldruk mag hebben terwijl een Brink 90 kg mag hebben. Dan heeft in het geval van de Westfalia een overschrijden van 30 kg misschien geen (groot) nadelig effect op de wegligging. De constructie van de trekhaak is dan de zwakste schakel. Constructief is de ene trekhaak dus sterker dan de ander.
    Het overschrijden met 30 kg levert in de voorbeeld dus overbelasting van de trekhaak constructie op, in het ergste geval kunnen dan lasnaden scheuren, bouten breken of de trekstang/bumperbalk verbuigen door de 'overbelasting'.
     
  2. Onze C-Max kwam uit Duitsland en die mocht volgens de Duitse handleiding 90kg kogeldruk hebben.
    Volgens de RDW was het 75kg omdat Ford dat in Nederland aangegeven heeft.
    Bij Volkswagen zie je soms een verschil tussen een af fabriek wegklapbare trekhaak en een achteraf gemonteerde trekhaak.

    50kg is voor de Kuga wel erg weinig. Wat staat er bij het RDW geregistreerd als je het kenteken opzoekt?
     
  3. Bij de RDW is er niets over te vinden (ook niet op kenteken)
    Daar staan alleen de gewichten van het voertuig en wat je geremd en ongeremd mag trekken

    Ik geloof er ook niet zo in dat 50 kg max is... lijkt me eerder rond de 75 kg. Ik heb nog niet gekeken op het typeplaatje van de trekhaak.

    Wat ik wel weet is dat constructies voor trekhaken flink getest worden. Zo kan een trekhaak die 100kg kogeldruk mag hebben makkelijk 150kg hebben.

    Ik heb de vraag ook bij de chef monteur van de Ford neergelegd. Even afwachten wat daar voor antwoord op komt.
     
  4. Op Autoweek staat dit:
    [​IMG]

    Daar staat dus 100kg... In het slechtste geval, als de trekhaak een type plaatje met 50kg heeft, zou je een andere trekhaak kunnen plaatsen.

    [Edit]
    Bij Brink hebben ze het over 105kg maximale last voor de trekhaak.
    Ik zou die 50kg sticker er afhalen ;-)
    [/Edit]
     
  5. Ja en dat lees je ook op caravantrekker.nl

    Maar goed die sticker zit er niet voor niks.... ik wacht de mail van de dealer wel even af... Andere trekhaak is denk ik onnodig.

    Toch bedankt @meeder
     
  6. #126 ing_BRW, 19 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2022
    Vandaag heb ik de diffuser van Maxton gepast. En ja; de trekhaak doet gigantische afbreuk op de diffuser. Zelfs zo erg dat ik eigenlijk de diffuser niet meer durf te installeren. Onderstaand is met schilderstape het gat gemarkeerd wat nodig is voor de trekhaak. Geen bumper monteren zou bijna een kleiner gat opleveren. :weird:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    benjaminLD vindt dit leuk.
  7. Tja, ziet er niet best uit. Als het zo’n groot gat wordt dan zou ik het niet doen.
     
  8. Even terugkoppelen...

    Vanmorgen mail gehad van de Ford dealer.... die 50 kg sticker/kogelgewicht klopt niet bij mijn Kuga.

    de kogeldruk die de auto mag hebben is 100 kg.... beter...want dan kan ik mijn caravan tenminste beladen zoals ik het hebben wil...
     
    FocusSTL vindt dit leuk.
  9. Inmiddels in je andere topic gezien dat het resultaat toch best netjes is geworden!

    Ben er nu zelf achter dat mijn diffuser niet van Maxton is maar van Rieger tuning (heb hem met diffuser geïnstalleerd gekocht) dus nu weet ik nog niet of het goed zou passen….
     
  10. Goedemorgen allen,

    Op advies van iemand van hier doorgestuurd met mijn bericht naar deze topic,

    Ik wil de volgende trekhaak bestellen verticaal afneembare trekhaak met 13polige stekker voor mijn focus wagon van 07-2020.

    https://olifanttrekhaken.nl/trekhaa...olige-universele-kabelset--8701538028512.html

    -Is er iemand bekend met deze trekhaken van deze shop?
    -is dit een goeie trekhaak? (Gaat gebruikt worden voor fietsendrager en aanhanger. Geen caravans)
    -Kan iemand voor mij kijken in etis of mijn auto is voorbewerkt qua bedrading? (Lukte mij niet om aan te melden)
    - ik had in een ander topic gelezen over extra koeling. Moet ik dit ook doen?
    - ik wik de trekhaak zelf monteren, is er iemand in de buurt van pijnacker (regio rotterdam/denhaag) die mij kan helpen met forscan? Anders word het langs de dealer.
    -nog dingen waar ik op moet letten?

    Een hoop vragen maar hopelijk kan iemand mij hier antwoord op geven en zo een stukje onzekerheid weghalen.

    Alvast bedankt, fijne dag.
    Gr Collin.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  11. volgens mij woont @Carl ook in Pijnacker en die had onlangs Forscan aangeschaft dacht ik.
    mss kan hij je helpen met inleren.

    en anders weet ik nog wel iemand in Zoetermeer
     
  12. @FordCollinfocus
    -is dit een goeie trekhaak? (Gaat gebruikt worden voor fietsendrager en aanhanger. Geen caravans)
    Het systeem van Olifant dat is afgebeeld komt visueel overeen met een trekhaak zoals ik in het verleden van Brink heb gehad.
    Het zou zomaar een systeem kunnen zijn die door een fabrikant wordt geproduceerd, maar onder meerder merknamen wordt verkocht.

    -Kan iemand voor mij kijken in etis of mijn auto is voorbewerkt qua bedrading? (Lukte mij niet om aan te melden)
    Op de productpagina staat ook vermeld hoe je dit zelf kan controleren (zonder Etis) door te kijken of de stekkers aanwezig zijn. Ik heb het toen ook op die manier gedaan om dezelfde reden als jij, toegang tot Etis gig bij mij ook niet soepel.

    - ik had in een ander topic gelezen over extra koeling. Moet ik dit ook doen?
    Dit is alleen van toepassing bij de MK3(.5). Het motorblok van de MK4 is een ander motorblok die geen aanvullende koeling vereist in het geval van een trekhaak.

    -nog dingen waar ik op moet letten?
    Op basis van mijn ervaring met de visueel vergelijkbare trekhaak van Brink kan het bevestigingspunt voor de losbreekinrichting een nadeel zijn. Die zit die namelijk niet op kogelhals, maar op de trekhaakbalk onder de bumper, met een gemiddelde kabel van een losbreekinrichting kom je er niet altijd goed bij (kabel is te kort). Je zou dan alsnog een trekhaakklem moeten aanbrengen. Zie bijvoorbeeld ook deze pagina van ANWB over hoe je wel en niet een losbreekinrichting mag gebruiken: https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/breekkabel
    Voor een fietsendrager is trouwens geen losbreekinrichting vereist.

     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. link werkt niet bij mij
    https://olifanttrekhaken.nl/trekhaa...olige-universele-kabelset--8701538028512.html
    denk dat je deze bedoelt.

    -merk ken ik niet, paar weken terug zelf onder me focus mk4 geschroefd, toen heb ik brink om 1 rede niet gekozen ivm ik weet dat toen heel vaak roest in kwam met gevolg dat de kogel niet past. is te horizontaal zeg maar. Nu verticaal gekozen van otis (voorheen bekend als bosal) Verschil wat ik zie is dat bij mij met 3 bouten per kant was, eentje in de balk en de andere samen met lange balk direct vast aan de carrosserie.
    -merk ken ik niet, heeft wel is waar keurmerk dus zal wel deels getest zijn.
    -vin of kenteken dan zou ik het kunnen vinden. een andere trend wagon van 2018 heeft trekhaakset voorbereiding, kans dat bij jouw zo is, is groot
    -heb voor koeling zelf niks verandert, maar moet nog de eerste keer gebruik van maken
    -zelf heb ik op winparts.nl besteld. voordeel is daar heb je al voor aankoop pdf hoe je het moet doen. Heb in verleden slechte manaul gehad met trekhaak inbouwen. van alleen exploded view met elke NM wat elke bout moet hebben, niet veel meer.
    Wat betreft trekhaakklem, dit gaat in de weg zitten als je hem opbergt. ivm ik st-line met sub heb, kon ik hem in foam net naast leggen en dus opgeborgen met trekhaakklem zou dat niet gaan.
    Tevens ivm afneembaar is, politie kan dan ook moeilijk gaan doen als de kogel er toch onderuit valt je niks aan losbreekreminrichting hebt.
    Zelf heb ik op vorige auto nooit issue gehad dat deze te kort was, zelfs eerder te lang. Daar had ik ook onder de balk waar je de kogel vast zet een oog zitten.


    zit zo ff tussendoor te kijken op winparts voor focus wagon trekhaak
    nu valt me op dat op olifanttrekhaken het veel op brink trekhaak lijkt die ook op winparts staat.
    https://www.winparts.nl/bagage-tran...-hp-bouwjaar-2018-09-heden/c91-606-94756.html
    daar kan je zien dat van oris beschrijving ook bij staat hoe je de bumper los moet halen.
    bij brink ontbreekt dit beetje.
     
  14. Bij mij zit er een brink onder die je gewoon verticaal monteert. Heb het destijds bij de dealer laten doen icm de originele kabelboom en TRM.
     
  15. Conform de begripsbepaling (artikel 1.1) van de regeling voertuigen moet een demontabel onderdeel (kogelnek) die behoort tot een mechanische koppelinrichting (trekhaak) beschouwd worden als een dragend deel van het chassis.
    Dus als oom agent moeilijk doet over een kogelnek die wegvalt onder een voertuig, dan mag dat alleen in relatie worden gebracht met een (verwaarloosde) technische staat van een voertuig.
    Maar een vastzetinrichting bevestigd aan een afneembare trekhaak kan en mag niet leiden tot een moeilijke agent. De betreffende agent mag dan terug de schoolbanken in.
     
  16. @ing_BRW
    Klopt in de wet wordt er geen verschil gemaakt tussen afneembaar en vaste kogel.
    Artikel 5.18.34
    Zegt dat het aan vast deel van trekhaak moet zitten.
    Heb mensen gezien die het vast hadden gemaakt aan het oogje waar je de stekkerdoos mee omlaag kan trekken. Dit puur omdat ze daar beter bij kunnen komen dan de betreffende oog op de trekhaakbalk zelf. Daar deed de agent wel moeilijk om. Ivm het niet deugelijk was.

    Zoals anwb zegt met extra karabijhaak van dikte van min. 6mm om hem iets te verlengen doe ik liever dan zo onhandig stuk extra metaal om me afneembare kogel

    Hoe in buitenland ernaar wordt gekeken is ook weer een andere vraag. Vandaar op de balk agent nooit moeilijk kan en moet doen.
    Rest is altijd wel weer dat elke agent zijn eigen idee heeft. Net als apk waar een keurmeester ene goedkeur zegt en andere afkeur. Net hoe je de regel toepast. Het is niet altijd zwart of wit. Soms heb je een klein grijsgebied
     
  17. Ik kan evt helpen met ForScan. Ervan uitgaande dat je ook de TRM installeert.

    Mvrgr,
    Carl
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. Zo heb ik dat ook opgelost, twee lompen karabijnhaken in elkaar en dan de kabel eraan.
     
  19. Hoi ik ben yasemin en heb me aangemeld hier op het forum omdat ik met een zelfde soort vraag zit en of er iemand hier mij ook kan helpen, mijn MK3 was al voorbereid dus het was niet moeilijk om de trekhaak te plaatsen alleen de auto moet in geleerd worden volgens mij, dit omdat de aanhanger geen remlicht en alle andere lichten aangeeft, ik woon niet ver van Zoetermeer en betaling etc zouden we wel uitkomen
     
  20. @bws723 ?
     
    Carl en bws723 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina