1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ketting of riem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dennis Berkhof, 30 mrt 2022.

  1. #1 Dennis Berkhof, 30 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2022
    Hoi allemaal,

    Ik heb zitten zoeken of mijn prachtige focus een ketting of distributieriem heeft, maar ik kan dit echt nergens vinden raar genoeg

    Kenteken: JN-316-D

    Verder was ik op zoek naar het brandstof filter om deze te gaan vervangen maar ook deze is onvindbaar:?

    Hopelijk kan iemand mij verder helpen


    Groetjes Dennis.
     
  2. Hoi,
    Je hebt een riem en er zit geen los brandstoffilter die je moet vervangen. In de tank zit een filter maar die hoeft niet vervangen te worden.
     
    Dennis Berkhof vindt dit leuk.
  3. De 1.0ecoboost in de mk3 heeft een natte riem. Oftewel riem die in de olie zit. Dus belangrijk dat je de juiste olie gebruikt.

    In de mk4 is een vernieuwde 1.0ecoboost gekomen. Deze heeft weer ouderwetse ketting
     
    Dennis Berkhof vindt dit leuk.
  4. Hartstikke bedankt voor jullie hulp, hier kan ik wel wat mee:) :thumbup:
     
  5. Een riem ja, vervangen na 10 jaar of 240k km.
     
  6. Heeft iemand een overzicht van de verschillende motoren en de typen distributie?
     
    FOCUS mk2 1.8 vindt dit leuk.
  7. En welke vervang termijn ? Ik weet dat er bij mijn ST een ketting in zit, maar of en wanneer die vervangen moet worden ?
     
  8. Volgens de Ford dealer is er geen termijn of km stand. Het zou volgens hun levenslang mee moeten gaan maarrrr, werd er gezegd, ketting is ook maar een materiaal die op den duur gaat slijten, dus blijven luisteren, zodra je bij koude start vreemde geluiden hoort gelijk aan de bel trekken. Werd mij geadviseerd...
     
  9. Oké, ik hou het in de gaten. Maar bij mijn huidige km.stand (bijna 80.000) hoef ik me denk ik nog geen zorgen te maken.
     
  10. Je hoeft je inderdaad geen zorgen te maken, die van mij heeft sinds een paar dagen de 200.000km aangetikt en nog geen rare geluiden gehoord.
     
    Nop vindt dit leuk.
  11. @Nop
    Die van mij had 245000 aangetikt, 2.0dutatec. zonder enige issues.
    Er zijn enkele waar ketting wel degelijk problemen geven of vervaningsinterval hebben. 1.3diesel van fiat. Gebroken ketting zelfs voor de interval van vervangen van de ketting.
    Of bekende 1.6thp, waar ik toen bij klant zijn 4de ketting op goeide bij net geen 70.000km
    Rede ketting werd al snel te lang. Gevolg dat ketting ging trillen bij deacceleren. Ergste geval kettingspanner gebroken
     
    Nop vindt dit leuk.
  12. Om het nog maar niet te hebben over al die TSI motoren :schater:

    Ik heb nog nooit gehoord dat er een ketting is opgerekt bij Ford.
     
    RSBülent en Nop vinden dit leuk.
  13. @M.Blaak
    Ik ook niet, nu de 1.0ecoboost ketting heeft gekregen.ben ik toch benieuwd hoe die het gaat houden. De natte riem heeft ieder geval zijn nadeel laten zien.
    In de 1.0ecoboost die ik nu heb, vind ik met koude motor het wel wat luidruchtig. Maar als motor warm is, hoor je het niet.
     
  14. Let er wel op, de nokkenassen worden aangedreven door een ketting, echter op de oliepomp zit nog steeds een natte distributieriem. Het staat niet helemaal duidelijk vermeld, maar volgens mij ook met een interval van 10 jaar / 240.000KM.
     
  15. Beetje onlogisch maar ok. Op de oliepomp kan zonder tanden ook nog best beetje meedraaien.
    Maar goed 10jaar of 240.000km. Zal ik niet halen. Als geld er is. Wie weet tegen die tijd een andere
     
  16. Als die tanden er af zijn zitten ze in de aanzuigkorf en heb je geen smeering.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. @Bertus 7
    helemaal vergeten, je hebt gelijk idd als het niet op de riem meer zit dan zit het op de enigste plek waar de olie aangezogen word. dat wil je ook nie hebben
     

Deel Deze Pagina