1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lekkende waterpomp, vervroegd distributie doen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Emil, 25 dec 2021.

  1. #1 Emil, 25 dec 2021
    Laatst bewerkt: 25 dec 2021
    Gisteren mijn focus weggebracht voor onderhoud. Waterpomp blijkt te lekken. Airco condensor ook trouwens, Mijn geluk met fords zit nu een beetje tegen helaas. Hiervoor eigenlijk nooit iets noemenswaardig gehad. "Klopt op hout"

    Mijn auto is uit 2013 en heeft 84000 km gelopen. Het ligt voor de hand om de distributie ook gelijk te doen. Maar eigenlijk is dat 2 jaar "te vroeg" zeker qua kilometers. ?

    Ik kreeg een prijs van 1500 euro te horen. Ik weet van de wetbelt maar toch viel mij de prijs nog wel tegen. Dit is de prijs van een ford dealer overigens. Zitten natuurlijk met name manuren in.

    Gaat trouwens om een 1.0 ecoboost 125pk.

    Wat zouden jullie doen? Gelijk distributie meepakken? En wat zijn de prijzen die jullie kennen of hebben betaald? Iemand ook ervaring met vervanging door andere niet dealer bedrijven?
     
  2. ik zou de distributie ook gelijk doen, anders kan je over 2 jaar weer de waterpomp doen want dat raden ze dan ook weer aan.
    mocht je de auto binnen 2 jaar wegdoen heb je wel gelijk een pluspunt in de onderhandelingen dat de distributie gedaan is.
     
    Emil vindt dit leuk.
  3. Ja zou ik ook gelijk doen.
     
    Emil vindt dit leuk.
  4. Ik ga volgend jaar een dagje naar Groningen.
    Screenshot_20211126-110040_WhatsApp.jpg
     
    Emil vindt dit leuk.
  5. Kijk dat zij hele andere tarieven....
     
  6. Prijzen kunnen verschillen, 1.0 schijnt duurder te zijn dan de 1.6
     
    Emil vindt dit leuk.
  7. We hebben het hier ook over een 1.0.
     
    Emil vindt dit leuk.
  8. In gelijk soortig draadje op het forum heb ik gelezen dat de waterpomp door de multiriem wordt aangedreven. De distributie heeft dan niets met de waterpomp te maken.

    Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.4 met Tapatalk
     
    Emil vindt dit leuk.
  9. Dat klopt daarom zou ik de pomp ook niet laten vervangen dat doe ik zelf zou het nodig zijn maar ook omdat mijn auto maar 50000 km heeft gelopen motor komt uit een schade auto van 2014.
     
    Emil vindt dit leuk.
  10. Wat ik wel vreemd vind, is dat er geen enkel druppeltje op de grond van mijn garage te vinden is. Auto staat altijd binnen. De vraag reist dan ook of het veel kwaad kan als ik ermee rijd? Niveau is al sinds november vorig jaar ongewijzigd. Ik moet van de week eigenlijk nog een ritje maken en zal van maandag te horen krijgen dat er half januari pas plaats is. Ik ga trouwens ook nog ff een andere dealer vragen en een bosch garage hier in de buurt.
     
  11. Dan lijk er niets aan de hand gewoon in de gaten houden,en ik denk dat je geen goedkopere bosch garage vind.
     
    Emil vindt dit leuk.
  12. Nee verwacht ik ook niet maar Groningen is wat ver voor mij. Maar als ik een goedkopere dealer vind heeft dit mijn voorkeur in dit geval.
     
  13. Heeft de 1.0 niet een “zwetende” waterpomp? @JW?
     
    Emil en nctnico vinden dit leuk.
  14. Achter het ditributiedeksel zit een rubberring die kan ook lekken.
     
    Emil vindt dit leuk.
  15. In het Haynes onderhoudshandboek is vermeld dat bij het rijden van voornamelijk korte afstanden met relatief veel start - stop acties het sterk aan te raden is om de wetbelt al na 8 jaar te vervangen.

    Geen idee of dit door Ford zelf ook geadviseerd wordt!?

    Wellicht wel goed om mee te nemen in je overweging.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Emil vindt dit leuk.
  16. #16 JW, 26 dec 2021
    Laatst bewerkt: 26 dec 2021
    Het "zweten" van de asafdichting van de waterpomp is bij de 1.0 ECOboost inderdaad volstrekt normaal.

    De 1.0 ECOboost (en ook de 1.5 en 1.6 ECOboost) motor is voorzien van een waterpomp met een mechanische afdichting (mechanical seal). De afdichting bestaat hierbij uit 2 zeer gladde harde schijven (vaak koolstof, keramiek of bij de goedkopere pompen een hard kunststof) welke d.m.v. veerdruk tegen elkaar worden gedrukt. Een van de schijven is roterend en de andere stationair (stilstaand). Dit type afdichting wordt gekoeld / gesmeerd d.m.v. de koelvloeistof. Een minimaal verlies van koelvloeistof en sporen van (opgedroogde) koelvloeistof rondom de asafdichting en vlak onder de waterpomp zijn bij dit type afdichting volstrekt normaal.

    In de praktijk is het zeer lastig om te bepalen of lekkage rondom de afdichting normaal is of niet.

    [​IMG]

    De waterpomp vervangen op basis van (opgedroogde) koelvloeistof sporen terwijl er geen sprake is van merkbaar koelvloeistof verlies is naar mijn mening gekkenwerk.

    Wanneer er naast sporen van koelvloeistof ook druppels onder de waterpomp hangen of ook de dynamo of aircopomp (welke onder de waterpomp is gemonteerd) sporen vertoond van (opgedroogde) koelvloeistof is het wel verstandig om de waterpomp te vervangen.
     
    Marco Morello en Emil vinden dit leuk.
  17. #17 Emil, 26 dec 2021
    Laatst bewerkt: 26 dec 2021
    Thanks JW! Dit verhaal ga ik meenemen als ik het nogmaals laat nakijken.
     
  18. En koelvloeistof in je dynamo wil je niet daar kan die niet lang tegen

    maar als de waterpomp niet aangedreven wordt door de distributieriem en de riem ook niet los hoeft om de pomp te vervangen is het niet nodig om de riem nu al te vervangen of de riem moet aangetast zijn door de koelvloeistof , en dat is niet mogelijk bij de wetbelt systemen
     
    Emil en meeder vinden dit leuk.
  19. Ik heb volgende week een afspraak staan bij een bosch garage hier in de buurt. Eens horen wat zij constateren. Bedankt iedereen voor de reacties!
     

Deel Deze Pagina