1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog slijpend geluid handbak?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BobbyBoy, 10 nov 2021.

  1. #81 Koen_, 7 dec 2021
    Laatst bewerkt: 7 dec 2021
    Een keer (laten) uitlezen met de juiste apparatuur en software, bij voorkeur Forscan of Elmconfig, bij de meeste van je suggesties zul je bijpassende foutcodes zien.

    ik weet niet waar je woont, maar meestal woont er wel iemand van dit forum in de omgeving die dat kan
     
  2. Bij een kapotte/niet goed werkende lambdasensor brandt ook sowieso het check engine lampje. Brandt ie nu ?
     
  3. Versnellingkje terugschakelen wil ook wel helpen
     
  4. Tank je 95 E10 ? Zo ja dan eens een tank 98 e5 of liever nog 98 E0 d'r in. Ik tank in m'n 2.0 fiesta sws altijd 98 E0 en dus t verschil daar ken ik niet. In m'n focus 1.6 merk ik wel duidelijk verschil tussen 95 en 98.

    Probeer dat maar eens.
     
  5. #85 BobbyBoy, 7 dec 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2021
    Elmconfig heb ik, Forscan met verlengde licentie nog niet, maar stond al op het wensenlijstje i.v.m. een toekomstige swap van de kilometerklok naar een FL versie met groot display. Wil van al dat groene af. :P

    Maar ik was onder de indruk dat eventuele foutcodes ook vermeld worden in het "verborgen" diagnostische menu van de auto zelf.. :think: en aangezien daar geen foutcode(s) staan, heb ik nog niet eerder gedacht om elmconfig eraan te hangen.

    Ga daar aankomend weekend ff achteraan, thx voor de input :dance:

    Nee deze brandt niet. Ook geen foutcodes te zien in het "verborgen" diagnostische menu van de auto zelf.

    Voorheen een Citroën C3 Pluriel gehad waarmee ik volgens de ANWB meneer iets te lang door had gereden op 3 cilinders. Oorzaak: kapotte bobine.
    Gevolg: zelfs na plaatsing nieuwe bobine, bougies en katalysator nog ruim 3 maanden met een inhoudende/stotterende auto gereden zonder brandend check engine lampje. Uiteindelijk bij een garage terechtgekomen die "vreemde" waardes constateerde bij een lamdasensor, deze vervangen en de auto was weer prima. Behalve dan dat het een Pluriel was.. :rofl: Ik vervloekte die auto aan alle kanten!

    Maar wat ik hiervan heb begrepen met mijn logica is dat een lamdasensor dus slecht kan functioneren zonder check engine lampje te activeren. Of vergelijk ik nu appels met peren? :shrug:

    Ja inderdaad! :D Dat deed ik voorheen ook. Heerlijk als die wat hoger in z'n toeren ging en dan accelereren. Puur genot, alsof het blok ineens wakker werd.:cool: Maar toch merk ik nu wel degelijk verschil wanneer ik nu in z'n 5 rij en dan het gas intrap bij 100 km/u...

    Tank altijd v-power. Eerlijk gezegd geen idee of dat 95 of 98 is..
     
  6. V-Power is 98 in Nederland.
     
  7. Shell V-power is in NL idd 98 E0, dus daar kan het niet aan liggen ;)
     
  8. Heren, ik vrees dat jullie uiteindelijk toch gelijk gaan krijgen en dat er inderdaad gereviseerd moet gaan worden.

    Na het "wondergoedje" toegevoegd te hebben steeds elke 50 km gepeild. Oliepeil bleef gedurende 300 km constant op max. niveau, maar zakte tussen 300 en 350 km ineens naar min. niveau. :loco: Foute boel dus.

    Nu is de vraag; als ik net zoals o.a. @Marco Morello en @R.Zwiers het blok volledig wil aanpakken, waar hebben we het dan over? Wat moet er dan concreet allemaal vervangen/gedaan worden?

    Verder dan dit kom ik niet:
    - zuigerveren vervangen
    - krukaslagers vervangen
    - drijfstanglagers vervangen
    - honen
    - overmaatse zuigers
    - kop vlakken?
    - kleppen / klepsteelrubbers vervangen
    - oliepomp vervangen
    - ketting vervangen
    - tal van pakkingen vervangen
    - carterpan reinigen
    - kleppendeksel reinigen
    - uitgedroogde slangetjes vervangen

    Mis ik hier nog belangrijke punten? :shrug:
     
  9. Overmaats kan. Hoeft niet. Hangt van de conditie van je cilinders af. Als ze nog goed zijn gewoon hoonsteen er door heen en nieuwe zuigerveren moet prima zijn. Ga d'r maar van uit dat je met nieuwe zuigerveren op je originele zuigers en een hoonsteen op een boormachine prima een nieuw hoon patroon d'r in krijgt. Ff YouTube kijken, stelt niks voor.

    Nieuwe ketting, heb ik niet gedaan. Originele Ford ketting van de 2.0 is zeer degelijk.

    Nieuwe olie pomp kan, of t echt nodig is kan je doen. Even open maken als die d'r uit is en inspecteren. Denk niet dat t nodig is, aangezien je geen slijpsel in je olie had.

    Pakkingen set van Victor reinz heb je complete motor pakking set. Zit alles in, behalve kleppendeksel pakking. Die los bij bestellen.
    Voor krukas poelie keerring zal ik een "normaal typ" bestellen. Die ptfe uit je set was bij mij foutief geïnstalleerd (door mij) en toen een origineel Ford gehaald bij de dealer, wat een ouderwets typ was. Daar geen. Problemen mee.

    Nieuwe hoofdlager bouten en nieuwe kopbouten. Nieuwe krukas poelie bout. Zijn allemaal rek bouten die maar 1 keer gebruikt morgen worden.

    Nieuwe geleiders voor je ketting en olie pomp/spanner.

    Kop heb ik niet laten vlakken, het blok zelf wel. Kop trek je wel recht, blok niet.

    En heel belangrijk, je stuurbekrachtiging pomp wartel los draaien met een goede kwaliteit sleutel. Zodat je hem niet afrond. Dan kan je hem hergebruiken, alleen ff een nieuwe teflon ring er voor halen bij de Ford dealer. Autodoc heeft alleen de hele wartel.

    Qua gereedschap heb je een hoop nodig. Weet niet hoe je daar in zit. Maar met een huis tuin en keuken gereedschap kist zou ik er niet aan beginnen.

    Speciaal gereedschap nodig :
    Ford timing tool set(2x pin met plaat)
    Klep veer demontage tool.
    Slagmoersleutel (accu of lucht)
    Moment sleutel range 6-30nm en 40-200nm
    Loctide.
    Molycote of ARP lub
    Hynes werkplaats boek is handig, maar online heb je ook een hele duidelijke pdf file staan over de 2.0.
    Oliepomp flesje.
    Lager montage vet.

    En natuurlijk een kettingtakel of bij voorkeur een motorblok kraan, en een motorblok steun.

    En even vanuit gaande dat je assteunen en een krik al hebt.


    Lucht compressor is makkelijk om dingen schoon te maken.

    Ik zal je een pb sturen met m'n nummer. Mocht je vragen hebben is dat makkelijker.
     
    BobbyBoy en M.Blaak vinden dit leuk.
  10. Ik heb een nwe originele koppakking met nieuwe originele kopbouten liggen, die eventueel voor een zachtprijsje van de hand mogen.
    Maar voordat je onderdelen gaat bestellen (zoals ik deed), eigenlijk is het beter om de motor los te halen en te kijken hoe die er aan toe is. Het eerste donorblok wat ik had, kwam goed draaiend uit de auto en had toch behoorlijke groeven in de cilinderwand en beschadigde drijfstanglagers.
     
    BobbyBoy vindt dit leuk.
  11. Was het eerste waar ik aan dacht naarmate het woord revisie steeds vaker begon te vallen: "sh!t, was ik nou maar wel ingegaan op het aanbod van die koppakking.." :weird:
    Kwestie van: ik wil zo graag, ik wil zo graag, maar moet eerst ff nadenken..:rofl:

    Maar net wat je zegt, beter eerst kijken hoe het blok eraan toe is ALS ik inderdaad besluit over te gaan op revisie.

    Ga dit weekend eerst is ff met de vrouw babbelen om te kijken wat wijsheid is en wat onze mogelijkheden zijn.
    Heb inmiddels ook van @R.Zwiers het aanbod gekregen om te helpen, waarvoor veel dank! :D Dus die optie gaat ook mee in de overwegingen.

    Wat betreft die koppakking;
    Nogmaals heel erg bedankt voor het aanbod (echt top!) maar het is nu nog te vroeg voor mij om daar op in te gaan. Tegen de tijd dat ik wel mocht besluiten te gaan reviseren, kom ik er snel genoeg achter of het aanbod dan nog geldig/beschikbaar is. :dance:

    Heel gaaf om deze mate van hulp te ervaren via dit forum. Had ik eerlijk gezegd nooit verwacht. Ik dacht dat er gewoon info uitgewisseld werd en that's it, dus om dan zo veel concrete hulp aangeboden te krijgen uit tal van hoeken is echt goud! :mrgreen:
     
  12. Hoe denken jullie trouwens over Forté Seal Conditioner?
    Dit product kwam ik vannacht tegen tijdens het bestuderen van klepseals en dit spul zou de seals weer "verjongen".
    Merk op 't interweb heel duidelijk een ja en nee kamp op wat betreft dit soort additieven, dus ben wel is benieuwd naar jullie opvattingen hierover. Ik heb zelf wel al goede ervaringen gehad met Forté.

    Ik verwacht geen wonderen ofzo, maar al zou het olieverbruik maar iets afnemen dan lijkt het mij de moeite waard.. :shrug:

    Wat denken jullie? :D
     
  13. Als jij in minder als 500km een halve liter olie kwijtraakt gaat geen enkel goedje dit oplossen of verminderen. Ik heb er niet voldoende verstand van maar zou je in dit soort gevallen niet een iets dikkere olie kunnen nemen?
     
  14. Hoe zagen de bougies eruit ? Kleur en of aanslag

    goede compressie dus zuigerveren zijn nog goed mogelijk dat de olieschraap veer wast zit en zijn werk niet goed doet, kleprubbers kan dan zul je kleppendeksel eraf moeten halen en de kleprubbers op moeten zoeken zodat je die kunt inspecteren cq vervangen, is waarschijnlijk mogelijk zonder de kop te lichten
     
  15. No offence, maar volgens mij speel je wel een beetje ‘paniekvoetbal’
    Het ene na het andere middeltje passeert de revu, iets waar ik persoonlijk niet in geloof.
    Een keer flushen okee, maar waarom dan ook ATF direct ?
    En hoeveel km heb je nu eigenlijk gereden, ik denk veel te weinig om echt een betrouwbare waarneming over het olieverbruik te kunnen doen.

    dat je Duratec olie verbruikt is wel duidelijk (en ook veel voorkomend) , maar zelfs met een verbruik van 1 liter op 1000 km kun je nog een hele tijd doorrijden.

    Ik kan je maar één advies geven, stop met al die middeltjes en maak eens echt kilometers, het liefst met flink wat toeren …

    I rest my case
     
  16. #97 BobbyBoy, 9 dec 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 dec 2021
    Ja die eerste gedachtegang had ik dus ook. No way dat zo'n middel het probleem op zou lossen. Maar had later zoiets van; nouja, wellicht dat het helpt om de olie ietsje beter vast te houden, waardoor ik net ff wat meer tijd heb om centjes te sparen.. En aangezien er schijnbaar best wel wat mensen zijn die zweren bij dit middel was ik nieuwsgierig geworden naar de opvattingen hier.

    Dikkere olie is inderdaad ook genoemd door meerdere mensen. Zeker een optie wat mij betreft al is het voor tijdelijk.

    Bougies zagen er prima uit. Weinig vervuiling en zijn 9000km terug vervangen.

    Heb inderdaad al een paar filmpjes gezien van mensen die de kop inderdaad laten zitten. Is wat gepriegel, maar dus wel mogelijk inderdaad. :D
    Ook deze optie gaat mee in de overwegingen, thx!

    No offence taken, want je hebt gewoon gelijk. Ik speel volluit paniekvoetbal, hoe graag ik dat ook liever niet zou doen.
    Ik probeer alleen zo veel mogelijk info/tips te vergaren om mezelf iets meer tijd te geven vanwege de centen.
    Afgelopen jaar een aantal flinke tegenslagen gehad op andere vlakken en dit met die auto brengt weinig rust in de kop.

    De ATF tip was ik meerdere keren tegen gekomen op verschillende forums en op dat moment was het m'n gevoel om er goed aan te doen ook die tip toe te passen. Achteraf heb ik daar veel tegengeluiden over gekregen en had ik er wel de balen van. Maarja, 't was toen al gedaan.

    Wat betreft kilometers maken heb je denk ik zeker een punt maar juist omdat ik het nu zo strak bij hou, zie ik de ontwikkelingen in het verbruik en daar schrik ik telkens weer van omdat het verbruik bijna "wispelturig" te noemen is. Tot nu toe is elke peiling weer een verassing..:|

    Ik neem je advies ter harte en zal inderdaad eerst wat kilometers maken op een fatsoenlijk toerental zonder gebruik van andere middeltjes.

    Zoals altijd, dank voor de input en ik laat van me horen. :dance:
     
    Koen_ vindt dit leuk.
  17. Olie is goedkoper dan een andere motor of revisie. Oftewel afhankelijk van wat je rijdt kun je met wat extra olie nog steeds kilometers maken (Zoals Koen terecht aangeeft). Ik heb het gemist, maar al een compressiemeting gedaan?
    Ga gewoon eens met R.Zwiers babbelen.
    Wellicht heeft hij ideeen of kan hij eens kijken in het blok. Wellicht een endoscope camera (kosten bij Bol.com niet veel geld) ergens regelen en via de bougiegaten in de cilinders kijken. Je zou dan nog je carterpan kunnen laten zakken en je drijfstanglagers bekijken.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  18. Ga inderdaad toch echt eerst wat kilometers maken ja. @Koen_ heeft wat dat betreft wel gelijk, dat ik aardig aan het flippen ben hierom (zelfde strekking, mijn bewoording)

    Compressiemeting is inderdaad gedaan. Die kwam prima uit, tussen de 14.5 en 15.
    Bougies zagen er ook prima uit.

    Inmiddels ook aan de babbel geraakt met @R.Zwiers :D en 't één en ander aan gedachtegangen uitgewisseld. Helemaal top!
    Idee van de endoscope lijkt me ook wel wat.

    Thx voor de input! :dance:
     
  19. Die koppakking en die bouten vreten geen brood. Die blijven nog wel even liggen.

    Heb het al eens eerder gezegd, het blok verbruikt nu al olie en zal dat straks ook nog doen. Geeft je de mogelijkheid om na te gaan wat voor jou het beste is.
     

Deel Deze Pagina