1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tikkend geluid uit blok, juiste diagnose garage?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sander13, 3 dec 2021.

  1. Hoi allemaal,

    Ik heb een Focus MK3.5 uit 2014 (1.0, 3 cil) met 150.000 op de teller.
    Gisteren hoorde ik na het starten vanuit het niets een tikkend geluid uit het blok. Het tikkende geluid is te horen bij het toeren maken, en niet stationair.
    Ik heb de auto direct uit gezet en besloten de ANWB te bellen. De wegenwacht is gekomen en heeft geluisterd naar het blok. Hij heeft mij verteld dat hij dacht aan kleppen en dan het meest waarschijnlijke een klepstoter was. Het kwam wel echt uit het blok bevestigde hij, hij had namelijk de olie dop er even afgehaald en toen kwam het getik wel degelijk vanuit de binnenkant.
    Hij raadde me aan de auto naar de garage te rijden (Ford boerhof Groningen, dat is voor mij een kleine 10 minuten) maar zeker geen langere ritten meer voor zij er naar geluisterd hadden.

    Vanochtend ben ik dus direct naar Ford Boerhof Groningen gereden. Zij vroegen mij de sleutel en gingen zelf achter luisteren. De beste man kwam daarna bij mij terug en vertelde dat het zou gaan om een drijfstang- of krukaslager. Ik was om eerlijk te zijn met stomheid geslagen. Ik ben in september daar nog geweest voor een beurt incl olie wissel, heb er 150.000 km op staan en ga er uiterst netjes mee om (rustig warm rijden bijv), hoe kan dit nou al gaan om een (potentieel mogelijk) afgeschreven blok?!

    Hij liet weten dat hij er begin volgende week naar kon kijken en dan zou hij de carter er af moeten halen. Voordat hij naar de drijfstanglager/krukaslager kon kijken. Dit zou 3-4 uur in beslag nemen.(Vind ik ook enigszins frappant, 4 uur voor de Focus op de brug te zetten, bodemplaat eraf, olie er uit laten en carter er onder weg?)
    De man van de balie benadrukte mij ook dat er absoluut niet meer in gereden kon worden, wel zag ik door het glas naar de werkplaats dat ze mij focus startten en de auto 'gewoon' de werkplaats uit reden..

    Ik wil graag de forum gangers hier vragen wat jullie eerste ingeving is betreffende dit euvel maar ook hoe de garage hier mee om gaat. Ik heb voor het gemak 3 filmpjes geupload waarin het getik te horen is. Ik heb ook nog geluisterd/gekeken met het kunstof blok kapje er af maar daar was niets in te ontdekken dus hier geen video meer van gemaakt.





    Alvast hartelijk bedankt heren!!
     
  2. #2 M.Blaak, 3 dec 2021
    Laatst bewerkt: 3 dec 2021
    Hebben ze wel de goeie olie gebruikt bij de beurt? Kan het me bijna niet voorstellen, maar 't klinkt alsof ie een tandje versprongen is. Al is dat vrij lastig te bepalen via een youtube video..
     
  3. Mag ik toch hopen van wel... Maar ik ga ze even bellen om na te gaan. De factuur van de laatste beurt heb ik namelijk in de dash laten liggen besef ik me.

    En dat van een tandje versprongen kwam ook al in mij op. Maar ik neem aan dat zij dit dan ook wel herkennen.

    Wat ik mij gewoon afvraag is hoe zo'n groots defect plotseling kan optreden en dat hier niets van te merken is. Een drijfstanglager bijvoorbeeld heb je ook wel compressie verlies toch? Dat merk je als het goed is wel met optrekken zou ik denken. (Geredeneerd vanuit mijn beperkte technische kennis: Doordat zuiger minder ver omhoog kan komen heb je minder compressie dus loopt die slechter?)
     
  4. Drijfstang lagers checken is idd best wat werk, dat kost wat tijd.
    Maar blok klinkt idd niet gezond, hoop dat iemand hier een optimistiser remedie heeft...
     
  5. Komt het niet bij de benzinepomp vandaan.
     
  6. #6 Marco Morello, 3 dec 2021
    Laatst bewerkt: 3 dec 2021
    De hoge druk pomp idd. Maar die harde ratel is niet de hoge druk pomp. Een kapot drijfstanglager hoor je vaak bij iets van 3000rpm. Ben benieuwd welke olie erin zit. Je zou bijna zeggen dat ie idd van tijd is. Al zou je dit moeten merken met rijden. Ik zou ook niet bellen of ze die bon willen pakken, die kan zo ineens verdwenen zijn. Aan de andere kant kan op zo’n bon best de juiste olie staan, en er toch de verkeerde inzitten.
     
  7. Die 4 uur heb je wel nodig de uitlaat moet ook weg ander krijg je het carter niet weg. Toevallig zelf vorige week bij een 1.0 ecoboost de cilinderkop vervangen
     
  8. Ik heb gebeld en het lijkt wel de juiste olie te zijn. In ieder geval wat op de factuur staat. 5w20 castrol magnatic oid (heb t telefoongesprek opgenomen)
     
  9. Eerst maar eens olie af tappen en controleren op metaal deeltjes lijkt me. Magneet is je vriend. Klinkt voor mij wel als een drijfstang lager
     
  10. Distributie tandje versprongen is onlogisch, kan eigenlijk alleen als de spanning van de riem is en als dat al zou gebeuren bij draaiende motor verspringt ie gegarandeerd meer tanden en is het gedaan zal die ook niet meer fatsoenlijk willen lopen..
     
    Sander13 en R.Zwiers vinden dit leuk.
  11. Diagnose terug van de garage.

    Er is een vleugelklepje gebroken die aan de zuigerkop vast zit (dit zegt mij persoonlijk niets).
    Volgens de garage man is, door dat deze gebroken is, de zuiger hierdoor gaan kantelen en heeft ook schade veroorzaakt aan de cilinder.
    Met andere woorden: Er moet een nieuw blok in. Ik heb direct een offerte aangevraagd (hij meldde mij dat een revisie blok 2245 zou kosten) maar onderaan de streep staat een bedrag van 5100 EUR.... Om eerlijk te zijn vind ik dit echt super pijnlijk en weet ook niet of ik deze reparatie ga laten uitvoeren. Ik zou graag jullie visie en advies aanhoren
     
  12. [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]



    Buitenom dat dit een gigantisch dure reparatie is, vind ik het eea op de offerte ook wat apart. Olieleidingen en waterpomp bijvoorbeeld, die zitten toch op mijn huidige blok en daar is niets mis mee? Verder wordt er ook remvloeistof vervangen op de offerte. Dit heb ik afgelopen september nog laten doen bij de jaarlijkse beurt..
     
  13. En er staat nog een waarschuwing onder.
     
  14. Er staat alleen maar pakking waterpomp. De waterpomp wordt dus omgezet. De olie leiding zal uit voorzorg vervangen worden wellicht vanwege mogelijke metaal deeltjes in de leiding. De remvloeistof wordt vervangen omdat ook de koppeling gedaan wordt en het druklager met remvloeistof bedient wordt.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  15. Prijzen op de offerte zijn exclusief BTW. Onderaan de offerte wordt het BTW bedrag er pas bij opgeteld. De aangeboden revisiemotor inclusief transportkosten kost €2843,50 inclusief BTW. In de offerte wordt het statiegeld voor de oude motor (€726,- inclusief BTW) reeds in mindering gebracht.

    Onder aan de streep kost de losse revisiemotor dus €2117,50 inclusief BTW.


    Over het algemeen zijn er wel voorwaarden verbonden aan de oude motor om voor statiegeld in aanmerking te komen. Zo stellen veel revisiebedrijven de eis dat de motor in een dusdanige conditie verkeerd dat deze te reviseren is.
     
  16. Revici is iets nieuws? .
    Desalniettemin een behoorlijk bedrag. Ik snap dat je twijfelt. Wat zou de auto met motorschade opleveren? En als je nou een 2e hands motor met garantie op zoekt? Misschien zijn die een stuk goedkoper.
     
  17. Laat ze eens kijken in je cilinder met zo'n camera op een stokje. Of koop zelf zo'n ding of ga bij iemand langs met zo'n ding.
    Via t bougie gat.

    Ff een compressie test lijkt me op z'n plaats.

    Bij zulke dingen eerst zien dan geloven toch? Bedoelen ze misschien zo'n swirlflaps afgebroken en in je cilinder gekomen?

    Ik geloof niemand op z'n blauwe ogen als t om dikke 5 k gaat haha.
     
  18. €5K mijn hemel…. Wat een geld. En dan nog je oude waterpomp etc. gebruiken. En zo’n camera (endoscope) wat Zwiers zegt is wel een idee. In een ander topic riep ik dat ook al.
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  19. Het is idd bijzonder dat ze de waterpomp niet vervangen, het is een bekend feit dat wanneer de boel gedemonteerd wordt en er nieuwe riemen op komen een oudere waterpomp makkelijk gaat lekken door de veranderde belasting..
    Daarbij is een waterpomp relatief goedkoop en zou dus gewoon mee vervangen moeten worden.
    ... zo'n dure reparatie ... en dan daar ook nog risico mee lopen ...!?, onbegrijpelijk :think:
     

Deel Deze Pagina