1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1.0 125pk Ecoboost MK3: importeren of niet?

Discussie in 'Algemeen' gestart door El Pollo Diablo, 1 nov 2021.

  1. Hallo allen,

    Na jaren autoloos (Focus 1.6 MK1 was mijn eerste bolide) geweest te zijn wil ik weer voor een auto gaan kjiken. En het moet een Focus MK3 1.0 Ecoboost 125pk worden.

    Mijn budget is 7 á 8000 euro. Wensen? Vanaf 2011 met zo ongeveer max. 140.000km (dit is nergens op gebaseerd, puur psychologisch en met hoe lang ik hem wil houden en het aantal te rijden km's per jaar). Liefst geen kale uitvoering, maar een voller aangeklede zoals de Titanium of zelfs ST-Line. Maar die laatste lukt waarschijnlijk niet voor dat geld.

    Nu heb ik altijd al eens een auto uit Duitsland willen importeren vanwege meer keuze, vaak iets rijkelijker aangekleed, vaak in betere staat én het kan schelen in prijs. Maar over dit laatste ben ik niet zeker. Wie heeft ervaring met Focussen uit Duitsland halen? Loont het überhaupt om onder de 10.000 euro te importeren? Het kan aan mij liggen, maar als ik op bijv. Mobile.de zoek zie ik dat de prijzen niet echt lager liggen dan de prijzen in NL. Daar komen dan ook nog eens kosten bij.

    Thanks!
     
  2. Maar zijn ze meestal wel vol met opties.
     
  3. Ik heb een 2013 focus 1.0 125pk 3.1 met 80k op de klok uit Duitsland gehaald. Prijsvoordeel hangt af van waar je bereid bent om naartoe te reizen en hoeveel "risico" je bereid bent om te lopen. In mijn geval heb ik onderaan de streep denk ik 750 euro voordeel gehad maar ik wilde weinig risico nemen en niet ver rijden, dus bij de Ford dealer in oberhausen tot aanschaf overgegaan met 1 jaar al garantie en ford assistence zelfs.Ga je particulier kopen wil je verder Duitsland in dan loopt het voordeel op. Ik heb vrij veel zelf gedaan bij de import. Alleen het 5 daagse teken en bpm berekening uitbesteed. Dat eerste zou ik de volgende keer zelf doen. Ik heb dasimport.nl ingeschakeld. Wil je veel zelf doen, en dat is echt geen hogere wiskunde met alle info die je online kunt vinden, trek er wel genoeg tijd voor uit. Dat budget lijkt mij redelijk in relatie tot wat je zoekt.
     
  4. De staat van de auto's is naar mijn mening beter en de uitrusting ook. Controle op tellerstand is in dld zeker niet op het niveau van NL. Dus meer risico op teruggedraaide tellers. Ik heb gelet op gevulde onderhoudsboekjes, dealer onderhouden, en in dit geval eerste eigenaar. Uiteraard gezond verstand gebruikt ook;). Als je meer wilt weten, wil ik je best wat meer over mijn ervaring vertellen. Ik vond het leuk om te doen.
     
  5. #6 El Pollo Diablo, 2 nov 2021
    Laatst bewerkt: 2 nov 2021
    Als ik dus in Duitsland zoek op Mobile.de en in Nederland op gaspedaal.nl, dan zie ik helemaal niet zoveel prijsverschil. Met dezelfde opties (Titanium). In Duitsland komen er dan nog kosten bij, dus dan lijk ik zelfs duurder uit te zijn. Kijk maar eens.

    Zomaar wat voorbeelden:

    https://www.autowereld.nl/ford/focu...pions-league-uitvoering-34967303/details.html

    https://www.autodealers.nl/occasions.aspx?aid=4270745&herkomst=gpl

    https://www.autowereld.nl/ford/focu...airco-lmv-pdc-el-pakket-35637790/details.html
     
  6. Prijzen gaan alle kanten op in Duitsland. Je moet maar net de goeie tegenkomen.
     
  7. Leuk te horen Emil. En bedankt voor het advies en aanbod: ik zou het waarderen eens te babbelen om meer te weten te komen! Ik stuur je even een PB :)
     
  8. die Duitsers krijgen ook door dat ze hun auto's wel slijten aan NL :D
    prijzen lopen daar ook op.

    het meeste wat je kan besparen op een import auto is de rest BPM, laat dit niet door een bedrijf doen die er even een abc-tje van maakt want dat kan je zelf ook.
     
  9. Rest BPM is heel gemakkelijk zelf uit te rekenen. Ik heb wel een Excel sheetje die je daarvoor kan gebruiken.

    Een mk3 is niet zo duur meer in NL, het prijsverschil met Duitsland slingt dus ook. Maar je vindt daar wel sneller nette binnengestalde, luxe exemplaren van eerste eigenaar.
     
  10. Je betaalt niet alleen voor de berekening maar ook voor de afhandeling. Aangifte bij belastingdienst. De rest bpm is geen hogere wiskunde maar een foutje is snel gemaakt.
     
  11. Sheetje zie ik graag :) Dank!

    Vandaag in een 1.6 Ecoboost Wagon gereden. Gisteren in een 1.0 125pk Hatchback. Ben eruit dat het een 1.6 Wagon moet worden. Wat een fijn blok.

    En dus even mijn zoektocht aangepast: in NL staan er weliswaar 3 (!) met de opties die ik wil: navigatie en zone climate control. Die zijn allen rond de 10.000. In Duitsland zijn deze te vinden tussen de 7 en 9000 euro. Loont dus blijkbaar nog wel.

    Importeren ga ik van A tot Z zelf doen.
     
  12. Er staan er toch wel meer te koop in Nederland? De opties die je noemt zijn niet bijzonder.
    Als een Focus klimaatregeling heeft dan heeft hij automatisch ook dual zone. Navigatie hebben de meeste ook wel (in zowel de Sync 1.1 als Sync 2 smaken).
     
  13. De rest BPM is juist wel hogere wiskunde. Als je gewoon de tabel volgt betaal je in veel gevallen veel te veel. Door de auto te laten taxeren door een erkend taxateur en alle (echt alle) gebruikersschade op te geven is de rest BPM enorm te drukken. Als voorbeeld:
    Mijn eerste ST MK3,5: Rest BPM volgens tabel 2400 euro, BPM betaalt na taxatie 240 euro (auto had twee restyle deukjes in de achterdeur)
    Mijn tweede ST MK3,5: Rest BPM volgens tabel 2600 euro, BPM betaalt na taxatie 420 euro (dit is mijn huidige auto en die is toch wel erg netjes)
    Kosten voor taxatie en import (allemaal uitbesteed vanwege Corona) 500 euro
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Sorry voor mij is het geen hogere wiskunde moet ik dan misschien zeggen. Ben 9 jaar actief geweest in leasing en ken de co2 tabellen uit mijn hoofd bijna maar heb ook niet de kennis en expertise over het toepassen hiervan bij import, vandaar dat ik het ook heb uitbesteed. Ook een stukje luiheid.... ik denk wel dat er een groter verschil kan ontstaan bij een ST dan bij een 1.0 ecoboost. Simpelweg vanwege de veel hogere oorspronkelijke bpm.
     
  15. Ik zou zeggen, zoek eens op bijv. Gaspedaal.nl. Valt erg tegen.

    Als je zoekt op: Ford Focus station, max 9000 euro, max 140.000km, minimaal 150pk (want ik wil 1.6 Ecoboost) en minimaal bouwjaar 2011, dan krijg je al slechts 9 resultaten. En dan heb ik nog niet eens gefilterd op opties. Als je het wijzigt naar max 10.000, dan komen er 17 tevoorschijn. Klik je navigatie aan, dan nog maar 7. Oftewel, toch wel aanzienlijk verschil met Duitsland. Zowel in prijs als aanbod.
     
  16. Navigatie wordt niet altijd goed goed vermeld door handelaren net als klimaatregeling. Soms moet je gewoon de foto's bekijken om er achter te komen.
    Stel je overigens niet teveel voor van de navigatie in de Sync 1.1 systemen, die zal al snel behoorlijk verouderd zijn en werkt ook niet echt top.
     
  17. Duitse occasions van de mk3 hebben vaak geen navi maar wel de Sony radio met het kleurenscherm. Dat was standaard op de Titanium aldaar.
     
  18. Bij mr Wheelson kan je heel makkelijk zoeken in de Duitse database. Dan de dealer Googelen en de auto zelf importeren. Zo heeft een maatje het gedaan.

    https://mrwheelson.nl/
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. Staar je idd niet blind op navigatie. Je kunt dan beter je telefoon gebruiken met bv gratis Waze. Altijd up to date en ingebouwd Flitsmeister. Of Google maps.
     

Deel Deze Pagina