1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus MK3.1 start/stop

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Mavel, 10 sep 2021.

  1. Mijn start stop systeem van mijn Focus uit 2012 werkt niet, als ik een rit van 80KM snelweg heb gehad en ik zet hem in zen vrij voor het stoplicht blijft hij aan. Verder werkt alles prima, maar dat niet. Doe ik iets fout? Is er nog iets speciaals waar ik rekening mee moet houden?
     
  2. Als de accu ouder wordt werkt het meestal niet meer.
     
  3. Ik zal kijken of ik kan zien hoe oud die is, ik kom er net achter dat ook de trekhaak electronisch ontkoppelen niet werkt, houdt dat mogelijk verband?
     
  4. Lees je auto uit, heb je geen foutcodes die na reset er in blijven? Dan is de kans groot dat je accu niet meer sterk genoeg is.
    Ontkoppel je jouw trekhaak als de auto loopt?
     
  5. Als je uitleest, lees dan ook uit wat de opgeslagen SOC is (state of charge)
    Pas als deze waarde boven x percentage zit, werkt het systeem pas.
    Kans is dat als je onder 60% zit het niet meer werkt. rede is dat je altijd wordt gegarandeerd van dat je weer kan starten.

    Maar zoals in andere topics kan lezen. Start/stop is en blijft om wettelijk uitstootmeting lager te krijgen zodat je wagen bepaalde euro norm haalt.
    Vandaar dat bij veel auto's het niet werkt.

    Heb bij mij toen accu vervangen en eigenlijk nog geen jaar later doet hij het al niet meer.
    Althans de ene keer in zoveel tijd dat ik hem in zijn vrij heb staan bij overweg of andere plek slaat hij nauwelijks af.
    mijn accu was toen 9jaar oud, net na carnaval toen corona kwam 2maanden stilstaan was deze echt leeg getrokken.
    normaal zat ik altijd rond de 20-30% SOC

    Voor de brandstofkosten hoe je het ook niet echt doen. het is voordeliger om 20km extra te rijden en dan 10sec per liter goedkoper te tanken dan start/stop systeem te hebben.
     
  6. Of het verband houdt met een niet ontkoppelende trekhaak kogel weet ik niet. Al kunnen door een net te lage boordspanning de meest gekke storingen ontstaan, zelfs terwijl een auto nog prima start.
    Of er zoals bws723 zegt voorwaarden zitten aan het ontkoppelen van de trekhaak weet ik niet, mogelijk moet de motor draaien?

    Daarnaast is de werking van stop-start van veel factoren afhankelijk. Motortemperatuur, gebruik van airco, kachel, grote stroomverbruikers, enz.

    Daarnaast kan het soms geen kwaad om de boel opnieuw te calibreren, zeker na het wisselen van de accu. Zelf nooit mee te maken gehad, maar een tijdje terug kwam ik het volgende tegen op YouTube. Mogelijk helpt het je,
     
  7. battery reset is alleen van toepassing als je accu vervangt. Systeem denkt dan dat batterij goed is en gaat deze anders opladen. Met gevolg dat of je accu niet goed oplaad of te ver. Dit kan dus eventuele issues veroorzaken.
    Omdat systeem denkt dat de accu nieuw is, zal start/stop weer werken. Alleen in verloop van tijd zal hij op basis van zijn metingen al snel concluderen dat accu te slecht is voor start/stop en stopt ermee.

    lage boordspanning is er niet zo snel ivm accu juist met hogere spanning laat dan andere accus. 14.5-15v tijdens laden zie je wel eens voorbij komen.
     
  8. Elektrische trekhaak kan alleen vrijgegeven worden als de motor en contact uit is. Let wel blijf tijdens ontgrendelen van de kogel er met je handen/voeten vanaf, als het systeem denk dat er iets aan de kogel zit dan blokkeerd het geheel en blijft de kogel dus los. Been deer done that !

    Maar dat ie slecht ontkoppeld bij lage accu spanning zou zomaar kunnen

    ontkoppelsysteem resetten :

    contact uit knop ingedrukt houden voor minimaal 15 sec of totdat er een signaal klinkt en de vergrendeling vrij geeft daarna kun je de kogel weer vast Trekken
     
  9. Hoe werkt dat dan? om de trekhaak tevoorschijn te toveren, moet je dat knopje dus indrukken en dan vervolgens moet je zelf de trekhaak eronder uit trekken ofzo? ik dacht dat ie er elektrisch onderuit kwam en snap niet waarom ie niet tevoorschijn komt.
     
  10. Je drukt de knop 1 keer in dan begint ie te piepen en druk je de knop nog een keer in en wordt de kogel ontgrendeld en komt stuk naar beneden gevallen, dan kun je hem met de hand in de juiste positie trekken en vergrendeld. Met wegklappen hetzelfde 2 maal op de knop drukken en de kogel ontgrendeld dan kun je hem weer weg drukken achter de bumper waar die weer vergrendeld.

    dus alleen het ontgrendelen gebeurd elektrisch bij de focus 3.1

    dit werkt alleen als het contact uit staat
     
  11. Aha, je moet hem nog een keer indrukken. Het is gelukt, geinig wel.
     

Deel Deze Pagina