1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

koppelingspedaal

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marcelsmit, 23 okt 2021.

  1. Vanmiddag mijn nieuwe auto opgehaald (Ford Focus 1.0 sedan uit 2015) en ik had net ff wat vreemds. Mijn dochter had de auto nog niet gezien en wilde een stukje met me rijden. Ik start de auto en wil uitparkeren en merk met achteruitrijden dat het vreemd voelt en de auto veel te snel achteruitschiet. Het bleek dat het koppelingspedaal onderin was blijven hangen. Ik heb toen met mijn voet het koppelingspedaal omhoog getrokken en toen ging het weer normaal. Iemand enig idee wat dit is? Moet ik me zorgen maken?
     
  2. Ja terug gaan naar waar je hem gekocht hebt en daar na laten kijken. Als je pedaal op de bodem ligt en je rijdt nog steeds weg ontkoppelt die niet goed.
    Misschien heeft die net een nieuwe koppeling gekregen en zit er nog lucht in het systeem. Kan iets simpels zijn maar fijn is het niet als je niet kan ontkoppelen.
     
  3. #3 marcelsmit, 23 okt 2021
    Laatst bewerkt: 23 okt 2021
    Hij heeft geen nieuwe koppeling in ieder geval, we enige tijd geleden remblokken.
    Vanmorgen zijn we naar voetbal voor de kinderen gereden (12 min rijden) daar heeft hij 45 min stil gestaan en toen reden we een stukje achteruit de parkeerhaven uit en toen we hem in zijn 1 zette ging het al lastig, toen wegrijden en daarna doorschakelen naar zijn 2 en toen zat de koppeling helemaal op de bodem en konden we ook niet meer overschakelen. Toen hebben we de auto stilgezet, de koppeling omhoog getrokken, gestart en toen lukte het weer.
     
  4. kijk eens naar het niveau in het reservoir van je remvloeistof.
    dat heeft ook met je koppeling te maken.
     
  5. Als het dat witte reservoirtje is dat rechtsboven zit als je voor de motorkap staat dan zit ie gewoon tot max. Matje kan het ook niet zijn.
     
  6. Ik heb hetzelfde gehad bij mijn Focus 3 Econetic diesel en daar was het een probleem met de koppelingcylinder.
    Het pedaal leek af en toe te haken.
     
  7. #7 marcelsmit, 23 okt 2021
    Laatst bewerkt: 23 okt 2021
    Ik heb net gereden en hij heeft geparkeerd gestaan, volgens mij was het koppelingspedaal omhoog dat ik de auto uitging. Nu stap ik net weer in en controleer eerst het pedaal en ik zie dat hij weer naar beneden zit. Ik heb 2 foto's gemaakt en een filmpje waar ik hem terugtrek.

    Het verkopende bedrijf vertelde me bij aanschaf ook dat terwijl ik start met de startknop, de koppeling en de rem beide ingetrapt moet houden. Ik heb nog nooit een start/stop knop gehad, dus dacht dat dat wel normaal zou zijn, maar nu vraag ik me af waarom ik die rem ook in moest trappen, aangezien na het getest te hebben met de koppeling alleen ingetrapt de auto ook gewoon start. Nu vraag ik me af "Zou hij geweten hebben van dit probleem? en dat ik daarom de rem ook ingetrapt moest hebben bij starten zodat ik niet in 1 keer naar voren schiet als ik start terwijl hij geparkeerd in zijn 1ste versnelling staat en dat probleem zich voorgedaan heeft?"

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. Alleen de koppeling is voldoende voor het starten.
    Gewoon terug gaan naar de verkoper.
     
  9. #9 marcelsmit, 23 okt 2021
    Laatst bewerkt: 23 okt 2021
    Ik heb hem al ingelicht inderdaad, maar aangezien het 2 en een half uur rijden is, probeer ik erachter te komen, of het niet misschien iets simpels is.
    Ik lees nu in het boekje dat je niet je voet op het rem en/of koppelingspedaal moet houden en de knop 1 keer moet indrukken om het contact aan te zetten en vervolgens de koppeling indrukken en dan starten met de knop. Zou het daardoor kunnen komen misschien?
     
  10. Het is niets simpels helaas, het koppelingspedaal hoort altijd weer terug omhoog te komen, zo niet? Dan is er iets niet juist.
     
  11. Die start procedure heb ik nooit gebruikt :think: Ik trap altijd rem en koppeling in voor ik de start knop indruk... daarna start de auto meteen :shrug:
     
  12. 22D6FBE9-1D9D-489E-9226-1DEAE5610321.jpeg Ik lees over de mk2 dat een gebroken veer vaak de oorzaak was. Op Google vond ik dit pedaal van een mk3, ik zie hier ook een veer. Is deze veer bij jou ook te bekennen?
     
  13. Sjaak trapt dus ook altijd de rem en koppeling in alvorens ie start, waarom moet dat dan?

    Ik weet niet of daar ook een veer zit, dat zou ik moeten bekijken, maar het is niet altijd dat ie blijft hangen, als ik hem terugduw kan ik er gewoon weer een stuk mee rijden en koppelen en blijft ie terugkomen, dus ik vermoed dat het geen veer is.
     
  14. Volgens de handleiding is het alleen de koppeling intrappen voor het starten. Bij een automaat is het de rem die je in moet trappen.
     
  15. Contact gehad met de verkopende garage en hij stelde zelf voor, "om mij de rit van 2 en een half uur heen en terug te besparen" om de auto voor diagnose van het probleem naar een plaatselijke garage te brengen op zijn kosten. Zeer schappelijk moet ik zeggen en daar ben ik erg blij mee. Hij gaat maandag naar het Ford service centre in de naastgelegen stad. ik hoop dat eventuele reparatie hier ook mag.
     
    meeder vindt dit leuk.
  16. Even een update, de remvloeistof is doorgespoeld en ontlucht en ik heb er tot nu toe geen last meer van gehad :dance:
     
    M.Blaak vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina