1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus st3 regelt toeren niet terug

Discussie in 'Performance' gestart door roy herpers, 21 okt 2021.

  1. Hallo hallo.
    Mijn naam is roy en ben sinds 2 weken trotse eigenaar van mijn witte focus st3.

    Nu merk ik wel een probleem met de auto die ik tijdens mijn proefrit niet gemerkt heb. Ik heb ook al contact gehad met het bedrijf waar ik de auto gekocht heb en daar gaat hij volgende week naar terug maar ik ben toch benieuwd wat jullie denken.

    Het probleem is dus dat de auto af en toe het toerental niet terug regelt.... dus als ik moet afremmen en de koppeling erbij pak dan zakt hij onder de 500 toeren en slaat hij af. Ook als ik stil sta wil hij wel eens van 500 toeren naar de 1500 schieten en dan terug naar de 800 alaof de ecu merkt dat hij bijna afslaat en dan wat lucht erbij geeft. Nu is de auto al bij de garage geweest waar ik altijd kom voor een olie beurt en een nieuwe accu en hebben ze meteen de gasklep gekeken. Die was brandschoon. Ook hebben ze meteen de inlaatkleppen gekeken en die zijn wel erg vervuild zou dat de oorzaak zijn?.(schoon is natuurlijk altijd beter haha) nu vraag ik mezelf ook af of het toch ook niet de stappenmotor kan zijn.

    Ik ben benieuwd wat jullie denken
    P.s. is er ook toevallig een whatsapp groep van de focus club?

    Mvg roy
     
  2. Grote kans dat je gaspedaal de boosdoener is Roy.
     
  3. Hoe zou het mijn gaspedaal kunnen zijn dan?
     
  4. Drive by wire. Kortom de ST is voorzien een electronisch gaspedaal en die kunnen kuren vertonen. De door jouw beschreven problemen behoren tot het rijtje van deze kuren.

    Let wel het gaspedaal hoeft niet de oorzaak te zijn, maar is wel een grote kanshebber.

    Er zijn een aantal topics op het forum waar deze problematiek wordt beschreven. Zoek bv maar eens op drive by wire.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  5. Ohh oke. Bedankt voor de reacties ik vraag me alleen af of er dan niet een motorlampje aan moet gaan omdat het dan wel echt een storing is lijkt me.. (bij het uitlezen konden we ook nix vinden) maar ik kan het wel meenemen. Alvast bedankt ik was daar anders nooit naar gaan kijken
     
  6. In Amerika zijn 2 bekende problemen die dezelfde symptomen hebben als je nu beschrijft.
    - slechte massa contacten
    - problemen met de purge valve
    Misschien dat ze die kant nog op kunnen zoeken als ze niks anders vinden
     

  7. Ik heb ook weer wat gekocht hoor nee maar bedankt. Ik zal het meenemen... ik ga er wel vanuit dat het bedrijf waar ik hem gekocht heb het gewoon netjes oplost. Ben nu wel benieuwd wat het is. Aangezien er ook geen storings meldingen komen
     
  8. Welkom op het forum trouwens
     
  9. Klopt, ook een slechte kabelboom hoort daarbij. Dit zijn wel issues voor auto's die specifiek in Amerika gemaakt zijn (USDM varianten). Deze issues spelen voor zover ik weet niet bij de europeze varianten.
     
  10. Inmiddels rijden er al een aantal usdm ST's in Nederland. Omdat niet vermeld staat of het een Europese auto is, wilde ik het even toevoegen
     
    Wiz en M.Blaak vinden dit leuk.
  11. Yess is een europese ik heb het wel kunnen filmen wat hij doet.. weetniet of je hier videos kunt uploaden?
     
  12. Een link van youtube kan je wel delen. Zulke grote bestanden kunnen niet geplaatst worden.
     
  13. Alsof het al niet erg genoeg is.... merk ik zojuist ook dat de radio bediening (rechts op het stuur) het af en toe wel en af en toe niet doen. Dus volume harder en zachter en volgende en vorige nummer. Ook als ik volume knop voor zachter wat harder induw gaat de claxon af? Hebben hier meer mensen last van En is het gewoon slecht contact?

    Ik ga het trouwens zeker van de week erbij vermelden als ik de auto terug breng maar vroeg me af of het anders makkelijk zelf op te lossen is. Alvast bedankt voor de reacties
     
  14. Dat kan een probleem met de klokveer zijn.
    Werkt de cruise control wel goed?
     
  15. Ja die werk precies zoals het hoort
     
  16. UPDATE: gister de inlaatkleppen schoon gemaakt maar helaas geen succes....

    Ik kreeg nog wel gevonden dat er veel problemen waren die hetzelfde zijn als mijn probleem. Nu lees ik ook dat de PCM de boosdoener kan zijn en dat die geupdate moet worden?. ( zie link) Zou het dit kunnen zijn? Ik hoor graag wat jullie er van denken haha

    https://www.focusst.org/threads/new-idle-fluctuation-tsb-15-0039.36585/

    Mvg roy
     
  17. Kwam een paar dagen geleden deze TSB tegen op mn computer. Misschien heb je er wat aan en is eigenlijk alleen van toepassing als je foutcodes P0106 of P0236 hebt. De oplossing is, zoals je kunt zien in de pdf, om de kabelboom aan te passen. Hier is ook een filmpje van op YouTube. Ik vond in het begin mijn motor niet zo mooi stationair lopen, dus dacht ook dit probleem te hebben. Had nooit last van heftige dips in het toerental of afslaan.

    Zoals hierboven al is gezegd, is dit meer een probleem van USDM ST's, hoewel ik er ook over gelezen heb op het Engelse ST forum. De dealer hier wist ook helemaal niet van deze TSB en bovendien wordt hier een ander systeem gebruikt. Ik heb heel af en toe eens last van onregelmatig stationair lopen, maar dat is ook zo weer weg. De map waarop mijn auto draait (Stratified), zorgt ook ervoor dat mijn stationair toerental is verhoogd naar 1000 rpm. Misschien dat dat ook helpt in mijn geval. Het toerental is verhoogd om eventuele trillingen door de achterste motorsteun te vermijden.

    Grappig is ook dat mijn Cobb Accessport mijn auto registreert als een ADM auto (Australian Domestic Market) terwijl de auto hier in Europa is gebouwd.

    Succes :thumbup:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. Bedankt voor het reageren. Maandag word er bij ford de pcm geupdate.. ben benieuwd of het iets doet maar ik kan het op zn minst proberen voor die 50 euro
     
  19. UPDATE:
    vandaag telefoon gehad van ford.... was geen pcm update beschikbaar (de laatste versie stond er al op) donderdag gaan we zelf verder zoeken en het begint er toch echt sterk op te lijken dat het de welbekende wire splice is.
    (De kabelboom van de usdm varianten)
    Ook te vinden op google en youtube via: ford tsb 14s17

    Mocht het dat zijn... vind ik het alsnog raar dat het ook bij deze auto is... omdat als ik hem opzoek via mijn VIN het echt duitsland aangeeft. mss dat iemand er achter kan komen of hij toch in amerika gemaakt is‍. dussss of hij is in amerika gemaakt en in duitsland verkocht... of ik heb net de verkeerde kabelboom haha

    Al met al... donderdag weten we meer en zal ik de update weer posten

    Fijne week allemaal
     
  20. Het lijkt me sterk dat het hier om een USA model gaat, die zijn redelijk makkelijk te herkennen, o.a:
    -Mijlenteller (maar is natuurlijk te verwisselen)
    -Andere radio
    -Oranje reflectors in de koplampen
    -Andere zijspiegels
    -Andere achterbank
    etc etc
    Succes met het oplossen van het probleem.
     

Deel Deze Pagina