1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koelvloeistof lijkt weg te lopen en aanslag in reservoir. 2013 EcoBoost 1.0 100pk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door GrandCmaximus, 29 mei 2021.

  1. Wat een prutsers, die zich er duidelijk zo goedkoop mogelijk vanaf proberen te maken ipv het goed te repareren!
    Ik zou dat never accepteren! Dat spul gooi je in een wrak van een paar decennia oud, niet in de hedendaagse motorblokken!
    Wat is de naam van die toko? Dan weet ik welke tent moet mijden.
     
  2. Het was meer om te testen denk ik. Inmiddels kookt de koelvloeistof telkens, gooit ie alles eruit. Dit terwijl temperatuurmeter netjes op 90 blijft, dat is toch vreemd?
    Alles is gecontroleerd, themorstaathuis, radiateur, waterpomp. Allemaal in orde. Alleen koppakking blijft over…..dus die wordt vervangen, in de hoop dat men geen kromme cilinderkop tegenkomt ofzo
     
  3. Misschien een beetje een lullige opmerking ....,maar kan je de koop niet ongedaan maken.
    Ik zou het vertrouwen in auto en bedrijf kwijt zijn.
     
  4. Je moet niet naar de temp meter kijken. Die klopt niet. Je moet hem uitlezen en dan de echte temp bekijken. Die meter blijft altijd in het midden staan met bepaalde marge.
     
    Koen Verheijen vindt dit leuk.
  5. Helaas was de garantie al maanden voorbij, bedrijf waar ik deze kocht kan/wil er niets meer mee.
    Garage die ik zelf heb doet ontzettend hun best.
     
  6. De garantie mag dan wel verlopen zijn maar er is ook nog iets als non conformiteit. Een auto waarbij de koppakking relatief korte tijd na aankoop defect gaat is mijns inziens niet conform hetgeen je zou mogen verwachten.

    Er zit natuurlijk een wezenlijk verschil tussen in je recht staan en je gelijk krijgen maar juridisch gezien maak je zeker een kans op op zijn minst een deel van de reparatie vergoed te krijgen. Je hebt echter alleen een juridische overeenkomst met de verkopende partij en moet deze ook gelegenheid geven om het op te lossen.


    Het verwijderen/monteren van de cilinderkop en het vervangen van de wetbelt (deze moet immers los en moet dus ook worden vervangen) is een arbeidsintensieve klus waar behoorlijk wat speciaal gereedschap voor nodig is.

    Het is zeer sterk aan te raden om ook meteen de wetbelt tussen de krukas en oliepomp te vervangen. Deze zit achter de wetbelt tussen de krukas en nokkenassen en kan dus alleen worden vervangen wanneer wanneer deze wetbelt verwijderd is. Om de wetbelt tussen de krukas en oliepomp te kunnen vervangen dient de carterpan te worden gedemonteerd. Dit geeft tevens de gelegenheid om meteen ook de zeef van de oliepomp te inspecteren en indien nodig te reinigen.

    Wat de cilinderkop betreft zal deze minimaal moeten worden gevlakt en afgeperst/gecontroleerd op scheurtjes.

    Al met al is het een behoorlijke klus welke vooral doordat het arbeidsintensief is behoorlijk in de papieren zal gaan lopen.
     
  7. Tja ik denk dat de met een auto uit 2013 weinig kans meer hebt als het over non conformiteit gaat hebben ook al heb je de auto net een half jaar geleden gekocht. Een stukje coulance van de verkopende partij misschien.
     
  8. Update: inmiddels is de koppakking (en omdat toch open lag) ook de distributieriem vervangen. Een paar 100km gereden en probleem lijkt opgelost, hij gooit er geen vloeistof meer uit.
     
    henk 68 vindt dit leuk.
  9. Ook de riem van de oliepomp?
     
  10. Update: inmiddels tijdje verder. De koppakking is vervangen en ook de distributieriem meteen meegenomen nu alles open lag. De vloeistof gooit ie er nu niet meer over.
    Vandaag zag ik trouwens de koelvloeistof onder min staan bij koude motor.

    verder had ik gisteren met starten een olielampje branden en flink geratel in de motor. Meteen auto weggezet. Vandaag geen lampje en geratel. Iemand een idee wat dit geweest is? Er zit voldoende olie in. ANWB heeft uitgelezen en geen storing gevonden. Wel wat olie links naast het blok
     
  11. Daarom vroeg ik ook of ook de riem van de oliepomp is vernieuwd want dan moet de carterpan er af en zou je kunnen zien of de aanzuigkorf niet vervuild is.
     
    Koen Verheijen en meeder vinden dit leuk.
  12. Precies, die riem moet je ook direct vervangen als je het spul toch los hebt liggen.
    Beetje jammer als die riem het net begeeft als je de rest vervangen hebt.
     
    Koen Verheijen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina