1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wel of geen vloeibare pakking?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Nofinger, 6 okt 2021.

  1. Hoi,
    Even een vraagje, ik ga binnenkort mijn distributieriem en waterpomp vervangen en nu zijn er mensen die zweren bij vloeibare pakking op de gewone pakking te doen en mensen die zeggen alleen de pakking gebruiken. wat is nou slim? Wat is jullie mening?

    alvast weer bedankt voor de reactie:cool:
     
  2. Ligt aan het soort pakking dat ertussen zit
    Bij de onze 3.1 was het een metalen pakking heb ik zonder vloeibare pakking vervangen en is tot nu toe nog gewoon dicht. Zorg wel dat de contact vlakken goed schoon en vlak zijn
     
  3. +1 over de schone vlakken. Hoe schoner en vlakker. Des te beter. Indien je echt dikke groeven hebt kan je in de groef wat vloeibare pakking doen. Maar bij voorbaat geheel in smeren. Niet zo'n fan van. Kan alleen maar weer in je blok komen.


    Wat ik doe.Metalen pakking over t algemeen, Soms met wat vaseline of vet om hem eventueel op z'n plaats de plakken als die bv verticaal of onder moet worden gemonteerd.

    Papieren pakking ook niet. Afhankelijk voor wat die gebruikt wordt. Voor water kan je hem weer met beetje vaseline op z'n plek plakken. Voor olie deed ik ze wel eens in een badje WD-40 leggen zodat het papier zich beetje vol zoog en die minder snel scheurt en die wat meer in elkaar gedrukt wordt.

    In mijn ogen is vloeibare pakking dubbel op maar niet beter. Liever een goede gesneden pakking.
     
  4. Alleen als er door corrosie geen egaal pasvlak meer is dan smeer ik de pakking in met een dun laagje. Gewoon uitsmeren als je boter op je brood doet. Het moet er niet tussen uit komen als je de boutjes aandraait.
     
  5. zelf had ik ook het idee dat het onder normale omstandigheden niet echt nodig is dus doe ik het ook gewoon zoals ik het altijd heb gedaan, zonder dus
     
    R.Zwiers vindt dit leuk.
  6. Gecoate metalen pakkingen mag je nooit insmeren met vloeibare pakking, vet of olie. Hierbij zorgt de coating voor de afdichten en kan het toevoegen van vloeibare pakking, vet of olie er juist voor zorgen dat de pakking gaat lekken.


    Voor papieren pakkingen gebruik ik zelf (als overblijfsel vanuit de tijd dat ik nog professioneel aan motoren sleutelde) altijd Loctite 30517 Aviation Gasket Sealant. Dit is een dunne, bruine, langzaam drogende en niet uithardende substantie welke onder andere speciaal bedoeld is voor het conserveren van papieren pakkingen. Bij gebruik van de Loctite 30517 blijft de papieren pakking (ook na zeer lange tijd) soepel en is tevens eenvoudig te verwijderen (vaak zelfs zonder de pakking kapot te trekken).

    Voor gecoate en niet gecoate metalen pakkingen gebruik ik normaal gesproken niets tenzij de fabrikant dit specifiek voorschrijft.

    Vloeibare pakking gebruik ik eigenlijk alleen bij toepassingen waar dit door de fabrikant wordt voorgeschreven (zoals bijvoorbeeld de carterpan, distributiedeksel, etc .
     
    Nofinger vindt dit leuk.
  7. afgelopen zaterdag mijn distributie riem en waterpomp vervangen geen vloeibare pakking gebruikt en blijft droog:cool: wel een probleempje met een lekkende krukaspakking deze ook vervangen maar dat was geen succes deze lekte meer dan de oude:cussing: Waren er 4 mogelijke oorzaken: 1) verkeerde montage 2) verkeerde pakking 3) defecte pakking of wat zeker mee telde 4) geen 4 uur gewacht met starten van de wagen. in ieder geval deze pakking heb ik dinsdag nog maar eens vervangen door een andere (merk en type) en netje geplaatst met behulp van een dikwandige pvc lijm mof 40mm en de bout met ring van de krukas poelie, rustig er in gedrukt en 4 uur gewacht met starten (nodig volgens gebruiksaanwijzing welke ik de vorige keer niet had gelezen want dat is voor watjes:weird:) en tot nu toe was hij nog droog na ong. 200km.
    ook meteen zijn olie beurtje gegeven dus ben weer een paar dagen klaar.

    tenminste tot ik weer wat zin en tijd heb want met een 1.6 tdci die nu bijna de 400.000km aantikt hou je altijd wel wat om te doen:mrgreen:
     

Deel Deze Pagina