1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Beoordeling roest 2x Focus uit 2008-2009

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MichaelM, 22 sep 2021.

  1. Goedenavond,

    Mijn huidige Fiesta is inmiddels toe aan z'n pensioen en ik wil graag een wat grotere auto (ivm vakanties), liefst met trekhaak. Mijn oog is gevallen op de Focus als logische 'upgrade'. Ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke Focus occasion (5 deurs, 1.6L) voor ongeveer 3000-4500 euro, waar ik een jaar of 4-5 mee vooruit zou kunnen. De auto's die in deze prijsrange tegenkom komen meestal uit de periode 2008-2010 en hebben vaak een KM stand van 140-200.000 km. Tot nu toe ben ik alleen gaan kijken bij de auto's die aantoonbaar regelmatig onderhoud hebben gehad en waarvan de distributieriem niet al te lang geleden vervangen is.

    De twee auto's die ik tot nu toe heb bezichtigd reden allebei naar behoren.. op basis van de proefrit en de staat van de auto aan de buiten- en binnenkant was ik eigenlijk wel enthousiast. Beide auto's hebben echter de nodige roest bij de wielen en aan het onderstel.. Een kennis van mij heeft meer verstand van auto's dan ik en hij raadde mij op basis van de foto's aan om niet tot aankoop over te gaan vanwege de hoeveelheid roest. Ik vraag mij af hoe jullie dit zien i.v.m. jullie (eigen) ervaringen met vergelijkbare gevallen..

    Bij voorbaat dank!

    Michael

    Auto 1:
    [​IMG]

    Auto 2:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Waar staan deze auto’s? Zeeland? Best wel wat MK2’s gezien, en een enkele met behoorlijke roestschade, met name de dorpel. Maar deze 2 hebben of meer gedraaid of altijd rond zoutwater gereden.
     
  3. In Brabant en Utrecht! De 1e auto ca 110k kilometer op de teller en de tweede 160k..!

    Dit is vrij ernstig dus?
     
  4. zijn dit geen duikboten geweest... vind ze idd ook best wel heftig.. al is de 2e wel ietsje beter maar denk dat je beter even door kunt zoeken ;)
     
  5. #5 M.Blaak, 23 sep 2021
    Laatst bewerkt: 23 sep 2021
    Dit is inderdaad niet echt goed meer nee..
    In welke regio woon je?
    Als je zo gericht zoekt (5 deurs, 2008-2010 en een trekhaak) dan zijn er op gaspedaal 12 auto's in heel nederland die daaraan voldoen.

    Ik vind deze er wel goed uit zien: is een 1.8 dus geen distributieriem, maar een ketting.
    Linkje naar deze auto
     
  6. Ik vind het wel meevallen voor een mk2... Ik heb ze gezien met complete gaten in de onderste draagarmen.
     
  7. Dank voor de adviezen! Goed om te weten dat jullie de auto ook zouden laten staan.. Ik begin alleen bang te worden dat elke Focus die ik ga bekijken er zo uit ziet in meer- of mindere mate..

    @M. Blaak - Dank je ! Ik woon nabij Utrecht dus op zich zijn de meeste auto's in NL wel redelijk binnen bereik. Die auto had ik inderdaad gezien, en ziet er netjes uit, maar qua verbruik is een 1.6 motor denk ik een stukje zuiniger (het extra vermogen neem ik voor lief) en ik heb wat minder goede dingen gelezen over flexifuel (heel regelmatig olie moeten verversen?).
     
  8. Oh, ja daar had ik niet op gelet, sorry :lol:
    Qua verbruik liggen ze niet veel uit elkaar denk ik. een flexifuel heeft wel meer onderhoud nodig idd.
    Heb zelf ook een 1.6 gehad, was een fijne auto. Geen strepentrekker en verbruik was bij ons rond de 1 op 12 (over het algemeen stadsverkeer)
     
  9. Je zou ook naar een 2 liter kunnen zoeken. Deze heeft een andere versnellingsbak dan de 1.6 en 1.8 door een andere overbrengingen waardoor je op snelweg minder last hebt van motor geluid door het lagere toerental.

    Zeker na moderne maatstaven is de 1.6 in de focus 2 een te lichte motor om lekker vlot mee te komen in het verkeer.

    Bij aanschaf van een 1.8 of 2.0 wel even letten op olieverbruik helaas staan deze blokken bekend dat relatief vaak zelfs bij lagere kilometer standen olie kunnen gaan verbruiken.

    Mijn 2.0 met inmiddels 180.000 kilometer op de teller heeft hier nooit last van gehad. Kan je uit eigen ervaring vertellen dat het een super fijn blok is in de focus 2 en lekker vlot mee komt in het verkeer. Qua verbruik zit ik gemiddeld op de 1 op 12
     
    hans01 vindt dit leuk.
  10. Dank voor de tip matt1991. Het is maar wat je gewend bent denk ik.. ik vond de 1.6L wel lekker rap optrekken eigenlijk, zeker vergeleken met mijn Fiesta 1.4..!
    Ik ga me toch nog eens verder verdiepen in de 1.8 en 2.0 motoren, want het kan lang gaan duren voor ik een acceptabele 1.6 vind als het zo door gaat ..

    Een 1.0 Ecoboost lijkt me ook wel wat.. het is even een investering (minimaal 6000-7000 euro lijkt het), maar door het lagere verbruik heb je de extra aanschafkosten er ook wel weer uit na een paar jaar lijkt me.. Maar dan moet wel alles kloppen aan de auto, als ik er zo'n bedrag voor neer ga tellen..
     
  11. Dat is pas echt zuinig als je ook echt afstanden rijdt op cruise control/constante snelheid.
    Met mijn 1.0 (was wel gechipt en een wagon met 18") reden we tussen de 1 op 14 en 1 op 16. Waarbij de 1 op 14 stadsverkeer is en de 1 op 16 gecombineerd is.
    Met de 1.0 moet je er wel weer erg goed op letten dat de goede olie gebruikt is en of de riem al vervangen is. voor dat geld heb je denk ik een mk3 van 2011/2012. Dus de riem is dan wel aan de beurt.

    Ben je van jezelf een rustige/zuinige rijder?
     
  12. Goed om te weten. 1 op 16 gecombineerd klinkt toch erg goed! Daar komt de 1.6L niet in de buurt van vermoed ik:) Die riem vervangen is extreem duur dus?

    De auto zal ik met name gebruiken voor werk (4x per week een stuk van 75 km, grotendeels op de snelweg) en 1 of 2 keer per jaar voor een langere rit naar het buitenland. Ik ben een rustige, zuinige rijder zou ik zeggen ja :)
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  13. Ja, dat kost al gauw dik 1000 euro. Is een zogeheten natte riem..
     
  14. De verkoper van de 2e auto biedt nu aan om alle roest (het betreft volgens hem enkel oppervlakkige roest) kosteloos te verwijderen en het netjes zwart af te werken...

    Ik vraag me af of hij gelijk heeft dat het enkel oppervlakkige roest betreft, op sommige plekken lijkt e.e.a. toch wel echt doorgeroest te zijn (of in elk geval aardig onderweg).. Daarnaast vraag ik me af of, gelet op de hoeveelheid zichtbare roest, er niet nog een heleboel roest op moeilijk zichtbare plekken zit bij deze auto..
     
  15. staat Ford wel bekend om, mijn Focus is van 2016 en heeft ook al oppervlakkige roest.
     
  16. Oppervlakkige roest is nog tot daar aan toe, maar zodra het echt donkerbruin en knoestig wordt, dan is t al een heel end
     
  17. Auto 2 lijkt er nog het slechtst aan toe. Behalve de ophangingsdelen (de veer is ook rot, veerpoot is ook behoorlijk bruin) heeft deze auto ook chassisschade door roest.
     
  18. #18 ThomasHenry, 23 sep 2021
    Laatst bewerkt: 24 sep 2021
    Ik vind wel meevallen hoor. Oppervlakte roest met name en voornamelijk op achterste subframe. Enige plek die ik slechter vind is foto 3 van auto2 links van de handremkabel richting dorpel.
     
  19. Roest aan de ophangingsonderdelen hoeft geen probleem te zijn, mits je bereid bent om onderdelen te vervangen. Roest aan het chassis zoals bij auto 2 is wel kak, doe je er niks aan dan rot het rustig verder. Wil je er wel wat aan doen, moet je al naar een schadeherstel bedrijf. Dat loopt al snel erg in de papieren, ook omdat er altijd meer roest is dan je ziet. Aan de andere kant, hoe lang wil je met de auto doen? Een aantal jaar gaat wel goed zonder teveel moeite ervoor te doen. Maar wil je er lang mee rijden, dan kom je op een punt dat je er geld achteraan moet duwen. Iig technisch is de MK2 wel een goeie auto. Zeker de 1.6 16v. De 1.8 en 2.0 kunnen idd olie gaan verbruiken, is niet gezegr dat ze het doen, maar kan wel. Goed, tijdig onderhoud met de goeie olie is key. Behalve dat, is zeker de 2.0 foutloos.
    De versnellingsbak van de 2.0, de MTX75 is onverwoestbaar. Het is een heerlijke motor, doe graag toeren maakt. Gebruik je ‘m op die manier, dan gaat het verbruik wel navenant omhoog. 1 op 12 moet ik echt mijn best voor doen. 1 op 10 is bij mij gebruikelijker. Zeker binnen de stad.
     
  20. De ophangingsonderdelen zien er dus dermate verroest uit dat die binnen afzienbare tijd vervangen zouden moeten worden? Dat kan dan inderdaad duur worden als je dan gelijk 2 of 4 exemplaren moet vervangen.. De roest op het chassis is inderdaad alarmerend.. wie weet hoever het al gevorderd is aan de binnenkant.
    Even snel roestvrij maken zit er dan niet in lijkt me..

    Ik zou minimaal een jaar of 3-5 met de auto willen doen. Tegen die tijd zijn elektrische auto's (of andere, zuinige benzineauto's) waarschijnlijk wat betaalbaarder en is het wellicht de moeite waard om over te stappen.
     

Deel Deze Pagina