1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat voor banden gebruik jij?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door TDCI Power, 3 jul 2007.

  1. @Carfreak64 gezien je tekst heb je er nog best wel wat verstand van. Misschien dat je mij kan helpen met het volgende;
    Op mijn auto heb ik bredere banden gemonteerd dan voorgeschreven door Ford (255/35R19 ipv 235/35R19), is het aan te raden om de banden spanning op dezelfde spanning te houden als bij de voorgeschreven banden of beter een *x-waarde* hoger?
     
  2. @Thieske
    zou zeggen nagenoeg dezelfde spanning aan houden. Maar vooral naar de band zelf kijken wat die zegt.
    heb je binnenkant minder profiel dan buiten, heb je hem paar tienden te hoog staan.
    heb je de buitenkant minder profiel staat de bandenspanning te laag.
    Niet alleen de extra breed bepaald de bandenspanning maar ook of je nu een andere loadindex hebt.

    Kijk je even naar ander merk en de trend ervan dan zie je dat breedte de bandenspanning niet echt verschilt. Alleen als je grotere velgmaat hebt verandert het. Dit mogelijk ook ivm andere loadindex van toepassing is.
    Als je kijkt wat er verschilt is dat nog geen 0.2bar verschil tussen de verschillende maten die eronder liggen.
    Tevens wijzigt het als je verschillende motoren hebt. een diesel motor heeft ook 0.2bar hogere bandenspanning voor om het gewicht meer te dragen.
    Vandaar dat als je beladen op vakantie gaat je bandenspanning ook omhoog brengt. Dit om het gewicht beter te dragen
     
  3. @Thieske: Dat is een lastige en helaas kan ik daar geen zeker antwoord op geven. Er is een relatie tussen de Load index (met of zonder XL aanduiding) en de op de bandwang opgegeven maximale bandenspanning (psi waarde).
    Die psi waarde geldt bij maximale belasting EN maximale toegestane topsnelheid vd band. Wat dan bij de gegeven auto (top 250?) de ideale bandenspanning is, hangt van veel zaken af, behalve comfort, optimale slijtage, rijgedrag (bij auto's met meer overstuurneiging bij volle belading zie je op de achteras ineens veel grotere geadviseerde bandenspanning dan bij een leeg bereden auto).
    Vanuit mijn werk weet ik dat bandenfabrikanten vaak geadviseerde bandendrukken aan constructeurs verschaffen (ik werk bij een voertuigfabrikant en heb met deze materie regelmatig te maken) dus wat de ideale bandenspanning bij een gegeven belasting is, echter zie daar maar eens achter te komen voor jouw speciefieke band op jouw specifieke auto.
    Terugkomend op jouw Focus/bandcombinatie.
    Wat zijn de load speed indexen van de beide banden? en welke psi waardes staan op de wang? Ik vermoed dat de load index van de 235/35 band lager is en beide een XL aanduiding hebben, maar dat de speed indexen bij beide Y (=max. 300 km/u) zijn. Op basis van de hogere load index en het feit dat de top bij lange na geen 300 km/u is zou ik zelf eens kijken wat het effect is bij verlaging met 0,1 a 0,2 bar.
     
    Thieske vindt dit leuk.
  4. Ik heb er Michelin crossclimate + er onderliggen. Heel slijtvast liggen er nu 70000 km onder. Vrijdag gaan weer de zelfde er nieuw onder.
     
  5. Op de Optima liggen Hankook Kinergy 4S2 in de maat 215/55-17. (Allseasons)

    grip is goed te noemen, je hoort ze wel iets brommen maar niet hinderlijk
     
  6. Op m'n ST bj. 2019 gaat dat zeker niet passen; de standaard 235/19 schuren al aan op de veerschotels wanneer ik te snel over een hoge verkeersdrempel ga (had 'm niet gezien...).
    Heb wel adaptieve demping die dan erg zacht wordt, en er dus erg veel veerweg wordt gebruikt. Wel comfortabel :D
    Trouwens verder geen probleem, gewoon even rekening mee houden. De verf die ik ter controle op de veerschotels heb aangebracht zit er na 6 maanden nog steeds op.
     
  7. en Thijs? bevallen ze nog steeds?

    ik heb de mijne na 25K er weer af :nocheer:
    mijn uitlijning was niet goed rechtsvoor waardoor die scheef afsleet en lek raakte, het staaldraad kwam er al doorheen :shock:

    ik had nog een set liggen met 2 banden die goed profiel hebben maar het merk is cava :shrug:
    schijnt van Good Year te zijn, we gaan het zien.
    Wie zijn wij? | Sava (sava-tires.com)
     
  8. Niet even gewacht tot de Crossclimate 2 op de markt waren? Die gaan er over een maandje bij mij onder...
     
  9. Het is nog wat vroeg in het jaar, maar ik ben toch al na aan het denken over winterwielen. Ik heb daar op het forum al het een en ander over gelezen, maar zou toch graag advies willen hebben voor mijn specifieke situatie.

    Bij mijn Fiesta had ik een losse set velgen met Kleber winterbanden. Die heb ik een paar jaar terug aangeschaft nadat ik in de sneeuw met mijn zomerbanden met 30km/u over de snelweg glibberde, maar zijn 15" en kunnen dus de verkoop in omdat ze niet op de Focus passen. Maar de vraag is even wat ik nu voor de Focus het beste kan doen. Van die kale zwarte stalen velgen vind ik erg lelijk, maar een nieuwe extra set lichtmetaal met winterbanden is ook een behoorlijke kostenpost.

    Mijn Michelins hebben inmiddels dik 40000km gereden (ik heb geen idee van het profiel) en met de Fiesta reden we een dikke 6000km per jaar. Wintersport doen we niet aan en de kans dat we hoogzomer in Italiƫ te vinden zijn is ook vrij klein, want we gaan bij voorkeur naar het VK op vakantie.

    Mijn vraag is nu wat voor mij wijsheid is: Toch een extra set (gebruikte) wielen met winterbanden aanschaffen, of de Primacy's vervangen door goede all-seasons. Ik weet dat die laatste een net wel/net niet oplossing zijn en had dus ook een extra set wielen in de planning, maar al lezend en kijkend naar het gebruik ben ik toch wat aan het twijfelen of ik niet net zo goed all-seasons kan monteren.

    Wat is jullie mening hierover?
     
  10. Nog steeds lekker op rond aan het toeren
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. Met 6K per jaar lijkt me een setje goede all-seasons een prima oplossing. Als je zo weinig rijdt en dan ook nog eens een aparte zomer en winterset wordt het rubber ook erg oud voor het versleten is, dat komt de prestaties ook zeker niet ten goede.
    Voorheen had ik onder een leaseauto (Corsa F) een setje Vredestein Quatrac, die hebben mij qua grip op sneeuw en ijs (februari 2021) echt verbaasd, in positieve zin. Grip op droog en in regen was ook zeer goed. Geluid in de auto vond ik wel storend, maar ik heb geen referentie van andere banden onder dezelfde auto.

    Inmiddels rijdt ik een Focus MK3, voorzien van CrossClimates van Michelin. Tot nu toe ook behoorlijk tevreden over eigenlijk, maar daarmee nog maar 3 maanden ervaring.

    Terugkomend op jouw vraag. Tenzij je een bijzondere set lichtmetaal hebt die je wilt beschermen tegen pekel, of een exotische velgmaat, lijkt me dat er met zo weinig kilometers geen reden is om voor een aparte zomer en winterset te kiezen.
     
  12. Ik zou ook in jouw geval voor allseason banden gaan.
     
  13. Ik ben van mening dat ik in de zomer op zomerbanden wil rijden, daardoor kom ik al snel op een andere set voor de winter. Als in toch ga wisselen kies ik voor (2e hands geen issue) winterbanden, liefst op LM velgen maar als het interessant is op staal dan neem ik daar genoegen mee met een paar nette doppen. Ben geen fan van All season, ga ik ook niet over in discussie maar mijn mening is dat het een compromis is op beide vlakken tov zomer en winterbanden. Wisselen kost me een klein halfuur, enige nadeel is dat je een stapel banden in de garage hebt liggen de rest van het jaar met 2 auto's...

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  14. Dat had ik dus ook, maar verschillende dingen die ik her en der las brachten me aan het twijfelen. Wisselen en opslag zijn op zich geen probleem, want beide doet mijn garage voor me. Het gedoe met de tpms sensoren lijkt me wat dat betreft nog meer een issue en ik heb ook altijd wat moeite met het weggooien van dingen die nog niet versleten zjjn.

    Volgens mij heb ik er niks exotisch onder liggen met de standaard 16" velgen met 195/65 R16 Primacy's. Ik had ook wel even met een schuin naar de mooie set die @Patman te koop heeft gekeken, maar qua maat komt die niet overeen met mijn banden. Ik denk dat ik dan toch maar eens ga kijken naar All Seasons, als dat voor mijn situatie een goede oplossing is.
     
  15. Wat is het gedoe met de sensoren dan?
     
  16. Moeten die niet iedere keer weer opnieuw ingeleerd worden? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

    Ben nog steeds een amateur als het gaat om auto's, al leer ik hier erg veel. [emoji6]
     
  17. Nope
     
  18. #1498 Lecturer in Recent Runes, 22 sep 2021
    Laatst bewerkt: 22 sep 2021
    Weer wat geleerd. [emoji4] En de twijfel over de juiste keuze is weer toegenomen...

    Edit: Je klopt toch wel dat ik de bandenmaat van de zomerbanden ook voor de winterbanden of all seasons moet hebben? Of is dat ook niet het geval?
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  19. ja dat klopt
     
  20. Hoi mannen,

    Op zoek naar wat advies omtrent mijn (nieuwe) banden keuze.

    Mijn zomerbanden zijn bijna op en ik ben op zoek naar nieuwe. Laatst voor de jaarlijkse beurt bij de dealer geweest en die gaven aan dat de banden ook scheef zijn afgesleten en dat mijn Focus dus ook uitgelijnd moet worden.

    Het gaat om bandenmaat 205 / 50 / 17"

    Ik heb een set extra velgen met nog nette winterbanden er om heen, nadeel is wel dat het zwart stalen velgen zijn (ik vind dit wat minder mooi staan tov mijn LM velgen):
    • Is het een optie om voor all seasons te kiezen? Op deze manier kan ik mijn LM velgen het hele jaar door er onder houden, hoe kijken jullie tegen all season banden aan tov aparte zomer- en winter banden?
    • In het geval van nieuwe banden (hetzij all seasons of enkel zomer) welke banden zouden jullie aanraden? Ik zelf waardeer (qua banden) stilte en comfort, performance hoeft dus niet zo. Michelin PS4s zijn de toppers voor zover ik me op dit forum heb ingelezen maar dat vind ik iets buiten budget. Zoek dus het liefst iets goedkopere als ik daarmee niet te veel inlever op kwaliteit.

    Hoor graag jullie mening!!!
    MVG,
    Sander
     
    Patman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina