1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Veel problemen met een C-max 1.8 2005 duratec

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Patrick Binnendijk, 17 sep 2020.

  1. Beste forumleden,

    Ik hoop dat iemand een auto-leek verder kan helpen en van een nuttig advies kan voorzien.

    100 dagen geleden een c-max uit 2005 gekocht, keurige auto van binnen en van buiten! Strak in de zwarte lak, nette velgen en banden en het interieur gewoon netjes voor een auto uit 2005. De perfecte YoungTimer voor een ondernemer die begonnen is in maart 2020, 2 weken voor het land op slot ging (de timing had beter gekund!).

    Na enkele dagen kreeg ik het gevoel dat de auto echt niet lekker liep, stotteren en inhouden en de 125 pk was echt niet aanwezig. Aangezien de garage waar ik hem vandaag had aan de andere kant van het land zat even langs de plaatselijke dealer. Conclusie, geen olie en bougies zwart. Op de terugweg naar huis was het verschil merkbaar, helaas volgende dag weer een drama. Na 3 dagen terug naar lokale dealer..weer olie leeg en zwarte bougies, paniek in de tent! Gelijk contact opgenomen met de aankoopgarage en afspraak gemaakt. Olie in Leiden bijgevuld (4 liter )en 3 dagen later naar de aanschaf garage. Je raad het al geen olie meer en zwarte bougies, het blok moest gereviseerd worden.....kosten €2000,- ! Auto was nog geen maand in mijn bezit, ik ben niet akkoord gegaan met 100% en we zijn uitgekomen op 50% kosten.

    €1000,- lichter in mijn portemonnee, maar als ik hiervoor zorgeloos kan rijden...

    1 week later, dynamo kapot op de snelweg, door de ANWB van de weggehaald gelijk laten maken €300,- kosten, dit had de garage niet kunnen weten en is domme pech aldus de ANWB.

    Nu rij ik ruim 100 dagen met deze c-max maar ik ben ervan overtuigd dat hij echt te weinig kracht heeft voor een 1.8 liter met 125 pk, bij een warme motor zit er echt een dip rond de 3500 toeren en is het echt een drama om vooruit te komen. Het olieverbruik is ook nog steeds hoog te noemen, 1 liter op de 1500 km voor een gereviseerde auto lijkt me veel.

    Nu hoor ik van veel kanten de bobines vervangen, schijnen penbobines te zijn van €50 euro stuk en ik heb er 4 nodig, zelf ben ik A-technisch dus met arbeidsloon rond de €300,- euro. Dat wil ik best betalen maar ze willen me nergens de zekerheid geven dat dit de oplossing is voor het inhouden en stotteren. Er is geen foutcode uit te lezen, 2 verschillende garages geweest.

    Wie kan me helpen, welke garage in de omgeving van Leiden is hier bekwaam in of wie van jullie is monteur en kan me iets verder helpen? Kosten moeten gemaakt worden, maar iemand met kennis van zaken zou prettig zijn.

    Mijn dank is zeer groot!

    Patrick
     
  2. Vervelend om te lezen dat je nieuwe aankoop niet het geen oplevert wat je ervan verwacht hebt.

    Volgens mij heeft deze auto geen pen bobines maar gewoon een bobine aan de zijkant met 4 bougie kabels.

    Deze kan je zeker zelf vervangen ook als leek. Het belangrijkste is dat je de volgorde goed houdt. Maar als je gewoon even met een pen nummers op de kabels zet kan het niet mis gaan.
     
  3. Als je zulke motorische problemen hebt, heb je toch garantie erop.
    Meeste universele garage, geven standaard garantie op aandrijflijn van 3 maanden.
    Mrt bovag garantie kom je beter vanaf. Want dan kun je bovag vermelden wat je nu allemaal hebt.

    Hoe dan ook vervellend.
    Als ik je verhaal zo lees, geen idee wat voor die 2000euro is gedaan.
    Nieuwe schraapveren en zuigerveren is het minimale wat gedaan moet worden. Echter dan samen met de rest is dat heel knap als je dat onder de 2000euro krijgt.
    Makkelijkste is goedje erin doen en kijken of het werkt dat je minder olieverbruik hebt.
    Dat werkt voor even maar niet lang.

    Bobine zou ik nog niet direct doen.
    Eerst cilinderlektest en compressie meting.
    Bougies controleren.

    Iets zegt me dat revisie niet echt goed of volledig is gedaan. Dat ruilmotor oftewel 2de hands goedwerkende motor erin takelen betere optie is/was.
     
  4. Deze heeft 4 lossen pen bobines, zijn me aangewezen vandaar dat ik het zeker weet.
     
  5. Bedankt voor je reactie, ter info:
    - cilinderkopbout
    - pakkingset cilinderkop
    -drijfstanglagerset
    -zuigerveerset
    -Oliefilter
    -5 liter olie
    -Koelvloeistof
    -Remmenreiniger
    -Milieukosten
    -Motor demonteren/monteren, blok honen, zuigerveren en klepstelrubbers vervangen (28 uur)

    €2277,66 50% kkorting= 1138,83
     
  6. Als dit echt gedaan is. Dan zou de olieverbruik beter tot over moeten zijn.
    Geen idee of de ketting is mee vervangen. Ivm die ook los is geweest.

    Met 50euro per uur kom je op 1400euro uit.
    Alle overige delen zouden dan 800moeten kosten samen. Zou nog eens kunnen vindt het wel knap.
    Waar ik werkte deden we in zulke gevallen een 2de hands motor erin.
    Rede was revisie moet maar blijken dat het werkt en als het niet werkt kost het bedrijf een nieuwr motoe. Ivm we garantie op reparatie hebben.
    2de hands motor als die niet goed is. Krijg je nog geld terug voor de motor ivm je daar ook garantie op krijgt dat het een goeie is.


    Dit geval cilinderlektest en compressiemeting en foto van bougies. Kunnen vertellen hoe het staat met de motor
     
  7. Zoals Truckerowerner al zegt zo'n olieverbruik na revisie ik zou terug gaan voor mijn garantie
     
  8. Voor een motor die 2ton heeft gelopen is dit misschien acceptabel, maar voor een vers gereviseerde motor is dat véél te veel! Op basis van die waarden, krijg ik het idee dat ze een nachtje diesel op de zuigers hebben laten weken en goedje aan de olie hebben toegevoegd.
     
    nctnico vindt dit leuk.
  9. Zelfs voor een motor van 2ton is dit teveel olieverbruik.
    mijn 2.0duratec die echt op het eind niet zuinig mee deed. had bij 240.000km na 20.000km een beurtje zat nog netjes boven min. heeft naast liefde genoeg op zijn donder gehad
    koude motor vol gas mee wegrijden. korte stukjes. door trekken tot max. en dan nog eens keer zonder olie klein minuut gedraaid.

    0.1-0.2L verbruik is wat je normaal kunt verwachten.
    meeste merken hebben grens op 0.5l,

    met je ongeveer 0.6l per 1000km zit het nog wat hoog. maar als ze goedje hebben gebruikt komt het na 2 aantal tankbeurten hoger en hoger uit
     
  10. Ik heb wat berichten afgesplitst, we moeten wel :ontopic: blijven. ;)
     
    Patman en Patrick Binnendijk vinden dit leuk.
  11. Ik zit met mijn focus op 317.000 km en ik gooi 1 liter per 10.000 km erin en dat is een ongereviseerd blok ik zou even terug gaan en de garantie aanspreken jammer dat je dit zo moet ervaren


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  12. Iedereen bedankt voor de reacties, helaas kom ik er tot nu toe niet veel verder mee. Is er iemand die een top adres weet in de omgeving van Leiden / Den Haag waar een ford specialist aanwezig is met kennis van zaken?
     
  13. goeden dag ik ben gerrit en sinds een kleine jaar in het bezit van de focus cmax 1.8 duratec cdsa
    na dat hij slecht begon te lopen en inhouden
    heb ik de bobines en bougies vervangen waardoor het al wat beter ging.

    gasklep huis bekeken en uitermatw smerig schoongemaakt en liep in 1e instantie goed alleen nu start hij met 3000 toeren en schommelt heel erg.
    pakt niet vlot op en lijkt soms dat het "gas" bkijft hangen..
    iemand ervaringen mee of eventuele oplossingen


    thnx alvast
     

Deel Deze Pagina