1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Veel gestelde vragen over Velgen, banden & ophanging

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Hunter, 28 okt 2008.

  1. Als de et waarde en de velg breedte hetzelfde zijn zou het moeten passen. Dan steken ze namelijk dezelfde afstand naar binnen als de 19” die voor de auto gemaakt word. Zou ook kunnen dat die 19” velg iets breder is dan de standaard 16”
    Je zult die begrenzer dan. Nodig hebben om aanlopen bij het insturen te voorkomen
     
  2. image.gif image.png image.gif image.png
    Zowel Maurice

    ....als ikzelf hebben net 19" gemonteerd onder de MK4. Hij kan het echt wel hebben hoor !

     
    TWA en Lucas17 vinden dit leuk.
  3. Ik heb de 19 inch RS gesmede satijnzwart glanzende velgen op mijn nieuwe Focus MK4: 8,0J ET 50.
    Die uit het Blue pakket zijn weer wat lichter dan de normale RS.
    Dat past zonder problemen en ziet er in die grote wielkasten prima uit.
    Sterker nog ik vond de originele 17 inches erg verloren uitzien in de wielkast.
    maar dat is natuurlijk een smaak kwestie.

    Ik heb geen stuurinslag begrenzer gemonteerd is ook niet nodig denk ik.
    Er is nog ruimte zat voor een paar spoorverbreders.
    Zeker als je weet dat andere mensen 8,5J met ET 45 monteren, die werken 6 mm van de velg naar binnen en naar buiten en 5 mm van de ET waarde is totaal 11 mm verder naar buiten.
    Verder komt de 235/35/19 band qua afrolomtrek heel goed overeen met de originele 215/50/17.
     
  4. Dat vraagt om een foto :lol:
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  5. #386 2015focus, 2 jul 2020
    Laatst bewerkt: 2 jul 2020
    -
     
  6. Ik wist niet zo goed in welk topic ik het kon plaatsen, dus als het verkeerd staat moet de vraag maar verplaatst worden.

    De vraag is; hoe erg kan ik vertrouwen op de bandenspanning welke in de FordPass app wordt aangegeven? Die is, op af en toe 0,1bar minder sinds nieuw al gelijk!
     
  7. even kijken of ik je vraag goed interpeteer.
    je banden zijn opgepompt en nieuw. deze geven echter 0.1bar lager aan?
    andere keer wel goed.

    simpel elke bandenpomp is verschillend. michelin analoog meter die ik vaak in garages heb gebruikt. zijn de beste meters.
    digitale bandenpomp is niks waard. heb diverse keren meegemaakt dat het janken was met die dingen.
    zaten soms 1volle bar af van de michelin meter.

    daarnaast de interne bandenspanningsensor zijn heel klein. die werken per psi. dit kan je omzetten naar bar.
    1psi is al 0.06bar.
    ivm denk dat meter dan 0.1bar nauwkeurig is. ligt net aan hoe ze het afronden.

    bij langere afstand worden banden warm, druk kan dan 0.2bar stijgen. die koelt dan af naar normale temperatuur.

    de grote vraag wanneer stijgt en zakt de waarde. mogelijk temperatuur die invloed erop heeft.
    0.1bar is niet super erg, als dit wat schommelt, door diverse factoren
     
  8. Mijn vraag is , kan de bandenspanning ook op de sync worden weergegeven . Er is iets wat meet want in mijn ford pass registreert hij het wel ...
     
  9. Nee, heb de banden nog geen enkele keer gecontroleerd en / of opgepompt daar de FordPass app constant hetzelfde laat zien, waar ik dus uit opmaak dat ik de banden niet hoef op te pompen!

    De vraag is dus, hoe betrouwbaar zijn de gegevens in de FordPass app?
     
  10. als je banden nieuw zijn en je rijdt er veel. dan moet je ze eerder vervangen dan echt oppompen.
    begin verlies je niks aan druk, pas na lange tijd met te lage bandenspanning rijden. of leeftijd dan zullen ze wat verliezen.
    mijn banden heb ik vanaf ze erop liggen ook niet opgepompt. 25.000km geleden. elke keer checken staat het goed. ja heeft wel 2x apk gehad maar heb van te voren gecheckt

    denk dat fordpass app, de gegevens pakt van de sensor zelf. enige manier is door een meter te pakken die je vertrouwt ter vergelijking. het is veel belangrijker dat van de opgegeven banden spanning hij nooit meer dan 0.4bar afwijkt ivm je een lek kan hebben.
    bij 0.2bar moet je ze oppompen.
    op werk lees ik regelmatig de sensoren uit. standaard alles op 3bar (43.5psi) als auto op psi staat geeft het 43-45psi vaak aan.
    ga je mee rijden verschilt het soms nog enkele psi. maar banden staan op 2.9-3.0bar.
    Mijn ogen zijn de sensoren die je het meten aardig nauwkeurig erin.
     
  11. Nieuwe auto, nieuwe vragen:).
    De focus op de profielfoto is ondertussen ingeruild voor een Focus MK4 station (ST-Line, mild hybrid)
    Hier liggen nu de standaard 17 inch velgen onder, deze wil ik vervangen voor 18 inch.
    Weet iemand de ET-waarde voor de 18 inch?
    Ik wil graag de wielen iets verder naar buiten hebben (Als op mijn ' oude' auto, MK3 / ET-waarde 45), tot welke ET-waarde en maat past er onder?
    Ik zie op verschillende sites verschilllende maten namelijk, de 1 zegt dat standaard ET-waarde 52,5 is, de ander 55..:shrug:
    Bandenmaat is 235-40-18 / 225-40-18?
    Misschien heeft iemand hier ervaring? (Van de MK4 weet ik nog niet zo veel, haha)
    Ben me natuurlijk al aardig aan het ' inlezen' hier :cool:

    Greetz,
    Ed
     
  12. Er zijn verschillende originele 18 inches met verschillende ET waardes.
    Kijk ff op Ford onderdelen daar kun je ook de verschillende wielen vinden.
    Je kunt ook wielen van andere types kiezen.
    Ik heb de 19 inch RS velgen van de Blue Edition.
    En dan ook nog Spoorverbreders gemonteerd.
    Als je echt breder wil kom je daar niet onderuit. Of after market velgen.
    Origineel is meestal erg ver naar binnen
     
    Edwin72 vindt dit leuk.
  13. volgens steekmaat.nl
    zijn de et-waarde van zowel de focus mk3 als de focus mk4 gelijk
    dit is namelijk et52.5
    Je zegt dat je zelf et45 had en zou willen hebben.
    is de vraag welke velgbreedte je hebt en wilt gaan hebben.
    [​IMG]
    225 en 235 kun je het beste op een 8j velg hebben.

    wel et-waarde er maximaal onder kan moet je opmeten.
    wiel mag maximaal 3cm buiten de wielkuip uitsteken voor apk.
    echter met et52.5 zal de krachten eerlijk verdeeld worden op je wiellager. dus zowel de binnenste als de buitenste lagerring zal evenveel naar dezelfde kant belast worden.
    met et-waarde waardoor hij buiten wiellager komt het middelpunt van de band. zullen er meer krachten op komen en dus eerder kans op defect wiellager.
    Wiellager is goeie 42mm breed. et-waarde van 65 zal niet passen ivm de kans dan groot is dat de velg de veerpoot raakt. naar buiten ET40 zou nog kunnen alleen lager zou ik niet voor gaan.

    Ga je heel wild dan kan het stuurstraal(scrub radius) dermate beïnvloed worden, dat je nadelig stuureigenschappen gaat krijgen.
    auto zonder stuurbekrachting heeft namelijk een stuurstraal van 0 waardoor je makkelijk kan sturen.
    moderne auto heeft vaak negatief waardoor je beter respons hebt met remmen. ga je et-waarde lager maken dan zal sturen makkelijker gaan. echter dit werkt dus ook deels negatief ivm minst geringste gat in de weg de stuurt naar links of rechts al kan draaien. koersvastheid is dan minder
     
    Edwin72 vindt dit leuk.
  14. Vul de specs in van je huidige setup, incl bandenmaat, en die waar je naartoe wilt. Vervolgens komt er een theoretisch resultaat uit waar je mee verder kunt. Hoe lager de ET, hoe verder de velg naar buiten komt. Als je een bredere velg kiest is dat ook het geval.

    https://www.willtheyfit.com
     
    Edwin72 en Pibo_Focus_CC vinden dit leuk.
  15. Goede site. Erg handig.
     
  16. Inderdaad. Als je bvb wat bredere velgen wilt, je weet hoeveel je naar buiten wilt en je weet hoeveel ruimte je hebt tussen de veerpoot... dan kan je de boel helemaal mooi opvullen en de zoektocht naar het perfecte setje velgen beginnen :thumbup:
     
  17. @Edwin72:
    Ik heb beide OEM velgen van de MK IV ST-Line. Et van de 17" is 50 mm, die van de 18" is 55 mm.
    Maar let op indien je de auto std met 17" besteld en daarna 18" OEM ST-Line velgen er op legt kan je wel eens op een probleem stuiten. Af fabriek heeft de ST-Line besteld met 18" velgen nl. een eerder begrenste wieluitslag!! Gevolg is dat de auto ook een grotere draaicirkel heeft. De exacte reden van die begrenzing ken ik niet (waar aanlopen?). Met de gegeven hogere ET maat vd 18" komt de binnenzijde vd velg nl meer naar binnen, waardoor bij maximaal indraaien de band/velg eerder iets in de wielkast kan raken. Als nu de maximale in te draaien hoek begrenst wordt zal dit euvel voorkomen worden.
    Bandenmaat 18" bij een MK IV ST Line is 235/40-18.
    ET is de maat aanlegvlak op naaf tot hard velg, dus hoe kleiner de ET des te verder de velgbuitenzijde naar buiten komt.
     
    Edwin72 vindt dit leuk.
  18. Bedankt voor de uitleg!
    Ik heb op mijn vorige Focus (2015) ook 18" gedaan, hier zat standaard 16" op. Ik heb toen verder geen aanpassingen gedaan, alleen velgen met een lagere ET-waarde genomen (45). Waarschijnlijk omdat het wiel iets verder naar buiten staat, loopt dit dan nergens aan.
    Na het lezen van de reacties op mijn vraag (dank daarvoor:)), ga ik denk ik dezelfde route met de nieuwe Focus.
    Misschien ook weer verlagen, maar eerst even zien hoe het lijkt met de nieuwe velgen...
    Ik had bandenmaat 225-40-18, misschien doe ik nu toch de 235-40-18. Keuzes....:lol:
     
  19. Passen de st line mk4 velgen icm 215/50 17 op een mk3 fase 1?
     

Deel Deze Pagina