1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Storing motor focus 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Michelle, 11 jun 2021.

Tags:
  1. Onze Ford Focus 1.6 benzine uit 2001 geeft storing en sputtert. We laten hem binnenkort uitlezen maar zijn benieuwd of jullie alvast met ons mee kunnen denken welke richting we op moeten qua reparatie. Dit is de situatie:

    Bij een warmgereden motor op de snelweg begon het storingslampje (!) constant te branden. Niet lang daarna begon de auto te stotteren en tegelijkertijd ging het motormanagementlampje branden.
    De auto hebben we op de vluchtstrook gezet en uitgezet. Na een paar minuten opnieuw gestart. Het storingslampje was uitgegaan maar het motormanagementlampje brandt nog steeds. De motor liep nu weer prima en we zijn rustig naar huis gereden.

    Wat kan het zijn dat dit veroorzaakt?

    Kunnen we de auto nog gebruiken dit weekend of beter laten staan?

    Groet,

    Michelle
     
  2. Beter even uit laten lezen om de storing te achterhalen en het liefst zo min mogelijk mee rijden. Zolang niet duidelijk is wat het veroorzaakt is het lastig te zeggen of het kwaad kan of niet. Uitlezen is niet gratis, hopelijk heb je ene garage in de buurt die het voor een schappelijke prijs wil doen en je advies en een oorzaak kan geven.

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
    Michelle vindt dit leuk.
  3. Werd de auto ook heel erg warm? Dus temperatuurmeter in het rooie?
     
    Michelle vindt dit leuk.
  4. We hebben de auto uit laten lezen en de storing is idd oververhitting.
    De garage heeft de storing gewist en gisteren onderweg op de snelweg ging weer het uitroepteken-lampje branden. Lastige is dat onze temperatuursensor niet werkt, dus we kunnen de temperatuur niet in de gaten houden.
    We hebben de auto af laten koelen en weer naar huis gereden.
    De garage gebeld en die gaat er naar kijken wanneer ze tijd hebben. Helaas staat hun agenda voor de komende twee weken al volgepland :shock:
    Hopelijk valt t mee en kunnen we nog een jaar of 2 met deze auto..

    Zijn er bekende problemen met het koelsysteem bij deze auto's? Koelbloeistofpeil was verder gewoon goed en niets raars aan te zien.
     
  5. Welke code en omschrijving had het precies. Tevens welke waardes worden er dan gemeten.
    Gaat thermostaat wel open. Is het flink te warm geworden. Of net 1 onderdeel dat bij bedrijfstemperatuur slecht werkt.

    Bij deze motor zit de temp sensor zover ik me heb laten vertellen boven in de cilinderkop. Deze meet de temperatuur van cilinderkop.
    Echter als deze te warm meet zal hij mogelijk in noodloop gaan. Echt stotteren zal hij niet doen.

    Wat wel voorkomt is dat de bobine, bougiekabeks en bougies soms vervangen worden ivm bij doortrekken hij kan stotteren, echter dit geeft dan vaak ook geen storing.

    Hoe dan ook met deze temperatiren xo min mogelijk mee rijden
     
  6. Ik zou het ook bij de thermostaat of de waterpomp zoeken. Even afwachten wat de garage er van weet te vinden.

    Heb je geen andere garage in de buurt waar je eerder terecht kan? Misschien een Bosch Car Service of een andere onafhankelijke garage? Zou het niet te ver weg zoeken van huis met deze temperaturen, maar goed op de temperatuur letten en desnoods even af laten koelen als je denkt dat alles te heet wordt...

    Groeten, Nick
    Focus C-Max 1.6 Trend 2004
     
  7. De Focus I fase 1 1.6 16v schakelt de cilinders uit zodra de boel te heet wordt. Waardoor de auto dus wel gaat stotteren.
     
  8. Komt mij bekend voor. Ik heb hier al eens een topic geopend met vergelijkbare problemen.
    Kijk eerst de werkelijke temperatuur van de koelvloeistof eens na tijdens de storing. Ik deed dit zelf door met een infrarood thermometer de temperatuur van de koelslangen te meten en het resultaat te vergelijken met wat de auto aangeeft.
     

Deel Deze Pagina