1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aanslaan fan intercooler

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door DenRob, 13 jun 2021.

  1. Beste,

    in mijn focus stationcar ecoboost 1.0 uit 2016 heb ik nadat een trekhaak is gemonteerd een ventilator achter de intercooler laten plaatsen, en tevens de kabelboom met de module waarop volgens de garage de fan is ingelezen. Laatst heb ik een klein stukje met de caravan gereden, bij een graad of 25 buitentemperatuur. De fan ging niet aan. Volgens de garage gaat deze alleen aan als er een aanhanger/caravan is aangehangen en bij extreme omstandigheden. Echter, ik las hier ook eerder dat bij andere forumleden de fan al snel aangaat, zelfs wanneer er geen aanhanger aan hangt. Klopt het dat de fan alleen aanslaat bij een aanhanger en extreme temp? Of moet hij al eerder aangaan? Hoe kan ik controleren of hij goed is aangesloten?
     
  2. Het lijkt me sterk dat die fan achter de intercooler zit. De oliekoeler of zelfs de gewone radiator lijken mij logischer.
     
  3. En toch zit die ventilator bij de intercooler.
     
  4. #4 Batjuh, 13 jun 2021
    Laatst bewerkt: 13 jun 2021
    Volgens mij slaat die fan aan als de thermostaat een graad of 80 is en open gaat om het tweede koelcircuit te benutten, anders zou je temperatuur al gauw veel te hoog liggen;)

    En die zit er altijd bij je radiateur, en daarvoor zit je intercooler strak tegen de radiateur gebouwd
     
  5. Bij de 1.0 ECOboost in de Focus 3 is de intercooler rechtop naast de radiateur gemonteerd.

    [​IMG]

    Hierbij heeft de intercooler een eigen koelventilator welke vanaf circa 2016 is wegbezuinigd en darna alleen nog maar aanwezig is op voertuigen welke af fabriek zijn voorzien van een trekhaak.

    De koelventilator op de intercooler draait alleen wanneer de temperatuur van de aangezogen lucht boven een bepaalde waarde komt. In de praktijk draait de koelventilator op de intercooler alleen in situaties waarbij er bij een hoge buitentemperatuur weinig tot geen rijwind is en er motorvermogen wordt gevraagd. Bijvoorbeeld filerijden in bergachtig gebied met aanhanger. In normale omstandigheden zal je de koelventilator op de intercooler praktisch nooit horen draaien.
     
  6. Cool, weer wat bijgeleerd!
    @JW, wederom merci voor de verhelderende bijdrage!
     
    meeder vindt dit leuk.
  7. Oke. Dus, het zou moeten kloppen dat jij niet zomaar aan gaat begrijp ik?
     
  8. Dat klopt inderdaad.
     

Deel Deze Pagina