1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 182pk Ervaring tuning Ecoboost 182 pk

Discussie in 'Performance' gestart door caroden, 26 dec 2013.

  1. @joske
    182pk en 240nm is het op papier aangegeven, echter je hebt paar sec even 270nm als je optrekt of versneld.
    1.6 heeft namelijk overboost, dat is niet op papier maar in werkelijkheid heb je dat nagenoeg altijd.
    met dashcommand zou ik volgens de kastje 186pk en 270nm hebben, met koudere motor was het 196pk en 310nm.
    Dus ja op die manier zal andere intercooler een voordeel op kunnen leveren.
    alleen als je zegt ik vindt het fijn dat als intercooler afgekoeld is ff iets meer een boost te hebben.
    zelf heb ik vaak het gevoel dat hij met koude motor meer in zit dan met warme motor. 450euro is veel geld maar dat komt wel weer te goede met rij plezier, beter zijn geld waard als een tuner.

    idd een watergekoelde intercooler heeft geen nadeel zoals een lucht intercooler.
    watergekoelde blijft lang en stabieler qua temperaturen.
    lucht intercooler kan met normaal rijden 40graden als inlaatlucht meten, maar als je keer goed doortrekt kan inlaat temperatuur zo stijgen naar 60-70graden. Dus gevolg dat je minder vermogen kunt hebben ermee.

    wat meer eruit halen is altijd wel leuk, wie weet wat ik in de toekomst nog ga doen.
    andere kant blijft wel meer dan 270nm koppel is wat lastigere voor de koppeling en bak. die hebben eigenlijk een max van 270nm wat ze aankunnen.
    ja daar zit een safety marge op, wat net over 300nm niet snel tot echte problemen kunnen opleveren
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  2. @trucker0werner ik zie dat verschillende mensen schrijven over een max van 300nm, dat de bak daarna problemen zou moeten gaan geven. Alleen heb ik nog nergens gelezen dat mensen ook echt problemen hebben. REVO heeft nogal de neiging om flink over die 340nm heen te rammen. Nu was ik dus benieuwd ken jij mensen die indd problemen hebben met de bak boven een bepaald nm.

    Deze vraag met het oog op mijn eigen tune die er in mei ergens opgezet wordt.
     
  3. @EcoTwan
    enige wat ik lees bij andere is dat tuning van 340nm koppel juist motorisch onstabiel is. je merkt dat de motor niet lekker loopt.
    Althans als je alleen bij tuner laat chippen, ga je meer doen dan zou je het wel halen.
    De bak houd het denk wel vol, daar niet echt iets over gelezen.
    270nm is wat fabrikant als max zegt voor de bak maar natuurlijk kan je wel iets hoger uitkomen.

    Persoonlijk heb ik alleen affabriek 182pk software erop staan.
    Alleen dan al merk ik al iets met de koppeling.
    Berpas meerdere malen gedaan, gemerkt dat in zijn 3 de motor het prima aankan. geen echt commentaar. alleen ruik je wel de koppeling als je boven bent.
    Tevens is het beter om veel toeren te draaien dan juist lage toeren en hoge versnelling als de motor moet werken.
    Rij ik in zijn 1 naar boven merk je wel iets, alleen tot hede werkt de koppeling nog perfect en totaal geen gevoel dat het er aan zit te komen.

    vooral de koppeling geur en dat motor wat onrustig is bij andere houdt me tegen om echt nog verder te gaan met het vermogen. Kost veel maar zonde als het tegen valt en je terug moet.
    alleen ben ik nog niet echt achter hoeveel turbodruk de motor moet hebben. die van mij geeft met ene app 1.0bar aan maar heb andere gezien die hoger uitkwamen.
     
  4. Dan moet je alle draadjes over dit onderwerp toch nog maar eens goed doorspitten. Er zijn er zelfs die de tuning weer ongedaan gemaakt hebben om mogelijke schade te voorkomen en dat dan niet alleen aan de bak :?

    Rammen, ja als je dergelijke termen gaat gebruiken zou dat voor mij genoeg reden zijn deze tuning links te laten liggen. Ik vrees dat de bak en mogelijk ook de motor dan geen lang leven beschoren zal zijn.
    Nu weet ik niet of de 1.6 en de 1.5 dezelfde bak hebben, maar indien dat het geval is zou ik advieseren nooit boven de 320 Nm uit te komen. 320 Nm is dan ook de max waarde in overboost.

    Van waar deze terughoudendheid aan mijn kant, lees het draadje van mijn toenmalige 1.6 Ecoboost maar eens door ;) (klik op 2011 - 2014 onder de witte Focus in mijn handtekening)
     
  5. @Iodokus
    Acht de kans groot dat de ban hetzelfde is gebleven tussen de 1.6 en 1.5.
    Alleen de overboost is 270nm, normaal is 240nm koppel opgegeven door de fabrikant.
    320nm koppel is denk idd wel de max wat je moet willen hebben
     
  6. De mp200 software van Ford zelf heeft 200/320nm ook. Lijkt mij dat ze dat dus ook als max willen aangeven dan inderdaad.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  7. Alhoewel ik daar wss wel overheen ga met RON98. Maar goed, waarschijnlijk hebben ze daar rekening mee gehouden. Hoop ik dan :-)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. reken daar maar op Ewout, denk niet dat Mountune test met E10 ;)
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  9. Nee sterker nog, je moet RON98 tanken, intercooler plaatsen en intakefilter aanpassen voor die software mp200.

    Maar het is meer dat de waarden altijd hoger zijn dan op papier lijkt. 182pk software met RON98 gaf ook 195 pk en 298nm.
    Oftewel wss kom ik boven de 320 koppel uit...
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. Heb hier de Rica tuning er op laten zetten (216pk en 311 Nm).
    (auto was 182pk, 240Nm)

    Geen spijt van, ook onderin meer koppel.
     
  11. Gaat trouwens om de 3 cylinder.
     
  12. @XRick die Rica tuning waar je het over hebt, waar bestaat het uit? Is het gewoon een stage 2 set-up met een software remap, ben wel benieuwd. 211 pk stage 1 zie je namelijk nergens. Heb je ook uitdraaien van de rollerbank? 311 nM valt indd netjes binnen je veiligheidsmarge dus dats ideaal.

    Ben zelf in het bezit van de 1.5 uit 2015 met viercilinder en watergekoeld.
     
  13. @Eco, Stages zeggen mij niks. Maar het gaat om een OBD tuning, dus andere software.
    Ik weet niet of de 216 pk er ook is voor de viercilinder.

    Jaren geleden had ik ook de viercilinder en ben ik met Rica van 150 naar 182pk gegaan.
    Koppel bleef gelijk en ik merkte weinig van de tuning. (alleen boven de 4000 toeren).
     

Deel Deze Pagina