1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Start stop issues

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Wilfred76, 7 mrt 2021.

  1. @DexterXL
    waarom zet je hem steeds uit. bedoel ik rij met handbak en heb altijd bij stoplicht koppeling ingetrapt, dus s/s systeem werkt dan niet.
    alleen als auto toestemming geeft, je koppeling niet ingetrapt hebt en in zijn vrij staat. alleen dan zal de motor uitvallen en later aanspringen als je de koppeling intrapt

    edit: of heb je automaat want dan idd zal je hem uit moeten zetten
     
  2. Bij een handbak is dat inderdaad zo.
    Wat ik overigens bij de automaat nog het meest vervelend vind is dat als je hem in P zet de motor direct uit gaat als S/S aan staat.
    Al eens gehad dat ik het vergeten was uit te zetten en de motor gewoon direct uitgezet werd nadat we net met sleurhut er achter een flinke helling op waren gereden. Ik wil dan voor het uitzetten toch de motor even 2 minuten stationair laten draaien.
     
  3. Niet in de P zetten dan, neem aan dat ie ook een neutraal stand heeft. Of zet ie de motor dan ook uit.
    Al is het volgens mij niet echt een ramp meer tegrnwoordig de koeling draaid nog even na
     
  4. Hier ook maanden zonder start stop gereden .bij mij is er een nieuwe bms sensor op gekomen en nu zelfs bij onder 0 werkt de start stop
     
  5. ik heb dat ook gehad ik dacht dat de accu niet meer goed was na laten meten en die was prime blijkt dat je de bms kan resetten, sleutel in contact op stand 2 niet starten 10 sec wachten dan 5x op de knop voor mist achterlichten drukken en 3x op de knop gevaren driehoek 10 sec wachten als het goed is gaat je accu lampje 3 x knipperen dan sleutel er uit. bij mij werkte het start stop systeem weer.
     
  6. @trucker0werner
    Nee geen automaat, gewoon een 6 bakje
    De reden dat ik hem uitzet is dat ik vaak in en uit stap bij vertrek en thuiskomst...heb nog geen elektrische garage deuren,
    en de andere reden is, dat ik bepaal wat de auto wel en niet mag doen, en als dat met 1 druk op de knop per startbeurt
    op te lossen is, dan doe ik dat graag, deed ik bij de Passat ook al, is intussen een gewoonte geworden.

    Ik wil met alle liefde aan het milieu denken, als het weer het toe laat dan ga ik op de fiets naar het werk, op de fiets boodschappen
    doen of naar het dorp doe ik ook al vaak, huis is goed geïsoleerd waardoor het gasverbruik ruim onder de 900m3 zit, elektra is ook
    onder het landelijke gemiddelde, maar zie dan niet het nut in van het s/s systeem..behalve om voor de fabrikant de gewenste milieu
    waardes te halen
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. De auto gaat behoorlijk mekkeren en piepen als je hem in N zet en bijvoorbeeld uitstapt (ik blijf niet nog 2 minuten zitten, we stappen al even uit en pakken de thermoskan koffie alvast uit de kofferbak bijvoorbeeld).
    Gewoon het knopje indrukken scheelt een stuk.

    Het bijzondere is dat ik zelfs na een flinke klim nog nooit een nadraaiende koelventilator heb kunnen bemerken, ik krijg ook niet echt de indruk dat de elektrische waterpomp voor het tweede koelcircuit (voor de intercooler en de turbo) na blijft draaien.
     
  8. @FAN
    eigenlijk is de bedoeling dat je bms reset uitvoert alleen na vervangen van accu. Vraag me dan wel af hoe lang hij het vol houdt. op een geven moment merkt bms toch op dat de SOC van de accu onder bepaalde waarde valt. Daarna doet hij het dus niet meer.

    @DexterXL
    Dat begrijp ik volledig. Is ook puur voor de mileueis om makkelijker euro6 (of 5 net wat het is) aan te voldoen.
    Geen idee hoe het bij ford is, maar weet dat bij peugeot als je gordel los doet de motor direct weer wil starten. Zelfde geld voor bestuurders deur.
    Heb het zelf nooit echt getest, dit ivm hij toch nooit werkte bij me. Wie weet als de accu morgen vol genoeg is dat ik ff kan testen als ik er aan denk.

    @meeder
    elektrische pomp gaat nadraaien als koelvloeistof boven bepaalde temperatuur is. Dat is meestal puur voor de turbo, ivm dit de enige plek is waar een warme hitte bron echt zit en dus koelvloeistof kan gaan koken.
    Intercooler heeft alleen bij de 1.0 een eigen fan maar die zal ook niet draaien als de motor af staat. Dit ivm er dan toch geen warme lucht meer langs komt en uit zijn eigen al afkoelt.
    bij 1.6 zit er 1 voor de radiateur. Als koelsysteem te warm is zal deze na blijven draaien. Als temperatuur onder de 100graden zit zal het ook niet snel fan gaan draaien
     
  9. De 1.5 Ecoboost heeft altijd een elektrische waterpomp die draait vanwege de watergekoelde intercooler. In dat zelfde circuit zit ook de turbo opgenomen.
     
  10. Zover ik kan bedenken is watergekoelde intercooler een aparte systeem. gebruikt geen koelvloeistof van de koelsysteem zelf.
    Dit ivm je inlaat temperatuur zo laag mogelijk wil hebben.
    In intercooler komt inlaatlucht van goeie 150graden. Deze wordt afgekoeld naar 40-60graden, bij normale intercooler.
    koelsysteem van je motor is 90-100-graden warm. Dat is perfect temperatuur voor je turbo. Zonde om die warmte van de turbo in je intercooler koelsysteem te stoppen.
    Die wil je namelijk zo laag mogelijk hebben.
    Bij racerij waar de motor in korte stuk moet presteren (dragrace) gebruiken ze juist vat met daarin ijsblokjes in. Zodat water zo koud mogelijk is en maximaal vermogen kan hebben. Die turbo's die ze gebruiken hebben zelfs geen koelsysteem op zitten
     
  11. de CAC systeem van 1.5 l4 motor werkt apart van koeling systeem van motor zelf, maar allebei gebruiken hetzelfde koelvloeistof reservoir.
     
    meeder vindt dit leuk.
  12. Klopt, gebruikt hetzelfde koelvloeistof reservoir maar heeft een separate radiator en elektrische waterpomp om de koelvloeistof te circuleren.
     
    mario75 vindt dit leuk.
  13. bij mij werkt S/S ook nog...heel sporadisch gebruik ik het wel maar over het algemeen sta ik met de koppeling ingetrapt bij het verkeerslicht..
     
  14. Ik heb inmiddels ook ervaren dat de Stop/Start nog gewoon werkt. Was puur toeval bij mij. Wellicht moest de accu wat bijladen door het chippen haha. En zoveel lange stukken werden er toen ook niet mee gereden.
     
  15. Hier mijn ervaringen met het Stop/Start systeem.

    Ik heb mijn Focus sinds 24 april. Pas de andere dag merkte ik dat er stop/start op zat toen ik bij het stoplicht stond te wachten. De auto was ineens zo stil. ;) Die dag werkte het perfect en ook de dagen erna. Het was echter van korte duur want al gauw deed het systeem het helemaal niet meer. Wel de melding met de schuine streep erdoor. Wat ik er ook aan deed: airco uit, systeem uit en aan zetten (was in het begin 1x de oplossing), niets hielp. Zelfs na een lange rit deed het systeem niets. Ondertussen al het één en ander hierover gevonden op het forum en zag dat ik niet de enige ben waar het systeem vaker niet dan wel werkte.

    Sinds enkele weken is het systeem ineens weer tot leven gekomen zo lijkt het wel. :D Heel apart. Heb niets speciaals gedaan. Airco wordt ook volop gebruikt. Zelfs bij korte ritjes hier in de buurt werkt het gewoon. Niet altijd maar als ik dan een volgende keer weer stop werkt het wel weer.

    Heb me af zitten vragen waardoor dit kan komen. Ik rijd het hetzelfde, maak zelfde soort ritten (soms 200 km op een dag, soms slechts enkele). Auto wordt niet elke dag gebruikt maar in het weekend vaak wel volop. Toen bedacht ik me dat met de stijging van de buitentemperatuur enkele weken geleden ook het stop/start systeem ineens weer werkte. Mei was een koude maand met temperaturen beneden het gemiddelde. Zou het kunnen dat met de stijging van de temperatuur buiten, mijn systeem ineens goed werkt? Dus misschien toch accu gerelateerd die met de hogere temperaturen wellicht beter presteert?
     
  16. Bij mijn MK4 mildhybrid werkt het gewoon goed. Ook met koppeling ingetrapt.
     
  17. De mijne deed vorig jaar ook raar .nieuwe accu laten plaatsen en niks hoor .naar Wensink gebracht en ja hoor bms sensor aan het overlijden .nieuwe laten plaatsen en werkt perfect . afgelopen winter met vorst is het na een paar meter rijden al actief
     
  18. Al een wat ouder topic over het Start/Stop systeem. In juni 2021 schreef ik over de problemen die ik ermee had (zie enkele posts terug).

    Vlak na aankoop van mijn Focus (model MK4 2020) in april 2021 (toen met 10.650 km op de teller) deed het systeem het. Vervolgens werkte het niet meer en toen een tijdje weer wel.

    Helaas liet het systeem het na juni 2021 al gauw weer afweten. Wel het grijze icoontje in mijn display maar het systeem wilde gewoon niet werken. Uiteindelijk de moed maar opgegeven. Is een leuke toevoeging maar ook weer niet echt noodzakelijk natuurlijk. In januari 2022 moest ik mijn accu vervangen en had de hoop dat het vanaf dan weer goed zou zijn. Volgens de lokale Ford Dealer hier, wel. Niet dus... Het Start/Stop systeem werd nooit meer werkend. :|

    Tot afgelopen december! Nadat ik ongeveer 1 - 1,5 km gereden had met de auto die de hele dag stil gestaan had en ik moest stoppen bij het stoplicht, kwam het Start/Stop systeem ineens tot leven. :rock: En het bleef werken. Hoe kan dat nu ineens vroeg ik mij af? Wat is er anders dan anders? De temperatuur buiten was wat kouder en daardoor had ik mijn Airco uitgezet in de auto en de temperatuur op 21,5 gr gezet. Zou dat het zijn? :think: De Airco heb ik altijd aan staan in de auto en ook de temperatuur houd ik redelijk koel in de auto, enkele graden onder de 21 graden. Ik kom dan eigenlijk ook nooit aan de Climate Control en Airco. Maar nu ik het dus iets warmer had in de auto én de Airco had uitgezet werkte het wel. Vervolgens de Airco weer aangezet maar de temperatuur van de Climate Control op 21,5 graden gehouden. En jawel, het Start/Stop systeem werkt nog steeds als een zonnetje. :cool: Zijn nu 3,5 maand verder en zodra de auto 1 - 1,5 km gereden heeft werkt Start/Stop.

    Ik heb nog niet geprobeerd wat er gebeurt als ik de Climate Control weer enkele graden lager zet dan 21,5 graden. Straks als het weer warmer wordt, zal ik dat vast wel doen. Heb nu echter wel de indruk dat door het verhogen van de temperatuur in de auto, alles nu goed werkt. En hopelijk blijft het goed werken!

    Roland
     
  19. Er zijn vele redenen waarom het stop-start systeem niet werkt.
    Buitentemperatuur, motor temperatuur, lading van de accu, etc.
    Wat ook meespeelt is de binnen temperatur en de gevraagde temperatuur.
    Als het verschil tussen de daadwerkelijke temperatuur en de gevraagde temperatuur te groot is zal de motor starten of niet uit gaan om voor warmte te zorgen als er warmte vraag is of als er vraag is naar afkoelen dan moet de airco compressor aangedreven worden.

    Je kan overigens via een OBD-2 adapter en Forscan(-lite) ook prima bekijken welke parameters zorgen voor het niet werken van het stop-start systeem.
     

Deel Deze Pagina